Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Koelvloeistof wordt bruin

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 301 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69794 - Koelvloeistof wordt bruin
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 1244 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Samn9 18-11-2020 12:54 Print topicpost
Posts: 28
Hallo

Ik heb een derbi senda uit 2010 maar de kvs wordt bruin is dat erg? Daarnaast komt er best veel olie uit de demper en er zat laatst een beetje beige vloeistof bij de plek waar de koppeling zit.
Ik ben alleen geen 16 dus rij geen grote stukken en de motor wordt dus ook niet heel warm dus misschien heeft dat er wat mee te maken. Kan iemand mij hier mee helpen?
 

Rob777 18-11-2020 19:41 Print reply

Posts: 725
Heb je je de kvs al es vervangen ?
Zou wat roest kunnen zijn van cilinder misschien.
Gebruik je de oliepomp of meng je zelf, staat de oliepomp goed afgesteld ?
Die beige vloeistof zat bij deel bovenin waar de koppeling het blok in gaat ?

 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
kiris 18-11-2020 21:57 Print reply

Posts: 200
koelvloeistof kan ook bruin worden als de koppakking lek is.

beige vloeistof kan olie met water zijn, bijvoorbeeld als de keerringen van de waterpomp of het waterpomp asje versleten zijn.


 
Samn9 18-11-2020 22:29 Print reply
Posts: 28
Ik heb de kvs wel al een keer vervangen maar ik denk dat er veel roest is ofzo want er zatten net een soort van korrels ofzo in de kvs tank. Ik meng niet zelf maar tank gewoon mengsmering. En die beige vloeistof komt er onder bij de carterkap uit.
 
Rob777 19-11-2020 0:48 Print reply

Posts: 725
Komt die beige troep er in de buurt van de waterpomp uit ?
Dan zullen idd de keerringen van je waterpomp versleten zijn, daar zal die troep in je tankje ook wel door komen.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 19-11-2020 8:28 Print reply

Posts: 7601
Als je er gewoon water in doet wordt het ook bruin na een tijd. In koelvloeistof zitten roestinhibitoren.
Zo is menig Honda CR aan zijn einde gekomen...gewoon water er in...waterpomphuis rot weg...gelukkig hebben de meeste brommers wat roest- en rotbestendigere legeringen maar je moet opletten dat de boel niet kapotvriest in de winter.
 
Rust in pieces
Samn9 20-11-2020 19:25 Print reply
Posts: 28
Ik denk dat er inderdaad een keerring lek is want die vloeistof komt bij die waterpomp eruit. Maar mijn brommer begint het nu ook steeds minder goed te doen ( minder vermogen) heeft dat er mee te maken?
 
Rob777 20-11-2020 20:10 Print reply

Posts: 725
Weet ik niet, er zal nu kvs in je blok zitten en je blokolie verpest hebben waardoor je koppeling misschien minder werkt..ofzo..geen idee.
Zou er niet te veel mee rijden voor je de keerringen en blokolie vervangen hebt.

 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 20-11-2020 20:14 Print reply

Posts: 7601
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Samn9
Hallo

Ik heb een derbi senda uit 2010 maar de kvs wordt bruin is dat erg? Daarnaast komt er best veel olie uit de demper en er zat laatst een beetje beige vloeistof bij de plek waar de koppeling zit.
Ik ben alleen geen 16 dus rij geen grote stukken en de motor wordt dus ook niet heel warm dus misschien heeft dat er wat mee te maken. Kan iemand mij hier mee helpen?


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Samn9
Ik heb de kvs wel al een keer vervangen maar ik denk dat er veel roest is ofzo want er zatten net een soort van korrels ofzo in de kvs tank. Ik meng niet zelf maar tank gewoon mengsmering. En die beige vloeistof komt er onder bij de carterkap uit.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Samn9
Ik denk dat er inderdaad een keerring lek is want die vloeistof komt bij die waterpomp eruit. Maar mijn brommer begint het nu ook steeds minder goed te doen ( minder vermogen) heeft dat er mee te maken?


Je zegt dus dat het overal zit, maar je heb nog niets open gemaakt ?
Beige duidt trouwens eerder op water met olie, en bij een tweetakt zit de motorolie in een afgesloten bak (de versnellingsbak)...


 
Rust in pieces
Samn9 24-11-2020 17:25 Print reply
Posts: 28
Kijk er komt onder de brommer wat beige vloeistof uit, maar de kvs blijft wel op hetzelfde niveau en ik denk dus niet dat de kvs ergens het blok in gaat want dan zal het wel minder worden toch? De beige vloeistof onder het blok is wel al veel minder geworden dus ik denk dat het water ofzoiets is.
 
Rob777 24-11-2020 22:54 Print reply

Posts: 725
Dat het minder wordt zal zijn omdat er steeds minder olie in het blok zit.
Er zal niet zozeer kvs in de versnellingsbak komen als wel olie er uit bij de waterpomp.
Onder de waterpomp zit een heel klein gaatje, speciaal bedoeld om als de waterpompkeerringen lek zijn en er olie lekt dat af te voeren via dat gaatje.
Ik zou iig het oliepeil controleren en kijken hoe de kleur is van je blokolie.
Ik ken zelf ook geen beige water eigenlijk.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Samn9 25-11-2020 8:44 Print reply
Posts: 28
Ik heb gister gekeken naar de olie peil en die is wel veel te laag. Er kwam namelijk geen olie uit toen ik dat inbusje aan de rechterkant loshaalde, dus de kleur weet ik niet.

Kan ik die waterpomp gewoon zo losmaken of moet ik ergens op letten?
Ik neem aan dat de kvs er eerst uit moet, moet ik daarvoor gewoon een slang los halen of is daar iets anders voor?
 
Samn9 25-11-2020 9:18 Print reply
Posts: 28
En kan ik die keerringen gewoon zelf vervangen of is dat heel moeilijk?
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 25-11-2020 15:27 Print reply

Posts: 7601
Voor Derbi blok (oud ? nieuw ?)
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/184

Voor AM6 blok :
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/155

En je koelvloeistof laat je af op het laagste punt, anders komt niet alles er uit...

Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 25-11-2020 om 15:30 uur.
 
Rust in pieces
Samn9 25-11-2020 22:15 Print reply
Posts: 28
Oke super bedankt voor alle hulp

Kan ik die keerringen vervangen door alleen dir waterpomp eraf te halen of moet ik meer doen. En is dat heel moeilijk of kan ik dat zelf doen?
 
Rob777 25-11-2020 22:44 Print reply

Posts: 725
De zijkant moet er af.
Dus olie en kvs aftappen, zijkant losmaken, de keerringen vervangen is niet moeilijk maar de circlips loskrijgen en terugplaatsen wel, heb je speciaal tangetje voor nodig voor t goeie.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%

Dit topic is 1244 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved