Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 949 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Reviseren motorblok
Geschreven door 2SLOW4ME
Geplaatst op 10-2-2009 20:13
Categorie Motor gerelateerd

Hallo, ik had het al een keer beloofd aan meerdere mensen om een faq te maken over een revisie van een motorblok.

Ik gebruik bij deze FAQ foto's van mijn GPR blok (2002 model).

Wat je nodig hebt:

  • Een Doppendoos.
  • schroevendraaier kruiskop
  • Kunststof hamer.
  • Evt. een vliegwieltrekker, een zuigerstop (ben ik niet zo'n fan van, kan ook zonder) en een blokkeer sleutel voor je koppelingshart.
  • Koelvloeistof/Water kan ook maar liever niet in de winter.
  • Blok olie (ik gebruik castrol Transmissie olie 10w 60 als ik me niet vergis).
  • Nieuwe Krukas lagers (andere blok lagers zullen terwijl je bezig bent moeten worden gekocht omdat je de maten nog niet weet).
  • Evt. Een nieuwe Krukas en koppelingsplaten mits deze krukas volledig is versleten, eveneens de koppelingsplaten. Naar mijn mening is het verstandig je krukas te vervangen als hij de 10dkm gepasseerd is, langer dan 20dkm houden mijn krukassen het vaak niet uit, en we zijn toch wel van plan om na deze revisie weer een volle 20dkm te draaien na de 10dkm die er misschien al op staat.
  • Een beetje technisch inzicht.



Om te beginnen zou ik m’n brom op een bok zetten, zodat je als je aan het wrikken bent om het blok er in te krijgen niet opeens verschuivingen krijgt e.d.
Ook helpt het gewoon om hem even wat hoger op zijn poten te hebben, sleutelt wat makkelijker.


Daarna demonteer je de uitlat tap je de olie af, je draait de bout aan de onderkant van je blok er af, en ook aan de zijkant bij de koppeling om latere onverwachte lekkende olie te voorkomen die nog in het blok zit.
(uiteraard is het wel makkelijk om eerst je kappen er af te halen)

Daarna draai je de bouten er weer in, want er lekt altijd wel een beetje olie nog uit het blok, en dat is niet zo handig tijdens het sleutelen.

Vervolgens Tap je de KVS af, dit doe je door het aftap boutje bij je KVS pomp, ook haal je de slangen er af (let wel, slangenklemmen hebben maat 7, voordat je jezelf daar in vergist).

Je haalt ook je ketting , tandwiel, en schakelpedaal er af.
Ook demonteer je met je vliegwieltrekker je ontsteking alvast, want als je blok eenmaal onder je brommer vandaan is het nog best wel lastig omdat het blok los staat.
De methode zonderzuiger stop (door mij aangeraden): Je slaat met een ijzeren hamer een kleine inham bij je vliegwiel, zodat je daar later een platte schroevendraaier tussen kan stoppen en zo de bout van je vliegwiel los kunt krijgen.



Dan Demonteer je de carburateur (bij dit type gpr voor het gemak bij het uit tillen van het blok demonteer je ook het spruitstuk!, anders komt deze tegen de middelste balk aan tussen het frame).
Je startmotor ook door de aansluiting los te trekken en 3 boutjes los te draaien.
Je zou voor het gemak je cilinder er ook af kunnen halen, dat scheelt bij het uit tillen van je blok, voorkomt krassen op je frame/blok.
Ook haal je uiteraard alle bedrading van het blok af door het boutje er uit te draaien en daarna weer een paar slagen terug te zetten zodat je deze niet kwijt kunt raken.
De olie pomp en kabel daar naartoe moeten ook los.
Zelf trek ik de slang die van het olie tankje komt altijd los, en draai er daarna een schroef in die de slang afsluit, Dit voorkomt een leeglopend olie tankje.

Daarna kun je al je 3 blokbouten los draaien, en je blok uit je frame tillen.

Als je blok op de werkbank staat haal je eerst de cilinder en zuiger er af. Evt. ook de tapeinden, dit doe je door 2 moertjes op de tapeinden te draaien tegen elkaar in zodat ze vast zitten, als ze vast genoeg zitten kun je zo de tapeinden er uit krijgen.
De zuiger kun je los krijgen door bijv. een pistonpen verwijderaar te gebruiken zoals onderstaand te zien (waar je die kan kopen, ik weet het niet.



Dan haal je de koppelingkant van je blok er af. zodat je dit krijgt:



Let wel, als er 2 ringetjes uit je blok vallen horen ze om de 2 witte tandwielen die aan je carter vast zitten. (ik heb ze meerdere malen vergeten, geeft tot nu toe nog weinig schade).

Vervolgens draai je stuk voor stuk met de hand de schroeven van je koppeling los. Dit doe je op de volgende manier, je draait om en om steeds een boutje los tot dat ze allemaal los zijn.

Dan kun je al je platen en koppelingshart er uit pakken.
LET OP! de bovenste plaat waar het "stiftje" in zit, past maar op 1 manier (er zijn 5 manieren)
Als je bij het monteren dit effect krijgt zit het NIET goed en doet je koppeling het ook niet:



Zo is hoe het wel moet zitten:



Ook kun je alle tandwielen van de krukas af halen, let wel op dat je het spietje niet kwijt raakt, hier is nogal moeilijk (snel) aan te komen.
Dan het je als het goed is een leeg koppelingshart en een goudkleurige moer die niet 123 los wil.

Als je een blokkeer sleutel hebt dan gebruik je die en zet je een ratel op deze moer.
Als je het beun wilt doen stop je er een lange schroevendraaier tussen maar dan kan er dit gebeuren, en dat is dat er wat afbreekt:



Als deze moer los is kun je het koppelingshart er af halen. In het koppelingshart zit een zwart glibberig buisje, het is uiteraard van groot belang dat deze ook dus weer bij montage op de goede plek zit (hij valt er vaak uit als je de koppeling demonteert).

Als het goed is hebben we nu dit:


deze foto is met spruitstuk, startmotor en cil, achteraf niet handig geweest.

Dan kunnen alle overige onderdelen die er op zitten er af en kan het blok gesplitst worden.

Het makkelijkst doe je dit door een cartertrekker te gebruiken (kost misschien, maar scheelt zeeën van tijd die je er dus nu aan gaat besteden).

Je haalt het andere carter er af (aan de kant van de Vbak.
Ik heb dit dus gedaan door overal met de kunststof hamer zo nu en dan een flinke tik op te geven, en tussen alle blok ophangpunten te gaan wrikken met schroevendraaiers/bandenlichters. Eigenlijk niet de goede manier! Aangezien dit schade aan je blok veroorzaakt.

Als je het carter er af hebt gekregen en dus het blok gesplitst hebt krijg je dit:



Het komt vaak voor dat er nog wat olie in de schakelboem zit.

De schakeboem kan overigens de gehele revisie blijven zitten in het blok! (tenzij je het wilt gaan stralen of bewerken, dan is het verstandiger om deze te demonteren.

Tik eerst de versnellingsbak er uit (het liefst met 2 man want als je het laat vallen dan ben je de !@#$%$%^%^& omdat je vaak niet meer weet hoe het in elkaar moet).
Onthoud goed hoe alles zat en maak voor de zekerheid foto's want anders ben je zoals ik nog 3 weken bezig om het goed te krijgen en daar zal je goed ziek van zijn.



Dan tik je met beleid of grof geweld de krukas er uit (ligt er aan of je hem nog wilt gebruiken of niet..)
Ook de balans as kan er uit.
Dan houd je dit nog over:



Krab altijd goed de papieren en vloeibare pakking er af als je het zo hebt liggen, want als je het niet doet ontstaat er kans dat je blok olie gaat lekken en dus weer uit elkaar moet, en dat willen we natuurlijk niet.

Als je het makkelijk wilt doen ga je vervolgens naar een garage die zonder problemen voor een 10tje eventjes ter plekken al je lagers er uit drukt, zo dus:





Anders pak je gewoon een dop met dezelfde maat als de buitenkant van je lager en sla je die er uit(NOOIT de binnenkant en al helemaal niet met een nieuw lager die je er in wil zetten, anders word het bij wijze van spreken ipv een C3 een C8 lager en rammelen ze er binnen no time weer uit).

Als lagers voor je krukas voldoen C3 lagers goed. (is vaak wel een setje te krijgen bij de lokale brom boer waar ook keerringen bij zitten).
En voor de rest van je blok zou ik gewoon even langs een groothandel gaan voor lagers, kost vaak niet eens zoveel.
Hetzelfde geld voor keerringen.

De lagers van de versnellingsbak zou ik alleen vervangen mits je het al eerder hebt gedaan, anders laten doen, en de naaldlagers en lagers van de balans as kun je vervangen als het niet al teveel moeite kost. Ik heb deze gewoon laten zitten omdat er nog geen speling op zat.

Daarna kun je alles weer op dezelfde manier terug zetten, als je foto's gemaakt hebt van demontage zou ik aanraden deze er naast te zetten want als je iets fout doet dan kun je weer van voor af aan beginnen.
Wél even handig, bij het terug zetten van het blok komt het bij modellen GPR tot 05 vaak voor dat de achterste blokophanging (de 2 goudkleurige ophangpunten) nog al eens omlaag zakken. Dit heeft mij de eerste keer wel even laten zoeken waarom mijn blok niet paste.

Eventuele op/aanmerkingen en vragen zijn altijd welkom.

Ik ben niet verantwoordelijk voor fouten die jij maakt tijdens revisie met mijn uitleg, dat doe je onder eigen verantwoording.

Luziano - 2SLOW4ME.

Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Bart-Derbi 25-2-2009 23:03 Print reply

Posts: 6497
Goed bezig, zijn vast veel Derbi rijderts die er zeker wat aan hebben!
 
koekie - Administrator 25-2-2009 23:04 Print reply

Posts: 12588
Geld eigenlijk voor vrijwel alle brommerblokken hoor
 
Haaks de hoek om!
mtx-motard 25-2-2009 23:08 Print reply

Posts: 14947
petje af
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
grasmaaier89 25-2-2009 23:09 Print reply

Posts: 14412
nice
 
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
2SLOW4ME 25-2-2009 23:29 Print reply

Posts: 1944
kijk eens.
Heb je een middagje niets te doen .

nogmaals, alle op/aanmerkingen zijn welkom..

Ik dacht dat iemand die voor de 1e keer zn blok reviceert dit wel handig zou vinden. vandaar dat het ook zo gedetailleerd uitgelegd is
 
It's better to regret something you did, than to regret something you didn't do..
TECstar 26-2-2009 0:44 Print reply

Posts: 4664
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: koekie
Geld eigenlijk voor vrijwel alle brommerblokken hoor


hmm kdenk tog niet dak et aandurf een derbi blok met een honda blok te vergelijken
 
briljant ppl drive briljant machines, thats y House drives Honda
Joel_koningslust 26-2-2009 0:45 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TECstar
[...]


hmm kdenk tog niet dak et aandurf een derbi blok met een honda blok te vergelijken



kan goed

zodra je er maar geen kreidler blokje mee gaat doen. die heeft een compleet andere bak

 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Derbi GPR Roy 26-2-2009 20:40 Print reply

Posts: 708
Eej mooi gedaan man. Netjes
 
2SLOW4ME 26-2-2009 20:42 Print reply

Posts: 1944
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi GPR Roy
Eej mooi gedaan man. Netjes


thanks .
jammer dat je er niets meer aan hebt

ojah, als iemand foto's nodig heeft van GOEDE kwaliteit kun je me zonder probs gewoon een mailtje sturen..

Dit bericht is gewijzigd door 2SLOW4ME op 26-2-2009 om 20:51 uur.
 
It's better to regret something you did, than to regret something you didn't do..
tobias vermeulen 5-3-2009 21:17 Print reply
Posts: 8
Handige faq

Ik heb zelf ook dit blokje onder mijn gpr 2004/2005 model.
Hij heeft nu ong. 13000 km gelopen volgens de teller maar die heeft bijna het dubbelen kwa km/h aan, maar ik ga er van uit dat ik hem nog lang niet hoef te reviseren.
Wel heb ik afgelopen week de schakel as en uitgaande as keering vervangen want die waren lek.
Ik vind het ook vreemd dat er mph in mijn km teller staat hebben meer van jullie dit?

GR Tobias


 
2SLOW4ME 10-3-2009 22:53 Print reply

Posts: 1944
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tobias vermeulen
Handige faq

Ik heb zelf ook dit blokje onder mijn gpr 2004/2005 model.
Hij heeft nu ong. 13000 km gelopen volgens de teller maar die heeft bijna het dubbelen kwa km/h aan, maar ik ga er van uit dat ik hem nog lang niet hoef te reviseren.
Wel heb ik afgelopen week de schakel as en uitgaande as keering vervangen want die waren lek.
Ik vind het ook vreemd dat er mph in mijn km teller staat hebben meer van jullie dit?

GR Tobias




Nee.. mijn teller zelf zit wel redelijk in de buurt altijd zolang ik onder de 50 blijf . daarna is het echt bullshit..

Maarehh,, ik wil wel eens een foto zien van die Mph dan .. nooit gezien namelijk
 
It's better to regret something you did, than to regret something you didn't do..
bulteman 11-3-2009 15:11 Print reply

Posts: 1956
hallo,

zit er nog veel verschil in dit oude type derbi blok, en het nieuwe type (vanaf 2006) ??


 
Als het regent in September, valt kerst in December.
Joel_koningslust 11-3-2009 15:13 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bulteman
hallo,

zit er nog veel verschil in dit oude type derbi blok, en het nieuwe type (vanaf 2006) ??




ja

 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
bulteman 11-3-2009 15:17 Print reply

Posts: 1956
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]


ja



kun je ook misschien zeggen waar die verschillen zitten? en of het problemen oplevert als ik deze FAQ gebruik voor mijn 2006?

mvgr Bulteman
 
Als het regent in September, valt kerst in December.
Joel_koningslust 11-3-2009 15:27 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bulteman
[...]


kun je ook misschien zeggen waar die verschillen zitten? en of het problemen oplevert als ik deze FAQ gebruik voor mijn 2006?

mvgr Bulteman


dr zit wat verschil in de ringen van de bak enzo. het principe is zegmaar hetzelfde. dus gewoon goed opletten waar alle ringen en veertjes en kogeltjes enzo zitten
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
bulteman 11-3-2009 15:47 Print reply

Posts: 1956
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]


dr zit wat verschil in de ringen van de bak enzo. het principe is zegmaar hetzelfde. dus gewoon goed opletten waar alle ringen en veertjes en kogeltjes enzo zitten


oké, bedankt voor de info!
 
Als het regent in September, valt kerst in December.
Derbipad 7-4-2009 7:43 Print reply
Posts: 178
Kan iemand mij precies uitleggen waar welk ringetje moet van de versnellingsbak?

MVG
 
2SLOW4ME 7-4-2009 23:57 Print reply

Posts: 1944
moet je even gaan vragen bij GPR Nick. hij is op dit moment bezig met zn Vbak en heeft dus alles mooi voor je open liggen
 
It's better to regret something you did, than to regret something you didn't do..
2SLOW4ME 19-4-2009 0:09 Print reply

Posts: 1944
Oja, ook belangrijk!! vergeet je balans as (als je die hebt) niet af te stellen! er staat ene markering op het balans-as tandwiel en eentje op het krukas tandwiel en ook staan er op het carter voor beide tandwielen een markering.

Als je dit niet doet krijg je net zoals ik het effect dat je vriendin bijna spontaan klaarkomt als je ook maar 10km/h rijdt.

En dat is leuk natuurlijk, maar je blokophanging kan na verloop van tijd ook scheuren...
 
It's better to regret something you did, than to regret something you didn't do..
DerbiFrans 28-7-2009 13:45 Print reply

Posts: 405
whaha
die opmerking is echt koning
 
2SLOW4ME 28-7-2009 20:53 Print reply

Posts: 1944
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Frans tsx70cc
whaha
die opmerking is echt koning





Helaas nu een mono seat.. Dus geen spontaan klaarkomende vriendinnen meer achter op de brommer
 
It's better to regret something you did, than to regret something you didn't do..

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved