Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 717 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Revisie AM6 blok
Geschreven door Eef
Geplaatst op 4-7-2005 21:12
Categorie Motor gerelateerd

[img]img/c/tip.gif[/img] Klik hier voor exploded views van het AM6 blok.
[img]img/c/tip.gif[/img] Voor de revisie van een Honda blok (met foto's), zie dit FAQ-artikel.
[img]img/c/tip.gif[/img] Voor lagermaten van het AM6 blok, zie dit FAQ-artikel.

Benodigdheden

  • lagertrekker
  • Gasbrander + aansteker
  • vloeibare pakking
  • pakkingset
  • eventuele krukas
  • oliekeerring set
  • luchttol
  • spoelbak of thinner/terpentine en een kwast


    Ok, als je 2 linker handen hebt en je je achterwiel nog niet uit je RS kan halen, dan raad ik je aan je blok professioneel te laten reviseren en niet zelf gaan kloten..

    ik ben niet aansprakelijk voor eventuele type/spelfouten

    Demontage onsteking en koppeling

    Om te beginnen ga je je blok kaal halen, zodat het blok helemaal los in je subframe licht en je het er zo uit kunt tillen..

  • haal je zijkappen eraf
  • haal je luchtfilter eraf
  • haal je carb eraf
  • haal je spruitstuk eraf
  • haal je membraan eraf
  • haal je ontstekingsdraden los
  • haal je tandwiel en ketting eraf
  • haal je neutraal schakelaar los
  • haal je schakelheveltje los
  • haal je koppelingskabel los
  • haal je koppelingsarm eruit (trek je er zo omhoog uit)
  • haal je tpm kabel los
  • haal je oliepomp kabel eraf
  • haal je aarde draden (groen en blauw) los met de inbus onder je spruitstuk
  • haal je uitlaat eraf
  • laat je kvs eruit lopen d.m.v de onderste inbus op je waterpomp eruit te draaien (let op als je je dop van je kvs loshaalt spuit het er enorm hard uit)
  • laat je olie uit je blok lopen


    En als laatste haal je de 3 imbussen los die je blok vasthouden...
    Nu licht je blok los in je subframe en is klaar voor demontage.

    Zorg voor een opgeruimde werkplek en zorg dat je al het nodige gereedschap bij de hand hebt (zie benodigdheden).

    Leg je blok op je werkbank en nu gaat het echte werk beginnen.

    Ee halen eerst de ontsteking los. Draai de 5 imbusjes van het dekseltje los. Leg het geordend opzij.
    Draai nu de vliegwieltrekker naar binnen en de bout naar binnen, en floep daar heb je je vliegwiel. Leg meteen je vliegwiel spie in het vliegwiel (magnetisch). Leg deze ook opzij.

    Markeer nu met een marker de stand van de ontsteking en draai de spoelen los door middel van de 3 kruiskop schroefjes
    leg de spoelen weer netjes weg. Nu komt het irritantste klusje, de grondplaat verwijderen.
    De grondplaat zit vast met 3 imbusjes die zo kneiter vast gerot zit dat je ze geheid verrot draaid. Wat je ook doet en hoe je het wendt of keert je draait ze verrot.
    Pak dus een accutol en boor je kopjes van de imbusjese eruit. na een beetje kloten lukt het vanzelf wel.

    Nu is je onsteking eraf. We gaan verder met de andere kant van het blok.

    Haal je koppelingsdekstel eraf.
    Leg de boutjes in een apart bakje, zodra je de deksel eraf hebt, zie je op het asje van het nylontandwieltje van je toerenteller
    een ringetje zitten, leg deze ook in het bakje.

    Nu gaan we de koppeling demonteren, haal de drukveren los met de 4 kruiskopboutjes. En haal je koppelingsdrukplaatje er vanaf.
    Haal dat kleine stiftje eruit. Deze kan je er gewoon uit trekken..
    Vervolgens kantel je je blok naar de koppelingskant. Nu valt er een kogeltje en een lange stift uit. Berg deze netjes op.

    Tol daarna de moer los. Met dop 17 (ga niet met je platte schroevendraaier je binnenhuis blokkeren, want dan breekt het geheit af) haal het binnenhart eruit. Nu zie je een koppelings opdik plaatje zitten. Haal deze eruit en berg hem op.

    Haal het koppelingshuis eruit.
    Achter het koppelingshuis zitten 2 ringen, haal ze eraf.
    Tol de balansasmoer los en haal het tandwiel los, trek de spie eruit.
    Tol de krukasmoer los en haal de 2 tandwielen eraf. trek de spie eruit.
    Haal de toerenteller aandrijving er nog af en alles netjes op volgorde zoals je het eruit gehaald hebt.

    Nu ga je de cilinder demonteren, haal de kop los met steeksleutel 10 en demonteer de cilinder en de zuiger.

    Demontage van de versnellingsbak

    Draai je blok om naar de ontstekingskant. Draai vervolgens alle imbussen uit je carter.

    Ga nooit met een schroevendraaier tussen je carter delen lopen poeren want dan verneuk je zo je carterschalen en dan gaat hij olie lekken.
    Er is 1 plek waar je een schroevendraaier tussen mag rammen en dat bij een van de ophangpunten vooraan je blok.
    Draai nu de onstekingsmoer op je krukas. We gaan nu namelijk met een hamer op de krukas slaan. Zou je geen moer op je krukas draaien dan verneuk je de schroefdraad.

    Hou het blok omhoog aan de tapeinden en mep met je hamer op de krukasmoer en voorzichtig op je uitgaande as (waar je tandwiel opzit) en je schakel as.
    Tik net zo lang tot je het carter deel vrij van de assen is. Draai de krukasmoer er af en til de carter deel eraf. Waarschijnlijk heb je met het optillen en meppen iets horen vallen in je blok. Schrik niet dit, het kan geen kwaad. Haal nu vanaf de andere kant de tussenbus van de krukas en de kering eruit.

    Nu je de schalen apart hebt moet je ff kijken aan de binnenkant van het deel dat los zit, door de olie plakken er nog wellis ringen aan de binnenkant.
    Meestal is dat de ring van de uitgaande versnellingsbak as, schakel as en de schakelwals.

    Leg de ringen terug op de plekken waar ze horen. Haal vervolgens alle assen en walsen en vorkjes eruit en leg dit op volgorde weer op een veilige plek, waar je broertje of zusje niet komt spelen.

    Nu heb je dus je 2 carterschalen los met een krukas in een van de 2 delen.
    Ram je krukas eruit en zorg wel weer dar een moet op de schroefdraden zit. Nu heb je 2 kale carterhelften voor je neus liggen met de lagers er nog in.

    Het verwijderen van de oude lagers en keerringen

    Demonteer eest ff de keerringen deze kan je er met een beetje gewrik eruit halen met een platte schroevendraaier.

    Tik nu met een passende dop al je lagers uit je carterdelen (behalve de naaldlagers) want die hoef je eigenlijk niet te vervangen ze zijn ook peperduur zo rond de 50euro per lagertje).

    Nu je al je lager eruit heb gehaald moet je met je carter delen naar een garage toe om te vragen of je ff je carterdelen mag ontvetten met een spoelbak. Je kan ook zelf wat aan kloten met een flesje thinner en een kwastje. Als je alles maar vet vrij hebt. dan zit het wel best.

    Het plaatsen van de nieuwe lagers en keerringen

    Nu kan je je lagers erin gaan zetten. stook met je gasbrander de lagerpassingen heet. d.m.v uitzetting gaan je lager er makkelijker in.

    Tik je lagers erin met een passende dop (die dus op de buitenring past). Ga je op de binnenring van het lager staan meppen dan heeft je hele revisie geen zin meer en kan je nieuwe lagers halen omdat ze verrot zijn.

    Nu je alles netjes en keurig de lagers erin hebt zitten druk je de keeringen erin, hiervoor hoef je niks warm te stoken ofzo, je drukt ze er zo in, eventueel een passende dop tik je ze verder.

    Terug monteren van krukas en versnellingsbak

    Gelukt? Mooi! Dan kunnen we nu doorgaan met het monteren van de krukas.

    Als je de krukas nieuw gekocht hebt dan ik het het slimst om hem 24 uur in de vriezer te leggen i.v.m met krimpen.

    Draai de krukas moer erop en tik de krukas voorzichtig in het rechter carterhelft. Zorg ervoor dat de krukas goed zit.

    Als dit gelukt is gaan we de versnellingsbak plaatsen. De versnellingsbak plaatsen we altijd in de rechter carterhelft.
    Leg eerst het carterdeel op een blokje uit dat je de doorstekende assen vrij liggen.

    Leg nu de ring van je secundaire as (uitgaande versnellingsbak as) op zijn plek, pak de 2 versnellingsbak assen in je handen, zoals ze eruit gekomen zijn dus.
    Pak ook een schakelvork en stop die in ze groef in de primaire as (koppelingsas) laat nu de versnellingsbak zakken in in ze lagers. Zorg dat het schakelvorkje over de pen glijdt. Controleer of ze goed liggen kijk of ze soepeltjes draaien. Zo ja, mooi! Dan gaan we door..

    Pak nu de overige 2 schakelvorkjes en kijk eventjes hoe ze moeten, hoe ze moeten spreek voor zich omdat alle 3 de vorkjes verschillende afmetingen hebben.
    Leg de 2 vorkjes dus ook op hun plek in de secundaire as. E?n onder en ??n boven. Duw de pen waar de vorkjes over glijden erdoor maar druk de pen nog niet ik het gaatje anders krijg je de schakelwals er niet in.

    Doe nu het veertje in het gaatje ervoor en leg op het veertje het kogeltje. Zorg ervoor dat als je de wals erin zet dat de middelste groef in de wals (daarvan het laagste punt) bij het schakelvorkje van
    de primaire as zit. Dit werkt het makkelijkst.
    Druk nu de schakelwals in ze gaatje zodat het veertje inzakt. Zorg nu er direct voor dat het schakelvorkje van de primaire as in de middelste gleuf van de schakelwals valt. Het is inderdaad ff pielen maar als het eenmaal zit dan zit het ook goed.

    Nu komt er nog 1 rotklusje, dat is de andere 2 schakelvorkjes op hun plek zetten in de schakelwals. Pak een platte schroevendraaier en wip de onderste schakelvork van de secundaire as in de
    onderste gleuf van de wals. Je merkt dat de 2e ook mee gaat en die moet in de bovenste gleuf. Druk dan nu de glijpen naar beneden in zijn gaatje.
    Dan zit nu het schakelgedeelte goed! Je hebt nu nog 4 ringen over en dat klopt De grootste ring is de ring voor de secundaire as, leg hem erop. De andere is van de schakelwals, leg hem op de wals.

    De andere 2 zijn van de schakel as, leg 1 eronder en druk de schakel as in ze gaatje at hij met ze 2 haakjes de pennetjes van de schakelwals pakt. Leg nu het ringetje erop.

    Dit was toch echt het moeilijkste werkje, je hebt geen ringen meer over uit je versnellingsbak, tenminste als je het goed gedaan hebt

    Het blok weer sluiten

    Maak nu de vloeibare pakking open, het mooiste spul vind ik die silicone rommel. Ik weet niet hoe het precies heet maar het werkt als een tiet, het heeft een lange open tijd, en een heel erg korte droog tijd.

    Smeer dit nu op de andere carterhelft als waar je bak inzit, dat is makkelijker.

    Stop de tussenbussen in het carter deel en tik voorzichtig het carterhelft terug op zijn plek, als je nog een 1,5cm moet gaat het zwaarder (dit klopt omdat je nu het lager om de krukas heen tikt).

    Tik gewoon iets harder en als de imbussen er weer een beetje in kunnen trek je de carterschalen gewoon naar elkaar toe met de imbus boutjes. draai ze gewoon 1 voor 1 kruislinks aan.

    Als het goed is hoor je bij ieder slagje een tikje van de krukas afkomen (wees niet bang) dit hoort
    Nu de carterschalen volledig gesloten zijn draai je alle imbusjes goed vast. ga ze niet extreem vast draaien, vast is gewoon vast.

    Nu is het tijd om de koppelingskant weer op te vullen.
    Zorg ervoor dat je de toerenteller aandrijving eerst in elkaar zet, dus 2 ringen op het nylon tandwieltje. 1 ervoor en 1 erachter.
    Druk nu het busje over de krukas en in het keerring.
    Stop de spie weer terug in de spiebaan.

    Doe dit ook voor de balans-as. Zet eerst het balans as tandwiel erop. dit is makkelijker als andersom. Nu moet je ff opletten want nu moet je je balans as afstellen..
    Op een van de 2 tandwielen staan 2 ronde puntjes. Op de andere staat 1 puntje.
    Het ene puntje moet precies tussen de andere 2 vallen. Druk of tik het krukastandwiel erop, en schuif het andere tandwiel erover.

    Zet de moeren van de balans as vast d.m.v een luchttol. zet de luchttol niet op vol vermogen.

    Terugplaatsen van koppeling en ontsteking

    Nu de koppeling.
    Zet de ringen die je er als laats afgehaald heb er weer op. De vering eerst. Daarna de andere ring.
    Schuif het koppelingshuis erop.
    Zet het opvulplaatje en het binnenhart er weer in.

    Nu het borgplaatje en de moer. Tol deze ook weer vast met een luchtol die niet op vol vermogen staat. Borg de moer.

    Duw de koppelingsdrukstift erin, het balletje en het laatste drukverdelertje erin.

    Zet de platen erin:
  • koppelingsplaat
  • stalenplaat op 12 uur
  • koppelingsplaat
  • stalen plaat op half zes
  • koppelingsplaat
  • stalenplaat op tien over half 6
  • koppelingsplaat


    Zet de uiteindelijke drukplaat erop.

    Zet daarna de drukveren vast en zet er meteen ringen achter. Net die setups van 70cc en + wel een must...

    Zet het deksel er nog niet op, want we moeten de cilinder en de onsteking er nog op zetten. Voor de cilinder zijn een aantal manieren. Zo kun je eerst de zuiger in de cilinder doen en dan pas de cilinder over de tapeinden schuiven (vergeet de voetpakking niet), maar je kunt ook eerst de zuiger monteren en dan pas de cilinder erover heen schuiven.
    Het is maar net wat je het lekkerst vind werken.

    Dan nu de ontsteking. Haal bij een ijzerhandel ff 3 nieuwe boutjes met dezelfde lengte als degene die je hebt kapot geboord.
    Zet de grondplaat weer op zijn plek, zoals je hem gemarkeerd hebt, zet de spoelen weer vast zoals je ze gemarkeerd hebt. En zet nu de spie weer terug in de spiebaan, en zet het vliegwiel terug op de krukas, tik hem rondom aan met de hamer en ze de moer vast met de luchttol.

    Ok, nu kun je je blok weer onder je RS zetten.
    Zet de 3 imbusbouten vast,

    Koppeling afstellen
    Draai bij je koppelingshevel je stelboutje helemaal terug.

    Draai op de drukplaat de moer los. Draai met een grote schroevendraaier de bout naar binnen. Doe dit om de slag en kijk dan hoe strak de koppeling staat. Stel hem naar behoefte in. Draai de moer weer vast.

    Nu ff controleren of alles goed zit.
    Het klopt dat er nu nog een ringetje los bengelt want dat is die van je toerenteller aandrijver (het witte nylon tandwieltje). Die ring zit vanzelf goed als je je deksel erop zet.

    Haal een nieuwe dekselpakking bij je dealer. Haal ook meteen vloeibare pakking.
    Doe vloeibare pakking aan je deksel en aan je blok. Doe de pakking erin en daarna de deksel erop.

    Laat de pakking uit harden. Je boutjes borgen nu ook d.m.v. de pakking.

    Monteer nu alle onderdelen weer

  • schakelpookje
  • membraan
  • spruit
  • carb
  • luchtfilter
  • koppelingskabel
  • koppelingsarm
  • tpm kabel
  • oliepomp kabel
  • neutraal schakelaar
  • ontstekingsdraden
  • aarde draden
  • en de startmotor
  • uitlaat


    Op de CDI staat staan de kleuren van de draden.
    Voor de analfabeten:
    verde = groen
    rosso = rood
    bianco = wit

    De gele draad gaat naar de spanningsregelaar, onder je tankbevestiging.
    De gele draad vanaf je startmotor gaat naar de rode van je gelijkrichter.

    Nu doet de start knop het ook weer.

    Laat de vloeibare pakking minimaal 24 uur uitharden en koelvloeistof kan er al wel in.
    Als je dit alles hebt gedaan kan je rustig kijken of hij alle versnellingen pakt en of de neutraal schakelaar het nog doet enz enz.

    De volgende dag, mag je er olie in keilen en dan een stukje gaan inrijden.
    De nieuwe lagers zou ik 200km inrijden, sommige zeggen dat dit al te veel is en dat 50km al goed is.
    De andere zeggen dat je minimaal 500km moet inrijden.. tis wat je zelf wil.

    Veel succes!
  • Pagina 1 van 2
    Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    cerberus10 21-3-2006 16:07 Print reply

    Posts: 2338
    Wat zijn nou percies de naaldlagers en waar zitten ze?
     
    Terror 21-3-2006 16:09 Print reply

    Posts: 9269
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: cerberus10
    Wat zijn nou percies de naaldlagers en waar zitten ze?



    het small end lager is een naaldlager



    is een lagertje met allemaal naaldjes erin

    big end is er bv ook 1
    en zit er meen ik nog 1 in het blok
     
    cerberus10 21-3-2006 16:11 Print reply

    Posts: 2338
    Ohh bedankt weer iets geleerd. Kon ik eigelijk zelf ook wel bedenken:P Waar zit die laatste dan?
     
    Inox 21-3-2006 16:16 Print reply

    Posts: 271
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: cerberus10
    Ohh bedankt weer iets geleerd. Kon ik eigelijk zelf ook wel bedenken:P Waar zit die laatste dan?

    Primaire en secundaire as van de versnellingsbak dacht ik.
     
    gpr owner, ex mtx: http://www.brommerforum.nl/gallery/view/528/
    Dries-xpower 24-3-2006 21:58 Print reply
    Posts: 293

    vraagje
    hoe halen jullie die koppeling er dan wel af ???
    omdat jij zegt niet blokeren met schroevendraaier , hoe blokkeer je het dan wel ?


     
    daanmtx 21-1-2007 23:59 Print reply

    Posts: 3759
    vraagje over de koppeling:

    ik heb een maand ofzo terug de koppelingplaten (onnodig) vernieuwd,

    maar daarbij heb ik de tussenplaten willekeurig erin gezet (en dus niet 6uur, 10 over half enzo)

    hoe erg is dit?

    Kan dit verklaren dat ik een enigzins raar geluid heb als ik in de neutraal verschil hoor in koppeling in / uit ?
     
    Honda VFR400R
    DynaBlaster 22-1-2007 0:40 Print reply

    Posts: 2837
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: daanmtx
    vraagje over de koppeling:

    ik heb een maand ofzo terug de koppelingplaten (onnodig) vernieuwd,

    maar daarbij heb ik de tussenplaten willekeurig erin gezet (en dus niet 6uur, 10 over half enzo)

    hoe erg is dit?

    Kan dit verklaren dat ik een enigzins raar geluid heb als ik in de neutraal verschil hoor in koppeling in / uit ?


    Als het geen hevig gerammel is, kan dit geen kwaad. ik schrok er ook van toen ik mijn nieuwe dt50x kocht, maar dit kon absoluut geen kwaad volgens de bromboer (en er is tot nu toe idd niks kapot gegaan)
     
    Wanna Finish First?, First Finish!
    jesso 23-4-2007 13:51 Print reply
    Posts: 2
    wat zijn de kosten van alle lagers en keeringen?
    (en voor degene die niet weten hoeveel een krukas kost) hoeveel kost een krukas

    en koppeling afstellen??? dat kan je dan soepel afstellen of afstellen dat hij zwaar gaat (dus dat je zwaar moet knijpen in je hevel of niet?)
     
    jd boer 23-4-2007 13:57 Print reply

    Posts: 6005
    krukas lagers kosten 6 euros per stuk c3 lagers van skf

    originele keeringen compleet setje 22 euro

    krukas , rito/dopller , rond de 90 euro

    rest van de lagers zit ook zown beetje in de buurt van 6 euro , maar dat weet ik niet precies
     
    rs1sprintuhr
    Supermotania 24-4-2007 15:37 Print reply

    Posts: 340
    Er staat `tol`het koppelingshuis los,maar ik heb geen luchttol,is er geen andere manier hoe het netjes kan?
     
    Derbi Senda X-treme 80cc MHR..
    Mike de klerk 28-7-2007 11:01 Print reply
    Posts: 211
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Vespa-Freak
    Er staat `tol`het koppelingshuis los,maar ik heb geen luchttol,is er geen andere manier hoe het netjes kan?


    Luchttol kost maar 50 euro.... of minder.
    Maar ja als je geen compressor hebt moet je die ook nog aanschaffen.

    Ik heb geloof ik iets met een poelietrekker gedaan. 5 euro bij de dealer.

     
    MH Furia Power 74cc aluminium + 21mm + Bidalot Race uitlaat
    steven 50cc cross 14-10-2007 10:44 Print reply

    Posts: 685
    maar als je de krukas in de vriezer legt , gaat je bigend lager dan niet kapot door het vocht.
     
    no farmers no food
    Tombrom 14-10-2007 10:52 Print reply

    Posts: 15925
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: steven 50cc cross
    maar als je de krukas in de vriezer legt , gaat je bigend lager dan niet kapot door het vocht.


    in zakje legge...
     
    zeno 19-11-2007 14:42 Print reply

    Posts: 1595
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Vespa-Freak
    Er staat `tol`het koppelingshuis los,maar ik heb geen luchttol,is er geen andere manier hoe het netjes kan?


    ik heb ook geen luchttol en die tijdens revisie ook neit nodig gehad. Je meot gewoon plankje pakken 4 gaten erin voor koppelingshart, en een groot gat in het midden waar je dop doorheen past. Dit werkt het beste en zo wordt de druk op je koppelingshart het beste verdeeld zodat je geen dingen beschadigt.
     
    bier drinken en kut roepen
    boerke 2-5-2008 22:28 Print reply

    Posts: 261
    ik heb iets heel stoms meegemaakt. ik heb het veertje en balletje dat onder de schakelwals zit zijn eruit gesprongen en zijn nergens meer te vinden... is hier nog iets op te maken? want volgens mij heeft de brom boer niet van zulke specifieke dingen liggen...
     
    Royal Club 2-5-2008 22:30 Print reply

    Posts: 60390
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: boerke
    ik heb iets heel stoms meegemaakt. ik heb het veertje en balletje dat onder de schakelwals zit zijn eruit gesprongen en zijn nergens meer te vinden... is hier nog iets op te maken? want volgens mij heeft de brom boer niet van zulke specifieke dingen liggen...



    buig voor mij

    http://www.josdijkma...iewCat&catId=294
     
    anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
    daanmtx 3-8-2008 23:55 Print reply

    Posts: 3759
    jongens,

    ik wil de pakking tussen de 2 carters in verwisselen,

    moet hiervoor mijn ontsteking eraf?

    't blok los lmd, maar ik wil zo min mogelijk onnodige shit doen.
    Ik dacht dus, blok eraf, cil eraf, koppdeksel los + koppeling en kruktandwiel, uitgaande tandwiel + clip los en dan als alle blokbouten van de carters los zijn dat ik op de uitgaande as kon tikken tot dat de 2 carters los komen.

    Oh ja geen nieuwe lagers of wat dan ook, ervaar verder geen problemen echter 'n klein olie lekje wat niet te verhelpen is met bouten strakker zetten.

    Dan nieuwe pakking erop en andersom weer terugmonteren.

    Vergeet ik iets?

    Kortom, moet ik wel of niet kloten met mn gearbox, en ontsteking, of kan ik dat onaangeraakt laten?

    Dit bericht is gewijzigd door daanmtx op 3-8-2008 om 23:56 uur.

    Dit bericht is gewijzigd door daanmtx op 3-8-2008 om 23:57 uur.
     
    Honda VFR400R
    Tombrom 3-8-2008 23:58 Print reply

    Posts: 15925
    dat am6 geen pakking heeft in het midden
     
    Joel_koningslust 4-8-2008 0:01 Print reply

    Posts: 14514
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: daanmtx
    jongens,

    ik wil de pakking tussen de 2 carters in verwisselen,

    moet hiervoor mijn ontsteking eraf?

    't blok los lmd, maar ik wil zo min mogelijk onnodige shit doen.
    Ik dacht dus, blok eraf, cil eraf, koppdeksel los + koppeling en kruktandwiel, uitgaande tandwiel + clip los en dan als alle blokbouten van de carters los zijn dat ik op de uitgaande as kon tikken tot dat de 2 carters los komen.

    Oh ja geen nieuwe lagers of wat dan ook, ervaar verder geen problemen echter 'n klein olie lekje wat niet te verhelpen is met bouten strakker zetten.

    Dan nieuwe pakking erop en andersom weer terugmonteren.

    Vergeet ik iets?

    Kortom, moet ik wel of niet kloten met mn gearbox, en ontsteking, of kan ik dat onaangeraakt laten?

    Dit bericht is gewijzigd door daanmtx op 3-8-2008 om 23:56 uur.

    Dit bericht is gewijzigd door daanmtx op 3-8-2008 om 23:57 uur.



    je vergeet iets ja, onder je ontsteking zitten ook nog bouten om je blok bijeen te houden.

    en tussen het carter komt toch vloeibare pakking of heb jij een winkel gevonden waar ze er pakkingen voor hebben?
     
    This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
    daanmtx 4-8-2008 0:06 Print reply

    Posts: 3759
    ehh

    heb n soort karton met pakkingen gekocht voor am6 /rs enz, en ik meen dat daar een tussen zit voor tussen de carters.

    Maar da's wel naar :\
     
    Honda VFR400R
    Joel_koningslust 4-8-2008 0:11 Print reply

    Posts: 14514
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: daanmtx
    ehh

    heb n soort karton met pakkingen gekocht voor am6 /rs enz, en ik meen dat daar een tussen zit voor tussen de carters.

    Maar da's wel naar :


    lijkt me toch gek, niemand heeft nog ooit zon set kunnen vinden

    die pakking wat jij bedoelt is voor tussen het koppelingsdeksel denk ik
     
    This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
    daanmtx 4-8-2008 0:12 Print reply

    Posts: 3759
    nee, die herken ik toch echt wel, heeft n andere kleur en vorm.


     
    Honda VFR400R
    Error1991 4-8-2008 0:40 Print reply

    Posts: 939
    gewoon vloeibare pakking erin doen, dat doen ze ook standaard en ik zou geen rede kunne bedenken waarom een vaste pakking daar beter is. verder moet je echt gewoon het hele blok uit elkaar halen. al ga je half werk leveren zie je juist eerder iets over het hoofd. zoek op apriliaforum even de tutorial op, daar zitten ook fotos bij, dat maakt het wel wat duidelijker

    in ieder geval succes
     
    rubbert 4-8-2008 1:13 Print reply

    Posts: 8825
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Error1991
    gewoon vloeibare pakking erin doen, dat doen ze ook standaard en ik zou geen rede kunne bedenken waarom een vaste pakking daar beter is. verder moet je echt gewoon het hele blok uit elkaar halen. al ga je half werk leveren zie je juist eerder iets over het hoofd. zoek op apriliaforum even de tutorial op, daar zitten ook fotos bij, dat maakt het wel wat duidelijker

    in ieder geval succes



    vloeibare is juist beter, want een vaste pakking is dikker, heb je meer ruimte op je assen enzo, niet goed, gewoon vloeibaar ertussen doen (voor die tijd goed ontvetten) en zit dicht
     
    Draai- ontwerpwerk?--->PM
    sjosz 28-9-2009 10:21 Print reply

    Posts: 463
    Hey,

    Ik wil mijn blok dus reviceren. Nieuwe zuiger (hij heeft weinig compressie).

    En nou wil ik dus ook alle lagers+keerringen en pakkingen vervangen.

    Voor de krukas kun je een set lagers bestellen op josdijkman.nl, maar voor de rest van de lagers is geen set te vinden. Welke lagers moet ik allemaal kopen, want ik wil ze eigenlijk bestellen voordat ik het blok openhaal.

    Gr's
     

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 1 van 2
    Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved