Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - project : suzukiracer

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 932 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #32697 - project : suzukiracer
Pagina 7 van 9
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 27015 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Kampersjaak 4-11-2005 10:51 Print reply

Posts: 12285
ik zie het spruitsuk en een golfballetje als 2 verschillende dingen,

aangezien een golfballetje door een ruimte vliegt die zo groot is dat de lucht er weinig voor hoeft te doen om plaatst te maken.

en de gassen die een spruitstuk zijn gebonden een eeen minimum van ruimte. als deze gaan botsen tegen de wand geeft het een heel ander effect.
 
oderint dum metuant
bereheer 4-11-2005 10:56 Print reply

Posts: 1901
hij zal niet echt heel snel zijn wel? aangezien je een ongetunede 60cc hebt, beter koop je een 80 autissa of beter nog een 80 malossi, die gaan echt als de brandweer
 
bloaze manne, meej diene woage!
Henk-88 4-11-2005 11:05 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kampersjaak
ik zie het spruitsuk en een golfballetje als 2 verschillende dingen,

aangezien een golfballetje door een ruimte vliegt die zo groot is dat de lucht er weinig voor hoeft te doen om plaatst te maken.

en de gassen die een spruitstuk zijn gebonden een eeen minimum van ruimte. als deze gaan botsen tegen de wand geeft het een heel ander effect.


Als lucht plaats moet maken kost dat hoe dan ook energie. Een goed gestroomlijnde auto met dezelfde frontaal-oppervlakte als een slechter gestroomlijnde gaat immers ook een -flink- stuk harder. Dus de lucht maakt in principe niet zo graag plaats ook al is er nog zoveel ruimte.

Het gaat er meer om wat er gebeurt als het golfballetje door de lucht draait, vormt zich er dan idd een gaslaagje om (door die kuiltjes) dat er voor zorgt dat het balletje minder weerstand heeft? In dat geval zou je dan toch ??k zo'n gaslaagje in je spruitstuk willen hebben lijkt mij.

Het flowbedrijf in Veendam (waar ze onder andere tweetakt-cilinders tunen) zegt dat wervelende gassen in een spruitstuk minder weerstand hebben dan de gewoon rechtdoorgaande gassen, en dat ze dan dus sneller in de cilinderruimte komen. En hoe sneller hoe meer erin komt dus.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
Henk-88 4-11-2005 11:08 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
[...]



sim-pel, ga naar scooterforum.net, daar hebben ze een hele grote discussie gehad over de golfbalkuiltjes. er zijn er daar zelfs die het toegepast hadden, maar ik geloof zonder vermogenswinst.


euhh... ik kan het daar niet vinden nog... ik zie 'm niet als topic en ik kan daar geen 'search' vinden

Weet jij nog hoe het onderwerp heette waar het onder gepost is?
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
bart de scootergek 4-11-2005 11:17 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: henk-88
[...]


euhh... ik kan het daar niet vinden nog... ik zie 'm niet als topic en ik kan daar geen 'search' vinden

Weet jij nog hoe het onderwerp heette waar het onder gepost is?



altublieft, begint volgens mij rond pagina 5, topic is 44 pagina's lang, dus je moet wel een beetje geduld hebben. kan wel vertellen dat er daar zeer interesante dingen naar voren komen.

http://forum.scooter...p?t=32970&page=5


edit: het gaat natuurlijk niet alleen over golfballenpatroon erin, het is een algemeen topic over carter tuning, sowiso wel leuk om te lezen.


Dit bericht is gewijzigd door bart de scootergek op 4-11-2005 om 11:19 uur.
 
Honda RC-33
Henk-88 4-11-2005 11:19 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
[...]



altublieft, begint volgens mij rond pagina 5, topic is 44 pagina's lang, dus je moet wel een beetje geduld hebben. kan wel vertellen dat er daar zeer interesante dingen naar voren komen.

http://forum.scooter...p?t=32970&page=5




thanx


??k interessant: ik lees iets over de zuiger opvullen om carterdruk te verhogen. Van een Kreidler-man weet ik dat er vroeger wel eens een kurk onderin de zuiger gepropt werd....

Dit bericht is gewijzigd door henk-88 op 4-11-2005 om 11:26 uur.
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
westcoastnewbie 4-11-2005 12:51 Print reply

Posts: 284
mooi gedaan,hoe heb jij je cilkop opgespannen en met welke beitel heb je dat gedaan?
 
the ghansman 4-11-2005 19:09 Print reply

Posts: 227
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: henk-88
[...]


Als lucht plaats moet maken kost dat hoe dan ook energie. Een goed gestroomlijnde auto met dezelfde frontaal-oppervlakte als een slechter gestroomlijnde gaat immers ook een -flink- stuk harder. Dus de lucht maakt in principe niet zo graag plaats ook al is er nog zoveel ruimte.

Het gaat er meer om wat er gebeurt als het golfballetje door de lucht draait, vormt zich er dan idd een gaslaagje om (door die kuiltjes) dat er voor zorgt dat het balletje minder weerstand heeft? In dat geval zou je dan toch ??k zo'n gaslaagje in je spruitstuk willen hebben lijkt mij.

Het flowbedrijf in Veendam (waar ze onder andere tweetakt-cilinders tunen) zegt dat wervelende gassen in een spruitstuk minder weerstand hebben dan de gewoon rechtdoorgaande gassen, en dat ze dan dus sneller in de cilinderruimte komen. En hoe sneller hoe meer erin komt dus.


Om ff terug te komen op dat golfballetje. Een golfbal heeft deukjes zodat de lucht die er langsstroomt gaat wervelen. Het gevolg is; de lucht blijft langer aan het balletje plakken (niet echt wat je wil hebben in je carter lijkt mij). Doordat de lucht langer aan de bal blijft plakken is er minder (hevige) turbulentie aan de achterkant van de bal. De lucht wordt als het ware beter langs de bal geleid. Gevolg: er is minder turbulentie achter de bal waardoor de bal minder wordt afgeremd (en dus verder vliegt).

Maar om even terug te komen op het toepassen van deze "techniek" in het carter/cil van je blok. Aangezien de lucht juist langer aan het oppervlak blijft plakken zal de snelheid afnemen (lijkt mij).

Maar een toepassing waar ik me wel wat bij kan voorstellen in een motorblok, zijn de plaatsen waar de gassen "de bocht om" moeten. Aangezien de gassen door de kuiltjes aan het oppervlak blijft plakken, kunnen misschien de spoelpoorten o.i.d. beter worden benut/gevuld.
 
Altijd druk met heelveel niks
arie333 4-11-2005 19:15 Print reply

Posts: 693
cker zeer netjes werkje ook mooi bijgehouden met de fotos enzo
 
Okeay that's it talking poo is where I draw the line. Screw you guys i'm going home.
Henk-88 5-11-2005 14:04 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: the ghansman
[...]


Om ff terug te komen op dat golfballetje. Een golfbal heeft deukjes zodat de lucht die er langsstroomt gaat wervelen. Het gevolg is; de lucht blijft langer aan het balletje plakken (niet echt wat je wil hebben in je carter lijkt mij). Doordat de lucht langer aan de bal blijft plakken is er minder (hevige) turbulentie aan de achterkant van de bal. De lucht wordt als het ware beter langs de bal geleid. Gevolg: er is minder turbulentie achter de bal waardoor de bal minder wordt afgeremd (en dus verder vliegt).
dat las ik dus ook op 't scooterforum; zie link hierboven

Maar om even terug te komen op het toepassen van deze "techniek" in het carter/cil van je blok. Aangezien de lucht juist langer aan het oppervlak blijft plakken zal de snelheid afnemen (lijkt mij).
Op basis van bovenstaande wetenswaardigheid worden (voor zover ik op dit moment weet) dus twee -totaal tegenstrijdige- theorie?n gebezigd: 'dus het werkt niet'/ 'dus het werkt'. Het lijkt mogelijk deze beide theorie?n tot welhaast in het oneindige te onderbouwen.

Het door mij genoemde flowbedrijf in Veendam (en ik dus ook) stelt eigenlijk iets anders: een wervelend gas verplaatst zich in een inlaatpoort het snelst omdat een wervelend gas minder weerstand ondervindt. Dus geen gezever over wervelingen die beter mengsel opleveren. Hoe ze daar bij komen en of ze het juist hebben, weet ik niet. Ik zou daar eigenlijk eens naar moeten informeren daar. Ik ben alleen bang dat ze daar geen tijd voor hebben of dat het een betwistbare stelling blijkt.


Maar een toepassing waar ik me wel wat bij kan voorstellen in een motorblok, zijn de plaatsen waar de gassen "de bocht om" moeten. Aangezien de gassen door de kuiltjes aan het oppervlak blijft plakken, kunnen misschien de spoelpoorten o.i.d. beter worden benut/gevuld.

Het is mij niet eens duidelijk of het nu kuiltjes moeten zijn of juist bobbeltjes (ik ga voor de laatste dan) die voor de juiste wervelingen zouden moeten zorgen. Lees voor de aardigheid maar eens het topic door van de link van Bart hierboven; je leert er een hoop van maar wordt er wss geen steek wijzer van...

 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
bart de scootergek 5-11-2005 17:29 Print reply

Posts: 8916
jongens, dit is niet de bedoeling van dit topic, mijn voorstel is om net zoals op scooterforum.net een carter tuning topic te openen.

dit topic plaats ik in het PF om onzin posters buiten te houden, degene die er hier nu over aan t praten zijn of mensen die er interesse en verstand van zaken hebben kunnen alwin een inbox sturen met de vraag om Pro Forum toegang te krijgen. meestal heb je binnen een paar dagen dan toegang tot het Pro Forum.

edit: we gaan dus verder in dit topic: http://www.brommerforum.nl/showtopic/33089

en nogmaals, stuur alwin een inbox als je hierover mee wilt praten.

Dit bericht is gewijzigd door bart de scootergek op 5-11-2005 om 17:33 uur.
 
Honda RC-33
suzuki gt50 11-11-2005 23:40 Print reply

Posts: 561
vooruitzichten naar volgend jaar:
polyester race kontje
waterkoeling
bredere achtervelg
vooraan weer lager

Dit bericht is gewijzigd door suzuki gt50 op 11-11-2005 om 23:43 uur.
 
Henk-88 11-11-2005 23:49 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: suzuki gt50
vooruitzichten naar volgend jaar:
polyester race kontje
waterkoeling
bredere achtervelg
vooraan weer lager

Dit bericht is gewijzigd door suzuki gt50 op 11-11-2005 om 23:43 uur.


waterkoeling te gek! welke cilinder ga je daarvoor nemen?

En ben erg benieuwd naar het polyester kontje...monoseatje cker? Ben er zelf ook ??n aan 't fixen, 't is nogal wat werk vind ik..
suc6
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'
suzuki gt50 11-11-2005 23:51 Print reply

Posts: 561
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: henk-88
[...]


waterkoeling te gek! welke cilinder ga je daarvoor nemen?

En ben erg benieuwd naar het polyester kontje...monoseatje cker? Ben er zelf ook ??n aan 't fixen, 't is nogal wat werk vind ik..
suc6



ja we fixen zelf een:p
ik ga uitzoeken of de cilinder van een suzuki rg(wolf) op de gt past.
 
Henk-88 12-11-2005 0:06 Print reply

Posts: 26703
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: suzuki gt50
[...]



ja we fixen zelf een:p
ik ga uitzoeken of de cilinder van een suzuki rg(wolf) op de gt past.



heb net een snelle 50cc-cilinder van een ZR (of ER) en een snelle 50cc-cilinder van een TSX vergeleken en de blokbouten (tapeinden) staan bij de TSX verder uit elkaar..
Dus als een RG-cilinder op een TSX past, past die dus niet op een ER/ZR-blokje
 
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?'

Dit topic is 27015 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 7 van 9
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved