Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - Carter tuning

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 137 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #33089 - Carter tuning
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 62604 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

bart de scootergek 5-11-2005 17:32 Print topicpost

Posts: 8916
aangezien er best interesse is om over dit onderwerp te praten, zie dit topic:
http://www.brommerforum.nl/showtopic/32697/7

en het toch wel van een hoog niveau is word hier het carter tuning topic geopend.

als je hierin wilt reageren zul je Alwin ( hier_ben_ik ) een inbox moeten sturen met de vraag naar toegang tot het PF.


 
Honda RC-33

PraatPaal 11-11-2005 14:36 Print reply

Posts: 7976
dus je wilt in dit topic een discussie starten over carter tuning en het maken van kuistjes (zoals bij een golfbal) of juist ohbbeltjes.

Ik weet niet of het nou echt effect zou hebben, want als je je carters laat tunen of zelf tuned is je gewenste resultaat juist carters op maat van de spoelkanalen op je cilinder, en goed geflowed, er zijn dus ook mensen die ze polijsten om mooie flow te krijgen.

De kuiltjes is een golfbal zullen niet voor niets zijn en er zal vast wel mee geexperimenteerd zijn.

Toch denk ik als je kuiltjes of hobbeltjes in je carter aanbrengt dat je juist een rare werveling van je luch/brandstof mengsel krijgt waardoor er een minder snelle of minder volle flow van mengsel komt.
ook is het zo dat bij een golfbal het voorwerp met de kuiljes door de lucht beweegt, dus de bal komt naar de lucht toe, als je je carters aanpast komt het mengsel langs het voorwerp met de kuiltjes.
Maar nog dit is wat ik denk en ik heb geen ervaring met een carter met andere vorm er in als gewoon vlak.
Als iemand het ooit gaat proberen of al heeft geprobeert hoor ik het zeker graag want zou een ontdekking kunnen zijn natuurlijk ...
 
bart de scootergek 11-11-2005 14:48 Print reply

Posts: 8916
maar, wat het voordeel van die golfballen is, is dat ze een grotere snelheid kunnen bereiken, hierdoor gaat je spoelsnelheid omhoog, weet niet of dit een groot voordeel is, maar dit kan een reden zijn om het te doen.


en verder je hebt gelijk, gewoon een algemeen carter tuning topic, en we trappen af met golfballen, maar kan best zijn dat later over iets anders gaat.
 
Honda RC-33
Neonlampje 11-11-2005 14:49 Print reply
Posts: 14825
Zoek eens op skin-effect

Maar bedenk je ook dat een golfbal rond is he, cre?ert een vacu?m achter zich... als je deze dmv wervelingen op weet te heffen gaat je balletje verder
 
PraatPaal 11-11-2005 14:53 Print reply

Posts: 7976

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
maar, wat het voordeel van die golfballen is, is dat ze een grotere snelheid kunnen bereiken, hierdoor gaat je spoelsnelheid omhoog, weet niet of dit een groot voordeel is, maar dit kan een reden zijn om het te doen.


en verder je hebt gelijk, gewoon een algemeen carter tuning topic, en we trappen af met golfballen, maar kan best zijn dat later over iets anders gaat.


ja maar als je kijkt naar een golfbal en een carter

het eerste verschil is dat een golfbal beweegt en de omgeving van waaronder lucht(vrijwel) stil staat
en het carter staat stuil en de omgeving(menges waaronder lucht) beweest er langs.

2e verschil is, als een golfbal een mep krijgt legt hij wel een afstand van bijvoorbeeld 50 meter door de lucht af waarbij het hobbeltjes bijvoorbeeld een extra afstand opleveren van 10 meter (is gokje maar stel dat het zo is)

en bij een karter beweegt er bij een slag lang niet de zelfde hoeveelheid lucht/brandstof menges langs het carter als bij die slag van 50 meter, waarbij je dus ten eerste minder% extra flow krijgt als dat een golfbal krijgt bij die slag. en daarnaast is het nogsteeds niet vast of het sowiso wel voor , neutraal of zelfs tegen zal werken bij de flow binnen het carter

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
Zoek eens op skin-effect

Maar bedenk je ook dat een golfbal rond is he, cre?ert een vacu?m achter zich... als je deze dmv wervelingen op weet te heffen gaat je balletje verder


ji bedoelt door de stuwende lucht die achter het balletje aan gezogen word? inderdaat die functie heb je niet in het carter

Dit bericht is gewijzigd door PraatPaal op 11-11-2005 om 14:54 uur.
 
Neonlampje 11-11-2005 15:42 Print reply
Posts: 14825
Die heb je wel, bij schotjes etc.. maar daarom maak je die ook het liefst druppelvormig (in het geval dat een mengsel weer bijmekaar komt, b.v een uitlaatspijl, inlaatspijl). Bij een spoelpoort maak je hem scherp omdat je daar een mengsel echt moet splitsen en er geen sprake is van vacu?m's

skin effect heeft temaken met een ruwere ondergrond, waar mengsel in blijft zitten. Omdat dit mengsel blijft haken stroomt de rest van het mengsel over deze moleculen... dit heeft een lagere weerstand dan over b.v een gepolijst oppervlakte. Je doorstroming zal hoger zijn, en consistenter (laminair).
 
PraatPaal 14-11-2005 10:07 Print reply

Posts: 7976
maar want denk jij dan, ik denk door je carter te polijsen je veel betere spoeling krijgt als dat je druppel vormige kuiltjes in je carter maakt....

maar volgens mij zou je dit gewoon in de praktijk moeten doen, eerst je carter polijsten, vermogen kijken, en er dan druppenvormige kuiltjes in maken...
 
bart de scootergek 14-11-2005 10:17 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PraatPaal
maar want denk jij dan, ik denk door je carter te polijsen je veel betere spoeling krijgt als dat je druppel vormige kuiltjes in je carter maakt....

maar volgens mij zou je dit gewoon in de praktijk moeten doen, eerst je carter polijsten, vermogen kijken, en er dan druppenvormige kuiltjes in maken...



en als vergelijking een gewoon standaard carter erbij, zou het verschil wel eens tussen een normaal en een bewerkt carter willen zien.

mja zie het maar te organiseren, moet je testbank regelen, dat is nog niet het moeilijkste, maar blokken regelen, mensen die het bewerken en dan nog het testen zelf enzo.
 
Honda RC-33
PraatPaal 14-11-2005 10:25 Print reply

Posts: 7976
ja je moet gewoon een blok hebben waarbij kleine aanpassingen goed merkbaar zijn.

en op testbank zal waars wel moeten omdat het maar een klein verschil zal geven.. en het zal moeten zijn op een vlink aangepast blok, anders heeft cartertuning sowiso niet snel veel zin, ditis echt iets omhetonderste uit de kan te halen

en inderdaat, dan doeje eerst standaart carter
dan gepolijst
en dan kuiltjes of iets in die trend

dan moet je elke keer testen op dezelfde afstelling, dan merk je misschien wel verschil, maar denk ik dat als eral verschil is het is bij gpolijst carter, aangeziezje dat gewoon vaak ziet en kuiltjes had ik nognooit van gehoord
 
Bullet 14-11-2005 15:19 Print reply

Posts: 12150
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
maar, wat het voordeel van die golfballen is, is dat ze een grotere snelheid kunnen bereiken, hierdoor gaat je spoelsnelheid omhoog, weet niet of dit een groot voordeel is, maar dit kan een reden zijn om het te doen.


en verder je hebt gelijk, gewoon een algemeen carter tuning topic, en we trappen af met golfballen, maar kan best zijn dat later over iets anders gaat.


mja met de golfbal-effect is redelijk veel mee geexperimenteerd @ ST.net, en volgens vele is het verschil te verwaarlozen.

imo is het belangerijkste van cartertuning toch dat de spoelkanaal perfect aansluiten op cilinder (en dat het inlaat traject een fatsoenlijke doorlaat heeft)

wat ik wel interessant vind zijn zogenaamde "glijbaantjes", ik vraag me af of dat ook echt nut heeft, want meeste mensen hebben dan het id om het mengsel te kunnen sturen.

maar ik denk dat dat niet zo'n grote effect heeft omdat het vacuum factor toch veel sterker is en dat je dan moeilijk het mengsel ook echt kan sturen.

wat denken jullie hier over?
 
**My BungHole Will Speak Now**
PraatPaal 14-11-2005 22:37 Print reply

Posts: 7976
Carter tuning doe je met 2 dingen en met 3 redenen

dinges 1
perfect aanpassen van spoelkanalen zoals bullet net zei:

reden1 maximale doorlaat de cilinder in;
reden2 het niet hindereken van het mengsel op weg naar de spoelpoorten

dinges 2
dusdanig bewerken van carters voor beste flow,
hierbij komt ook dat maken van bv drubbels en polijsten kijken

ook kan je nog (als je verdeelde spoelers heb)
de spijl ertussen goed scherp maken en polijsten dat allemaal voor betere doorstroom...
ook in de kanalen naar de spoelpoorten toe (in de cilinder dus) gaat de werking als in het carter verder, vaak als je een tuning cilinder koopt van bv malossie mhr of polini waar veel geexperimenteerd word zie je vaak dat deze kanalen erg glad zijn
aangezien er daar veel geexperimenteerd word zal er ook wel nagedacht zijn over een bepaalde vorm van het kanaal op druppels erin en dat zal ook wel toegepast zijn.
Als dit dusdanig grote invloed had om het toe te passen zaten bij bijvoorbeeld MHR cilinders vast wel druppels of een andere vorm in het kanaal ipv een gladde rand eromheen

 
rsruud 14-11-2005 23:55 Print reply
Posts: 281
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Bullet
[...]
wat ik wel interessant vind zijn zogenaamde "glijbaantjes", ik vraag me af of dat ook echt nut heeft, want meeste mensen hebben dan het id om het mengsel te kunnen sturen.

maar ik denk dat dat niet zo'n grote effect heeft omdat het vacuum factor toch veel sterker is en dat je dan moeilijk het mengsel ook echt kan sturen.

wat denken jullie hier over?


idd, die golfbal is totaal niet interessant, eerder de ruimtes/ volumes EN richtingen Wat een leuk bijkomstig effect is van "de glijbaan" is dat het doorlaat oppervlak richting spoelkanalen aanzienlijk vergroot word, hier zitr denk ik winst in. Ook zou je eens naar een piaggio scooter carter kunnen kijken en je afvragen waarom die spoelkanalen daarin dieper zijn.

hier een piaggio carter die std dus al zoon soort vorm heeft.



dat volume past mengsel in, wat leuk is op een hoge stroomsnelheid ism dikke carbu etc
 
Neonlampje 15-11-2005 0:09 Print reply
Posts: 14825
Groot volume is minder carterdruk, dus ben je meer afhankelijk van je uitlaat.. het is maar net wat je wilt natuurlijk
 
rsruud 15-11-2005 0:25 Print reply
Posts: 281
daarom zeg ik op grote stroomsnelheid, verder blijft het carterdruk een welles / nietes verhaal. Ik geloof in die theorie dat een membraan zweeft, dus de eigenlijke carterdruk is niet van belang, wel de massatraagheid carterdruk. Die pas ik ook op bovenstaande punt aan.
 
Neonlampje 15-11-2005 0:31 Print reply
Posts: 14825
Maar je blijft drukverschillen houden, anders zou er uberhaupt geen mengselstromingen zijn.

Zelf geloof ik ook in die membraanwerking, ook omdat het door een aantal personen bewezen is.
 
Kampersjaak 16-11-2005 8:57 Print reply

Posts: 12285
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PraatPaal
Carter tuning doe je met 2 dingen en met 3 redenen

dinges 1
perfect aanpassen van spoelkanalen zoals bullet net zei:

reden1 maximale doorlaat de cilinder in;
reden2 het niet hindereken van het mengsel op weg naar de spoelpoorten

dinges 2
dusdanig bewerken van carters voor beste flow,
hierbij komt ook dat maken van bv drubbels en polijsten kijken

ook kan je nog (als je verdeelde spoelers heb)
de spijl ertussen goed scherp maken en polijsten dat allemaal voor betere doorstroom...

ook in de kanalen naar de spoelpoorten toe (in de cilinder dus) gaat de werking als in het carter verder, vaak als je een tuning cilinder koopt van bv malossie mhr of polini waar veel geexperimenteerd word zie je vaak dat deze kanalen erg glad zijn
aangezien er daar veel geexperimenteerd word zal er ook wel nagedacht zijn over een bepaalde vorm van het kanaal op druppels erin en dat zal ook wel toegepast zijn.
Als dit dusdanig grote invloed had om het toe te passen zaten bij bijvoorbeeld MHR cilinders vast wel druppels of een andere vorm in het kanaal ipv een gladde rand eromheen



in de vet gedrukte letters heb je het over een cilinder h??
het heeft niet veel nut om bij de scheiding naar de spoelpoorten toe, de scheiding scherp te maken.
de ideale stroomlijning was een vorm van een druppel. als je die scheiding scherp maakt splijt je het mengsel.
 
oderint dum metuant

Dit topic is 62604 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved