pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
20-12-2025 0:07 |
 Posts: 8812 |
Stotteren betekent te rijk. Maar een nieuwe bougie en een goede bobine kunnen je ook parten spelen. Die twee noem ik omdat je daar nog niets over zei.
|
|
Sorteerstraat 1, PTSD 69 Bergen Met Zooi |
|
robdyk |
20-12-2025 11:05 |
| Posts: 45 |
Hmm ik heb nog een bobine liggen. Is zelfs de originele Mitsubishi- made in Japan, maar die kan ik proberen door het uit te sluiten.
Bougie bleek bij naderinspectie erg zwart te zijn. Niet nat of olie, maar poederzwart, zwarte roet.. Bougie die er nu inzit is NGK BR7HS
volgens handboek is de standaard bougie NGK - B6HS of bij een snelle DT een NGK-B8HS of B9HS.
Had dit wat te maken met de stand van de gasnaald ? Of toch de lucht stelschroef ongeveer 1,5 slag uit draaien.
Toen ik dat de vorige keer deed sloeg hij af. Waarschijnlijk was stationair toerental ook te laag..

Dat rode omcirkelde is toch de stationair stelschroef ??
Dit bericht is gewijzigd door robdyk op 20-12-2025 om 19:16 uur.
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
21-12-2025 0:59 |
 Posts: 8812 |
Nee de stationairschroef is de andere, die zet gewoon de gasschuif hoger of lager.
Dat verklaart één en ander...
|
|
Sorteerstraat 1, PTSD 69 Bergen Met Zooi |
|
robdyk |
21-12-2025 15:12 |
| Posts: 45 |
pff vandaag veer verder gewerkt.gasschuif losnemen, clipje op gasnaald 1 positie hoger gezet (groef 2 van bovenaf) zodat het mengsel wat armer wordt bij 1/2 tot 3/4 v/d gasschuif.
Gestart, wederom erg moeilijk om stationair goed te krijgen. Zelfs in neutraal en gas geven een hoop gestotter.
Het rijden in de 1 en 2e versnelling (waarschijnlijk de rest ook-maar zover kom ik niet eens), erg stotteren en haperen.
Bougie is iets minder zwart, maar nog steeds zwart.
Wil hem daarna weer starten. Heb ik weer geen vonk ???
Bobine snel omwisselene. Nee, nog steeds niks.
Vliegwiel weer los. Grondplaat eruit. Het lijkt of de contactpunt behoorlijk is ingebrand, terwijl ik onlangs een nieuwe condensator heb gemonteerd.
Pffff ben er nu wel een beetje klaar mee. Zit er aan te denken om dat kreng maar te verkopen voor iemand die het niet erg vindt om nog wat verder storingsonderzoek te doen. Of misschien in onderdelen verkopen.
Eigenlijk zou ik dan een nieuwe elektronische ontsteking willen kopen, maar die dingen zijn € 200 tot € 300, en dat geld wil ik er eigenlijk niet meer aan uitgeven.
Dit bericht is gewijzigd door robdyk op 21-12-2025 om 15:13 uur.
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
21-12-2025 18:49 |
 Posts: 8812 |
Als ik me niet vergis past de elektronische ontsteking van een DT80. Moet op Duitse sites te vinden zijn. kijk op kleinanzeigen.de.
|
|
Sorteerstraat 1, PTSD 69 Bergen Met Zooi |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
21-12-2025 18:58 |
 Posts: 8812 |
|
|
Sorteerstraat 1, PTSD 69 Bergen Met Zooi |
|
robdyk |
21-12-2025 19:15 |
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
21-12-2025 23:09 |
 Posts: 8812 |
Misschien een brief naar de kerstman ? Is nog op tijd !
|
|
Sorteerstraat 1, PTSD 69 Bergen Met Zooi |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
21-12-2025 23:13 |
 Posts: 8812 |
By the way, er zijn hier in het verleden veel topics geweest over binnenrotors. In het bijzonder weet ik uit die topics...alles kan passend worden gemaakt.
Hier zo'n topic :
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/129
Hier staat uitgelegd hoe je zo'n micrometer gebruikt, je kan dus checken of je het juist deed. BDP vastzetten op micrometer, zuiger uit de weg, micrometer uitschuiven zover als nodig, zuiger verder draaien tot je de micrometer pin weer raakt.
Geldt zowel voor binnenrotor als gewone rotor. Geldt voor CDI en contactpunten.
Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 21-12-2025 om 23:41 uur.
|
|
Sorteerstraat 1, PTSD 69 Bergen Met Zooi |
|
robdyk |
22-12-2025 22:00 |
| Posts: 45 |
Yep, die heb ik gelezen. Heb ook al zo'n micrometer voor bougiegat .
Maar bij de cilinderkop van de dt50mx werkt dit niet lekker.
Dus heb daarna maar een meetklok voor in het bougiegat besteld. En dat werkt prima.
netjes het BDP bepaalt, 1,8 mm terug de voorontsteking. En het contactpuntje wat maximaal 0,4 mm open mag gaan.
Na mijn laatst testrit totaal geen vonk meer. Dat moet haast wel een losgetrilde draad naar de bobine zijn, of slecht contact van 1 v/d draden van de generator. Heb een paar weken terug een grondplaat met spoelen besteld bij K-Parts, maar dat is gewoon troep. Grondplaat past niet lekker, en het vliegwiel past niet. Het ronde binnengat is kleiner. Ik kan het niet meer terug sturen, dus gebruik de spoelen,contactpunt en condensator maar als spare parts.
Wat ik nog niet goed begrijp is dit: Waardoor wordt het nokje van het contactpunt "aangeduwd" ? Is dat een soort verdikking op het binnenste ronde bus gedeelte van het vliegwiel ? Het spietje op de krukas is toch alleen maar om het vliegwiel te laten draaien ?
Als ik met de hand het vliegwiel rond draai, zie ik toch duidelijk het contactpuntje open en dicht gaan...
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
23-12-2025 15:05 |
 Posts: 8812 |
Er zit toch een nokje op de krukas ?
Ik gok ook maar, maar de contactpuntjes en de condensator zijn dikwijls ook de oorzaak van problemen.
Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 23-12-2025 om 15:06 uur.
|
|
Sorteerstraat 1, PTSD 69 Bergen Met Zooi |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
23-12-2025 16:42 |
 Posts: 8812 |
Nog iets, die carb op je foto ziet er gloednieuw uit. Ben je zeker dat het geen namaak is ? Het metaal lijkt anders dan origineel.
|
|
Sorteerstraat 1, PTSD 69 Bergen Met Zooi |
|
robdyk |
23-12-2025 20:05 |
| Posts: 45 |
Ja dat klopt. Die foto is van een imitatie die ik de werkbank had liggen.
Op de dt zit wel een originele mikuni made in japan. De foto was wat duidelijker dan de echte onder de tank...
|
|
|
|