Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 748 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: HPI binnenrotor
Geschreven door foxbuster666
Geplaatst op 25-7-2004 17:38
Categorie Motor gerelateerd

Wil je harder en leuker optrekken vervang dan je originele ontsteking door een race ontsteking. Dit werkt alleen goed bij gruwelijke setups, dus niet een standaard cilinder met race ontsteking, dat zal niet echt hard gaan.

Er zijn nogal wat voordelen aan een race ontsteking verbonden:

  • Snelle gasreactie
  • Hogere top
  • Dip weg bij de 7000 tpm
  • Sneller optrekken over het hele toerengebied


    Maar er zijn ook nadelen aan verbonden

  • Duur in aanschaf
  • Grondplaat op maat maken
  • Hogere slijtage onderdelen


    Hier een originele ontsteking afgebeeld:



    Hier ga ik uitleggen hoe het monteren en afstellen van een raceontsteking werkt (HPI race ontsteking n.a.v. de plaatjes) door middel van een micrometer.



    Het monteren van de raceontsteking is niet zo'n heel moeilijk werk. Je moet hooguit wat vijlen aan de grondplaat om hem passend in het carter te maken. Zorg wel dat je alles goed vastdraait, want het zal wel wat meer toeren gaan draaien en wat meer trillen als normaal. Het afstellen is een heel ander werk. Dit kun je laten doen bij een brommerzaak, maar je kan het ook zelf doen door middel
    van een stroboskoop of een micrometer die je in je bougiegat kunt stoppen. Bij de micrometer is het een rondje draaien is 1mm zakken of stijgen. Let op de schaalverdeling op de micrometer is van 1 t/m 10, dit is niet het aantal millimeters, maar het aantal tienden van millimeters, dus 1 rondje is een millimeter. Met de stroboscoop kan het allemaal wat nauwkeuriger. Hieronder zie je de micrometer in het bougiegat zitten.

    Het afstellen van de raceontsteking begint met het zoeken van het dode punt. Het dode punt kan gezocht worden door de micrometer in je bougiegat te steken en daarna aan de krukas te draaien. Op een gegeven moment blijft het pinnetje van de micrometer even stilstaan.
    Dit is het dode punt (BDP). Aangezien het vliegwiel naar links draait, tegen de klok in dus, en de ontsteking voor het BDP moet ontsteken, draai je de krukas door naar links (tegen de klok in) na het vastzetten van het pinnetje met een schroefje (zie hieronder).



    Hierna draaien we 1,3 rondjes naar rechts met de micrometer. Dus een heel rondje en dan nog tot 3. Daarna draaien we de krukas net zolang door tegen de klok in totdat de zuiger tegen het pinnetje aanstoot. Doe dit niet te hard, want anders verschuift het pinnetje en dan
    staat de ontsteking niet op tijd. Hierna pakken we het kleine vliegwiel, wat maar zo'n 315 gram weegt, en dit monteren we op de krukas.
    Er staat een streepje op het vliegwiel en een streepje op de ontsteking (zie bovenste plaatje), deze moeten gelijk staan. Daarna pak je voorzichtig met een waterpomptang of een BACO het vliegwiel beet (zie hierboven) en draai je de moer vast. Doe dit voorzichtig, want anders verdraai je
    het vliegwiel weer ten opzichte van de ontsteking. Als dit allemaal is gebeurd nog even de bobine ophangen en het stekkertje aansluiten en als je het wil ook nog contact, dan moet hij in 1x starten. Kan even duren, maar meestal wel in 1 x. Hierna ga je rijden en door middel van
    proberen hem steeds vroeger of later te zetten, zal hij steeds beter gaan lopen. Hieronder nog enkele raceontstekingen:

    PVL Raceontsteking


    CGC Raceontsteking


    Meestal is het bij HPI zo, dat hij nog veel vroeger moet staan om hem perfect te laten lopen. Je de ontsteking afstellen door met de klok mee of (vroeger)
    of tegen de klok in (later). Dit komt omdat de streepjes, op het vliegwiel en op de ontsteking een beetje te laat staan. Maar met veel proberen en testen, zal je hem zelf bijna perfect kunnen afstellen.

    De afbeeldingen zijn afkomstig van Flakkeetuning.
  • Pagina 1 van 3
    Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

    mbrulezzz 26-7-2004 17:05 Print reply

    Posts: 2084
    zeer handig artikel

    alleen zal ik er nooit een kopen, veelste duur
     
    MB racing
    arie-de-arier 26-7-2004 17:09 Print reply

    Posts: 10000
    koop je m tweedehands, hans f had er een belachelijk goedkoop kan ik me herrineren
     
    Allah is beter
    Decorhanger 26-7-2004 17:10 Print reply
    Posts: 462
    hoe zit dat eigenlijk voor een puch je hebt zo'n achterlijk dure hpi maar je hebt ook een sparcon (contactpuntenvervanger) die is veel goedkoper , maar rijd je er ook harder mee?
     
    Joscross 26-7-2004 17:49 Print reply

    Posts: 12501
    Ik ben er mee naar me buurman gegaan, ik dacht dat ik en goed had afgesteld, maar ik had het streepje op het vliegwiel tegenover de I van H.P.I gezet
    Me buurman heeft em afgesteld met een stroposcoop, werkt verdomt handig, je kan precies zien waar ie ontsteekt afhankelijk vh aantal toeren
     
    foxbuster666 27-7-2004 0:00 Print reply

    Posts: 670
    Het is echt niet moeilijk hor afstellen.
    Alleen de streepes van oude model kloppen niet...
    Kweet niet hoe dat zit et nieuwe model
    Voor puch kun je het model minarelli/piaggio gebruiken.
    Deze past wel met aangepaste of zelfgedraaide grondplaat.
    Duurt ff maar dan heb je wat!
     
    Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
    Geert_GHC 30-7-2004 23:35 Print reply

    Posts: 1475
    Die dinge zate tog ok op sommige bosmaaiers of zoiets.
     
    -
    gonzales 30-7-2004 23:37 Print reply

    Posts: 1319
    die bosmmaiers dingis lopen nie zo goed een echte binnenroter loopt stuklken beter + bosmaaier dinges heeft flink veel kans op het verkloten van je zuiger die dingen hebben nameklijk geen curve
     
    burn your rubber not your soul
    foxbuster666 1-8-2004 17:26 Print reply

    Posts: 670
    Zoveel rpm draaien die maaiers niet.
    Werk er in de vakantie ook weleens mee, maar valt tegen als je kijkt naar rpm.
    Kan gaan denken aan crosser ontsteking van cr 80 oid, die zijn mega klein!
     
    Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
    Venus 4-8-2004 18:54 Print reply

    Posts: 29
    heb zelf ook een binnerotor.

    zeer vet spul.

    afstellen steld geen drol voor. het beste is gewoon op de streepjes af te stelle, en daarna gewoon met een strobo na controleren.

    curve is ook zeer gaaf
     
    MTX 80 RII H 5-8-2004 14:08 Print reply
    Posts: 336
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: foxbuster666

    Zoveel rpm draaien die maaiers niet.


    Ik weet niet hoe het bij bosmaaiers zit, maar een professionele kettingzaag maakt 13.000 rpm.

    Dat van die curve kan kloppen, ze zijn immers gemaakt om constant op maximum toerental te draaien.
     
    It's a multiple-station rotation installation
    foxbuster666 7-8-2004 11:41 Print reply

    Posts: 670
    Zoals ik al zei werk er zelf mee.
    Maar denk dat het aantal rpm wel mee valt hor.

    Kettingzaag...tja, die moet wel hard gaat.
     
    Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
    puch racer 7-8-2004 20:02 Print reply
    Posts: 122
    zou het dus wel iets zijn om zown curvu
    te kope

     
    verstand op nul en nadenken gvdndj
    foxbuster666 8-8-2004 10:50 Print reply

    Posts: 670
    Kweet niet of de ontsteking van bosmaaier etc wel een curve hebben...
     
    Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
    puch racer 10-8-2004 11:05 Print reply
    Posts: 122
    ik heb wel een bosmaaier liggen met een curve erop, is dat et proberen waard. wat moet dat eigenlijk doen, snellere gasreactie?, harder rije?, mooier geluid?
     
    verstand op nul en nadenken gvdndj
    gonzales 10-8-2004 11:08 Print reply

    Posts: 1319
    als je z'n bosmaaier hebt van kawasaki die hebben een cdi en werken prima heb ik zelf uitgetest indertijd maar dan nog je brand geen gaten maar pfff der is een dip in lage rpm ze leefgt enkel op hoge rpm

    Dit bericht is ge-edit door gonzales op 10-8-2004 11:08
     
    burn your rubber not your soul
    polini racing 10-8-2004 14:38 Print reply
    Posts: 8
    hoeveel MM voorontsteking moet je een HPI geven op een puchmaxi rechtsdraaien? bij mij wil die alleen op 1,4MM lopen
     
    Venus 10-8-2004 15:35 Print reply

    Posts: 29
    ik heb hem nou op 3,5mm staan.
    sommige op 3, sommige op 4. maar het verschil tussen 3 en 4 is niet zo merkbaar
     
    Bullet 10-8-2004 16:09 Print reply

    Posts: 12150
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: Venus

    ik heb hem nou op 3,5mm staan.
    sommige op 3, sommige op 4. maar het verschil tussen 3 en 4 is niet zo merkbaar


    denk het ook

    misschien is het niet merkbaar op een poeg.

     
    **My BungHole Will Speak Now**
    polini racing 11-8-2004 10:34 Print reply
    Posts: 8
    maar bedoelen jullie 4MM voor het bdp? kan ook zijn dat ik de verkeerde streepies gebruik, ik gebruik van de grondplaat het streepje op het kleine zwarte blokje, en op de rotor het kleine stipje of moet ik het streepje gebruiken?

    Dit bericht is ge-edit door polini racing op 11-8-2004 10:38
     
    Venus 11-8-2004 12:52 Print reply

    Posts: 29
    op een 2003 rotor moet je zelf een streepje zetten voor een rechtsdraaiend blok.

    voor een linksdraaiend blok (2 speed) staat al een streepje op de rotor.

    bij een 2004 rotor staan links en rechtsomdraaide merktekens.
     
    polini racing 11-8-2004 15:12 Print reply
    Posts: 8
    heb nou de juiste streepies gevonden, maar hoeveel MM voor bdp moettie nou vonken op het puchforum zegt de webmaster van protuning 1,4MM anders loopt ie warm en hier word gezegd 4MM

    Dit bericht is ge-edit door polini racing op 11-8-2004 15:29
     
    foxbuster666 12-8-2004 21:57 Print reply

    Posts: 670
    HPI streepjes kloppen niet.
    Gewoon op 1,4mm zetten fabriekseigen en dan vroeger of later zeggen.
    Mijn ervaring is dat oude model veel vroeger moet om lekker te lopen...
     
    Hij reed gortig 80 blok, 6-bak,110cc malossi,HPI raceonsteking,Dellortho 28mm vlak VHST ,malossi spruitstuk 26mm, malossi variabele powerbox, malossi 6-kleps, malossi powerfilter, aangemeten hogedrukkop en uitlaat
    Nasic 13-8-2004 12:52 Print reply
    Posts: 890
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: foxbuster666

    Zoveel rpm draaien die maaiers niet.
    Werk er in de vakantie ook weleens mee, maar valt tegen als je kijkt naar rpm.
    Kan gaan denken aan crosser ontsteking van cr 80 oid, die zijn mega klein!


    kettingzagen/bosmaaiers draaien allemaal tussen de 10-11k onbelast, bij een goede afstelling.

    duurdere machines hebben een curve, goedkopere vaak niet, al worden de onstekingen van deze machines de laatste paar jaar al wel sterk verbeterd.
     
    Ducati 900SS
    Venus 13-8-2004 21:18 Print reply

    Posts: 29
    Quote:
    Oorspronkelijk gepost door: polini racing

    heb nou de juiste streepies gevonden, maar hoeveel MM voor bdp moettie nou vonken op het puchforum zegt de webmaster van protuning 1,4MM anders loopt ie warm en hier word gezegd 4MM

    Dit bericht is ge-edit door polini racing op 11-8-2004 15:29


    heb je nou zelf een streepje op de rotor gezet

    je kunt hem het beste rond de 3 a 4 mm zetten.
    4mm is uiterste.

    ik heb hem nou op 3,5mm staan, en loopt NIET warm

    Dit bericht is ge-edit door Venus op 13-8-2004 21:18
     
    puch racer 27-8-2004 19:35 Print reply
    Posts: 122
    wat veestaan jullie onder warm lopen? wat loopt er dan warm of hoe moet ik dat zien
     
    verstand op nul en nadenken gvdndj

    Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
    Pagina 1 van 3
    Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >

     
    Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved