Aprilia RX 50 2003 |
4-11-2025 19:00 |
 Posts: 6744 |
Welke brommer/blok gaat het om?
Die koppelingsharten van AM6/Derbi gaan nooit stuk door het motorvermogen. Alleen door verkeerd blokkeren/monteren willen ze wel barsten en later dus afbreken tijdens het rijden.
In die gevallen gewoon origineel er weer in.
Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 4-11-2025 om 19:02 uur.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
RoanK |
4-11-2025 22:32 |
| Posts: 8 |
Het is een am6, ik heb het allemaal vast gezet met de momentsleutel, de koppelingsmoer die de afstelstok beet houd lag los in het carter dus ik denk dat het daardoor komt. Dus jij zegt gewoon orgineel koppeling, is het dan mis slim om wel versterkte platen te doen?
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
5-11-2025 17:13 |
 Posts: 6744 |
Ja je zet het vast met de momentsleutel. Maar de koppelin zul je moeten blokkeren. Daar gaat het vaak mis.
Am6 heb ik er meer dan 150 van gereviseerd, die koppelingen gaan nooit stuk zonder verkeerd blokkeren.
Andere platen en veren zijn vooral om het vermogen door te geven, niet om heel te blijven. Zou ik wel aanraden. Bijna alle A merken zijn prima.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
RoanK |
6-11-2025 19:31 |
| Posts: 8 |
O dan zal het wel aan mij hebben gelegen, weet jij toevallig hoeveel nm alles moet en of ik per see zo"n blokkeer sleutel nodig heb?
Bij het kapotgaan vande koppeling is er veel aluminium losgekomen en nu ben ik bang dat er ook aluminium in mijn versnellingsbak is gekomen, is het slim om hem dan weer open te halen?
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
8-11-2025 15:11 |
 Posts: 8788 |
Het kan dat er gruis van je koppeling in je bak zelf geraakt, maar gewoon olie wisselen zou moeten volstaan.
|
|
Sorteerstraat 1, PTSD 69 Bergen Met Zooi |
|
RoanK |
8-11-2025 15:31 |
| Posts: 8 |
Oke bedankt, dan doe ik dat
|
|
|
|
RoanK |
8-11-2025 19:13 |
| Posts: 8 |
Weet iemand ook hoeveel nm alles moet? En is de: Koppeling binnenhart Top Performances TPR Minarelli AM6, goed?
Mvg Roan
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
8-11-2025 19:56 |
 Posts: 8788 |
Geen antwoord op je vraag, maar misschien toch wel van dienst :
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/155
ApriliaRX50 werkt zeker professioneler dan in dat artikel beschreven, maar ik verbaas me nog elke dag hoe van dezelfde blokken nog steeds nieuwe/betere werkwijzen boven water komen.
|
|
Sorteerstraat 1, PTSD 69 Bergen Met Zooi |
|
RoanK |
8-11-2025 20:52 |
| Posts: 8 |
Bedankt ik denk dat het zo wel lukt met mijn koppeling  , ik heb nu de am6 setup: Big Bore Kit MVT Iron PRO Max 90cc cilinder + 45mm krukas Minarelli AM6, mvt dd premium ontsteking, 30mm vlakschuif polini carb, (koppeling zoek ik nog uit
 ) ik heb een klein radiateurtje. is dit genoeg of is het verstandig om iets op Marktplaats te zoeken wat beter koelt
Mvg roan
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
9-11-2025 0:26 |
 Posts: 8788 |
Dat AM6 spul is allemaal goed. AM6 is in zoveel merken en modellen gebruikt, problemen met onderdelen zouden direct blijken gezien de vele gebruikers.
Wel is het zo dat alles op elkaar afgestemd moet zijn. Vooral cilinder, uitlaat en ook wel de carb kunnen mismatched zijn zodat je niet de prestaties krijgt die je verwacht.
De uitlaatpoort heb je bvb. al in 2 formaten, zelfs bij 50cc...ik dacht 28 en 32 mm.
|
|
Sorteerstraat 1, PTSD 69 Bergen Met Zooi |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
9-11-2025 0:36 |
 Posts: 8788 |
Of je krukas en cilinder combinatie het goed doet, moet je ook even checken met de AM6 gebruikers hier...
|
|
Sorteerstraat 1, PTSD 69 Bergen Met Zooi |
|
RoanK |
9-11-2025 12:02 |
| Posts: 8 |
Krukas cilinder zat bij elkaar in een kit dus dat moet goed zijn
|
|
|
|