Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Zelf begrenzer maken voor 4 takt CDI

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 233 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69842 - Zelf begrenzer maken voor 4 takt CD...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 572 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

no_name 10-3-2021 13:11 Print topicpost
Posts: 4
Hallo iedereen,

Ik wou dit topic plaatsen onder het EF, maar dit was niet mogelijk. Misschien omdat mijn account net nieuw is?

Ik heb deze post gezien, en ik vroeg me af of deze methode ook werkt voor een 4 takt brommer met CDI: http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/181

Om het allemaal iets netter te maken, wil ik graag de aftapdraad verbinden aan de - van de accu, kan dit? Dit lijkt me mogelijk omdat in het voorbeeld het frame als een soort van aarde wordt gebruikt.
 

kiris 10-3-2021 16:03 Print reply

Posts: 353
volgens mij werkt dat op 4 takt ook gewoon.

het frame is de aarde, en de min pool van de accu zit daar op aangesloten dus je kan de draad inderdaad gewoon op de min pool van de accu zetten.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 10-3-2021 16:16 Print reply

Posts: 7769
Ik lees hier en daar dat hij wel kan gaan ploffen...een viertakt sluit de verbrandingsruimte af met de kleppen en een tweetakt niet.
Ik veronderstel dat het voor een beetje te begrenzen voor korte tijd te doen is.
 
Rust in pieces
no_name 10-3-2021 22:50 Print reply
Posts: 4
Bedankt allemaal voor het meedenken!

Om eerlijk te zijn had ik geen antwoord verwacht omdat deze site er een beetje ‘outdated’ uitziet.

Wat bedoel je eigenlijk met een tijdelijke oplossing? Deze begrenzer remt toch alleen het signaal af? Ik zie nog niet in wat dit te maken heeft met de soort van de motor, maar ik ben ook nog maar een beginner, en moet nog veel leren. Kun je proberen uit te leggen waarom dit geen goede lange termijn oplossing is?
 
Rob777 11-3-2021 1:01 Print reply

Posts: 840
Omdat begrenzers normaal gesproken je cdi slopen als je em altijd aanhebt.
En wat het met je kleppen gaat doen op de lange duur vraag ik me ook af.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
no_name 12-3-2021 10:52 Print reply
Posts: 4
Nu begrijp ik nog steeds niet waarom dit slecht is voor een brommer. Waarom is dit slecht voor de kleppen en waarom is dit slecht voor de CDI? Het enige wat er gebeurt is toch dat er wat signalen worden afgetapt zodat de motor minder toeren gaat draaien? Ik zie nog niet in hoe dit iets mechanisch kan verpesten. Een motor kan toch altijd op lagere toeren draaien zonder problemen?

Ook begrijp ik niet waarom dit slecht is voor de CDI. Het enige wat er gebeurt is toch het simuleren van een gashendel die maar voor een deel open staat, of mis ik hier iets?

Nogmaals bedankt voor alle reacties
 
kiris 12-3-2021 18:15 Print reply

Posts: 353
ben ik helemaal met je eens, in sommige cdi's zit vaak al zo'n condensator als begrenzing.

het enige wat er volgens mij gebeurd is dat je bougie vet kan slaan omdat het mengsel niet ontbrand. als dat lang achter elkaar gebeurd kan de bougie stuk gaan maar verder blijft alles volgens mij gewoon 100% heel.
 
jan w. 50 12-3-2021 19:10 Print reply

Posts: 630
Een bult kool aanslag. Een brandstof verspilling
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
no_name 12-3-2021 19:52 Print reply
Posts: 4
Dan denk ik dat ik dat er wel voor over heb. Het idee is ook om alleen begrensd te rijden als ik oom agent zie
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 12-3-2021 20:30 Print reply

Posts: 7769
Moet kunnen...
Wat ik bedoelde is dat je te ontsteken mengsel beïnvloed wordt bij een viertakt door een ontstekingsbegrenzer.
En waarom je CDI stuk kan gaan...je bougie is een deel van het circuit en die wordt niet meer gebruikt als je begrenzer op staat. Daar is je CDI niet voor ontworpen.
 
Rust in pieces
Rob777 12-3-2021 21:46 Print reply

Posts: 840
De nieuwe ecu's wel, neem ik aan dan toch.
Vraag me nog steeds af of zoiets ook op een brommer van voor 2018 werkt.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
kiris 12-3-2021 22:00 Print reply

Posts: 353
ff tussendoor maar wel aan begrenzers gerelateerd:
ik moet echt eens een keer zo'n cdi/ ontstekings testkast gaan maken en dan eens gaan testen met begrenzers.

had idee van slijptolmotor omdat die veel toeren kan draaien, maar hoe kan ik die makkelijk qua toerental regelen?
kan daar gewoon zo'n draaiweerstandpotmeterding op?

 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 12-3-2021 22:52 Print reply

Posts: 7769
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rob777
De nieuwe ecu's wel, neem ik aan dan toch.
Vraag me nog steeds af of zoiets ook op een brommer van voor 2018 werkt.


Het enige wat zo'n ding eigenlijk doet is detecteren hoe je krukas staat met de pickup en op het juiste moment een circuit onderbreken. Eigenlijk gewoon een niet-mechanische versie van contactpuntjes. Kan iets slimmer gemaakt worden wel.
Stokoude technologie.

Als op elk model van elk merk de cilinder onder dezelfde hoek zou staan en de pickup op relatief dezelfde plaats kon je gewoon cdi's (ecu's) uitwisselen.

Zit de efi ook op de ecu geprogrammeerd ? Dat weet ik eigenlijk niet...hoef echt geen efi.

 
Rust in pieces
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 12-3-2021 22:55 Print reply

Posts: 7769
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kiris
ff tussendoor maar wel aan begrenzers gerelateerd:
ik moet echt eens een keer zo'n cdi/ ontstekings testkast gaan maken en dan eens gaan testen met begrenzers.

had idee van slijptolmotor omdat die veel toeren kan draaien, maar hoe kan ik die makkelijk qua toerental regelen?
kan daar gewoon zo'n draaiweerstandpotmeterding op?



Waarom niet, en misschien is de snelheidsregeling van een boormachine ook een optie ?

 
Rust in pieces
jan w. 50 12-3-2021 22:55 Print reply

Posts: 630
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kiris
ff tussendoor maar wel aan begrenzers gerelateerd:
ik moet echt eens een keer zo'n cdi/ ontstekings testkast gaan maken en dan eens gaan testen met begrenzers.

had idee van slijptolmotor omdat die veel toeren kan draaien, maar hoe kan ik die makkelijk qua toerental regelen?
kan daar gewoon zo'n draaiweerstandpotmeterding op?



Frequentie regelaar.??
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
Rob777 13-3-2021 15:00 Print reply

Posts: 840
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rob777
[...]


Lijkt me dat er geen efi op zit aangezien de na 2018 modellen ook nog steeds met een gewone carb rijden..dacht ik.
En het blok is voor de rest ook hetzelfde, net als cilinderstand.
Iemand zou dat eens uit moeten zoeken en een nieuw model kopen en kijken hoe het nu precies zit allemaal.
Ik stel me beschikbaar als testpersoon, als jullie nu zo'n nieuwe RS4 kopen voor me dan laat ik het z.s.m. weten


 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%

Dit topic is 572 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved