Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

FAQ artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 180 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  FAQ artikel: Zelf aan/uit begrenzer maken
Geschreven door BrommertJacco
Geplaatst op 1-2-2009 18:54
Categorie Electronisch

Sommige mensen geven veel geld uit aan een begrenzer terwijl je
er met heel weinig kennis voor hoogstens 2 euro er zelf 1 kunt maken.
Het is erg simpel.

Je hebt nodig:

*Gereedschap om bij je CDI te komen.
*Zijkniptang (of iets anders om kabeltjes te knippen)
*Kroonsteentje
*Schroevendraaiertje voor kroonsteentje
*Isolatie tape
*Condensatortje

Het principe zal ik even uitleggen.

Vanuit je ontsteking gaat een signaal naar je CDI die zegt hoeveel toeren je motor draait en waarneer en vooral hoe vaak hij moet ontsteken/vonken. Als je tussen deze draad (de signaaldraad) iets zet dat soms een signaal weghaalt remt de motor af of loopt niet zo snel.

Dit onderbreken doen we met een condensator.
Deze laadt zich op en ontlaad zich. Bij het opladen 'steelt' hij signalen van de signaaldraad zodat ze niet meer bij de CDI aankomen.
En bij het ontladen gaan ze het frame in.

Als je dit niet snapt maakt het niet uit het gaat om het aansluiten

Stap 1:
Je zorgt dat je bij de CDI kan.
Dit omdat je hier een draad moet aftappen

Stap 2:
Zoek de signaaldraad knip hem door en zet er een kroonsteentje tussen.
Op de manier zoals op het plaatje staat, zo kun je de draad aftappen.


De rode draad is hier de signaaldraad. Zoals je ziet heb ik deze gewoon doorgeknipt en in een kroonsteentje gestopt. Met aan één kant een draad extra. Let op, de signaaldraden kunnen op verschillende brommers een andere kleur hebben. Zoek dus eerst uit welke draad het signaaldraad is


Stap 3:
De condensator (de eigenlijke begrenzer) ertussen hangen. Dit is niet moeilijk maar let wel even op hoe je hem erin doet.

Weer een plaatje om het duidelijk te maken:


Let wel goed op hoe je hem aansluit!
Een condensator is een diode en kent dus een plus en min, dit hoef je allemaal niet te weten maar let op 1 ding. De kant waar het grijze/witte streepje opstaat, is de min en die moet verbonden zijn met je frame, let hierbij wel op dat de draad goed vastzit op een KAAL stuk frame.
De kant zonder streepje komt vanaf je net gemaakte aftapping.

Stap 4:
Je zult nu denken dan staat hij toch altijd aan? Ja, inderdaad en er zijn heel veel manieren om te schakelen. De makkelijkste is een gewone schakelaar. Een zogenaamde 'tuimelschakelaar' Deze zet je tussen de draad die naar het frame gaat. Deze draad kun je vrij lang maken (geen km’s maar wel aantal meter) zodat je je schakelaar mooi weg kunt werken

Nog even een totale tekening:



Zo zit het dus simpel in elkaar. Maar als je een schakelaar wilt aansluiten kun je beter een 2 polige draad gebruiken, want deze valt ook minder op.

De draden en kroonsteentjes tap je netjes aan de rest van je draadboom
vast met isolatie tape. Dit tegen kortsluiting door vocht enz.

Stap 5:

De boel afstellen:

Natuurlijk moet de boel afgesteld worden. Dit kun je het beste doen door een kroonsteentje te pakken en
hier de pootjes van de condensator('s) in te steken. Je moet als je minder hard wil gewoon + bij + doen en - bij -

Rond de 3uF beginnen. En dan met 1uF omhoog of omlaag en als je wilt nog fine-tunen of stotteren eruit halen met tiende.

Omdat de condensators zo verschrikkelijk klein zijn kun
je ze makkelijk ergens wegstoppen

Stap 6:

Nu de boel nog netjes afwerken je je schakelaar ergens plaatsen. Als je de stappen goed opvolgt en beetje logisch nadenkt, kan er niets foutgaan.

Ga geen topics over stotteren of afstellen van deze Faq openen. Om dit af te stellen en het stotteren eruit te krijgen moet je gewoon wat afstellen en proberen.
Je kan er zelf voor kiezen waar je een schakelaar plaats en hoe je het afwerkt.

Deze FAQ komt oorspronkelijk van www.brommerforum.com. MaartenHonda heeft hier toestemming voor gegeven om het hier te plaatsen, dus ev. fouten zijn niet door mij gemaakt.

Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

ikkejw 10-2-2009 0:01 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Een condensator is een diode..


fout, een condensator is een condensator.

een electrolytische condensator (elco) kent wel plus en min (anode en cathode), maar daarom is het nog geen diode
 
Preserve nature - Always wear a helmet
antonhonda 10-2-2009 0:41 Print reply

Posts: 3616
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]


fout, een condensator is een condensator.

een electrolytische condensator (elco) kent wel plus en min (anode en cathode), maar daarom is het nog geen diode



als je dat al niet weet
diode is dingetje die stroom ma in 1 richting doorlaat en condensatoor slaat stroom tijdelijk op

 
Ri-jen of racen dat maakt heel wat uut, niet enkel de snelheid, maar ook het geluud
Saknet 10-2-2009 2:36 Print reply

Posts: 10355
ik persoonlijk heb een gigantische hekel aan kroonsteentjes maar dat komt waarschijnlijk omdat ik een naked model heb. in de regen is het iig echt verrot als je de draden vanaf de ontsteking met kroonsteentjes vast hebt.

ik zelf zou gewoon een stukkie isolatie loshalen en krimpkousje of fatsoenlijke (duc)tape erbij nemen.

2e draadje aan open stukje draad knopen dmv eerste draad in 2en verdelen dan beide delen afzonderlijk aan die draad knopen en in elkaar draaien ;P

klein beetje tin erbij soldeerbout erbij. wie doet je wat. de regen iig niets.

het is vaker dan 1 maal voor gekomen dat spontaan mn licht ermee kapte of de brommer door dat er opeens een kroonsteenschroefje/draadje net te roestig was geworden toen de brommer ff bij iemand achter huis stond. Ook erg irritant is het dan als de boel gaat verbranden door het slechte contact.

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 10-2-2009 om 2:40 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
BrommertJacco 10-2-2009 18:16 Print reply

Posts: 2328
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]


fout, een condensator is een condensator.

een electrolytische condensator (elco) kent wel plus en min (anode en cathode), maar daarom is het nog geen diode

Even voor de duidelijkheid: Deze FAQ komt oorspronkelijk van www.brommerforum.com, dat had ik er ook bijgeschreven, mar dat staat er niet.

Dus dit is niet van mij. De foute dus ook niet. Eerlijk gezegd wist ik ook niet wat een diode was.

Dit bericht is gewijzigd door BrommertJacco op 10-2-2009 om 18:19 uur.
 
Modderfokker
pckor 10-2-2009 18:20 Print reply

Posts: 1364
werkt het ook bij een yamaha dt50x uit 2007 want er lopen nogal wat kabeltjes
 
BrommertJacco 10-2-2009 18:22 Print reply

Posts: 2328
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pckor
werkt het ook bij een yamaha dt50x uit 2007 want er lopen nogal wat kabeltjes

Werkt ook daarop, want het gaat erom dat hij signalen van het signaaldraad afhaalt die van je CDI loopt. Dus als hij een CDI heeft, kan deze begrenzer erop.
 
Modderfokker
ikkejw 10-2-2009 18:23 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Saknet
ik persoonlijk heb een gigantische hekel aan kroonsteentjes maar dat komt waarschijnlijk omdat ik een naked model heb. in de regen is het iig echt verrot als je de draden vanaf de ontsteking met kroonsteentjes vast hebt.

ik zelf zou gewoon een stukkie isolatie loshalen en krimpkousje of fatsoenlijke (duc)tape erbij nemen.

2e draadje aan open stukje draad knopen dmv eerste draad in 2en verdelen dan beide delen afzonderlijk aan die draad knopen en in elkaar draaien ;P

klein beetje tin erbij soldeerbout erbij. wie doet je wat. de regen iig niets.

het is vaker dan 1 maal voor gekomen dat spontaan mn licht ermee kapte of de brommer door dat er opeens een kroonsteenschroefje/draadje net te roestig was geworden toen de brommer ff bij iemand achter huis stond. Ook erg irritant is het dan als de boel gaat verbranden door het slechte contact.

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 10-2-2009 om 2:40 uur.


mijn MT is zowat 1 grote kroonsteen en de electronica werkt altijd.

 
Preserve nature - Always wear a helmet
Saknet 11-3-2009 22:08 Print reply

Posts: 10355
dat zal best maar als je bvb je ontsteking met kroonsteentjes vast zet en je verwacht dat de schroefjes na een jaar niet zo doorgeroest zijn dat ze geen contact meer hebben dan kan je nog wel eens van een regenachtige kermis lopend thuiskomen

Dit bericht is gewijzigd door Saknet op 11-3-2009 om 22:08 uur.
 
het gros op bf lijkt te zijn ontsnapt uit een psychiatrische kliniek, maar leen is dat werkelijk.
rubbert 11-3-2009 22:12 Print reply

Posts: 8825
een maat van me had hetzelfde principe als dit gemaakt, alleen dan in plaats van de condensator een weerstandje, en dan met de sterkte van de weerstand kon je afstellen hoe hard hij hij zou moeten lopen, werkte wel, alleen was volgens mij wat lastig om het stotteren eruit te krijgen.
 
Draai- ontwerpwerk?--->PM
Thijsje 11-3-2009 22:33 Print reply

Posts: 1687
Quote:
Stap 5:

De boel afstellen:

Natuurlijk moet de boel afgesteld worden. Dit kun je het beste doen door een kroonsteentje te pakken en
hier de pootjes van de condensator('s) in te steken. Je moet als je minder hard wil gewoon + bij + doen en - bij -

Rond de 3uF beginnen. En dan met 1uF omhoog of omlaag en als je wilt nog fine-tunen of stotteren eruit halen met tiende.


Omdat de condensators zo verschrikkelijk klein zijn kun
je ze makkelijk ergens wegstoppen



dát snap ik ff niet.
het dik gedrukte.

hoezo + bij +
of moet je dan een grotere condensator pakken ofzo?

ikzelf erg last van stotter moet ik - en -
 
http://www.youtube.com/watch?v=8NcqvivbcB8
BrommertJacco 15-3-2009 18:28 Print reply

Posts: 2328
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsje
[...]



dát snap ik ff niet.
het dik gedrukte.

hoezo + bij +
of moet je dan een grotere condensator pakken ofzo?

ikzelf erg last van stotter moet ik - en -

De + draadjes en de - draadjes moeten bij elkaar als je de brommer minder hard wil laten lopen.
 
Modderfokker
burnoutboy 14-5-2009 21:54 Print reply

Posts: 207
lijkt mij wel een chille begrenser
maar um is dat niet slecht voor je elektrische gebeuren in je brommer (kortsluiting en wat saknet zegt van dat het verslijt) ????????

 
ik beun ook maar wat aan xD
BrommertJacco 21-5-2009 21:29 Print reply

Posts: 2328
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: burnoutboy
lijkt mij wel een chille begrenser
maar um is dat niet slecht voor je elektrische gebeuren in je brommer (kortsluiting en wat saknet zegt van dat het verslijt) ????????


Dat kan idd. Als je alles goed aansluit, zal niks kapot moeten gaan.
 
Modderfokker
RubenMTX 20-6-2009 14:07 Print reply

Posts: 558
Heren,

Bij een vriend van me willen we zo'n begrenzer in z'n brommer maken, maar het gaat niet helemaal zoals hier staat volgens mij.
De Elco's staan gewoon parallel geschakeld aan de ontsteking, zoals hierboven ook staat beschreven. Als je meerdere elco's in serie schakelt, worden ze opgeteld en wordt de weerstand groter. Hierdoor gaat dus je brommer harder, want dan krijgt de ontsteking meer stroom. Toch?
Als je de elco's parallel aan elkaar schakelt wordt de weerstand kleiner, dus wordt de brommer harder begrenst en ga je zachter.
Maar, nou worden hierboven waardes gegeven van 3uF en 1uF, wij hebben 47uF gebruikt en de brommer liep pas 50 toen we er 3 in serie schakelden (141uF dus!) Toen wij dan iets fout?
Het stottert ook nog heel erg dus we gaan wel afstellen met elco's van 1 uF denk ik.
Het gaat trouwens om een Honda MTX-sh.


Edit: foutje, ik kom er vandaag achter dat die elco's wel worden opgeteld in parallelschakeling, en niet in serie. Ik was in de war met weerstandjes.

Dit bericht is gewijzigd door RubenMTX op 20-6-2009 om 19:14 uur.
 
stijn tip 23-5-2011 22:56 Print reply

Posts: 155
kun je deze ook constant aan laten of molt hij dan je cdi/ontsteking? Dus als het ware een vaste begrenzer.

Mvg
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 23-5-2011 23:42 Print reply

Posts: 9841
brommerforum.COM?




Dit bericht is gewijzigd door Martijn II op 23-5-2011 om 23:43 uur.



Amateur

Dit bericht is gewijzigd door koekie op 24-5-2011 om 7:36 uur.
 
Too cool for school!
Fedor FBT 1-6-2011 21:57 Print reply

Posts: 153
Hee,

Ik heb dit precies gevolgd, hij deed het prima tot ik perongeluk de knop indrukte en aan ging terwijl ik 60 reed de gpr doet geen vonkje meer geven... weet iemand wat mogelijk naar de klote is? bougie is al vervangen.
 
Makrolon 1-6-2011 22:04 Print reply

Posts: 6733
Cdi wellicht. Ik snap ook niet zo goed waarom de elco's in deze how to voor de cdi worden geplaatst. Ik had ze zelf tussen de cdi en de bobine gestoken.
 
KTM 525 EXC Supermoto
Fedor FBT 1-6-2011 22:07 Print reply

Posts: 153
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
Cdi wellicht. Ik snap ook niet zo goed waarom de elco's in deze how to voor de cdi worden geplaatst. Ik had ze zelf tussen de cdi en de bobine gestoken.


100% zeker? dingen zijn best duur voor gpr 07.

Klote, dat word dus een nieuwe bobine:S maar er staat er 1 op martkplaats Tegendeel is wel bewezen begrenzer kan wellicht iets mollen (bobine)

Dit bericht is gewijzigd door Fedor FBT op 1-6-2011 om 22:10 uur.
 
Makrolon 1-6-2011 22:47 Print reply

Posts: 6733
nee, ik weet helemaal niks zeker. En als er iets kapot is is t je cdi, niet je bobine. Of heeft je brommer die bij elkaar in zitten?
 
KTM 525 EXC Supermoto
Fedor FBT 1-6-2011 23:03 Print reply

Posts: 153
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
nee, ik weet helemaal niks zeker. En als er iets kapot is is t je cdi, niet je bobine. Of heeft je brommer die bij elkaar in zitten?


Bij een Gpr(ducati cdi) zitten die gezellig samen bij elkaar in, dus cdi bobine in 1.

maar ik denk zelf ook wel dat het me cdi/bobine moet zijn hij kan moeilijk je vliegwiel opblazen etc.

 
MaXi-PuCh 2-6-2011 8:11 Print reply

Posts: 1531
Als je per ongeluk tegen de schakelaar kwam, zou ik hemmaar heel snel ergens anders verstoppen. Niet alleen omdat het anders nog een keer kan gebeuren, maar ook omdat hij dan zomaar te vinden is.
 
2takker! ~~ pm voor cnc draai/freeswerk
Fedor FBT 2-6-2011 10:07 Print reply

Posts: 153
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MaXi-PuCh
Als je per ongeluk tegen de schakelaar kwam, zou ik hemmaar heel snel ergens anders verstoppen. Niet alleen omdat het anders nog een keer kan gebeuren, maar ook omdat hij dan zomaar te vinden is.


Hij zit op een bestaande knop van de domino schakelaar, uit automatisme had ik me vinger er nog op maar moet ik idd wel iets voor verzinnen.
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved