Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - TZR50 vonkt niet na vervanging zuiger

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 201 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69652 - TZR50 vonkt niet na vervanging zuig...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 1275 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

StijnGjaltema50 11-10-2019 22:26 Print topicpost

Posts: 12
Hoi! Ik ben Stijn, ik heb onlangs een Yamaha TZR50 (2010) gekocht en heb hier nu enkele maanden op rond gereden. Echter heb ik nu een probleem:

Hij viel vorig weekend tijdens het rijden ineens uit. Hij startte niet meer en had geen compressie meer. Probleem bleek een gat in de zuiger en een zwarte bougie met allemaal hard spul (aluminium denk ik) er op. Heb vervolgens de zuiger en de bougie vervangen, de boel weer in elkaar gezet en hij deed het weer...

Maar toen, na een kwartiertje te hebben gelopen, viel hij uit. Bougie was helemaal zwart en maakte kortsluiting. Schoongemaakt en hij deed het weer... Voor een minuut ofzo. Bougie was weer zwart en vies.
Heb er toen een kleinere sproeier in gezet (want dacht dat hij verzoop) maar de bougie bleef binnen de minuut zwart worden.
Toen bleek vervolgens dat de vonk naar de zijkant ging i.p.v. naar het uiteinde van de elektrode. Daarom bougiedop doorgemeten: 4,7 kOhm en de bobine doorgemeten: +- 8 kOhm (geen idee of dit is wat het hoort te zijn). Ook maar ff het luchtfilter gecheckt: schoon genoeg. Geen idee dus wat het is.
Inmiddels vonkt hij al helemaal niet meer. Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 12-10-2019 6:56 Print reply

Posts: 7390
Als het niet je afstelling is, heb je mogelijk vuil in je tank. Ik zou de benzine er uit halen, en binnen in de tank kijken.
 
Rust in pieces
StijnGjaltema50 12-10-2019 10:52 Print reply

Posts: 12
Update:
Er brandt trouwens ook een oranje lichtje in de toerenteller.
Vanochtend vonkte de bougie weer op de zijkanr, andere bougie erin gedraaid maar die vonkte wel goed (is een andere hittegraad en lengte helaas)
 
StijnGjaltema50 12-10-2019 13:08 Print reply

Posts: 12
Nog een update:
Hij loopt weer na schoonmaak van bedrading en terug naar de eerdere sproeier. Lampje knippert wel nogsteeds en hij valt uit tijdens het rijden. Maar dan krijg je hen vervolgens wel weer goed gestart. Zijn dit nog inrijverschijnselen?


Dit bericht is gewijzigd door StijnGjaltema50 op 12-10-2019 om 13:12 uur.
 
StijnGjaltema50 12-10-2019 21:53 Print reply

Posts: 12
Temperatuursensor zelf brandt niet. Het lampje brandt lang-lang-kort-uit
 
Rob777 12-10-2019 22:34 Print reply

Posts: 489
Oranje lampje geeft motorstoring aan.

Maar klinkt inderdaad als probleem met je temperatuur.
Zuigers krijgen meestal ook niet spontaan gaten.

Quote : 2 keer lang knipperen en 1 keer kort is code 21, probleem met het koelsysteem, kan sensor, verstopping, oververhitting of kabelbreuk zijn.

Edit : dat je bougie steeds zwart en vies werd komt denk ik doordat er rommel in je carter zat door het gat in de zuiger.


Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 12-10-2019 om 23:18 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
StijnGjaltema50 12-10-2019 23:18 Print reply

Posts: 12
Ik zal morgen de kabels van de temperatuursensor ff doormeten. De bougiedop bleek trouwens inconsistentente weerstanden te geven. Heb er maar even een nieuwe ingedraaid, ik heb alleen nog niet de tijd gehad om hem weer te kunnen testrijden, doe ik morgen even.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 13-10-2019 10:52 Print reply

Posts: 7390
Gebruik je niet te veel 2T gewoon misschien, kan ook nog.
 
Rust in pieces
Aprilia RX 50 2003 13-10-2019 11:33 Print reply

Posts: 6225
Gat in de zuiger vind ik een heel verdachte. Gebeurt meestal als hij OF veel te arm staat (maar dan slaat de rest niet zwart) OF de ontsteking veel te vroeg OF een veel te lage hittegraad. Ik zou een BR8ES of BR9ES er in willen.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
StijnGjaltema50 13-10-2019 11:53 Print reply

Posts: 12
De radiateur wordt warm dus de koeling lijkt me goed.
Oliegehalte (Kroon oil) lijkt me ook goed aangezien er hij met een koude motor er blauwe rookpluimpjes uit tuft.
Compressie is hetzelfde (of misschien zelfs wel meer dan) als voor het gat in de zuiger.
Ook loopt er genoeg benzine uit de tank.
Voor zover mijn internetzoektocht me bracht is bij mijn kennis de ontsteking timing niet afstelbaar op een AM6 blok.
En verstopping in de uitlaat... Hoe test je dat?
Er zit btw een BR9ES bougie in.

Edit:
Inmiddels even (2km) gereden met veel uitval. Daarna even door het bougiegat gekeken en er zit al een lichte aanslag op de nieuwe zuiger. Ook op de bougie zit al zo'n gloed die mij het idee geeft dat de boel veel te warm wordt.
Uitlaat verstopt? Of toch timing vd ontsteking?

Dit bericht is gewijzigd door StijnGjaltema50 op 13-10-2019 om 12:48 uur.
 
Rob777 13-10-2019 15:01 Print reply

Posts: 489
Die code 21 lijkt me niet door te veel 2t te komen.

Die geeft ie niet voor niks..en heeft met het koelsysteem te maken.

http://www.motorfiet...=23470&zoekterm=

Maar het kan ook een kapotte sensor of zekering zijn, misschien kortgesloten.

http://www.brommerforum.nl/showtopic/66412
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
StijnGjaltema50 13-10-2019 20:11 Print reply

Posts: 12
Heb de CDI even goed bekeken. Er zit een geboord gat door de letter O (voor ontgrenzing denk ik). En heb enkele weken geleden, een dikke week voor het gat in de zuiger, haperingen gemerkt in de stortregen. Is het mogelijk dat het waterschade in de CDI is?
 
Rob777 14-10-2019 12:24 Print reply

Posts: 489
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
De koeling doet het wel.
Dan had de temperatuur meter in het Rood
Moeten staan.

Niet als de sensor kapot is..wat een code 21 kan veroorzaken.

In bepaalde cdi's boren wordt vaker gedaan..maar wordt wel aangeraden om het gat weer te dichten..geen idee of er regenwater in kan komen zo maar onmogelijk is het vast niet met open gat.

http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/168

Kan me dan weer niet helemaal voorstellen dat regenwater in cdi tot verkeerde timing leidt en zo een gat in je zuiger veroorzaakt.
Lijkt me dat de boel dan gewoon kortsluit.
Maar niks is onmogelijk bij brommers, lol.

Wat ook zou kunnen is dat de vorige eigenaar em dus ontgrensd heeft maar nooit een grotere sproeier erin gedaan heeft waardoor hij veel te arm staat al die tijd.
Geen idee verder, ik bedenk maar wat



Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 14-10-2019 om 13:17 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 14-10-2019 19:29 Print reply

Posts: 7390
Ik ben meer Honda gericht, maar dat CDI gaatje boren verhaal is voor oudere Yamaha's dan de jouwe dacht ik...
En als je niet recht boort kan je meer fout dan goed doen.
Ik vind het nog steeds vreemd dat je zo veel aanslag hebt maar die aanslag kan dan weer zeker wel gaan gloeien en zelfs gaten branden.

Edit : http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/168

Heb je die CDI (Moric ?)

Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 14-10-2019 om 19:48 uur.
 
Rust in pieces
Rob777 14-10-2019 19:40 Print reply

Posts: 489
Gelukkig kost een nieuwe originele cdi bijna niks..rond de 230 euro maar..
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 14-10-2019 19:56 Print reply

Posts: 7390
https://www.50factor...alaguti-origine.html

Voor TZR 50 van 2003 tot 2013 dus dat jij die CDI hebt kan kloppen.

En als ie stuk is, een tweedehands scoren op marktplaats...
 
Rust in pieces

Dit topic is 1275 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved