Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - TZR50 vonkt niet na vervanging zuiger

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 404 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69652 - TZR50 vonkt niet na vervanging zuig...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 765 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

StijnGjaltema50 11-10-2019 22:26 Print topicpost

Posts: 11
Hoi! Ik ben Stijn, ik heb onlangs een Yamaha TZR50 (2010) gekocht en heb hier nu enkele maanden op rond gereden. Echter heb ik nu een probleem:

Hij viel vorig weekend tijdens het rijden ineens uit. Hij startte niet meer en had geen compressie meer. Probleem bleek een gat in de zuiger en een zwarte bougie met allemaal hard spul (aluminium denk ik) er op. Heb vervolgens de zuiger en de bougie vervangen, de boel weer in elkaar gezet en hij deed het weer...

Maar toen, na een kwartiertje te hebben gelopen, viel hij uit. Bougie was helemaal zwart en maakte kortsluiting. Schoongemaakt en hij deed het weer... Voor een minuut ofzo. Bougie was weer zwart en vies.
Heb er toen een kleinere sproeier in gezet (want dacht dat hij verzoop) maar de bougie bleef binnen de minuut zwart worden.
Toen bleek vervolgens dat de vonk naar de zijkant ging i.p.v. naar het uiteinde van de elektrode. Daarom bougiedop doorgemeten: 4,7 kOhm en de bobine doorgemeten: +- 8 kOhm (geen idee of dit is wat het hoort te zijn). Ook maar ff het luchtfilter gecheckt: schoon genoeg. Geen idee dus wat het is.
Inmiddels vonkt hij al helemaal niet meer. Heeft iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 12-10-2019 6:56 Print reply

Posts: 7234
Als het niet je afstelling is, heb je mogelijk vuil in je tank. Ik zou de benzine er uit halen, en binnen in de tank kijken.
 
Rust in pieces
StijnGjaltema50 12-10-2019 10:52 Print reply

Posts: 11
Update:
Er brandt trouwens ook een oranje lichtje in de toerenteller.
Vanochtend vonkte de bougie weer op de zijkanr, andere bougie erin gedraaid maar die vonkte wel goed (is een andere hittegraad en lengte helaas)
 
StijnGjaltema50 12-10-2019 13:08 Print reply

Posts: 11
Nog een update:
Hij loopt weer na schoonmaak van bedrading en terug naar de eerdere sproeier. Lampje knippert wel nogsteeds en hij valt uit tijdens het rijden. Maar dan krijg je hen vervolgens wel weer goed gestart. Zijn dit nog inrijverschijnselen?


Dit bericht is gewijzigd door StijnGjaltema50 op 12-10-2019 om 13:12 uur.
 
jan w. 50 12-10-2019 18:17 Print reply

Posts: 316
Zit er in het knipperende lampje.
Een bepaald ritme.?

Je omschrijft, temperatuur problemen.
 
Bc. schadebakken
StijnGjaltema50 12-10-2019 21:53 Print reply

Posts: 11
Temperatuursensor zelf brandt niet. Het lampje brandt lang-lang-kort-uit
 
Rob777 12-10-2019 22:34 Print reply

Posts: 376
Oranje lampje geeft motorstoring aan.

Maar klinkt inderdaad als probleem met je temperatuur.
Zuigers krijgen meestal ook niet spontaan gaten.

Quote : 2 keer lang knipperen en 1 keer kort is code 21, probleem met het koelsysteem, kan sensor, verstopping, oververhitting of kabelbreuk zijn.

Edit : dat je bougie steeds zwart en vies werd komt denk ik doordat er rommel in je carter zat door het gat in de zuiger.


Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 12-10-2019 om 23:18 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
StijnGjaltema50 12-10-2019 23:18 Print reply

Posts: 11
Ik zal morgen de kabels van de temperatuursensor ff doormeten. De bougiedop bleek trouwens inconsistentente weerstanden te geven. Heb er maar even een nieuwe ingedraaid, ik heb alleen nog niet de tijd gehad om hem weer te kunnen testrijden, doe ik morgen even.
 
jan w. 50 12-10-2019 23:32 Print reply

Posts: 316
Laat de afstelling zo staan als die was.
Je hebt een aantal maanden zo rond gereden.

Controleer .koeling, olie pompje, ontsteking
Tijdstip, een de uitlaat op verstopping.
Hoe veel compressie heb je.
Loopt er genoeg benzine uit de tank?

Gebreken in deze opsommingen.
Zorgen voor .
Een gat in de zuiger.







Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 12-10-2019 om 23:51 uur.
 
Bc. schadebakken
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 13-10-2019 10:52 Print reply

Posts: 7234
Gebruik je niet te veel 2T gewoon misschien, kan ook nog.
 
Rust in pieces
Aprilia RX 50 2003 13-10-2019 11:33 Print reply

Posts: 6182
Gat in de zuiger vind ik een heel verdachte. Gebeurt meestal als hij OF veel te arm staat (maar dan slaat de rest niet zwart) OF de ontsteking veel te vroeg OF een veel te lage hittegraad. Ik zou een BR8ES of BR9ES er in willen.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
StijnGjaltema50 13-10-2019 11:53 Print reply

Posts: 11
De radiateur wordt warm dus de koeling lijkt me goed.
Oliegehalte (Kroon oil) lijkt me ook goed aangezien er hij met een koude motor er blauwe rookpluimpjes uit tuft.
Compressie is hetzelfde (of misschien zelfs wel meer dan) als voor het gat in de zuiger.
Ook loopt er genoeg benzine uit de tank.
Voor zover mijn internetzoektocht me bracht is bij mijn kennis de ontsteking timing niet afstelbaar op een AM6 blok.
En verstopping in de uitlaat... Hoe test je dat?
Er zit btw een BR9ES bougie in.

Edit:
Inmiddels even (2km) gereden met veel uitval. Daarna even door het bougiegat gekeken en er zit al een lichte aanslag op de nieuwe zuiger. Ook op de bougie zit al zo'n gloed die mij het idee geeft dat de boel veel te warm wordt.
Uitlaat verstopt? Of toch timing vd ontsteking?

Dit bericht is gewijzigd door StijnGjaltema50 op 13-10-2019 om 12:48 uur.
 
jan w. 50 13-10-2019 14:49 Print reply

Posts: 316
De demper van de uitlaat schroeven.
Een met een lampje in schijnen.
Of de uitgang dicht geslipt is.
Een beetje met een ijzerdraad
Rond purken. Als er veel smurrie aan de
Draad kleeft. Dan zit er ook veel rommel
In de uitlaat.

Ik heb het vermoeden
Dat het ontsteking systeem niet goed is.
Je zou een nieuwe cdi kastje kunnen
Proberen. Maar dat weet ik niet zeker.
Of het helpt?

 
Bc. schadebakken
Rob777 13-10-2019 15:01 Print reply

Posts: 376
Die code 21 lijkt me niet door te veel 2t te komen.

Die geeft ie niet voor niks..en heeft met het koelsysteem te maken.

http://www.motorfiet...=23470&zoekterm=

Maar het kan ook een kapotte sensor of zekering zijn, misschien kortgesloten.

http://www.brommerforum.nl/showtopic/66412
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
jan w. 50 13-10-2019 18:03 Print reply

Posts: 316
De koeling doet het wel.
Dan had de temperatuur meter in het Rood
Moeten staan.

Stel ,de cdi heeft een curve van 10 graden.
Bij 2500 rpm 20 graden voor ontsteking.
Als het toerental oploopt richting de 10.000
Rpm moet die terug tellen naar 10 graden.

Blijft die bij 10.000 rpm op 20 graden staan.
Dan loopt de verbrandings temperatuur op.
Een brand je een gat in de zuiger.
 
Bc. schadebakken
StijnGjaltema50 13-10-2019 20:11 Print reply

Posts: 11
Heb de CDI even goed bekeken. Er zit een geboord gat door de letter O (voor ontgrenzing denk ik). En heb enkele weken geleden, een dikke week voor het gat in de zuiger, haperingen gemerkt in de stortregen. Is het mogelijk dat het waterschade in de CDI is?
 

Dit topic is 765 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved