Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Aankoopkeus

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 588 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69621 - Aankoopkeus
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 693 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

omgmescared 25-7-2019 23:19 Print topicpost
Posts: 2
Hey allemaal,

Ga binnenkort beginnen met mijn AM rijbewijs en wil heel graag een schakelbrommer aanschaffen.
Nu is het zo dat ik tweedehands spulletjes niet erg vind, maar dit bij een brommer wel een beetje eng vind.
De brommer wil ik gaan gebruiken voor schoolverkeer en als ik vrij ben veel rond-toeren.
Nieuw kan ik er een kopen voor rond de 3100eur, nu is dit veel geld hoop ik hiervoor als ik hem weer ga verkopen
rond de 1500/1800 eur voor te krijgen. Nu kan ik ook een tweedehands kopen rond de 1500 eur/opgevoerd/10k+km
maar dan ben ik bang dat er na verloop van tijd meer onderhoudskosten aan overhoud. (Heb ook weinig verstand,
dit is te leren via de forums en internet, dat weet ik maar blijft toch een dingetje).

Graag wil ik jullie mening horen en wat verstandig is,

m.v.g.
 

Rob777 26-7-2019 0:14 Print reply

Posts: 331
Hi.

Als ik geld voor een nieuwe had zou ik nieuw kopen.
Dan weet je zeker dat een vorige eigenaar em niet verziekt heeft.
Maar ook omdat ik hem dan jaren zou gebruiken..dat zal bij jou niet het geval zijn begrijp ik.

Wat financieel gezien verstandiger is durf ik niet te zeggen..een nieuwe brommer gaat heel snel in waarde achteruit..maar onderhoud je em ( bewijsbaar ) goed dan zou je ongeveer dat bedrag van 1500 moeten kunnen krijgen..hopelijk, denk ik, ligt ook aan je km stand op dat moment, na hoeveel jaar je em weer doorverkoopt..merk speelt ook kleine rol.. etc etc.

Ik heb zelf 1500 betaald voor een Aprila uit 2012 met 14k..wel met onderhoudspapieren ( wat nog steeds niet heel veel zegt over hoe er mee is omgegaan maar het is iets )
Is wel duurder in aanschaf, voor een nieuwe betaal je snel 4100 of meer.

Als je denkt dat je handig genoeg bent om simpel sleutelwerk zelf te kunnen ( leren ) dan is een tweedehands waarschijnlijk ( als je geen afgeragd wrak koopt ) voordeliger.
Zeg dat je in de tijd dat je ermee rijdt voor een 400 euro aan nieuwe dingen moet kopen..en dat is erg ruime inscahtting denk ik..en je er de helft voor terugkrijgt als je em weer verkoopt ben je 950 eu kwijt ( 1500 + 400 : 2 = 950 )
Een nieuwe 1500.
Ongeveer..om en nabij..denk ik.

Maar wil je niet sleutelen zelf dan zou ik voor nieuw gaan..brommermonteurs zijn niet goedkoop.

Hoe erg is die tweedehandse opgevoerd trouwens..hoe hard gaat het ?
Is ie echt opgevoerd of alleen ontgrensd ?

Merk/type nieuw en 2ehands ?
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
omgmescared 26-7-2019 0:22 Print reply
Posts: 2
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rob777
Hi.

Als ik geld voor een nieuwe had zou ik nieuw kopen.
Dan weet je zeker dat een vorige eigenaar em niet verziekt heeft.
Maar ook omdat ik hem dan jaren zou gebruiken..dat zal bij jou niet het geval zijn begrijp ik.

Wat financieel gezien verstandiger is durf ik niet te zeggen..een nieuwe brommer gaat heel snel in waarde achteruit..maar onderhoud je em ( bewijsbaar ) goed dan zou je ongeveer dat bedrag van 1500 moeten kunnen krijgen..hopelijk, denk ik, ligt ook aan je km stand op dat moment, na hoeveel jaar je em weer doorverkoopt..merk speelt ook kleine rol.. etc etc.

Ik heb zelf 1500 betaald voor een Aprila uit 2012 met 14k..wel met onderhoudspapieren ( wat nog steeds niet heel veel zegt over hoe er mee is omgegaan maar het is iets )
Is wel duurder in aanschaf, voor een nieuwe betaal je snel 4100 of meer.

Als je denkt dat je handig genoeg bent om simpel sleutelwerk zelf te kunnen ( leren ) dan is een tweedehands waarschijnlijk ( als je geen afgeragd wrak koopt ) voordeliger.
Zeg dat je in de tijd dat je ermee rijdt voor een 400 euro aan nieuwe dingen moet kopen..en dat is erg ruime inscahtting denk ik..en je er de helft voor terugkrijgt als je em weer verkoopt ben je 950 eu kwijt ( 1500 + 400 : 2 = 950 )
Een nieuwe 1500.
Ongeveer..om en nabij..denk ik.

Maar wil je niet sleutelen zelf dan zou ik voor nieuw gaan..brommermonteurs zijn niet goedkoop.

Hoe erg is die tweedehandse opgevoerd trouwens..hoe hard gaat het ?
Is ie echt opgevoerd of alleen ontgrensd ?

Merk/type nieuw en 2ehands ?


Hey,

Persoonlijk hoop ik hem nog langer dan voor alleen mijn school te gebruiken, zelf ben ik van plan om wel een autorijbewijs te halen maar geen auto. Die dingen zijn duur en waarvoor ik ze zou gebruiken weet ik niet, neem die van m'n ouders wel. Ook wil ik later migreren naar een ander land dus is een auto misschien niet de beste keus.

De tweedehandse opgevoerde die ik heb gezien kunnen rond de 80 dus ├ęcht opgevoerd en daar wil ik niet mee klooien. Derbi 2ehands.

m.v.g.

 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 26-7-2019 0:33 Print reply

Posts: 7209
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/15

Dat is een FAQ voor Honda maar het geldt ook voor andere merken.

Ik bekijk het zo...ik koop graag zo goedkoop mogelijk een goede basis. Dingen als banden, remmen, tandwielen zijn reden voor af te dingen zodat je die onderdelen gewoon nieuw hebt.

Qua motor check je of hij een goede compressie heeft en of hij goed schakelt.

Qua uiterlijk bepaal je helemaal zelf wat voor jou door de beugel kan.

Volgens mij verkoop je een tweedhands later terug voor het bedrag dat jij er aan gaf, mits je brommer ook in dezelfde of betere staat is bij verkoop...
 
Rust in pieces
Rob777 26-7-2019 0:39 Print reply

Posts: 331
Derbi moet ontgrensd rond de 80 kunnen halen..dus hij zal niet opgevoerd zijn.
Is gemaakt voor die snelheid in feite maar wordt voor Nederland begrensd tot 45..voor harder dan 80 moet je em wel gaan opvoeren.
Haal zelf 74 en de mijne is deels ontgrensd maar verder origineel.

De Motorhispania deed 80 en is volledig ontgrensd..maar ook origineel verder.

Derbi is in elk geval geen slecht merk.
1500 voor 10k is niet verkeerd denk ik..maar lastig te zeggen zonder em te zien en testen.
Liefst koop je tweedehands met iemand bij je die er verstand van heeft.
En dan nog blijft het een halve gok.
Met 10k zou je niet al te veel onderhoud hoeven verwachten normaal gesproken.
Maar wil je er veel en jarenlang mee rijden en niet te veel onderhoud willen doen zelf of uitbesteden..en je hebt de centen..zou ik nieuw doen..ook al is dat relatief misschien duurder.
Kan een hoop gedoe schelen als je pech hebt.


Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 26-7-2019 om 1:29 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Aprilia RX 50 2003 29-7-2019 11:52 Print reply

Posts: 6177
Eigenlijk is het belangrijkste dat een betrouwbare brommer dat deze gewoon volledig standaard is. Een ontgrensde uitlaat is natuurlijk geen probleem.

Opvoeren en andere ''tuning'' gebeurt vaak heel slecht en goedkoop. Dit is dus waarop ze kapot lopen.

Als dingen zoals het blok verdacht schoon zijn wijst het er op dat iemand er mee bezig is geweest.

In jouw budget en ervaring range koop ik dan ook liever een brommer met een vies vunzig vettig blok. Overal een beetje smeer, alleen de buitenkant gepoetst. Als het duidelijk een brommer voor dagelijks vervoer is geweest is simpelweg het beste.
Alles aan de brommer moet werken voor dat geld. Vage defectjes in bijvoorbeeld een km-teller zijn vaak het teken dat de huidige eigenaar de hoop heeft opgegeven. Simpele probleempjes (voor de leek) bestaan bij verkoop niet, anders had de huidige eigenaar het al gedaan.

 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 29-7-2019 15:27 Print reply

Posts: 7209
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Eigenlijk is het belangrijkste dat een betrouwbare brommer dat deze gewoon volledig standaard is. Een ontgrensde uitlaat is natuurlijk geen probleem.

Opvoeren en andere ''tuning'' gebeurt vaak heel slecht en goedkoop. Dit is dus waarop ze kapot lopen.

Als dingen zoals het blok verdacht schoon zijn wijst het er op dat iemand er mee bezig is geweest.

In jouw budget en ervaring range koop ik dan ook liever een brommer met een vies vunzig vettig blok. Overal een beetje smeer, alleen de buitenkant gepoetst. Als het duidelijk een brommer voor dagelijks vervoer is geweest is simpelweg het beste.
Alles aan de brommer moet werken voor dat geld. Vage defectjes in bijvoorbeeld een km-teller zijn vaak het teken dat de huidige eigenaar de hoop heeft opgegeven. Simpele probleempjes (voor de leek) bestaan bij verkoop niet, anders had de huidige eigenaar het al gedaan.



Vage problemen krijg je door problemen met de kwaliteit van nieuw spul en/of prutswerk.
Zolang de vage problemen zich niet in de motor en de essentiele dingen bevinden loopt het wel los.
Van elk probleem kun je leren, ondertussen rijdt je, en je tweedehandsbrommer zakt omzeggens niet in waarde.
Als je het niet opgelost krijgt is er geen man overboord.
Natuurlijk is dat verhaal geen droomstory, maar de centjes make dat goed.
 
Rust in pieces
Apriliafan 29-7-2019 16:22 Print reply
Posts: 1
Hoi
Dank je dat ik lid kon worden
Heb geen Classic of RedRose maar een Rotax Scarabeo 150.
Ik ben net nieuw en ben eigenlijk benieuwd wat het verschil is tussen een Classic en een RedRose.
Is de Classic ook een 50cc of enkel 125 cc. Voor de 125 zijn volgens mij niet veel onderdelen meer te vinden of vergis ik me?
Hoor graag van jullie (specialisten) hie het in elkaar zit.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 29-7-2019 17:58 Print reply

Posts: 7209
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Apriliafan
Hoi
Dank je dat ik lid kon worden
Heb geen Classic of RedRose maar een Rotax Scarabeo 150.
Ik ben net nieuw en ben eigenlijk benieuwd wat het verschil is tussen een Classic en een RedRose.
Is de Classic ook een 50cc of enkel 125 cc. Voor de 125 zijn volgens mij niet veel onderdelen meer te vinden of vergis ik me?
Hoor graag van jullie (specialisten) hie het in elkaar zit.


https://it.wikipedia...iki/Aprilia_Red_Rose

Van 1988 tot 1991 was er enkel de Red Rose met RV3 en RV4 blokjes.
Vanaf 1992 bestonden de Red Rose en Classic als varianten van elkaar, met AM3/AM4/AM5 blokken. Ik lees tussen de lijnen dat na een aantal jaren alleen nog de Classic leverbaar was.
Beiden bestonden ook in 125cc.

 
Rust in pieces
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 29-7-2019 18:02 Print reply

Posts: 7209
En de 125 cc's hadden een Rotax 122 blok, super blokjes.
 
Rust in pieces

Dit topic is 693 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved