Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - PVL Analoog Ontsteking afstellen op mt/mb 80 blok.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 125 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #68838 - PVL Analoog Ontsteking afstellen op...
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 10794 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

WestlandMB 26-9-2015 20:29 Print topicpost

Posts: 1338
Voor mijn mt als crosser ben ik bezig met het afstellen van een PVL ontsteking. Helaas lukt dit niet zoals ik had verwacht.

Volgens de PVL site moet ik de volgende voorontsteking aanhouden:
- 50 ccm / 60 ccm / 80 ccm 1,4 bis 1,6 mm
- 125 ccm 1,2 bis 1,4 mm

Zelf heb ik een 110cc cilinder en had ik een voorontsteking aangehouden van circa 1,3mm. Na veel kicken en aanlopen wat echt niet te doen is met een dikke noppenband had ik de hoop opgegeven. Daarna de ontsteking op 2mm voorontsteking gezet met hetzelfde resultaat.

Een keer een klap gehoord en er kwam rook en stank uit de uitlaat. Toen las ik hier op het forum dat 'IkkeJW' de draden eens had omgewisseld die van de stator naar de cdi gaan. (http://www.brommerforum.nl/showtopic/58675)

Ditzelfde heb ik geprobeerd, en na een kick op 1,2mm voorontsteking sloeg hij even hoog in toeren en het was over met de pret. Daarna weer 2mm voorontsteking geprobeerd maar het lukte niet meer, al merk je wel af en toe iets brandstof ontsteekt, maar onvoldoende om hem te starten.


Zelf meet ik als volgt de voorontsteking uit:


Zover ik weet vind de ontsteking plaats als het streepje van de stator gelijk zit met het streepje op het vliegwiel. Dan draai ik het vliegwiel rechtsom (omdat de krukas normaal linksom gaat) en kijk ik op de micrometer die in het bougiegat bevestigd zit tot ik op 1,2 of 2,0mm vooronsteking zit. Dan draai ik het stator zodat de streepjes gelijk zitten op mijn gewenste voorontsteking.

Wat zou het probleem kunnen zijn, of doe ik toevallig iets fout?

Dit bericht is gewijzigd door WestlandMB op 26-9-2015 om 20:32 uur.
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 27-9-2015 0:12 Print reply

Posts: 7210
http://www.brommerforum.nl/showtopic/50791/2

Bekijk eens de laatste posts in dat topic, gewoon om een idee van grootte orde te hebben van het aantal krukasgraden...want jij zegt niets over krukasgraden...

Ik snap ook niet goed waarom je die millimeters in het Duits post...probeer eens 1.4 mm...dat zegt die tekst maar doet andere getallen (1.3 en 2 mm)...
 
Rust in pieces
WestlandMB 27-9-2015 14:45 Print reply

Posts: 1338
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
http://www.brommerforum.nl/showtopic/50791/2

Bekijk eens de laatste posts in dat topic, gewoon om een idee van grootte orde te hebben van het aantal krukasgraden...want jij zegt niets over krukasgraden...

Ik snap ook niet goed waarom je die millimeters in het Duits post...probeer eens 1.4 mm...dat zegt die tekst maar doet andere getallen (1.3 en 2 mm)...



Of je nu in graden of mm's praat maakt niet veel uit. Dit kan je gewoon omrekenen alleen hoe weet ik niet zo snel. Ik werk met mm's omdat ik dit nauwkeurig kan doen met een micrometer in het bougiegat.

Op de link die jij geeft praten ze wel over een HPI en geen PVL. De CDI heeft volgens mij een hele andere curve en vervroegd een HPI meer. Bij HPI bevelen ze dan ook eerste iets tussen de 3 en 4mm voorontsteking aan. Omdat voor de PVL hele andere waardes worden voorgeschreven kan ik hier niet zoveel mee.

Manier van werken maakt verder niet uit.

Milimeters in het Duits komt omdat ik het van de website van PVL hebt gekopieerd. Die 0,1mm verschil is niet het verschil tussen lopen of niet lopen, hooguit het laatste beetje vermogenwinst wat je meet op een testbank.
 
drestar 27-9-2015 15:56 Print reply

Posts: 631
een hpi heeft dan meer marge,

ik heb mijn hpi 2 ten 2 keer afgesteld en allebei de keren op ongeveer 3 millimeters. voor de rest heb ik nergens naar gekeken en gewoon vast gedraaid,en merkte beide keren geen enkel verschil. ik heb het ook zo ongeveer als jij omschrijft gedaan. goed zetten op de meter en dan vliegwiel eraf pakken en streepjes gelijk zetten , als je het vliegwiel naar links draait moet hij naar bdp toe gaan. dus je zet hem met afstellen naar rechts terug inderdaad

maar die pvl van jou is tweede hands toch?

ik hoop niet dat er wat mee is en dat die het daarom niet goed doet,
je weet tenslotte nooit waar ze hem weggedaan hebben,

maar ik denk dat het verder proberen blijft,als je maar afsteld voor het bdp, want ik stelde hem voor de eerste keer achter het bdp af en dan doet hij ook maar een klein knalletje of niks, was een beginnersfoutje haha

 
PRO TUNING 28-9-2015 9:59 Print reply

Posts: 4000
*

Dit bericht is gewijzigd door PRO TUNING op 9-7-2018 om 17:36 uur.
 
PRO TUNING 28-9-2015 13:42 Print reply

Posts: 4000
*

Dit bericht is gewijzigd door PRO TUNING op 9-7-2018 om 17:37 uur.
 
WestlandMB 28-9-2015 16:35 Print reply

Posts: 1338
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Wat voor nummers staan er op de PVL onderdelen ?

Je hebt de merktekens voor een rechtsdraaiende motor omcirkeld

Dit bericht is gewijzigd door PRO TUNING op 28-9-2015 om 10:11 uur.


Toevallig had ik het er laatst met iemand over. Vliegwiel draait linksom en ik heb dus het verkeerde streepje aangehouden. Had het andere merkteken niet gezien, maar blijkt er wel te zitten. Nu snap ik ook waarom die pijltjes op de stator zitten.

Jammer genoeg had ik die draden al omgewisseld die vanaf de stator komen. Zou ik deze weer moeten omdraaien of maakt het niet uit hoe deze in de cdi komen?

Ik ga het vliegwiel goedzetten en naar het juiste merkteken en verwacht dat het probleem opgelost zal zijn.
 
mbxrijder 28-9-2015 17:03 Print reply

Posts: 109
Bedrading gewoon weer origineel aansluiten Mark.
Staat ook zo voorgeschreven uiteraard.
 
WestlandMB 28-9-2015 20:00 Print reply

Posts: 1338
Iets heel simpels was de oplossing. Bedankt heren!

https://www.youtube.com/watch?v=wBaZhd4NQPM
 
Xephos 28-9-2015 20:18 Print reply

Posts: 129
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: WestlandMB
Iets heel simpels was de oplossing. Bedankt heren!

https://www.youtube.com/watch?v=wBaZhd4NQPM


hij staat op prive zet hem effe op besloten volgens mij en dan kan je er allen bij met een link

 
{JUST DO IT}slecht met interpunctie
drestar 28-9-2015 21:00 Print reply

Posts: 631
Mooi dat die het doet Mark, ben benieuwd naar je filmpje, heb ook nog een bericht gepost op mt5
 
WestlandMB 29-9-2015 17:55 Print reply

Posts: 1338
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Xephos
[...]


hij staat op prive zet hem effe op besloten volgens mij en dan kan je er allen bij met een link



Volgens mij werkt hij nu wel. Filmpje doet er niet echt aan toe. Ben blij dat de pvl goed werkt.
 
Xephos 29-9-2015 19:57 Print reply

Posts: 129
Filmpje doet het ziet er wel vet uit mooi schuimfilter
 
{JUST DO IT}slecht met interpunctie
PRO TUNING 30-9-2015 14:09 Print reply

Posts: 4000
*

Dit bericht is gewijzigd door PRO TUNING op 9-7-2018 om 17:38 uur.
 
WestlandMB 30-9-2015 17:38 Print reply

Posts: 1338
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
En welke nummers staan er nu op de stator ? dit i.v.m. afstelling door verschillende curves.


PVL 973.
Verder zit er een Autisa cilinder op die niet zozeer hoogtoerig is.
 
PRO TUNING 30-9-2015 19:32 Print reply

Posts: 4000
*

Dit bericht is gewijzigd door PRO TUNING op 9-7-2018 om 17:38 uur.
 

Dit topic is 10794 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved