Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - HPI voorontsteking

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 578 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #50791 - HPI voorontsteking
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
Dit topic is 9531 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Niek de Wildt 10-7-2008 12:37 Print reply
Posts: 7168
Ik heb HPI gemaild, zodat alle die vragen nou zoon beetje de wereld uit kunnen worden geholpen.
Hier een kopietje daarvan:

Quote:
EMAIL NAAR HPI
Hallo, ik ben in het bezit van 2 HPI's, 1 voor honda en 1 voor derbi, beide zijn analoog, enkele curve, en rood.

Mijn vraag is: hoe ik kan zien uit welk jaartal ze komen, en welke handleiding ik daarvoor moet gebruiken.

Ik dacht dat ik gewoon die van een analoge uit 2004 moest nemen?

Ik hoor op verschillende fora veel vragen hierover, dus misschien is het een goed idee om het iets duidelijker neer te zetten op de site.



Mijn tweede vraag betreft het uitwisselen van onderdelen tussen die van honda en derbi, op de site kon ik makkelijk vinden dat het enigste verschil is de binnendiameter van de rotor (en dat er bij honda nog een extra grondplaatje onder zit)

Maar de bobine bij die van mijn honda is zwart (klein) en met 2 aansluitingen (op 1 daarvan gaat de oranje draad die van de cdi komt, op de andere zit niks, waar is deze voor? (ik weet dat de zwart/witte draad die op de cdi zit voor killswitch is)

En is dus deze rode derbi bobine (groter) met 1 stekker aansluiting, verder hetzelfde als die van honda? en dus uit te wisselen?



En kunnen er nog verschillen zitten in de CDI's van beide als de honda hpi bijv uit 2006 komt en de derbi hpi uit 2007?





Mvg, Niek




Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 10-7-2008 om 12:38 uur.
 
Niek de Wildt 10-7-2008 13:36 Print reply
Posts: 7168
de mensen van HPI gaven heel snel netjes antwoordt:

Quote:
ANTWOORD PER EMAIL VAN HPI
hallo Niek

wij enkel kunnen zien aan de verschillende componenten die we ooit gebruikt hebben voor de productie (denk dat ze de zin niet helemaal aftypte maar bedoelt dat alleen zij het jaartal kunnen bepalen)
alle std.onderdelen zijn uitwisselbaar na 2004 !
dus de handleiding is ook idem !
d.m. deze moet jij en iedereen met een analoge/rode hpi dus hebben: http://www.hpi.be/pdf/068_ana_1C_2004_ned.pdf

enkel door fabricatie per jaar kan er een kleine timing verschil inzitten !daarom is het voornaam om de afstelling per motor goet te kontroleren aftestellen !
de afstel die wij geven is dus ook een richtlijn !
ook bij verschillende motoren en tuning zijn de afstel zo wie zo verschillend !!

org bobiene van honda is een aansluit de oranje en de andere moet dan aan massa !!!!!!!!!!!!!!!
bij honda meestal groen !
kortom, bij die van mijn derbi is de bobine van metaal en moet je hem aan iets metaals bevestigen als massa, en bij mijn honda hpi is de massa via een 2de stekkertje op de bobine, die dan op de groene moet bij honda want die gaat naar massa

de std cdi is ook voor alle gelijk !!

vgr
willy



alleen sommige zinnen zijn een beetje raar:S zal wel zijn omdat het belgen zijn

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 10-7-2008 om 13:51 uur.
 
d.m. 10-7-2008 15:30 Print reply
Posts: 1390
oke danku
 
Derbi Senda X-treme Pro
PRO TUNING 11-7-2008 20:06 Print reply

Posts: 4000
Kreidler Stroke 39.7



Crank-angle after tdc Height from tdc, mm
18.00 1.193
19.00 1.327
20.00 1.469
21.00 1.617
22.00 1.771
23.00 1.933
24.00 2.100
25.00 2.275
26.00 2.456
27.00 2.643
28.00 2.836
29.00 3.035
30.00 3.241
31.00 3.452
32.00 3.670
33.00 3.893
34.00 4.121
35.00 4.356



Puch Maxi Stroke 43


Crank-angle after tdc Height from tdc, mm
18.00 1.298
19.00 1.444
20.00 1.598
21.00 1.758
22.00 1.927
23.00 2.102
24.00 2.285
25.00 2.474
26.00 2.671
27.00 2.874
28.00 3.084
29.00 3.301
30.00 3.525
31.00 3.755
32.00 3.991
33.00 4.234
34.00 4.482
35.00 4.737

Ontsteking altijd in graden afstellen, kijk maar eens naar de verschillen in mm bij gelijk aantal graden

Kijk bij een ontstekingscurve.
 
Niek de Wildt 11-7-2008 23:18 Print reply
Posts: 7168
bedankt voor het uitgebreide voorbeeld, heb even zitten meten en ben (omgerekend naar MM's) uitgekomen op 3,34mm voorontsteking op mijn setup. dus zet hem op 3,3 ivm met straatgebruik.
 
PRO TUNING 12-7-2008 10:22 Print reply

Posts: 4000
Derbi Stroke 40.00 mm - Con Rod 90.00 mm


Crank-angle after tdc Height from tdc, mm
20.00 1.466
21.00 1.614
22.00 1.769
23.00 1.930
24.00 2.097
25.00 2.272
26.00 2.452
27.00 2.639
28.00 2.832
29.00 3.031
30.00 3.237
31.00 3.448
32.00 3.665
33.00 3.888
34.00 4.117
35.00 4.351
36.00 4.591
37.00 4.836


http://www.hpi.be/universalignition.htm

De HPI curve vervroegt naar 28 graden volgens tekening.

Maak eens wat duidelijke foto`s van je rotor.
Het (afstel) merkteken
Het moment van vonken is waar het aluminium over gaat in staal van de magneet, komt deze overgang overeen met je merkteken ?
Zoniet hoeveel graden verschilt dit.

Dit bericht is gewijzigd door PRO TUNING op 12-7-2008 om 10:31 uur.
 

Dit topic is 9531 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved