Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - HPI 60Watt verlichting aansluiten op honda MT

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1099 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #68760 - HPI 60Watt verlichting aansluiten o...
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 12503 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

drestar 9-7-2015 23:18 Print topicpost

Posts: 631
Hallo ik heb sinds vandaag een HPI met 60watt lichtspoel op mijn Honda MT 125cc. en hij reageerd nu super op het gas.

alleen wil ik mijn verlichting aansluiten en ik heb maar 1 gele kabel van de lichtspoel. ik wil dus voor en achterlicht ,cockpit verlichting en knipperlichten laten branden. kan ik deze gele kabel uit de HPI aansluiten op de bestaande kabelboom? en hoe via de accu van 6 volt?

ook heb ik een zwart witte kabel voor een dode mans knop maar wil deze op het kontakt aansluiten. kan dit?

foto's van de HPI. het is de nieuwste 2 TEN




 

JB1 9-7-2015 23:27 Print reply

Posts: 14881
Lichtspoeldraad door de gelijkrichter gooien.
Zwart/wit op zwart/wit van het contactslot, werkt op dezelfde manier als origineel.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
shirioko 10-7-2015 9:47 Print reply

Posts: 2273
zo'n ding bestellen:
http://www.josdijkma...iverseel-6-volt.html

en dan de gele draad daar doorheen voeren. Deze is van mijn oude RS50:


De zwart witte kill draad kan je op je contact aansluiten:
http://www.mt5.nl/ho...kpics/1mt5schema.jpg
Als je contact uit staat moet hij je kill draad sluiten met het frame.

EDIT:
schema nog een keer doorgenomen

Dit bericht is gewijzigd door shirioko op 10-7-2015 om 9:55 uur.
 
drestar 10-7-2015 10:02 Print reply

Posts: 631
Wow gelijk al 2 goede antwoorden..bedankt heren,

maar welke zal de beste zijn? en de ontsteking moet de accu ook opladen?

ik heb hier volgens mij nog wel een spanningsregelaar liggen,

heb er 2 namelijk. 1 met 4 polen en de ander 3. lijkt wel die van josdijkman..


 
drestar 10-7-2015 10:05 Print reply

Posts: 631
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: shirioko
zo'n ding bestellen:
http://www.josdijkma...iverseel-6-volt.html

en dan de gele draad daar doorheen voeren. Deze is van mijn oude RS50:
afbeelding

De zwart witte kill draad kan je op je contact aansluiten:
http://www.mt5.nl/ho...kpics/1mt5schema.jpg
Als je contact uit staat moet hij je kill draad sluiten met het frame.

EDIT:
schema nog een keer doorgenomen

Dit bericht is gewijzigd door shirioko op 10-7-2015 om 9:55 uur.



Oke maar waar sluit ik hem op de accu aan?
 
shirioko 10-7-2015 10:11 Print reply

Posts: 2273
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: drestar
[...]



Oke maar waar sluit ik hem op de accu aan?

dan moet de draad die uit de spanningsregelaar komt nog eens door de gelijkrichter
 
drestar 10-7-2015 10:19 Print reply

Posts: 631
heb je dan nog een 6 volt spanningsregelaar nodig? ik bedoel werkt de 6 volt accu dan niet gelijk al als spanningsregelaar?
 
WestlandMB 10-7-2015 17:10 Print reply

Posts: 1338
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: drestar
heb je dan nog een 6 volt spanningsregelaar nodig? ik bedoel werkt de 6 volt accu dan niet gelijk al als spanningsregelaar?


Is voor het behoud van je accu, anders kan je hem droogkoken.
 
drestar 10-7-2015 19:43 Print reply

Posts: 631
Oke dat zal dan wel. het enigste is dat op mijn mt geen gelijkrichter zit.ik heb dus een kabelboom waar geen gelijkrichter stekker op zit. het enigste wat ik heb is een lichtweerstand bij de voorvork en een accu. ik zou dus niet weten hoe ik de gelijkrichter moet aansluiten?
 
WestlandMB 11-7-2015 13:46 Print reply

Posts: 1338
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: drestar
Oke dat zal dan wel. het enigste is dat op mijn mt geen gelijkrichter zit.ik heb dus een kabelboom waar geen gelijkrichter stekker op zit. het enigste wat ik heb is een lichtweerstand bij de voorvork en een accu. ik zou dus niet weten hoe ik de gelijkrichter moet aansluiten?


Waarom gelijkrichting? spanningsregelaar is genoeg voor de accu. Is zoiezo goed om een spanningsregelaar tussen een accu en ontsteking te doen ter voorkoming van te hoge laadstroom.
 
Viertakt 11-7-2015 13:48 Print reply

Posts: 3586
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: WestlandMB
[...]


Waarom gelijkrichting? spanningsregelaar is genoeg voor de accu. Is zoiezo goed om een spanningsregelaar tussen een accu en ontsteking te doen ter voorkoming van te hoge laadstroom.


Omdat je een accu niet kunt opladen met wisselspanning
 
Viertakt uber alles.
drestar 11-7-2015 19:05 Print reply

Posts: 631
ik heb wel een 6 volt accu
 
drestar 11-7-2015 19:52 Print reply

Posts: 631
heb hier wat gevonden inderdaad..


Als je geen accu aansluit kun je een variant met 3 pinnetjes gebruiken. Zo'n ding moet namelijk contact hebben met de massa, een in- en een uitgang. Zonder massacontact is spanningsregeling niet mogelijk vanwege de benodigde massa/0 referentie. Staat niet op het plaatje, maar bestaat wel.

Die met vier pinnetjes is een gelijkrichter/spanningsregelaar in 1, bedoeld voor afvlakken van de wisselspanning voor je verlichting en het leveren van
gelijkspanning voor je accu. Deze is in principe ook als alleen spanningsregelaar te gebruiken. Oude Honda MT's hadden de 6V variant. Ik zal eens effe kijken of ik uit kan vinden wat je dan aan welke pin moet aansluiten.

De 2 pinnetjes is alleen een gelijkrichter. Heb je niks aan.
irmin Berichten: 470Geregistreerd: 17 Mei 2005 18:03


nu heb ik de 6 volt gelijkrichter,alleen weet ik niet welke draad ik op welke pin moet aansluiten??? weet iemand misschien welke kleur draden er op welke pinnetjes moeten. ik dacht wel gelezen te hebben dat linksboven voor de accu draad was. maar de andere drie weet ik niet?
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 11-7-2015 21:18 Print reply

Posts: 8591
Die linkse die je postte is een spanningsregelaar zonder gelijkrichter.
De rechtse die je postte is een spanningsregelaar en gelijkrichter tegelijk.
Voor die laatste kan je eens in dit topic snuffelen :
http://www.brommerforum.nl/showtopic/68609
Maar ik blijf er bij dat de symbolen normaal op de component moeten staan. Dat staat dus niet in dat topic.
Ik zou de brommer ombouwen naar 12V trouwens, nu je toch al zo ver bent.
Verder snap ik niet dat je wel een accu hebt, maar geen gelijkrichter. De gelijkrichter dient om de accu op te laden.
De spanningsregelaar is om je output van je motor te verlagen en te stabiliseren.
En je hebt niet absoluut een accu nodig, maar je remlicht en neutraallampje werken op de accu en ook je knippers werken beter.

Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 11-7-2015 om 21:20 uur.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
drestar 11-7-2015 22:46 Print reply

Posts: 631
Ik heb het oude type kabelboom honda mt,die is enkel met een lichtweerstand,en als de 6 volt accu kapot gaat dan branden ook de 6 volt lampen door. de accu dient dus eigenlijk al als spanningsregelaar.

maar ik weet niet zeker of het dan ook mogelijk is om de gele draad van de HPI ontsteking te vertakken naar zowel de accu als de verlichting?

ombouwen naar 12 volt kan natuurlijk ook,maar dan word de accu groter van omvang,en ik heb geen plaats voor een 12 volt accu.. in de accu bak past alleen een 6 volt accu..
 
Viertakt 11-7-2015 22:49 Print reply

Posts: 3586
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: drestar
Ik heb het oude type kabelboom honda mt,die is enkel met een lichtweerstand,en als de 6 volt accu kapot gaat dan branden ook de 6 volt lampen door. de accu dient dus eigenlijk al als spanningsregelaar.

maar ik weet niet zeker of het dan ook mogelijk is om de gele draad van de HPI ontsteking te vertakken naar zowel de accu als de verlichting?

ombouwen naar 12 volt kan natuurlijk ook,maar dan word de accu groter van omvang,en ik heb geen plaats voor een 12 volt accu.. in de accu bak past alleen een 6 volt accu..


Nee, want dan voer je ongeregelde wisselspanning naar je accu, dus gelijkrichter+spanningsregelaar er tussen en al die belastingsweerstanden in de kliko gooien.

Overigens zijn er wel 12v accus die in je accubak passen
 
Viertakt uber alles.

Dit topic is 12503 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved