Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rickerty
[...]
dan moet je naar de kleur van je bougie kijken
nee. daarvoor moet je luisteren naar je brommer.
mijn advies luid dat je even een rits sproeiers aanschaft, pak m beet, 90 tot en met 120.
en dan als volgt gaat afstellen.
sproeier 120 erin.
rijden, stottert ie?
kleinere sproeier 115.
stottert ie?
nog kleiner
en zo doorgaan tot ie net niet meer stottert. liever ietsjes groter.
belangrijk is dat je je brommer eerst WARMrijd, voor je meteen overgaat op andere afstelling, je brommer afstellen doen je met een WARME motor
daar rijd je voornamelijk mee hé
hoe weet je nou of die nou nog steeds te rijk staat?
brommer starten, warm rijden (rusig een km of 2 rijden, en dan in de 4e of 5e versnelling volgas. als je brommer dan bovenin toeren stottert, dan staat ie te rijk ja.
goed, volgende stap, je brommer heeft een "powerband", dit is het gebied waar je brommer het meeste vermogen afgeeft, dit kan van 7000 tot 10000 toeren zijn, of 8000 tot 11000, in mijn geval is dat van 9500 tot 13000
het kan zo zijn dat je brommer voor de "powerband" niet lekker rijd, dit is de gasnaald afstelling, je gas naald zit in je "gas schuif*"
haal de gasnaald uit de gasschuif en bekijk in welke uitsparing het clipje zit. onthoud dat
als je het clipje naar boven zet, zakt de naald verder je gasnaald geleider in, en staat de afstelling, voor de powerband, armer, minder mengsel dus
zet je het clipje omhoog, dan staat de naald minder in de gasnaaldgeleider, en is het mengsel voor je powerband rijker, meer mengsel dus
goed: als je dus even voor je powerband gaat rijden, kan het zijn dat je brommer stottert, of "wegvalt" met het fonetisch omschreven, mwoaaaaaaaaap
in het eerste geval, moet je naald omLAAG, zodat de afstelling armer word,
in het tweede geval moet je gasnaald omHOOG, zodat de afstelling rijker word.
je stationair kan je regelen met de grootste schroef je kan vinden op je carb. de andere is je luchtschroef, hiermee kan je de afstelling tot voor de powerband beinvloeden, als je de schroef indraait, krijgt ie minder lucht, als je hem uitdraait, meer lucht
wijst zich wel denk ik
en nou ga ik een biertje pakken.
* haal je luchtfilter slang eraf, en kijk in je carb, geef gas, het geen wat op en neer gaat is je gasschuif, daarin zie je ook een naald zitten, dat is je gasnaald