Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - YZ-125 cil op nsr50 blok

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1111 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #33853 - YZ-125 cil op nsr50 blok
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 90929 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Pingu 16-12-2005 14:11 Print topicpost
Posts: 1842
YZ-125 cil op nsr50 blok

Hoi,
Ik kreeg pas van de postbode na lang wachten mijn zelfgekochte sinterklaaskadeau'tje...
Een vrij oude yz-125 cilinder. Deze wil ik op een nsr50 blok zien te krijgen, met de bedoeling zo veel mogelijk power uit dat blok te krijgen. Nu een aantal vragen;
De timing van de cilinder is ERG hoog, ik weet de deckheight niet, maar kom met wat gokwerk op 206 voor de uitlaat, en 133 voor de spoelers. Aangezien een cil uit begin jaren '80 is, was ik van plan om de timing maar ongeveer zo te houden.
Toen ben ik even gaan rekenen met m'n std. slag, en bleek de blowdown alleen maar groter te worden (vrij logisch uiteraard). Met wat gepuzzel kwam ik met deze poorten zo op 3 timingen.
- Deck zo laten; 185 80,5
- Deck afdraaien; 205 113
- Deck nog verder afdraaien 211.6 126

De laatste 2 lijken mij het beste in de buurt komen. Bij de 2e komt de uitlaattiming in de buurt van std, en bij de 3e wat hoger, maar met een nettere blowdown.

Graag jullie mening hierover?

Daarnaast de te gebruiken drijfstang. Ik heb hier nog niet al te veel rekenwerk aan besteed, maar zo lang mogelijk leek mij het beste, aangezien de slag std 50 was, en nu 41.4 wordt. Verder is het pen 16. Zou het mogelijk zijn om een drijfstang van een 125 te plaatsen in m'n krukas, of verschilt de dikte hiervan? Zo ja, hoe zit het met mb8?
In dat laatste geval, in het mogelijk busjes te draaien en die in de zuiger te persen om het penverschil (16 en 14) op te vangen.

De plaatsing:
De tapeinden staan erg ver uitelkaar. Het leek mij dus het makkelijkste om een tussen plaat te maken, die op de originele nsr gaten vastgebout wordt, en dus de cilnder aan de onder kant af te vrezen, net als het carter. Hoe kan ik dit het beste doen? Mij leek het met de cnc freesbank, aangezien je dan altijd een haaks vlak krijg, in tegenstelling tot conventioneel draaien of frezen.
Voor de bovenkant van de cil dacht wel aan afdraaien, aangezien de haaksheid daar een stuk minder precies komt.

Ook zit er nog een voorloper van de powervalve op. Deze klep loopt niet geheel gelijk met de cilinder wand, maar er zit een spleetje tussen de zuiger en cil. Lijkt mij het beste om deze maar gewoon vast te zetten op de maximale doorlaat?



Hier de vergelijking met lengtes.
De voet van de yz cil is 18mm, totale lengte is 97,6mm.
MBX cil is 71,3 , ben van 70,3 uitgegaan aangezien het nsr blok is (drijfstang mm korter).
Zo kom je dus op een verschl van 27,6mm. Met de bovenkant van de cil afdraaien naar een goede timing mag er afhankelijk van de timing (205 of 211 graden) 2 of 3 mm vanaf. De penhoogte tussen de zuigers verschilde ook nog 4mm. Zo zit je dus op een verschil van 20,6mm.
De voet van de yz cil is 18mm dik. Ik heb geen id hoeveel hiervan moet blijven staan, en er moet ook nog een tussenplaat komen. Ik ben even voor 5mm p/s uitgegaan, dus mag er nog 8 mm af. Zo kom je dus op 12,6 mm. Er kan vast nog wel iets van het carter af, dus voor het gemak 12mm. Oftewel, de komende drijfstang moet minstens 12mm langer zijn
Van het weekend krijg ik als het goed is een tabel van pro-x, en kan ik dus naar de oplossing gaan zoeken. Wordt iig moeilijker dan ik gedacht had, maar daar is het ook een project voor natuurlijk.

Dit bericht is gewijzigd door Nick op 26-3-2006 om 17:55 uur.
 
2fast 2stroke mbx80 tuned

jackmasterTZR 16-12-2005 20:31 Print reply

Posts: 3062
ik kan niet op alles reageren want daar weet ik weinig van. Maar wat ik er zo van begrijp is dat je slag standaard 50mm was en die wil je nu naar 41,4 brengen door er een kortere drijfstang in te doen??

Nu dus mijn antwoord, dat heeft geen dus geen zin, je slag is dan nog steeds 50, de slag wordt gemaakt door je krukas, die zit in dit geval 50mm excentrisch. Je zult dus die pen naar 41,4 moeten brengen d.m.v. een andere krukas uit te zoeken en die pas te maken, of je krukas opnieuw pen in laten zetten, maar reken er maar op dat je dat heeel veel gaat kosten.

Over de plaatsing:

Hoeft niet CNC te zijn, een freesbank kun je ook gewoon goed klokken. stelt niks voor, dus voor haaksheid is het onzin om perse CNC te gaan doen. Wat nu wel het probleem is, is dat je een stuk van je cilinder hemd eraf moet gaan draaien/kotteren. Hiervoor zou ik dus een kotterbank nemen want dat scheelt je nogal veel tijd in inspan werk. Is het anders niet mogelijk om niks van je hemd af te halen maar een plaat van 8,6mm ertussen te doen, want dan is je slag van 50mm gunstig, dan hoef je dat alvast niet meer te vervangen. althans dat lijkt me, dan moet je ff je deck opnieuw uitrekenen en ff met nieuwe getallen komen. Denk dat we dan al een heel eind verder zijn.
 
Pingu 17-12-2005 17:56 Print reply
Posts: 1842
Slag van cil is 50mm, komt op nsr blok, met nsr krukas met slag 41.4. Ik weet wel dat je met je drijfstanglengte je slag niet veranderd
Verder lijkt het me makkelijker om de cil voet met cnc bank te doen, je wilt nl. het hemd laten staan.
Edit;
CNC of conventioneel maakt met verder niet uit, staat allebei in de werkplaats, dus waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan.

Dit bericht is gewijzigd door Pingu op 17-12-2005 om 17:56 uur.
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
christianos 17-12-2005 19:06 Print reply

Posts: 20445
Mooi project !

paar dingetjes

Het verschil in pen (van 14 naar 12) is denk ik wel op te lossen met de lagertjes die voor NS1 verkrijgbaar zijn en waar je pen van 13 naar 12 kan krijgen, dat zijn dus extra dikke naaldlagers om het maar even plat te zeggen.
Verder heel erg oppassen met die 'tussenplaat' voor je tapeinden, al weet ik niet zeker of je dat bedoeld.
En ik snap niet hoe je busjes in je zuiger wil gaan persen, dan wil je dus de zuiger op de krukas vastpersen ofzo?
ik zou gaan kijken naar een lager met goeie maten

je wil dus een tussenplaat maken die gebruik maakt van de oude tapeinden en daar nieuwe inzetten (of heb ik dat verkeerd begrepen?)

Je moet hier erg opassen dat je cilinder echt in het midden komt.

Heeft een NSR blok genoeg koeling? aangezien ik wel eens gehoord hebt dat je met een erg hoogtoerige cilinder de waterpomp tegen de max van je koelcapiciteit aanzit.
Dit weet ik niet zeker en trek het ook zeer in twijfel omdat waterpompen op 80 blokken identiek zijn.
Voorderest, waar wil je dit op gaan maken? aangezien een hogere cilinder(in hoogte aan de buitenkant) natuurlijk problemen op de standaard frames gaat leveren.

voorderest erg mooi, snap het nut er niet helemaal van in, aangezien ik betwijfel of het blok alles wel gaatr overleven (koppeling, versnellingsbak etc.)
maar het is altijd het proberen waard !

Dit bericht is gewijzigd door christianos op 17-12-2005 om 19:07 uur.
 
Pingu 17-12-2005 19:36 Print reply
Posts: 1842
Penverschil is van 12-16mm, iets meer dus
Tussen plaat wou ik vastzetten op de oude tapgaten, en die tapeinden daarin maken. Moet precies genoeg kunnen, en ga het natuurlijk niet uit de losse hand doen
Koeling.. geen id, als het blok af komt moet ermee gesprint worden, is maar kort en een dikkere rad. kan ook nog.
Waar het op komt heb ik nog geen id van, de bedoeling is het blok op te bouwen met leuk spul, en dan een keer banken en als ik daar tevreden mee ben sprinten. Is wel een project voor de lange duur ivm geld etc...
En ik ben van mening dat de bak + koppeling gewoon eens tevreden moet zijn met wat het krijgt, en niet teveel moet zeuren.
Heb trouwens net van Wout (de schout op forum) lijst met drijfstangen gehad, zal volgende week eens gaan zoeken, zijn er nl. nogal wat
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
christianos 17-12-2005 19:47 Print reply

Posts: 20445
hmm van 16 naar 12 is wel erg extreem idd... dubbel lager ofzo? ik zou dat niet weten

als het toch voor de sprint is zou ik het zekere voor het onzekere nemen en gewoon deze pomp op een accu of als gewichtsbesparing op de lichtspoel ofzo.
Is toch wel een stuk betrouwbaarder.. neej ik heb meer me zorgen over de koppeling,die zijn niet zo sterk..iets zoeken uit een CR80 ofzo?
En die cilinder moet natuurlijk exact in het midden staan, wil deze niet warmlopen.

hoe zit het met de inlaat? welk membraan komt er tussen?

lijkt me wel ubervet dit
hou me op de hoogte!
 
Bullet 17-12-2005 19:53 Print reply

Posts: 12150
mja leuk plan, maar imo zou ik toch veel liever voor een 80/85cc cross cil zijn gegaan.

ik ben wel benieuwd of de de timingen wel een beetje goed krijgt, slag verschil is ook redelijk groot

verbrandingskamer word aangepast neem ik aan? (aangezien je beschikking hebt tot leuk gereedschap)
 
**My BungHole Will Speak Now**
pee 19-12-2005 22:23 Print reply

Posts: 648


allereerst wil ik ff zeggen dat het een uitdagende project is.
toch denk ik dat je nog vele tegenslagen zal tegenkomen.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: christianos
hmm van 16 naar 12 is wel erg extreem idd... dubbel lager ofzo? ik zou dat niet weten




Allereerst over de zuigerpen. Je gaat van 12mm naar 16mm. Dat is niet niks. Van dubbele lagers heb ik nooit gehoord in ieder geval (dat wilt niet zeggen dat ze ook niet bestaan). Een geperste lager, wat jij suggereert wordt al toegepast bij auto`s (kruktap, nokkenas, turbo) zoals velen wel al weten. Maar je kan niet zomaar 1 2 3 een glijlager toepassen, zoals het wel genoemd wordt. er zijn kritische eisen wat betreft de materiaalsoort en spelingen. Denk maar aan voldoende ruimte tussen de wand en het glijgedeelte, de max. thermische belastingen en ga zo maar door (tip: bosch autotechnisch zakboek). Ik heb hier de eisen voor me en het is een lijste van jewelste. Het zal meer worden dan alleen een busje persen.
In jouw geval zou ik toch kijken naar een alternatieve drijfstang die erin past zodat je een gewone rol lager hebt.

dat probleem van de koeling is zoals eerder al gezegd op te lossen door een grotere radiateur. Geen probleem. Ik zou alleen niet weten welke geschikt is. andere methode is een grotere pomp maar dat ligt minder voor de hand.

Als laatste over de powervalve. als die niet aangestuurd wordt dan moet je hem natuurlijk open laten staan. Zou je hem werkend kunnen maken dan hebje wel een mooie powerband. maarja, begin daar aan op een "vreemd" blok...

ik wens je veel succes. ow ja, hoe ga je zoals eerder al aangegeven je cilinder in het midden krijgen? anders komt er een ongewenste belasting op je zuiger. Dat moet je niet hebben als je tot het maximale wilt gaan.

Dit bericht is gewijzigd door pee op 19-12-2005 om 22:27 uur.
 
Yamaha R1
christianos 19-12-2005 23:11 Print reply

Posts: 20445
met een dubbel lager zat ik te mijmeren over iets zelfgebouwds in de vorm van twee lagertjes aan elkaar in het small-end , naast mekaar dus.
ikm zou me god niet weten of dat gaat passen, maar het is allicht te proberen.
Maar even iets anders, is er geen andere zuiger voor te krijgen met een minder extreem verschil in zuigerpen?
wat mij eigenlijk net te binnen schiet: heb je al gekeken of de zuiger uberhaupt op je krukas past? dus dat ie nergens tegen de krukaswangen aankomt?
daar heb ik eens een cilinder mee vernield namelijk.


 
pee 19-12-2005 23:21 Print reply

Posts: 648
Nee ik denk niet dat een dubbele lager zo bestendig tegen hoge toeren en of het betrouwbaar is........ Ik denk van niet. Dit soort contructies moeten niet te complex zijn want het moet wel tegen +/- 180 omwentelingen p/sec kunnen. Hoe complexer zo iets is, des te meer kans op falen. Ik kan er weinig positiefs van zeggen.

de dikte van een zuigerpen staat in verband met de cilinderinhoud/ max vermogen. Natuurlijk zit er wel wat speling wat betreft de maximale belasting maar je moet niet een te dunne pen erin zetten. deze zal dan vervormen en met de gevolgen nadien... natuurlijk ligt het eraan van welk materiaal die pen is maar ik heb het nu over de gangbare soorten.

je zou die lagers naast elkaar willen doen maar hou er rekening mee dat er ook ruimte moet zijn voor de smering.
Ik blijf van mening dat je het moet houden bij een drijfstang/rollager contructie zoals we die al kennen.
 
Yamaha R1
Jozeff - Forum en Sales Moderator 19-12-2005 23:46 Print reply

Posts: 10835
je kan wel busjes in je zuiger zetten en dan een dunnere pen erin zetten, maar ik denk ook dat daarvoor teveel krachten op je smallend komen te staan.

Ik denk wel dat je er gewoon een naaldlager in wilt zetten ofnie?

Als je toch een andere drijfstang moet hebben zou ik er 1 proberen te zoeken met een groter gat waar dan een 14 of 16mm pen in te maken is.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
christianos 19-12-2005 23:56 Print reply

Posts: 20445
busjes kunnen, ik weet niet hoeveel toeren dit gaat draaien.. maar als het niet zo extreem is zou je kunnen overwegen om je naaldlager gewoon compleet weg te halen.
oudere hondaatjes hebben ook geen naaldlager, je moet alleen de slijtage van je pistonpen in de gaten houden.

Dit bericht is gewijzigd door christianos op 19-12-2005 om 23:56 uur.
 
bart de scootergek 20-12-2005 10:44 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: christianos
busjes kunnen, ik weet niet hoeveel toeren dit gaat draaien.. maar als het niet zo extreem is zou je kunnen overwegen om je naaldlager gewoon compleet weg te halen.
oudere hondaatjes hebben ook geen naaldlager, je moet alleen de slijtage van je pistonpen in de gaten houden.

Dit bericht is gewijzigd door christianos op 19-12-2005 om 23:56 uur.



houd er rekening mee dat het smallend in tegenstelling tot het bigend geen rondjes draait. dit kan een voordeel, maar ook een nadeel zijn. de belasting blijft bijna continue op dezelfde delen staan.

je ziet het idd wel eens zonder naaldlager, en ipv een naaldlager een bus. maar met het oog op de 125 cilinder lijkt me dat niet de beste optie, iig dat gevoel heb ik.
 
Honda RC-33
[RRT] Lost-P 20-12-2005 10:55 Print reply
Posts: 4578
Lijkt me idd niet de beste oplossing.
Ik zou even rond blijven kijken naar een andere zuiger die een wat gunstigere maat gebruikt

En qua timingen, ik zou het deck iets afdraaien zodat je uitlaattiming op 205 komt, en dan de spoelers daar iets op aanpassen, aangezien je dan een behoorlijk grote Blowdown zou krijgen (imho een TE grote).
 
Chille Tune shit dan
pee 20-12-2005 11:59 Print reply

Posts: 648
Quote:

je ziet het idd wel eens zonder naaldlager, en ipv een naaldlager een bus. maar met het oog op de 125 cilinder lijkt me dat niet de beste optie, iig dat gevoel heb ik.


naja op zich hoeft dat geen probleem te zijn want in (de meeste) auto`s vind je ook geen naaldlagers maar bussen. hierop staat meer kracht dan op een brommer lager of wat dan ook. het kan zeker maar er moet dan voldaan worden aan diverse complexe eisen. dus het aantal cc`s is niet zo zeer een probleem maar de contructie van die piston op drijfstang. want in je drijfstang moet dan een andere materiaal geplaatst worden, want als je gewoon een kale bus is een drijfstang plaatst dan gaat het toch iets te snel slijten. want als het te veel wrijft dan verlies je ook energie aan warmte en dat kost vermogen.
zeker als een zuiger meer dan 100 keer op en neer gaat.

en ik weet niet hoe het dan gaat met de smering. natuurlijk zit er olie in je mengsel die het zaakje draaiende houdt maar als je van glijlagers gebruik maakt speelt de smering een cruciale rol. of je dan niks hoeft te veranderen of wat dan ook of dat je gewoon op de bestaande smeringsverhouding kan rijden dat is mij ook niet zo duidelijk. wat je dan ziet zijn smeergaatjes bij de small end.

mijn conclusie is dan dat het wel kan maar toch zou ik kijken naar een bestaande naaldlager contructie zodat je zeker te weten niet tegen problemen aaloopt.

Dit bericht is gewijzigd door pee op 20-12-2005 om 12:03 uur.

Dit bericht is gewijzigd door pee op 20-12-2005 om 12:03 uur.
 
Yamaha R1
Pingu 20-12-2005 19:23 Print reply
Posts: 1842
Lagers zoals big-end bij 4takt lopen op een oliefilmpje, vandaar dat ze daar toegepast kunnen worden. Er staat daar echter wel druk op voor zover ik weet..
Wat ik meer bedoelde was om 2 busjes in de zuiger te persen (om van 16 naar 12 tegaan) en hier dus de pistonpen in te doen, met gewoon pen12 lager. Zit je alleen met borging.
Maar aangezien ik toch een andere drijfstand MOET, ivm hoogte verschil, ga ik maar een zo goed mogelijk passende stang zoeken Heb nl. Pro-x tabellen van Wout (de schout op forum) gehad, maar staan wel heeeel veel stangen in, en kom aan het uitzoeken daarvan deze week iig niet toe. Een andere zuiger zou ook nog kunnen, maar als deze gebruikt kan worden, waarom niet?
Over de timing; standaard is deze ook extreem hoog, met redelijk lage spoelers. Deze verhouding zal nog extremer worden aangezien de slag kleiner wordt (blowdown nog wat lager). Of dit problemen gaat geven, is denk ik gewoon een kwestie van uit proberen, anders kunnen de spoelers altijd nog ophoog.
Bedenk echter wel dat dit een cilinder uit begin jaren '80 is, enkele uitlaatpoort en dat de timing dus std al over op 206 graden was met spoelers op 133 graden. Het hele ding is ontwikkeld op die extreme timingen, die in die tijd dus blijkbaar normaal waren.
Edit;
kwoot pee;
ik wens je veel succes. ow ja, hoe ga je zoals eerder al aangegeven je cilinder in het midden krijgen? anders komt er een ongewenste belasting op je zuiger. Dat moet je niet hebben als je tot het maximale wilt gaan.

Hier ben ik nog over aan het nadenken, weet iig wel dat de tolerantie zeer klein zal zijn (1/100ste mm aan voet cil verschil naar links of rechts is boven door de drijfstang natuurlijk al veel meer)
Hoe ik dit ga uitvogelen heb ik al wel wat ideeen over, maar moet hier nog ff over overleggen, en drijfstang zoeken, kijken of die in ori as past etc.. weet ook wel dat dit allemaal niet al te makkelijk gaat worden
maar het mag dan ook lang duren, is namelijk niet voor dagelijks gebruik


Dit bericht is gewijzigd door Pingu op 20-12-2005 om 19:30 uur.
 
2fast 2stroke mbx80 tuned

Dit topic is 90929 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved