Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - Tuning mbx-80 cilinder

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 81 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #12042 - Tuning mbx-80 cilinder
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 44414 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Pingu 15-9-2003 18:35 Print topicpost
Posts: 1842
Ik ben bezig met het doorrekenen van een std mbx80 cilinder. De cilinder die ik nu erop heb, heb ik enkel dmv durations getuned, en nu wou ik dus eens met time-area's begonnen.
Ik heb de faq van neonlampje gebruikt (@ 2stoke-tuning.mine.nu, mss ook hier ff zetten?)
Als 1e heb ik de oppervlakte van de spoelers berekent, en daaruit de BMEP bepaalt, die kwam uit op ong. 8,6 wat mij wel netjes leek. Daarna heb ik die BMEP ingevuld bij de uitlaat, en via die manier geprobeerd aan de benodigde oppervlakte te komen. Maar.. ik kwam uit op ong. 400mm2, dat is volgens mij veel te weinig, als ik de uitlaattiming naar 185,9 breng, kan ik die oppervlakte al niet meer halen. Ook heb ik op de zelfde manier de blowdown area berekent, maar die was weer extreem groot.. nl 360mm2 (ik neem aan dat de blowdown area, gewoon de oppervlakte boven de spoelers is?
Ik weet niet of mijn werkwijze goed is, ik denk het eigenlijk zelf van niet, maar hoe moet ik het dan aanpakken. Ik ben trouwens uitgegaan van 11k.
Verder weet ik nog niet wat ik met de inlaat moet doen, de inlaat van de cil die er nu opzit is niet bewerkt, en ik vind dat hij voor zijn timingen ( 190/124) te weinig draait, nl 11k op teller.
De spoelers van deze cilinder liggen iets hoger, op 125,9 graden.
 
2fast 2stroke mbx80 tuned

Hier_ben_ik - Administrator 19-9-2003 20:47 Print reply

Posts: 8499
Misschien heb je wat aan dit topic:
http://www.brommerforum.nl/showtopic/7343
 
Members zijn vervelend :-|
martinus83 19-9-2003 20:50 Print reply
Posts: 3718
jes i like this topic, keep up the good work and keep postin'


edit: sorry , spontane post

Dit bericht is ge-edit door martinus83 op 3-12-2003 23:41
 
Hier_ben_ik - Administrator 19-9-2003 22:47 Print reply

Posts: 8499
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: martinus83

jes i like this topic, keep up the good work and keep postin'


Martinus, let op wat je post! We zitten hier nog altijd in PF. Waarschuwing 1.
 
Members zijn vervelend :-|
Pingu 20-9-2003 13:12 Print reply
Posts: 1842
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hier_ben_ik

Misschien heb je wat aan dit topic:
http://www.brommerforum.nl/showtopic/7343

ik heb de search uiteraard gebruikt
Het gaat er vooral om dat de time-area berekeningen naar mijn id niet kloppen. Via die faq kwam ik op extreem kleine uitlaatpoort uit, ong net zo groot als nu. Volgens lude moest er bij die berekeningen gebruik gemaakt worden van de gemiddelde openingsduur v/d poort, en niet van de duration. Daar ben ik dus in de fout gegaan, ik weet alleen niet hoe ik het dus goed moet berekenen. Via de angle-area kwam ik wel op een hele mooie waarde, maar ik wil het via time-area's proberen.
Verder:
- Een bmep van ong. 9, is dat haalbaar met brommercilindertje (eigenlijk motorcilindertje)
- 11k ben ik vanuit gegaan, is naar mijn id best hoog, mss te hoog. (hij moet op toerenteller de 12k kunnen halen in powerband, maar die 11k is voor topvermogen, dus..)
- De inlaat; ik zou niet weten wat er mee te doen. Ik wil wel iets bijwerken, want de cilinder die ernu op zit, is best netjes getimed, maar draait slechts 11k (einde powerband, kan natuurlijk iets door). Bij die cilinder heb ik de inlaat niet bewerkt.
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
Blukaap 20-9-2003 13:31 Print reply

Posts: 10006
Is het geen idee om ook eens te gaan kijken naar je uitlaat ?
Of daar iets mee te beginnen valt (bij een Tecno: inkorten bijvoorbeeld) ?

Het zou me nl niet verbazen als dat nu de begrenzende factor is.
 
Bastila is lief
Pingu 20-9-2003 17:45 Print reply
Posts: 1842
Ik zou daarover wel verbaasd zijn... 2 vrienden van mij hebben beide een '110' malossi, 2 verschillende types wel, maar draaien met tecno beide over de 12k @ toerenteller (in de powerband uiteraard)
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
verwijderd 20-9-2003 18:08 Print reply
Posts: 4082
ik zeg 1 ding: 85cc crossmotor uitlaat!! dat is waarschijnlijk beter dan een opmaat pijp (of je moet echt goed weten waar je mee bezig bent)

ik heb nog een Nieuwe Spes/Doma voor kx85 "03 liggen (tekoop). ik weet zeker dat dat een super pijp is voor een goed getunede 80cc mbx cil. als je alleen al ziet hoe die crossers lopen....
het is ook vrij simpel om hem om te bouwen voor onderlangs.

als je op de brommersprint komt, zie je vaak ook dat de sprinters met 80 crosser pijp soms nog harder lopen dan de sprinters met opmaat pijp.

van tecno na crosserpijp levert echt vette winst op. tijd om je koppeling te verstevigen
 
Pingu 20-9-2003 20:24 Print reply
Posts: 1842
Dat istie al zitten cr80 veren in Maar eerst goede cil.. dan kijken we verder. Carb is ook niet echt geweldig. Het gaat me nu ff om de 't-a's





Dit bericht is ge-edit door Pingu op 28-11-2003 15:07
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
Pingu 28-11-2003 15:08 Print reply
Posts: 1842
hij is inmiddels af.. maar ik heb geen scanner meer zal proberen te omschrijven hoe hij is geworden: vanaf bovenkant cil begint de uitlaatpoort op ong. 22,5mm deck is ongeveer .5mm. De poort is een stuk lager dan bij de vorige cilinder, maar veel netter, met een vrij rechte bovenkant, zodat hij zo snel mogelijk opent. Dit was bij de vorige niet (was mee uitschietertje.. ) De inlaat is ongeveer 2mm naar onder gefreesd, ik hoopte daar wat toeren te halen. De zuiger is ook bewerkt, er zit een gat voor de smering van het small-end in. Verder, kanaal naar boostpoort mooi gemaakt, de hoeken op het hemd dus netjes gemaakt. Spoelkanalen zelf iets groter gemaakt, dat kon. En de spijlen aangescherpt.
De prestaties..:
-Hij is niet sneller geworden dan de vorige.. top is nog niet getest, maar powerband stopt bij de 11k, (de vorige haalde dat op top niet, maar deze verwacht ik ook niet)
-Door de lagere poort voelbaar sterker onderin, wheelyen is erg makkelijk geworden en je rijdt veel makkelijker lekkere kruissnelheden van ong. 90 zonder veel te schakelen.

Al met al dus wel een vooruitgang, maar die powerband.. ik snap echt nog niet waarom hij zo laag is. Zelf begin ik eraan te denken dat de spoelers toch de beperking van de cilinder zijn, maar hoe ik dat met simpel gereedschap moet gaan verhelpen..? Ik ga iig een zuigertje aan de bovenkant bewerken, voor een maat van me, zodat de spoelers op ongeveer 130 graden komen, hopen dat dat wat scheelt.

Sorry dat ik geen poortmap op het internet kan krijgen btw..

 
2fast 2stroke mbx80 tuned

Dit topic is 44414 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved