Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - MBX80-GE3 cilinder.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 236 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #7343 - MBX80-GE3 cilinder.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 17087 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Joost 1-2-03?21:05 Print topicpost
Posts: 1108
Oke, hier gaan we dan.

Vandaag ben ik dus bezig geweest met joricks cilinder en die orginele 80cc heeft mij behoorlijk verbaast.. Maar daar later daar meer over. Wat me het meeste heeft verbaast zijn de orginele timingen. Er zitten toch twee enorme spoel gaten in die cilinderwand... Maar daarin tegen is die vlinder poort eng klein. Ziet er behoorlijk krom uit als je enkel naar de timingen kijkt... Nou genoeg gelult hier komt de foto van de poortmap + Excel sheet met durations (zie de link). Nog even ter detail, de primaire spoelers zijn 19.6mm breet en de achterste 13.3mm. M'n scanner doet het momenteel niet dus vandaar een foto van de PM. Niet de beste kwaliteit dus.



[URL[t]]http://brommerforum.reinderink.nl/foto/upload-script/Durations-mbx80ge3.xls[/t]Link naar Excel sheet met durations[/URL]

Ik ga nu even de time-areas proberen te bepalen (hele uitdaging met zo'n vlinderpoort). Denk dat ik al een id heb wat er moet worden veranderd .


Maar uw mening graag

ps. ik heb trouwens ook een nieuwe methode gevonden om exactere poortmaps te maken... morgen daar meer over.. het heeft igg met thermisch papier en ballonen te maken



Foutje in het spread sheet, conrod = 91 ipv 82. Boeit bijna niks, maar om het even.


[Dit bericht is ge-edit door Joost op 1-2-03 22:07]
 
It is going to be a Endless summer...

Rene 1-2-03?22:21 Print reply
Posts: 2573
ik heb er niet zo veel (lees: geen) verstand van, maar ik die exel file, zijn de poorten nou lager geworden als eerst?

en voor welke boring is dit?

Want zou ik dit anders met mijn [URL[t]]http://members.lycos.nl/runner2fast4u/wiewat.JPG[/t]c[/URL] ilinder ook zo kunnen doen?

Naja niet deze maar 1tje die ik nog heb.

maare, ziet er mooi uit (Y)


 
24 uur in een dag, 24 bierflesjes in een krat, toeval? / Fairings are for homosexuals
Joost 1-2-03?22:28 Print reply
Posts: 1108
Opzich kun je dit spread-sheet ook wel voor andere cilinder gebruiken. Het sheet is te gebruiken om snel ff te kijken hoe en wat (10 minutje's geduurd om te maken).. Moet je niet te veel van voorstellen. Naar het tweede sheet moet ook niet teveel kijken, was gewoon ff een uitprobeersel.

Op het eerste sheet staan de maten die ik in de verschillende poortmaps heb gemeten. Ik wou even kijken of er verschil in zat welk papier word gebruikt. De onderste op gewoon normaal papier is het beste dus moet je naar kijken. Maar het laat wel zien hoe subjectief poortmapen zijn..
Zoals ik als zei, ik vanavond ook nieuwe methode "uitgevonden" om poortmappen te maken. En zoals ik nu zie zijn die veel beter. Ik heb nu twee gemaakt, en alle twee zijn exact het zelfde. Maar daar later meer over.


Zit trouwens nog een foutje, kolom C zijn mm, niet graden.

 
It is going to be a Endless summer...
De Schout 1-2-03?22:55 Print reply
Posts: 5321
komt het grote verschil van de eene spoelpoort tegenover de andere door een meetfout/afwijking, of is dit egt zo? verder wel heel erg korte blowdown of nie?
 
tune tweak fiddle bang bummer
Zoetahmeerdah [Marcel] 1-2-03?23:25 Print reply

Posts: 5996
klopt. is erg laag.

ik zit nu niet thuis anders had ik mijn maten ook wel gepost. je kan er iig heel wat leuks van maken. maar ik had van wat mensen gehoord dat de inlaat niet "begrensd" is..meningen?

trouwens mijn bell boek is binnen. ben het al volop aant lezen en is echt een aanrader. alleen staan er nogal wat dingen in waar ik een vraagteken bij zet of het wel klopt. zag ook dat er een hoop info instond over uitlaten. das wel beter. maargoed.

 
ik haat mensen
Joost 2-2-03?00:01 Print reply
Posts: 1108
Blowdown is idd heel erg kort, daar ligt dus ook het grootste 'probleem/mogelijkheden' met deze cilinder.

Ik ben nu bezig het excel sheet aan het uitbreiden met een sheet om time-areas te berekenen dmv numerieke integratie. Ik zie nl geen enkele manier om een vlinder poort fatsoenlijk in bimotion in te voeren. Dus dan maken we zelf wel wat en het schiet ook al aardig op...

Tussen de spoelers links en rechts zit idd een verschil. Dit heb ik nog even na gemeten dmv een voelermaatje en de schuifmaat. De reden waarom ik die verschillende poort mapen had gemaakt was een beetje om duidelijk te maken hoeveel verschil er tussen kan zitten. Daarom heb nu een andere manier bedacht om poortmapen te maken, en die geeft zo als ik het nu zie constantere resulataten. Nu alleen nog een automatisch poortmap-inscan-naar-timearea-programma ..


[Dit bericht is ge-edit door Joost op 2-2-03 00:11]
 
It is going to be a Endless summer...
Zoetahmeerdah [Marcel] 2-2-03?00:44 Print reply

Posts: 5996
ben erg benieuwd joost maar ff een vraagje. ik heb jou wel eens horen zeggen dat bell time area's uit de prehistori vind, maar wat voor alternatief heeft hij dan? niks?

weet jij mischien een ander boek waar ze wel time area's behandelen want het lijkt me verdomde handig.
 
ik haat mensen
Hans F 2-2-03?10:16 Print reply
Posts: 4326
Ik heb er nog niet echt naar gekeken, maar hoe zeker ben je van de drijfstanglengte? Je gebruikt nl. lengte 82mm. Dat is volgens mij de lengte die een mb/t blok heeft. MBX heeft volgens de FAQ Gegevens Honda Brommers een lengte van 91mm.
 
Blukaap 2-2-03?10:43 Print reply

Posts: 10006
Heeft ie al gezegd in z'n edit .

Je kunt het ook gewoon veranderen in de spreadsheet


[Dit bericht is ge-edit door Blukmeester op 2-2-03 10:43]
 
Bastila is lief
NSR RULEZZ 2-2-03?12:47 Print reply

Posts: 4934
volgensmij gaat iemand hier blij worden als mijn mbx blok onder mijn af1 hangt
 
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ???
MB50TUNED 2-2-03?14:56 Print reply
Posts: 1054
Ik ben benieuwd hoe je dat gaat doen met time area's . Drijfstanglengte scheelt toch wel wat. Bij mij scheelde het al redelijk wat tussen 80 en 85 mm.

HEt alternatief van Bell is timingen. Hij vind dat bij een bepaald toerental een bepaalde timing hoort.

Time area's worden behandeld op macdizzy. En in blair zijn boeken. Als je de weg nog weet tussen al zijn formules . En een paar honder euro voor het boek over hebt. Je kan dus beter op macdizzy kijken. Ze staan ook in Jennings, maar zijn boek is niet meer te koop.

Verder gebruik ik geen poortmappen meer. Bevels zie je er niet op. De breedte van spoelers is ook afhankelijk van positie op de wand. Spoelrichtingen staan er niet op enz :(. Enz ik moest zo veel meten voordat ik eindelijk in kon voeren dat het voor mij nog maar weinig zin had. Ik schuif de zuiger iedere keer een stukje omhoog en meet dan de reedte van de poorten. Zo ga ik te werk. Ik weet niet of het beter is. Maar naar mijn idee is het nauwkeuriger.
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
Joost 2-2-03?17:29 Print reply
Posts: 1108
Quote:
Ik ben benieuwd hoe je dat gaat doen met time area's . Drijfstanglengte scheelt toch wel wat. Bij mij scheelde het al redelijk wat tussen 80 en 85 mm.


Drijfstang lengte heb ik al aangepast.. Scheelt niet zo heel veel. Je kunt de drijfstang lengte gewoon veranderen in het spreadsheet en dan komt alles goed. Igg bedankt voor de oplettendheid.

Time-area's heb ik als volgt gedaan in excel:
Eerst per 0.5mm de gemiddelde totale breete van de poort gemeten. Dit om gerekend naar geprojecteerde maat. Vervolgens met deze gemiddelde breete het oppervlak bepaald. Daarna bereken je de (time) durations van dit stukje oppervlak. Deze twee vermenigvuldige je met elkaar en deel je vervolgens door de cilinder inhoud. Als je dit doet voor de hele poort en vervolgens deze someert krijgt je het totale time-area van de poort(en).

Het probleem zit hem in het meten van de poort vorm. Je kunt onmogelijk om de 0.5mm de breete meten van de poort (ik kan het igg niet). Ik heb in autocad al geprobeerd om de poort vorm over te tekenen en dan te exporteren.. maar dit lukt niet echt lekker. Daarom ben ik nu bezig met het maken van een programma dat de outline van een poortmap kan overzetten naar coordinaten. Deze kun je dan weer in het sheet gebruiken.

Quote:
Verder gebruik ik geen poortmappen meer. Bevels zie je er niet op. De breedte van spoelers is ook afhankelijk van positie op de wand. Spoelrichtingen staan er niet op enz . Enz ik moest zo veel meten voordat ik eindelijk in kon voeren dat het voor mij nog maar weinig zin had.


Dat vind ik dus ook het probleem met poortmapen. Het is teveel werk om ze op te meten en daardoor komen er ook grove fouten in. De spoel richting probeer ik altijd te vinden door een straal water in het het spoel kanaal te laten stromen en dan een foto maken van boven af. Zo heb je een beetje een id hoe de poort stroomt. Met deze hoek kun je vervolgens de geprojecteerde breetje berekenen (dus niet cordel_width).

Quote:

Ik schuif de zuiger iedere keer een stukje omhoog en meet dan de breedte van de poorten. Zo ga ik te werk. Ik weet niet of het beter is. Maar naar mijn idee is het nauwkeuriger.


Kan je hier wat meer over vertellen? Hoeveel mm schuif je de zuiger omhoog en waarmee meet je de breedte op?

ps. Volgende week krijg ik Blairs boek uit de bieb van de TUD. Ben wel benieuwd wat er allemaal instaat.


[Dit bericht is ge-edit door Joost op 2-2-03 17:57]
 
It is going to be a Endless summer...
NSR RULEZZ 4-2-03?15:31 Print reply

Posts: 4934
dat Blairs boek is dat ook iets voor beginners?!


lol jorrick is pro member :-P

Dit bericht is ge-edit door NSR RULEZZ op 19-4-2003 23:02
 
oeiii waar is mijn oude vertrouwde grijs/rode brommerforumpje ???
Hier_ben_ik - Administrator 4-2-03?15:39 Print reply

Posts: 8499
nee.. bell's boek wel.. dat boek van blair is heel duur dat ik zo weet... zoek maar is op blair ofzo hier, zijn al ooit eerder topics over geweest
 
Members zijn vervelend :-|
MB50TUNED 4-2-03?16:53 Print reply
Posts: 1054
Quote:
Originally posted by: Joost

Quote:
Ik ben benieuwd hoe je dat gaat doen met time area's . Drijfstanglengte scheelt toch wel wat. Bij mij scheelde het al redelijk wat tussen 80 en 85 mm.


Drijfstang lengte heb ik al aangepast.. Scheelt niet zo heel veel. Je kunt de drijfstang lengte gewoon veranderen in het spreadsheet en dan komt alles goed. Igg bedankt voor de oplettendheid.

Time-area's heb ik als volgt gedaan in excel:
Eerst per 0.5mm de gemiddelde totale breete van de poort gemeten. Dit om gerekend naar geprojecteerde maat. Vervolgens met deze gemiddelde breete het oppervlak bepaald. Daarna bereken je de (time) durations van dit stukje oppervlak. Deze twee vermenigvuldige je met elkaar en deel je vervolgens door de cilinder inhoud. Als je dit doet voor de hele poort en vervolgens deze someert krijgt je het totale time-area van de poort(en).

Het probleem zit hem in het meten van de poort vorm. Je kunt onmogelijk om de 0.5mm de breete meten van de poort (ik kan het igg niet). Ik heb in autocad al geprobeerd om de poort vorm over te tekenen en dan te exporteren.. maar dit lukt niet echt lekker. Daarom ben ik nu bezig met het maken van een programma dat de outline van een poortmap kan overzetten naar coordinaten. Deze kun je dan weer in het sheet gebruiken.

Quote:
Verder gebruik ik geen poortmappen meer. Bevels zie je er niet op. De breedte van spoelers is ook afhankelijk van positie op de wand. Spoelrichtingen staan er niet op enz . Enz ik moest zo veel meten voordat ik eindelijk in kon voeren dat het voor mij nog maar weinig zin had.


Dat vind ik dus ook het probleem met poortmapen. Het is teveel werk om ze op te meten en daardoor komen er ook grove fouten in. De spoel richting probeer ik altijd te vinden door een straal water in het het spoel kanaal te laten stromen en dan een foto maken van boven af. Zo heb je een beetje een id hoe de poort stroomt. Met deze hoek kun je vervolgens de geprojecteerde breetje berekenen (dus niet cordel_width).

Quote:

Ik schuif de zuiger iedere keer een stukje omhoog en meet dan de breedte van de poorten. Zo ga ik te werk. Ik weet niet of het beter is. Maar naar mijn idee is het nauwkeuriger.


Kan je hier wat meer over vertellen? Hoeveel mm schuif je de zuiger omhoog en waarmee meet je de breedte op?

ps. Volgende week krijg ik Blairs boek uit de bieb van de TUD. Ben wel benieuwd wat er allemaal instaat.


[Dit bericht is ge-edit door Joost op 2-2-03 17:57]


Ik vind anders dat drijfstanglengte best wel wat scheelt.

Ik doe plakband om mijn zuiger. 1 laagje, hij zit dan redelijk vast. Vervolgens schuipf ik de zuiger een stukje omhoog, meet de afstand tot cilinderdeck. Daarna meet ik poortbreedtes, Je kan een passer oid pakken, in de poort doen en breedte opmeten. MAar je kan natuurlijk ook zelf dingen maken met een bekende breedte....

HEt is naar mijn mening nauwkeuriger dan een poortmap. Maar uiteraard heb je nog steeds een fout. Spoelrichting bepaal ik niet met water. Maar ik lees hem af aan de hand van de dpoelgangen bij cilindervoet.

Blairs boek staan 100.000 formules in en experimenten. Verder niet zoveel poortmappen enz zoals bij bell.

Blairs boek is geen boek voor beginners, universitair niveau. Ik heb er al veel moeite mee. Ik lees het over een paar maanden wel verder, ik ben benieuwd wat je ervan vind Joost. Ik hebk nu effe weinig tijd voor dat boek want ik ben bezig met een uitlaat en heb een nieuwe nieuwe baan. Ik ben sinds gister aangenomen bij een laboratorium. Dit heeft ff een hogere prioriteit.
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
Zoetahmeerdah [Marcel] 16-4-2003 15:30 Print reply

Posts: 5996

deze heb ik gemaakt, hij is nog lang niet af. (zit om me stage zwaar te vervelen dus vandaar) verder wilde ik natuurlijk ook weten hoe ver joost is met die mbx cilinder

zou deze naar PF kunnen evt?

waarschuwing: de meeste van deze getallen kunnen fluctureren, en geven geen beeld van de realiteid

nee de meeste getallen heb ik zomaar ingevuld ter indicatie om te kijken of et klopte


Dit bericht is ge-edit door zoetahmeerdah op 16-4-2003 15:36
 
ik haat mensen

Dit topic is 17087 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved