Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 609 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: Werking van de bougie
Geschreven door PaulTSX
Geplaatst op 5-9-2004 23:19
Categorie Motor gerelateerd

In deze FAQ wil ik proberen uit te leggen hoe de bougie werkt en hoe het zit met de warmtegraad voor een bougie.


De bougie zorgt voor de ontsteking van het mengsel in de cilinder. Het mengsel zet door deze ontsteking uit en duwt de zuiger omlaag.

Opwekking van de vonk en de bougiekap
Om de ontsteking te maken komt er een hoogspanning, opgewekt door het vliegwiel en versterkt in de bobine tot 20.000Volt via de bougiekabel naar de bougie. In de bougiekap (de kap die de bougiekabel met de bougie verbind) kan een weerstand zitten die ervoor dient om storing op radio en tv (of je multimeter) te voorkomen. De metalen huls die er omheen zit, heeft hetzelfde doel. Het hele geval wordt ontstoorstekker genoemd en heeft veel problemen veroorzaakt omdat er vocht in kroop dat dan voor kortsluiting zorgde, hier zijn tegenwoordig speciale "waterdichte" bougiekappen voor verkrijgbaar.

Werking van de bougie
Als de hoogspanning de bougie heeft bereikt, gaat hij via de centrale elektrode of middenelektrode naar onderen toe, waar de bougie in de verbrandingskamer zit. De middenelektrode is een lange pen die van speciaal materiaal is gemaakt, meestal koper om de warmte goed af te voeren. Het puntje dat in de verbrandingskamer steekt, moet van een hittevast materiaal zijn. Het wordt heel warm (tot 850 graden) en zou dus z? worden aangetast en verbranden. De vonk springt over van de centrale elektrode naar de zij- of massa-elektrode. Die is bevestigd aan het metalen huis ? ook wel huls genoemd ? die in de cilinderkop geschroefd zit. Omdat de vonk nergens anders mag overspringen dan tussen die beide elektroden zit er een keramische isolator om de centrale elektrode. Die isolator (ook wel porselein genoemd) bestaat uit aluminiumoxyde en is heel hard en sterk. Er is maar ??n ding waar hij niet tegen kan en dat is stoten. Je moet er dus voor oppassen met een bougiesleutel tegen de isolator aan te komen. Natuurlijk is de isolator ook nog gasdicht opgesloten in de huls en dat is een moeilijke zaak want in de motor lopen de verbrandingsdrukken hoop op, tot wel 40bar.

De warmtegraad
Waar het bij de bougie op aankomt is de juiste temperatuur van de centrale elektrode. Deze mag niet te koud worden want dan vervuilt de bougie en zal de vonk niet goed overspringen. Bij de inductieve ontstekingen lekt de vonk dan langs de neus van de isolator naar de metalen huls. De ?neus? is het in de verbrandingskamer stekende gedeelte van de isolator. De temperatuur van de middenelektrode mag ook niet te hoog worden want dan gaat hij gloeien waardoor het mengsel te vroeg wordt aangestoken, vroeger dan de door de vonk. Dat mag niet want dan worden de temperaturen te hoog en smelt de zuigerbodem, er komt een gat in. Dit nare verschijnsel wordt v??rtijdige ontsteking of, naar het engels, pre-ignition genoemd.
voor een schema om te kijken welke bougie je nodig hebt kijk hier: http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/90

Nu begrijp je waarom je niet zo maar een bougie in je brommer moet monteren. Niet alleen moet hij precies het goede model hebben zodat de schroefdraad de goede lengte heeft en de elektroden precies op de juiste insteekdiepte komen te zitten, de bougie moet ook de goede warmtegraad hebben. De warmtegraad bepaalt de werktemperatuur van de elektroden, door de neus van de bougie langer of korter te maken, wordt de centrale elektrode heter of kouder. Er zijn warme en koude bougies. Dat zijn bougies die in de motor een warme of juist koude centrale elektrode krijgen. Monteer je een te koude bougie dan word de centrale elektrode niet warm genoeg, dus zal je neus van de isolator niet schoonbranden. Zet je er een te warme bougie in dan wordt de middenelektrode te heet en heb je kans op een gat in je zuiger. Voor de motor is het dus beter een te koude bougie te monteren want in het meest ongunstige geval start de motor slecht en houdt hij in bij het optrekken, maar dat is beter dan een gat in de zuiger. Welk type bougie in een bepaalde motor hoort, staat in het instructieboekje. Vaak wordt daar een warme en een koude ?pit? opgegeven. Wees voorzichtig met zogenaamde vergelijkingstabellen, dat zijn lijsten waarop verschillende merken bougies en typen met elkaar vergeleken worden. Zulke lijsten zijn nooit nauwkeurig en vergissingen zijn niet uitgesloten. De fabrikant van de motor geeft meestal meer dan ??n bougiemerk op. Als je vaak lange afstanden rijdt, kun je beter de koude pit monteren, op korte afstanden in de stad beter de warme.

Bougiegezichten
Aan de kleur van de neus van de bougie en de aanslag op de onderkant van de huls en de zij-elektrode is te zien of de bougie past bij de rijomstandigheden. Hij mag nooit spierwit worden want dan wordt hij te heet, hij mag ook niet zwart en vettig zijn want dan blijft hij te koud. Melkchocoladebruin of koffiebruin is een goede kleur.

Hopelijk heb je iets aan deze faq en als er weer commentaar is (zoals gewoonlijk ) luister ik er toch niet naar

Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Mr.MTX 6-10-2004 20:59 Print reply

Posts: 1854
netjes
 
YOU GOT 3 SECONDS, EXCACTLY 3 FUCKING SECONDS BEFORE I GOULGE OUT YOUR EYEBALLS, AND SKULLFUCK YOU!
dre 6-10-2004 22:23 Print reply

Posts: 11
mooi
 
MWvdK 6-10-2004 22:29 Print reply

Posts: 2247
Mooi Maar, hoe bepaal je nu (zonder instructieboekje, of bv. bij een niet originele cilinder) wat voor bougie erin moet?
 
Teunmenator 6-10-2004 22:37 Print reply

Posts: 2524
Mooi. misschien zou het leuk zijn om hier ff da lijstje bij te zetten om ngk en champion te vergelijke. (kweet niet waar da is gebleven). En je kunt er natuurlijk inzetten dat standaard ngk bh6s is. En snelle 50 is meestal bh7s of bh8s. En 70cc is bh8s of bh9s MEESTAL. Tis maar een indicatie
 
MotoCrossIpkiss[stan] 7-10-2004 19:05 Print reply

Posts: 7744
hoi
PaulTSX 7-10-2004 20:05 Print reply

Posts: 485
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MotoCrossIpkiss[stan]

http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/90

tada


oke bedankt
hoef ik zelf nie meer te zoeken
 
http://groups.msn.com/paultsx
MotoCrossIpkiss[stan] 12-10-2004 16:18 Print reply

Posts: 7744
YW
 
hoi

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved