Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Info artikel

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 642 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Info artikel: Bougies: hittegraden bij verschillende merken
Geschreven door Lawrence
Geplaatst op 8-8-2003 22:14
Categorie Motor gerelateerd

Hieronder een handig tabelletje om bougies van verschillende merken te kunnen vergelijken qua hittegraad..

De tabel komt oorspronkelijk van kartservice.

Temp Reach NGK Nippondenso Autolite Champion Bosch
Heet 3/8" W14-U 295, 456 J8, J8J
1/2" W16FS-U 415, 2656 L88A, L86
3/8" W16S-U 355, 294, 315 J7, J7J
3/8" R5670-6
3/8" B6S W20S-U 354, 314 J6, J6J
1/2" B6HS W20FS-U 414, 2655, 2636 L9J, L85
1/2" B6HV W20FS-ZU
3/4" BPR6ES
3/8" R5670-7
3/8" B7S
1/2" B7HS W22FS-U 413 L82, L7J
1/2" B7HV W22FS-ZU
3/4" BPR7ES
3/4" BR7EQ-14
3/8" R5670-8
3/8" B8S W24S-U 313, 353 J4, J4J
1/2" B8HS W24FS-U 411, 2652 L78
1/2" B8HV W24FS-ZU
3/4" BPR8ES
3/4" BR8EQ-14
3/4" B8EV W24ES-ZU
3/4" B9EV W27ES-ZU W08CS
3/4" BR9EQ-14
1/2" W27FS-U
1/2" W27FS-ZU
3/4" W29ES-ZU 4053
3/4" W31ES-U
3/4" B10EV W31ES-ZU W07CS
1/2" W31FS
Koud 1/2" W31FS-ZU


Bron: http://members.lycos.nl/batavusracer/bougies.htm (kartservice)

Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Luc 9-8-2003 14:26 Print reply

Posts: 3590
Dat vraag ik me dus nou af, heo kan ik wete, wat voor hittegraad ik op mijn cilinder moet zetten
 
Blukaap 9-8-2003 14:28 Print reply

Posts: 10006
Koude bougie pakken en net zolang warmer gaan tot je een gat in je zuiger fikt .

Te koude bougie slaat hoogstens vet, te warme fikt gaten etc.
 
Bastila is lief
spaanplaat 10-8-2003 14:10 Print reply
Posts: 691
past autolite in een brommer ?? Ik d8 van niet
 
Aprilia r-ass 22-8-2003 14:36 Print reply
Posts: 741
ja past ja...meeste autobougies hebben dezelfde draad en lengte...alleen je moet sleutel 16 gebruiken ipv die voor normale
 
I like Castrol!
Pas 25-8-2003 22:52 Print reply

Posts: 1181
hoe zit het eigenlijk met twinspark, want die wordt wat heter denk ik ?!
 
GSXR600K1
SIWWN 27-8-2003 19:54 Print reply
Posts: 7079
Twinspark is toch gewoon dubbele bougie's?
(Alfa Romeo o.a.)
 
Blukaap 27-8-2003 20:09 Print reply

Posts: 10006
Klopt, gewoon 2 bougies is twinspark.
Wat Pas bedoelt is een splitfire.
 
Bastila is lief
evolver86 29-8-2003 23:47 Print reply
Posts: 168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Blukmeester

Klopt, gewoon 2 bougies is twinspark.
Wat Pas bedoelt is een splitfire.


idd, RSV mille heeft het ook, maar is daar met een verbeterde squish van afgestapt, BMW heeft ook nog steeds twin spark.

Je hebt ook nog iridium bougies, maar die zijn 12,50 euro per stuk.. heheh.. het voordeel daarvan is dat de electrode kleiner is en er een krachtigere vonk wordt gegeven... (dacht ik)

wat is nu ookalweer het verschil tussen bruine en blauwe bougies? blauwe hebben een weerstand erin... da is voor electronische ontstekingen he??
 
SIWWN 29-8-2003 23:51 Print reply
Posts: 7079
Geen idee

Heb weleens op internet een setje bougie's gezien voor Volvo's.. kosten iets van 100 euro voor 4 stuks ofsow... echt mega duur

(
 
Blukaap 30-8-2003 8:48 Print reply

Posts: 10006
Radio ontstoorde bougies zijn om te voorkomen dat alle elektronica in een straal van 10 meter ofzo gewoon blijft werken als zo'n ding voorbij komt kachelen .
Maar heb nog nooit gezien dat dat iets met de kleur te maken heeft eigenlijk (welke kleur bedoel je eigenlijk ?).

Iridium bougies en blabla hebben dacht ik als voordeel dat de weerstand tussen de electrodes wat lager is, waardoor je de electrodeafstand wat groter kan laten staan en toch dezelfde toerentallen kan draaien zonder dat ie vetslaat etc.
Maar dat beredeneer ik nu ter plekke even .
 
Bastila is lief
Pas 30-8-2003 10:10 Print reply

Posts: 1181
ik bedoelde inderdaad splitfire, maar ik kon ff niet op de naam komen
 
GSXR600K1
JIMMY 30-8-2003 11:15 Print reply

Posts: 2765
je hebt ook iets van African Twin

die heb ik ook is ergens gezien, is gewoon hetzelfde idee als splitfire..

oja, en wat is er nou zo bijzonder aan bv. die bosch platinum bougies??
 
Blukaap 30-8-2003 11:26 Print reply

Posts: 10006
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Big-Jay

je hebt ook iets van African Twin

die heb ik ook is ergens gezien, is gewoon hetzelfde idee als splitfire..

oja, en wat is er nou zo bijzonder aan bv. die bosch platinum bougies??


.
Dit is een African Twin:

 
Bastila is lief
JIMMY 30-8-2003 11:28 Print reply

Posts: 2765




 
GoBieN 14-9-2003 19:49 Print reply
Posts: 2
Bougies met weerstand zijn bij NGK herkenbaar aan de R in de naam.

De Bougies die hier niet in voorkomen zijn de P' van NGK. Dat zijn diegene waarvan dat vonk gedoe niet verzonken zit in het stuk met de draad maar er iets uitkomt.

Deze worden meest gebruikt voor een camino.
BPR6HS (zie je de R )

Bij rappe camino's of 65CC cilinders neem je best een BPR7HS en met een 72cc en del orto carburator best een BPR8HS.

Voor mensen die lange afstanden rijden wordt toch aangeraden om die P weg te laten. een B7HS dan, zoals hier in de lijst.

PS: Dit geldt waarschijnlijk alleen voor camino's.
 
thijs 20-9-2003 23:16 Print reply
Posts: 448
kan het zijn dat bij een te hete bougie de motor vanzelf op toeren komt, net alsof hij valse lucht trekt?
 
KaWaReZ 10-1-2004 11:10 Print reply

Posts: 20579
Helaas is die lijst een beetje incompleet :s

Heb hier 2 champions:

N9yc
RC7BMC

kan ik er 1tje als vervanging voor mijn NGK B9ES gebruiken ??

-----
Edit::

LAAT MAAR .....

zijn autobougies... en et pennetje beneje is veelstelang...

Dit bericht is ge-edit door KaWaReZ [Rezek] op 10-1-2004 11:17
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
!Erwin! 9-3-2005 22:52 Print reply

Posts: 498
waar slaat reach op? de lengte van de schacht ofzo?
 
barry 9-3-2005 22:53 Print reply

Posts: 7387
als je bougie ook te koud is,. stotterd hij hoog in de toeren
 
He?
de barre man 7-6-2005 14:27 Print reply

Posts: 351
hier snap ik dus ook geen 1e fuck van...
 
Gilera Gsm 7-6-2005 14:56 Print reply

Posts: 2376
Iridium bougies zijn inderdaard duurder. Tijdens het afstellen niet deze bougie gebruiken want zodra hij vetslaat kun je hem weggooien.
 
asbsolute16 8-6-2005 19:38 Print reply

Posts: 2485
ik heb een champion L86 bougie, is het aan te raden om die in een gilera citta te stoppen ? Meestal raden ze een B6HS aan, zal het verschil te groot zijn of niet ?
 
DrDreez 25-8-2005 13:35 Print reply
Posts: 94
Bwa of dat het echt van de cc's afhangt twijfel ik toch. Ik heb een wallaroo met een 50cc snel 1-segment en die loopt beter met een NGK B9HS dan met een B7HS. Het cijfer duidt op de hittegraad en HS duid op de schroefdraad (zoals Dark hierboven vroeg).Ik heb de cilinderkop er al verschillende keren af gehad en er is op de piston nog niet eens een spoor van iets wat ook maar een gat zou kunnen worden. Testen is dus wel echt de boodschap.

Dit bericht is gewijzigd door DrDreez op 25-8-2005 om 13:37 uur.
 
Maartuhhh 29-11-2007 15:53 Print reply

Posts: 385
vraagje naar aanleiding van dit alles... Als mijn blok koud is, dan krijgt hij geen benzine als ik de choke er niet op zet, dus blaaawb ipv mhooooob... Is dat te kleine sproeier? Of is dit te koude bougie?

Het kan ook zijn, ik heb pas euro 98 getankt, en sindsdien heb ik het...


 
Ik zie wat jij niet ziet, en de kleur is oranje...
Djeep 29-11-2007 15:54 Print reply

Posts: 8621
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maartuhhh
vraagje naar aanleiding van dit alles... Als mijn blok koud is, dan krijgt hij geen benzine als ik de choke er niet op zet, dus blaaawb ipv mhooooob... Is dat te kleine sproeier? Of is dit te koude bougie?

Het kan ook zijn, ik heb pas euro 98 getankt, en sindsdien heb ik het...




Heb je wel 2takt olie erbij gedaan of heb je een pomp?
 
Zeg kerel, zo'n powerband, Is dat nou duur?

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved