Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Profile van Bastien

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 681 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
UserID
8185
Loginnaam Bastien
Volledige naam bas
Afbeelding / foto Niet ingevuld
Woonplaats rosmalen  
Telefoonnummer
Leeftijd Niet ingevuld
E-mail adres baspuch at hotmail dot com
Messenger adres
Registratiedatum 22-4-2005
Aantal posts 1 Zoek userposts
Profile hits 3925

Omdat mijn topic zo onoverzichtelijk werd heb ik alles maar eens netjes in deze eerste post gezet.

Ik ben nu al heel wat jaren bezig met brommers, denk zo?n 4 a 5 jaar. Door de jaren heen heb ik heel wat brommers gehad, maar voornamelijk puchjes. Op ene gegeven moment ging ik ze opkopen en opknappen om er zo wat aan te verdienen. Hier nog een verhaal over het spuiten van je brommer: http://www.puchforum.net/viewtopic.php?t=44

Het begon allemaal met deze puch macho, mijn eerste brommer. Heb em voor 50 gulden via via gekocht en vervolgens helemaal opgeknapt. Hier het resultaat:


Mijn eerste puchmacho, opgeknapt en wel.


De volgende brommer die ik het langste heb gehad en waar ik ook het langste op gereden heb was de volgende. Ik denk dat de meeste mensen op het forum mijn naam ook associ?ren met deze brommer:



Een andere puch, op deze heb ik het meeste gereden. Hier zat een eurokit 65cc onder; zelf berekend en zelf getuned, met een warrior, 15mm en aanloopblok.

Vervolgens ging ik steeds meer puchjes opknappen om zo een leuk zakcentje te verdienen. Deze racer was ??n van de vele:


Door de jaren heen verzamelde ik steeds meer leuke onderdelen die oorspronkelijk bedoelt waren voor me eindproject (zie hieronder) toch kon ik het niet laten om alles vast even te monteren en te proberen, gelijk ook maar even me frame in wat gebroker geel gespoten.

Dit was het resultaat:





Hier vind je nog een how-to hoe je een mt-voorvork in je puch bouwt; http://www.puchforum.net/viewtopic.php?t=156

Ik denk dat ik hiermee in totaal nog geen maand gereden heb, ik bleef er maar aan sleutelen. Eigenlijk vond ik het ook zonder van me mooie onderdelen. Nadat me blok vastliep heb ik het hele zooitje in de schuur gedonderd. Na een aantal maanden heb ik alles er weer uitgevist en ben ik aan me project begonnen.

In de jaren hierna ben ik me steeds meer gaan verdiepen in het tunen van puchjes. Zoveel mogelijk vermogen uit een simpel puchblokje krijgen, dat was mijn streven. Ook hier heb ik uiteindelijk een verhaal over geschreven met een uitleg over 2taktmotoren en het tunen ervan:
http://www.puchforum.net/viewtopic.php?t=45

Hierna kon ik n?g mijn niet stilzitten en besloot een membraam op een puchcarter te gaan maken, eigenlijk voor de fun. Hier nog eens een link waar ik uitleg hoe je et zelf kan maken:
http://www.puchforum.net/viewtopic.php?t=46


Het membraam (malossie 4kleps) op een aanloopcarter

Goed, tot zover een korte greep uit mijn brommerverleden.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Nu ik al een tijd bezig ben met brommers kriebelde het al een hele tijd om eens een echte mooi puch te gaan bouwen. Een laatste die mijn naam eer aan doet en het hoofdstuk brommer af kan sluiten. Het idee was om een chopper te gaan bouwen. Een uniek frame, een uniek blokje voor een unieke vent, hehe.

Goed, dit alles begon met het verzamelen van leuke onderdelen. Het eerste wat ik op e kopte tikte was een automatisch schakelend 2speedblok. Deze kocht ik in assen, en haalde het met me vader op:


Het 2speedblok in originele staat.

Dit blok heb ik toen onder de bovenstaande gele brommer gebouwd en ik moet zeggen dat dit al erg lekker liep, autoweelies was geen probleem. Helaas bleek het blok het geweld van de getunede 65cc eurokit niet aan te kunnen en liep deze vast. Het Big-end lager van de drijfstang had het begeven waarna ik besloot deze te laten vervangen en een nieuwe drijfstang tussen de originele krukaswangen liet persen. Aangezien het blok uit elkaar lag ook meteen de spoelkanalen maar op maat gemaakt:


Het blok met de nieuwe KAVO drijfstang, een duur grapje.

Nog wat plaatjes van het blok dat open lag:



Ondertussen kocht ik een eurokit 70cc 4poort cilinder die ik zelf ging berekenen en tunen. Aangezien ik genoeg onderin wilde behouden kwam mijn blowdown op 29.7 te liggen;


Een foto van de uitlaatpoort.

Bij deze cilinder hoorde ook een hd-kop, die besteld werd via internet;


De hd-kop

Tijdens de jaarlijkse oldtimerbeurs in het Autotron kwam ik vervolgens deze carburateur tegen. Ideaal voor mij project. Zonder te twijfelen kocht ik em voor een zeer vriendschappelijk prijsje;


Een 19mm dellorto vlakschuif carburateur. Met zelf gedraaide luchtfilterbus. Ook het spruitstuk heb ik zelf gelast uit een rechte pijp. Zonder knikken en perfect glad van binnen.

Goed, nadat ik al deze onderdelen had kon ik het in elkaar gaan zetten en kwam er een zeer leuk blokje tevoorschijn. De uitlaat die hier nog bijkomt, is de Proma Warrior. De flens is ooit afgebroken waardoor ik deze nu een stuk steviger heb gemaakt er aangebakken heb met hardsolderen;




Wat je waarschijnlijk nog mist op de foto is een ontsteking. Bij aankoop van een jawa snorfiets kwam ik erachter dat er een binnenrotor ontsteking opzat die ik kon gebruiken voor me project. Het vliegwiel moet nog uitgedraaid worden en ik twijfel of ik het nog ga gebruiken i.v.m. het lagervreten met die binnenrotortjes.

De jawa binnenrotor ontsteking, vliegwiel niet afgebeeld.

Goed, ik had nu een uniek motortje en voor me gevoel was me project al 50% voltooid.

Door de jaren heen had ik ook voor het uiterlijk van deze laatste brommer al de nodige onderdelen gevonden. Hier een lijstje van wat leuke parts die de chopper haar karakteristieke looks moeten gaan geven (idd ik hou van chroom):


Chromen kappen, nieuw.


Chromen stervelgen met nieuwe binnen en buitenbanden, gekocht voor een zeer aantrekkelijk prijsje bij een man in Eindhoven.

Na een tijdje kwam ik erachter dat ik nog geen voorvork had. Choppervoorvorken zijn vaak lang. Met dit in me achterhoofd kwam ik vervolgens iemand tegen die nog een MT-voorvork in de schuur had liggen. Na mijn inspectie schafte ik het ding aan. Eenmaal thuis kwam ik erachter dat mijn puchwiel niet in de vork zou passen als ik de originele kroonplaten zou gebruiken. Omdat ik nog een oude EBR had liggen combineerde ik de voorvorkpoten van de MT met het EBR-kroonplaatgedeelte van de EBR-voorvork;


De MT-voorvorkpoten met het gecentreerde puchwiel erin gemonteerd. De EBR kroonplaten zijn niet afgebeeld.


Goed, voor me gevoel was ik met dit lijstje onderdelen toch al aardig op weg. Het volgende wat moest gaan gebeuren was het maken van een uniek frame. Zowel kwa uiterlijk als kwa lak. Dit begon allemaal met het kopen van een gare puch van een oud puchforummember Da_stiech, oftewel stefan G.
Deze brommer werd helemaal gestript en van zijn (4!) gare laklagen ontdaan. In de volgende maanden ben ik gaan bedenken wat ik aan het frame kon gaan verlassen om het een mooi chopperuiterlijk te geven. Mijn gedachtes gingen meteen naar het model van de N-frame?s. Ideaal om een mooi groot chopperspatbord goed tot zijn recht te laten komen. Goed, na wat tekeningen gemaakte te hebben bleef het een tijd stil. Een aantal weken later kreeg ik een uniek aanbod. Ik kon mijn frame verlassen en de materialen zouden me niks kosten, een buitenkansje dus. Na 2 dagen lassen (met dank aan Frank v H.) was dit het resultaat:



Het gelaste frame, zie ook de deuk in de tank.

Goed, basje zou basje niet heten als hij de volgende weken na 3 tubes metaalplamuur, een rol schuurpapier en 20 uur verder alles afgewerkt had. Zo glad als een babykontje was het!


Het frame in de plamuur, weg deuk, weg lasnaden, weg inhammen die een originele puchtank heeft.

In de maand hierna werd het tijd om de brommer nieuw ondergoed te geven en spoot ik met mijn eigen compressor een potje universele grondlak van moptip leeg:


Frame in de grondlak.

Nadat mijn project langzaam vorm begon te krijgen werd ik toch wel erg nieuwsgierig hoe de onderdelen bij elkaar zouden passen. Na een middagje sleutelen stond de puch voor een gedeelte in elkaar met Mt-vork, een extra hoog Jawa-stuur met mooie degelijke rem- en gashendels, de spaakwielen, een mooi klein zadeltje, het speedblok en het frame in de grondlak:





Een heeeeeele tijd later kreeg ik een tweede buitenkansje aangeboden. Maxiracer aka pim V. die op dit moment op school bezig was met een praktijk autoschade. Hij bood aan mijn frame te spuiten. Na toestemming van de leraar kreeg de brommer een gloednieuwe jas van witte tweecomponenten lak voor een zeer vriendschappelijk prijsje.


Het frame in de witte autolak.

Ik vond het frame al vrij uniek, maar ene uniek uiterlijk had het nog niet. De week hierna had ik een leuk idee. Ik wilde een soort van hippie-style-chopper en werd ge?nspireerd door de volgetekende Vw-bussen waarop honderden bloemen geschilderd zijn. Na wat over leg met me zus, die kunstenares is, startte zij met het schilderen van bloemen. Omdat dit me allemaal te lang duurde ben ik deze week zelf verder gegaan met het schilderwerk. Zo gezegd zo gedaan. En eerlijk gezegd viel et me erg mee, kwestie van goede verf (motip) een superdun kwastje en het idee tussen de oren. Zie hier het resultaat tot nu toe:





08-04-05



Tot zover mijn verhaal, ik zal jullie op de hoogte houden. Zoals jullie zien blijkt het ene jarenplan te zijn, een voorbeeld voor anderen. Neem de tijd om wat leuks neer te zetten!

Mvg, baspuch.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

hiernaast wil ik jullie nog even doorverwijzen naar baspuch's puchfaq's vindbaar op onderstaand adres.
[url]http://members.lycos.nl/baslievens/puchfaq's/[/url]

na me examen (einde mei) komen er nog wat artikelen bij. denk aan koppeling tunen, onsteking afstellen, carb afstellen, orginele 50cc tunen. alles uiteraard in normale spreektaal en met verhelderende foto's. hou de site dus in de gaten!

  0 voertuigen gevonden in dit profiel.
Bastien heeft geen voertuigen in zijn/haar profiel ingevuld.

  Bastien heeft 0 projecten toegevoegd.
Bastien heeft nog geen projecten toegevoegd.


Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

stivoman 22-4-2005 8:55 Print reply

Posts: 5353
welkom, brommers?
 
4 rings rule them all
Bastien 22-4-2005 9:05 Print reply
Posts: 1
heb nog de batavus mk4 van me broederr overgekocht. en nog een puchje, als woon-werk brommer. verder niets bijzonders.

ben een beetje klaar met brommer, dit is me laatste project (zie puch zelfbouw) en dan komt het een heel stuk ten einde.
 
stivoman 22-4-2005 9:11 Print reply

Posts: 5353
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Bastien

heb nog de batavus mk4 van me broederr overgekocht. en nog een puchje, als woon-werk brommer. verder niets bijzonders.

ben een beetje klaar met brommer, dit is me laatste project (zie puch zelfbouw) en dan komt het een heel stuk ten einde.


moet je ff foto's derop zette is leuk
 
4 rings rule them all
stivoman 22-4-2005 9:44 Print reply

Posts: 5353
die bloemetjes zeg
 
4 rings rule them all
kreidler rs 22-4-2005 9:45 Print reply

Posts: 6202
lama ik zag het al staan

Dit bericht is ge-edit door kreidler rs op 22-4-2005 9:48
 
bier drinken en kut roepen
arabesk 22-4-2005 12:02 Print reply

Posts: 1903
ziet er hippietof uit
 
GSX-R power!! wordt heropgebouwd !!
Johnny B 28-7-2005 10:31 Print reply

Posts: 8381
lijp met die bloemmetjes
 
Raps--> R-acende A-chterhoekers P-romoten S-nelheid Jje moet schieten anders kun je niet scoren

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved