Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
UserID |
|
Loginnaam |
Derbi-Olaf |
Volledige naam |
olaf keiren |
Afbeelding / foto |
Klik hier om de afbeelding te openen (nieuw venster). |
Woonplaats |
maaseik  |
Vanaf pagina 2 worden profile-details standaard verborgen.
Weergeven
|



Pagina 85 van 111
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Niek de Wildt |
24-3-2010 2:33 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]
zou je me die info willen inboxen?
Zet het hier wel neer hoor.
Materiaal bus is meestal gg30 (grijs gietijzer).
Hou voor de bus een passing aan van + 0,06 tot + 0,08mm aan voor een gietijzeren cilinder en + 0,1mm voor een Aluminium cilinder
Cilinder tot circa 200graden verwarmen, cilinderbus zelf gewoon koud.
Na het inschuiven kun je dan nog circa 10sec de bus verdraaien om de poorten uit te lijnen. (als je de bus en de cilinder markeerd is dit makkelijker)
Daarna de complete cilinder met bus weer verhitten tot circa 200graden ivm de inwendige spanningen
Daarna de cilinder met bus rond boren (en op maat) ivm vervorming.
Daarna de cilindertop vlakken.
Dan beveltjes in de cilinderpoorten maken (hoe deze eruit moeten zien vind bij de link "cilinderpoorting ontwerpen" hier onderaan)
Dan honen en een zuigertje bij zoeken
Bovenaan de bus moet een rand van een grotere diameter zitten die in een rand met een grotere diameter in de cilinder moet vallen om het op zijn plek te houden.
Vergeet ook niet een afgeschuinde rand aan de onder-binnenkant van de bus zodat je de zuiger er makkelijk inkrijgt.
En natuurlijk een afgeschuind randje aan de onder-buitenkant ivm de perspassing.
Wat betreft zuigerveren kunnen alle zuigerveren gewoon icm dit gietijzer.
Bij een gietijzeren bus is het verstandig om eerst met een circa 0,7mm zuigerspeling te beginnen ivm de verschillende uitzettingscoefficienten.
Je kunt het materiaal of kant en klare bussen ruimschoots verkrijgen en kost maar een paar tientjes voor een cilinder:
alcas.nl
lasleeve.com
VRM (http://www.pvlsverige.se/vrm/cylinder/cylinder.html)
PROX
etc etc.
Je kunt overwegen 4takt bussen te gebruiken aangezien dit ook nog wel eens met nicasil-wanden te krijgen is, en het aanbod groot is (en dus vast je diameter wel te vinden is)
Over cilinderpoorting ontwerpen vind je hier nog wat:
http://www.brommerfo...print/reply/3/676049
En over zuigerspelingen hier nog wat:
http://www.brommerfo...rint/reply/1/1540916
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 24-3-2010 om 2:33 uur.
|
|
|
|
ikkejw |
24-3-2010 22:01 |
 Posts: 9886 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Zet het hier wel neer hoor.
Materiaal bus is meestal gg30 (grijs gietijzer).
Hou voor de bus een passing aan van + 0,06 tot + 0,08mm aan voor een gietijzeren cilinder en + 0,1mm voor een Aluminium cilinder
Cilinder tot circa 200graden verwarmen, cilinderbus zelf gewoon koud.
Na het inschuiven kun je dan nog circa 10sec de bus verdraaien om de poorten uit te lijnen. (als je de bus en de cilinder markeerd is dit makkelijker)
Daarna de complete cilinder met bus weer verhitten tot circa 200graden ivm de inwendige spanningen
Daarna de cilinder met bus rond boren (en op maat) ivm vervorming.
Daarna de cilindertop vlakken.
Dan beveltjes in de cilinderpoorten maken (hoe deze eruit moeten zien vind bij de link "cilinderpoorting ontwerpen" hier onderaan)
Dan honen en een zuigertje bij zoeken
Bovenaan de bus moet een rand van een grotere diameter zitten die in een rand met een grotere diameter in de cilinder moet vallen om het op zijn plek te houden.
Vergeet ook niet een afgeschuinde rand aan de onder-binnenkant van de bus zodat je de zuiger er makkelijk inkrijgt.
En natuurlijk een afgeschuind randje aan de onder-buitenkant ivm de perspassing.
Wat betreft zuigerveren kunnen alle zuigerveren gewoon icm dit gietijzer.
Bij een gietijzeren bus is het verstandig om eerst met een circa 0,7mm zuigerspeling te beginnen ivm de verschillende uitzettingscoefficienten.
Je kunt het materiaal of kant en klare bussen ruimschoots verkrijgen en kost maar een paar tientjes voor een cilinder:
alcas.nl
lasleeve.com
VRM (http://www.pvlsverige.se/vrm/cylinder/cylinder.html)
PROX
etc etc.
Je kunt overwegen 4takt bussen te gebruiken aangezien dit ook nog wel eens met nicasil-wanden te krijgen is, en het aanbod groot is (en dus vast je diameter wel te vinden is)
Over cilinderpoorting ontwerpen vind je hier nog wat:
http://www.brommerfo...print/reply/3/676049
En over zuigerspelingen hier nog wat:
http://www.brommerfo...rint/reply/1/1540916
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 24-3-2010 om 2:33 uur.
he bedankt man, hier kan ik wat mee  ik zit er aan te denken om dit eens bij een MT8 cilinder te fiksen
|
|
Preserve nature - Always wear a helmet |
|
Derbi-Olaf |
25-3-2010 18:16 |
 Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Zet het hier wel neer hoor.
Materiaal bus is meestal gg30 (grijs gietijzer).
Hou voor de bus een passing aan van + 0,06 tot + 0,08mm aan voor een gietijzeren cilinder en + 0,1mm voor een Aluminium cilinder
Cilinder tot circa 200graden verwarmen, cilinderbus zelf gewoon koud.
Na het inschuiven kun je dan nog circa 10sec de bus verdraaien om de poorten uit te lijnen. (als je de bus en de cilinder markeerd is dit makkelijker)
Daarna de complete cilinder met bus weer verhitten tot circa 200graden ivm de inwendige spanningen
Daarna de cilinder met bus rond boren (en op maat) ivm vervorming.
Daarna de cilindertop vlakken.
Dan beveltjes in de cilinderpoorten maken (hoe deze eruit moeten zien vind bij de link "cilinderpoorting ontwerpen" hier onderaan)
Dan honen en een zuigertje bij zoeken
Bovenaan de bus moet een rand van een grotere diameter zitten die in een rand met een grotere diameter in de cilinder moet vallen om het op zijn plek te houden.
Vergeet ook niet een afgeschuinde rand aan de onder-binnenkant van de bus zodat je de zuiger er makkelijk inkrijgt.
En natuurlijk een afgeschuind randje aan de onder-buitenkant ivm de perspassing.
Wat betreft zuigerveren kunnen alle zuigerveren gewoon icm dit gietijzer.
Bij een gietijzeren bus is het verstandig om eerst met een circa 0,7mm zuigerspeling te beginnen ivm de verschillende uitzettingscoefficienten.
Je kunt het materiaal of kant en klare bussen ruimschoots verkrijgen en kost maar een paar tientjes voor een cilinder:
alcas.nl
lasleeve.com
VRM (http://www.pvlsverige.se/vrm/cylinder/cylinder.html)
PROX
etc etc.
Je kunt overwegen 4takt bussen te gebruiken aangezien dit ook nog wel eens met nicasil-wanden te krijgen is, en het aanbod groot is (en dus vast je diameter wel te vinden is)
Over cilinderpoorting ontwerpen vind je hier nog wat:
http://www.brommerfo...print/reply/3/676049
En over zuigerspelingen hier nog wat:
http://www.brommerfo...rint/reply/1/1540916
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 24-3-2010 om 2:33 uur.
Nja, het ligt nu gewoon stil, ik heb namelijk veel zitten wikken en wegen, maar of het veel zin heeft om zoiets te beginnen weet ik niet.
Dat gietijzer en die krimppassing etc. had ik zelf idd ook al een heel deel over gevonden.
Ik heb de carters en de uitgedraaide cilinder etc. hier nog gewoon liggen, dus als ik ooit geld en tijd over heb...
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
kenny77 |
25-3-2010 18:17 |
 Posts: 29286 |
het waren volgens mij toch maar 5 versnellingen die hij gebruikte.
|
|
|
|
Derbi-Olaf |
25-3-2010 18:20 |
|
kenny77 |
25-3-2010 18:22 |
 Posts: 29286 |
hehe
|
|
|
|
Derbi-Olaf |
25-3-2010 18:24 |
 Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: kenny77
hehe
ag, ik weet iig dat 'ie ongeveer 115 loopt in de 5e versnelling met slippende koppeling :P
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
kenny77 |
25-3-2010 18:25 |
|
Derbi-Olaf |
25-3-2010 18:45 |
|
kenny77 |
25-3-2010 18:59 |
 Posts: 29286 |
En dat voor een oude honda.
bijna klaar met alles te laden.
|
|
|
|
Niek de Wildt |
25-3-2010 19:09 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
afbeelding
afbeelding
Deh. Duidelijk te zien dat de afstelling brak was 
Oja, die man vond hem niet fijn schakelen
Heb op de terugweg nog getjekked, ding schakeld juist éééénorm soepel hij zal wel am6jes ofzo gewend zijn 
Bij de eerste uitdraai zie je wel dat hij na 11,5k toeren meteen van het gas af ging, kon makkelijk even door tot 12.
Of hield de ontsteking oid hem tegen?
@Keiji:
Hier zie je dus mooi het verschil tussen "schakel" en "scooter" stand van de testbank.
Bovenste uitdraai = schakel
Onderste uitdraai = scooter
@Olaf:
Zo, genoeg gespeeld, nu uitlaatpoort naar een kleine 70% elipse, met fluiters en aux-poorten en 34mm terreur.
|
|
|
|
Derbi-Olaf |
25-3-2010 19:27 |
 Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Bij de eerste uitdraai zie je wel dat hij na 11,5k toeren meteen van het gas af ging, kon makkelijk even door tot 12.
Of hield de ontsteking oid hem tegen?
@Keiji:
Hier zie je dus mooi het verschil tussen "schakel" en "scooter" stand van de testbank.
Bovenste uitdraai = schakel
Onderste uitdraai = scooter
@Olaf:
Zo, genoeg gespeeld, nu uitlaatpoort naar een kleine 70% elipse, met fluiters en aux-poorten en 34mm terreur.
Edit: zowieso even monteren met een strakken 0.9 mm swuish dan ipv. 1.2 
Hij haalde hem idd vlot van het gas, denk dat 'ie bang was om iets te slopen
Fluiters had ik voor gekeken, maar dat gaat niet lukken doordat het zuigertje vlak is aan de zeikanten.
Ik heb nu toch het cilindertje eraf gehaald, dus dan maar gelijk poortje naar 65-70 procent, en de inlaatn nog wat afwerken
Misschien drop ik idd ook nog wel even de 34mm erop
Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 25-3-2010 om 19:28 uur.
Edit: zowieso even monteren met een strakken 0.9 mm squish dan ipv. 1.2
Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 25-3-2010 om 19:28 uur.
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Niek de Wildt |
25-3-2010 19:46 |
|
Derbi-Olaf |
25-3-2010 19:50 |
 Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
Heel verstandig, die 0,9mm squish zal met een beetje mazzel zelfs een betere temp.huishouding hebben dan 1,2
Zou je niet willen kijken voor een ander zuigertje?
Kan is klein dat ik een ander passend zuigertje vind, verder zijn het in mijn ogen niet eens héél verkeerde zuigertjes.
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Niek de Wildt |
25-3-2010 20:20 |
Posts: 7168 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]
Kan is klein dat ik een ander passend zuigertje vind, verder zijn het in mijn ogen niet eens héél verkeerde zuigertjes.
maten?
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 25-3-2010 om 20:21 uur.
|
|
|
|
Derbi-Olaf |
25-3-2010 20:22 |
 Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
[...]
maten?
Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 25-3-2010 om 20:21 uur.
Van het zuigertje? dan moet ik ff kijken, zou het zo niet weten, heb nog wel een zuigertje liggen :P probleem is dat je met een vrij kleine pen zit in verhouding tot de diameter.
Denk dat ik het niet waard vind om alleen al een ander zuigertje te kopen om fluiters te kunnen boren, een mooie ovaal is ook niet mis
Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 25-3-2010 om 20:23 uur.
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod |
25-3-2010 20:52 |
 Posts: 13700 |
Je AF is beetje raar, optimaal hoort 14,7 te zijn. Dus hij staat te arm volgens dat ding.
|
|
|
|
Derbi-Olaf |
25-3-2010 20:53 |
 Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Trax
Je AF is beetje raar, optimaal hoort 14,7 te zijn. Dus hij staat te arm volgens dat ding.
liep veel te rijk juist :P had volgens mij die sensor er niet in hangen
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Joel_koningslust |
25-3-2010 21:01 |
 Posts: 14514 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Trax
Je AF is beetje raar, optimaal hoort 14,7 te zijn. Dus hij staat te arm volgens dat ding.
1:14.7 zou stoichiometrisch zijn. oftewel zo gemengt dat alle brandstof zich met alle lucht vermengt en alles verbrand. maar op een 2takt haal je dat zowiezo niet gezien die altijd olie in de verbrandingskamer erbij heeft
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
Sypie_Honda |
25-3-2010 21:32 |
 Posts: 13830 |
hey niek, leuk stukje over die bussen!
wil het ook nog eens proberen en dit is zeker bruikbaar!
|
|
wat niet kan is nog niet uitgevonden. |
|
hggf |
25-3-2010 22:28 |
 Posts: 1404 |
Kenny waar blijven de video's?!?!
|
|
Politiek bedrijven met de bijbel in de hand is net als koken met stront aan je vingers... |
|
kenny77 |
25-3-2010 22:31 |
 Posts: 29286 |
|
|
|
|
hggf |
25-3-2010 22:33 |
 Posts: 1404 |
|
|
Politiek bedrijven met de bijbel in de hand is net als koken met stront aan je vingers... |
|
kenny77 |
25-3-2010 22:33 |
|
hggf |
25-3-2010 22:38 |
 Posts: 1404 |
okee....
-gaat nu zielig in een hoekje zitten-
|
|
Politiek bedrijven met de bijbel in de hand is net als koken met stront aan je vingers... |
|
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp. |
Pagina 85 van 111
|
|