Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Profile van Derbi-Olaf

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 549 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
UserID
13836
Loginnaam Derbi-Olaf
Volledige naam olaf keiren
Afbeelding / foto Klik hier om de afbeelding te openen (nieuw venster).
Woonplaats maaseik  
Telefoonnummer 089 56----------
Leeftijd Niet ingevuld
E-mail adres oke_kei at hotmail dot com
Messenger adres oke_kei at hotmail dot com
Registratiedatum 4-3-2007
Aantal posts 14999 Zoek userposts
Profile hits 132098





onze schakelvader
die in de hemel zijt
uw rubber word geheiligd
u rijk afgesteld
uw wil burne op aarde zoals in de hemel
geef ons dagelijks 2-takt
vergeef ons onze vastlopers
zoals wij ook andere vastlopers vergeven
en leid ons niet naar de scooters
maar verlos ons van de varionichten


in de naam van de schakel, het blok, de heilige tank amen



Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Frysk
@ mods,

klok moet een uurtje vooruit

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


ja?

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]


vanacht pas toch

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


ja joh, laatste zondag van maart `

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Frysk
oooh

*heeft net alle klokken hier op het bedrijf een uur vooruit gezet*





Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Olaf, mijn 5000ste post voor jou, omdat je mijn favoriete limburger bent (samen met kenny hoor) die leuk dingen uitprobeerd.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 4-9-2009 om 12:18 uur.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Olaf bijdeze mijn 9000ste post.
Omdat je een toffe Mb hebt.

en stiekem jij ook tof bent.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Marcooow
hier mijn 2000e post

gewoon omdat het kan

en omdat je mb, mtx en husky snel en mooi zijn

  22 voertuigen gevonden in dit profiel.
Soort Merk + Type In Bezit Gallery
Motor Honda CRF 450F Nee Nee
Motor Husqvarna WR360 Ja Nee
Auto Triumph Spitfire Ja Ja
Motor Fantic Trial Ja Ja
Motor Fantic Trial Ja Ja
Overig Zelfbouw Overig Nee Ja
Auto Triumph Herald Ja Ja
Auto Austin Mini Nee Ja
Motor Fantic Trial Ja Ja
Motor BMW K1100RS Ja Ja
Motor Honda MBX 80 Nee Ja
Motor Zelfbouw Miniracer Ja Ja
Bromfiets Derbi GPR 50 Replica 1999 tot 2001 Ja Ja
Bromfiets Mobylette Kaptein Ja Ja
Bromfiets Honda MB Ja Ja
Bromfiets Vespa Ciao Ja Nee
Bromfiets Honda MTX-ot Ja Ja
Motor Husqvarna WR360 Nee Ja
Auto Alfa Romeo 156 Nee Ja
Motor Triumph Daytona Ja Ja
Motor Yamaha YZF R6 Ja Nee
Bromfiets Mobylette AV50 Ja Nee

  Derbi-Olaf heeft 3 projecten toegevoegd.
Project Toegevoegd Afgerond
fantic 303 type 2 restauratie 13-3-2007 20:39 85%
Derbi GPR - XEROXreplica 21-9-2008 9:14 25%
BMW 1502 M42 Turbo 24-12-2012 15:57 0%


Pagina 57 van 111
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 56, 57, 58 ... 109, 110, 111Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

Derbi-Olaf 31-8-2009 20:17 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
kun je niet beter een cilinderbus van een of ander viertakt geval gebruiken? das vele malen goedkoper dan een stuk van dat metaal.

geen idee agja, wat het kost kost het hea


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BIET
[...]

Apparte poortvormen, vierkant enzo .


klopt

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 31-8-2009 om 20:19 uur.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
BIET 31-8-2009 22:40 Print reply

Posts: 22355
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

geen idee agja, wat het kost kost het hea


[...]


klopt

Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 31-8-2009 om 20:19 uur.

beter maak je er wat normaals in .
 
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel!
Derbi-Olaf 31-8-2009 22:42 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BIET
[...]

beter maak je er wat normaals in .

waarom ? Nadelen van dit ?

Kan niet "schuin" gaan werken omdat ik met mijn spoelpoorten zit :P

poorten zelf kan ik prima aanpassen, maar de kanalen niet achja

Ik zie het nog wel tijd zat
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
BIET 31-8-2009 22:44 Print reply

Posts: 22355
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

waarom ? Nadelen van dit ?

Kan niet "schuin" gaan werken omdat ik met mijn spoelpoorten zit :P

poorten zelf kan ik prima aanpassen, maar de kanalen niet achja

Ik zie het nog wel tijd zat

Denk dat de vorm van de vlinder niet al te geweldig is zo nee, als je de onderkant schuin maakt is dat ook stuk beter voor de zuigerveer.
 
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel!
Niek de Wildt 1-9-2009 1:18 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BIET
[...]

Denk dat de vorm van de vlinder niet al te geweldig is zo nee, als je de onderkant schuin maakt is dat ook stuk beter voor de zuigerveer.


Je was me net voor...

Dit soort poorten werden trouwens wel vaker gebruikt hoor.

Ik ken hem van de MT123 RIII waar ik ooit aan gewerkt heb.
originele poortmap:


Graham Bell zei er heel kort iets over:
Quote:
The 'T' or eyebrows port is seldom seen these days although it was used by Suzuki, Kawasaki and Honda in the past.
This type of port has very little going for it as the sudden change in shape above the main transfers is very harsh on both piston and rings.
Usually there is very little that can be done to improve this type of
port.


Ik kom hier onderaan even op terug.


Eerst iets anders:

Ik begrijp dat top vermogen bij een hoog toerental en een smalle powerband het doel is van deze cilinder?


TIPS voor Olaf: Afkortingen: UP = UitlaatPoort(en) SP = SpoelPoorten(en) BP = BoostPoort(en)

-Vanaf zoon 5mm ruimte tussen de UP en de SP gaat het verse mengsel al de UP invliegen.
Ik zou deze ruimte in jou geval tot zoon 3mm maken, maar zeker niet minder, dan weegt de gemaakte winst meestal niet meer op tegen het verloren mengsel.
-Spijltje tussen uitlaatpoorten minimaal 2mm maar in jou geval 3mm en tussen Spoelers minimaal 1,5mm
-En HEEL BELANGRIJK! kijk of de uitlaatpoort wel zo breedt kan worden met de geplande zuiger, zuigers zijn namelijk vlak aan de zijkant ivm de zuigerpent, en er moet dan ook zeker 2mm zuigerafsluiting naast de poort zitten want anders heb je geen compressie (dus het wel ronde deel van de zuiger moet aan beide kanten van de uitlaatpoort zeker 2mm uitsteken)

Indien je nieuwe cilinderbus inderdaad wordt ontworpen op top vermogen bij een hoog toerental en een smalle powerband dan zou ik voor het ontwerp van jou nieuwe cilinderbus maar beginnen met de volgende richtlijnen:

-Op gelijke hoogte liggende SP en BP
-Maak de SP vrijwel horizontaal op de cilinder dus niet omhoog wijzend (vanaf de zijkant in een doorsnee gezien)
Zet de onderkant van de SP maar vrijwel gelijk aan de radius van de zuiger en de bovenkant vrijwel horizontaal.
-De BP wijzen uiteraard wel omhoog je mag ze zo vertikaal mogelijk zetten zonder dat de doorlaat heel erg klein wordt (zal zoon 45 tot 60 graden tov de cilinderwand worden)
-Laat de spoelers niet helemaal naar de achterkant (dus de inlaatkant) van de cilinder wijzen (vanaf bovenaf gezien).
Laat ze dus redelijk naar elkaar toe wijzen.
-Als je nog wil gaan experminteren met trapsgewijze spoeling, dus dat ze niet allemaal tegelijkertijd open gaan, dan zou ik eens kijken wat er gebeurd met een boostpoort 1mm eerder opent, dit om het eventuele "zakje" uitlaatgas wat nog boven in de cilinder onbeweegt zit zover te krijgen dat hij gaat bewegen, de secundaire spoelers kun je dan ook zoon 0,5mm eerder laten openen als de primaire spoelers.
Dit gebruikt men meestal om een mooiere vermogenscurve te krijgen, maar omdat ik denk het bij jouw ontwerp vooral moeilijk wordt de hele cilinder goed "om te spoelen" is dit een eventuele oplossing.
Overigens wordt hier ook in hoge toeren (top-vermogen) nog wel eens winst gemaakt.

De 3mm tussen de UP en SP die ik je hierboven aanraadde is meer voor vlinderpoorten waar de UP maar op 1 hoekje zo dichtbij de SP zit.
Bij een T-poort zoals in jou eerder gemaakte ontwerp, zit deze er dan overal zo dicht op en kan je dus beter een ruime 4mm aanhouden.

Die T-poortvorm is dus niet ideaal, maar voor jou cilinder toch zeker wel een te overwegen mogelijkheid, maar dan moet hij wel wat anders (iets meer richting "normale" vlinderpoort)
Vooral de bovenkant maar ook de onderkant moeten bolling krijgen om de zuigerveren te sparen.
Maar het meest kritisch is voor mij nog wel de overgang onderaan in het hoekje van het de "rechthoek" naar het "uitsteeksel", dit moet echt een stukje schuiner (dus meer als een "normale" vlinderpoort).
Overigens betekend dit niet persé dat de spoelpoorten ver moeten opschuiven, je kan de primaire spoelpoort ook zeker ipv rechthoekig te maken gewoon een schuine bovenkant geven (dus dat hij minder hoog wordt richting uitlaatpoort).

Een kleiner oppervlak van de spoelers kan een beetje worden "opgelost" met een iets langere poortopening.

Ik heb laatst metingen gedaan aan cartercompressie bij een honda blok, ik ga niet mijn precieze bevindingen hier medelen, maar ik kan je wel vertellen dat hij aan de lage kant is, dit betekend dus vooral dat de spoeltiming mag iets omhoog mag in vergelijking met wat ik je eerder aanraadde.
Je mag gaan proberen hoekjes en kiertjes op te vullen in het carter.
Met epoxy's als Devcon heb ik nooit slechte ervaringen daarmee gehad.

Dus hierbij nieuwe richtlijnen voor je blok:

Uitlaatpoort = 202graden ofwel 23mm
Spoel(boost)poorten = en 137graden ofwel 36,5mm
Blowdown = 32,5graden
Powerband = 9.500 tot een krappe 13.000 toeren
Top vermogen bij circa 12.000 toeren

Je zult misschien alvast de uitlaatschacht willen opboren van de cilinder, zet deze maar op 38mm.
Daar past een uitlaat van 40mm mooi op (die 2mm speling hou ik daar met een reden).
Ik denk overigens dat je het metaal (de buizen) vast in één keer wilt kopen en je alvast wilt gaan kijken hoe de uitlaat op brommer moet gaan passen, hier alvast wat andere richtlijnen:
Max dia uitlaat zal rond de 12,5cm liggen.
Tailpijp dia kun je beginnen met 24mm
De afgestemde lengte van de uitlaat, zal rond de 75cm - je uitlaatschachtlengte liggen (dus bijv 75 - 4 = 71)

Een tip voor de uitlaatschacht boor, boor deze naar de juiste diameter ipv te gaan dremelen (uiteraard moet dit daarna nog genoeg gebeuren om van rond naar de gewenste vorm te gaan)
Doe dit dmv een tapse boor die je bij de gewenste dia vlakslijpt (dus dat hij bij die diameter ophoud met groter boren) en boor vooral niet te ver, ik zou zeggen als de uitlaatschacht bijv 4cm is, boor dan 1,5cm en ga dan dremelen, dan kan je later altijd nog verder boren (dit omdat hij vanaf daar bijv platter kan moeten worden om de juiste vorm te bereiken)

Voor oa de breedtes van de spoelers etc is het verstandig om even een idee te krijgen door met time-area's te gaan rekenen.

Verder ga je een gietijzeren bus gebruiken, en aangeziendat wat sneller uitzet als je aluminium zuiger, en je een hele breede uitlaatpoort wilt gebruiken is het terugleggen van de uitlaatspuil echt een must!

Verder zal het aanbrengen van goede bevels ook een must zijn!
Ik raad je aan hierbij de bevels van boven/onder uit de cilinder aan te brengen onder een hoek van 10 graden tov de wand.
Wat gelijk staat aan 2mm omhoog/naar beneden de cilinder in, en 0,5mm de poort in.

Een tip die je zelf had kunnen bedenken:
Maak meteen 3 cilinderbussen, dan kun je makkelijk experimenteren met verschillende poort-mappings.
Draai meteen een aluminium-bus, als het een succes is en je bent eruit welke cilindermapping het beste werkt, kun je ooit nog overwegen er een nicasil wand in te laten zetten.
En denk eraan! je kan ook de zuigertop bewerken! dit zodat je kan experimenteren met andere poorthoogtes zonder de cilinder eruit te halen, of om bijv de trapsgewijze spoelers uit te testen, en dan kan je het dmv een nieuwe zuiger weer terug draaien.

En maak eens heel snel een foto van de uitlaatkant van de cilinder!(zonder bus) zodat ik een idee hebt hoe het met de schacht wordt (en misschien krijg ik ook wel ideeen als bijv fluitpoorten)
En van de andere kant van de cilinderBUS aub ook.



ALLEJEZUS! ik wou een begon een kort stukje te tikken en kijk nou eens :S

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 1-9-2009 om 18:44 uur.
 
Derbi-Olaf 1-9-2009 15:43 Print reply

Posts: 14999
Hehe, staat idd wat bruikbare info in van die afstanden tussen spoelers en uitlaat daar had ik rekening mee gehouden.
uitlaatpoort is idd voor topvermogen, verder was ik maar van plan om 1 cilinderbus te fabriceren

Afschuining van de spoelpoort zou ik nog even naar moeten kijken, maar ik vrees dat het niet gaat lukken


Foto's van de inlaatkant volgen, heb er al een mooi setje aux-poorten inzitten hoor
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Niek de Wildt 1-9-2009 18:54 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
Hehe, staat idd wat bruikbare info in van die afstanden tussen spoelers en uitlaat daar had ik rekening mee gehouden.
uitlaatpoort is idd voor topvermogen, verder was ik maar van plan om 1 cilinderbus te fabriceren

Afschuining van de spoelpoort zou ik nog even naar moeten kijken, maar ik vrees dat het niet gaat lukken


Foto's van de inlaatkant volgen, heb er al een mooi setje aux-poorten inzitten hoor


Ik heb een stukje vergeten af te typen bij mijn bovenstaande bericht, wat juist een heel belangrijk punt is om op te letten, dus dat heb ik nu aangepast, en hier even in het kort voor jou:

Quote:

HEEL BELANGRIJK! kijk of de uitlaatpoort wel zo breedt kan worden met de geplande zuiger, zuigers zijn namelijk vlak aan de zijkant ivm de zuigerpent, en er moet dan ook zeker 2mm zuigerafsluiting naast de poort zitten want anders heb je geen compressie (dus het wel ronde deel van de zuiger moet aan beide kanten van de uitlaatpoort zeker 2mm uitsteken)




Verder snap ik dat je bij het ontwerpen van je cilinderbus rekening moet houd met de aansluiting van de vorm van de spoelers in de bus naar de spoelers in de cilinder, maar ik denk dat je een "afgekapte rechthoek" poort voor spoeler in de bus best kan gebruiken en dan kan laten overgaan naar de bijv normale rechthoekige vorm in de cilinder.
Hieronder dus snel gemaakt voorbeeldje van wat ik bedoel met een "afgeschuinde rechthoek":

2 verschillende "afgekapte rechthoeken" en een "normale" spoelpoort.
 
Royal Club 1-9-2009 19:07 Print reply

Posts: 60390
lol die kwoot in je profiel
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Derbi-Olaf 1-9-2009 19:10 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
lol die kwoot in je profiel

Het was gewoon dom van hem
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Niek de Wildt 1-9-2009 19:35 Print reply
Posts: 7168
Olaf, reageer eens op die quote waarin ik vertel dat je zuiger de uitlaatpoort wel met 2mm moet afsluiten aan beide kanten (ivm zuigerpen vlakke kant)

Ben namelijk even benieuwd of het een probleem gaat opleveren.
 
Derbi-Olaf 1-9-2009 19:35 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Olaf, reageer eens op die quote waarin ik vertel dat je zuiger de uitlaatpoort wel met 2mm moet afsluiten aan beide kanten (ivm zuigerpen vlakke kant)

Ben namelijk even benieuwd of het een probleem gaat opleveren.

Daar houd ik wel rekening mee :P ik ga sowieso eerst een nieuwe zuiger regelen voor ik met de cilinderbus begin
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Niek de Wildt 1-9-2009 20:10 Print reply
Posts: 7168
Olaf, ik ga misschien nog veel kaler als jou...
kijk maar eens naar me profiel
 
Derbi-Olaf 1-9-2009 20:34 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Olaf, ik ga misschien nog veel kaler als jou...
kijk maar eens naar me profiel

Zo zie je maar wat ik ervoor had kunnen vragen


hier wat vage foto's voor je :P




 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Frysk 2-9-2009 15:58 Print reply

Posts: 34930
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

Het was gewoon dom van hem



hou je bek
 
giggitybyte
Derbi-Olaf 2-9-2009 20:20 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Frysk
[...]



hou je bek

sorry (k)
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Joel_koningslust 2-9-2009 20:23 Print reply

Posts: 14514
wel tof btw dat ik het doorslaggevende antwoord geef. zo lijk ik ook nog eens slim
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
Niek de Wildt 4-9-2009 12:08 Print reply
Posts: 7168
Olaf, mijn 5000ste post voor jou, omdat je mijn favoriete limburger bent (samen met kenny hoor) die leuk dingen uitprobeerd.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 4-9-2009 om 12:18 uur.
 
Derbi-Olaf 6-9-2009 18:23 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
Olaf, mijn 5000ste post voor jou, omdat je mijn favoriete limburger bent (samen met kenny hoor) die leuk dingen uitprobeerd.

Dit bericht is gewijzigd door Niek de Wildt op 4-9-2009 om 12:18 uur.




Met wat geluk heb ik maandag mijn stuk gietijzer om de bus van te maken

Verder heb ik ook een opspanmal gemaakt om de cilinder fatsoenlijk in de draaibank te kunnen zetten
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Royal Club 6-9-2009 19:36 Print reply

Posts: 60390
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
kenny77 7-9-2009 19:16 Print reply

Posts: 29286
Olaf heb je de carters klaar liggen?
 
Derbi-Olaf 7-9-2009 19:19 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Olaf heb je de carters klaar liggen?

Nog niet helemaal, maar het zou wel zo gedaan zijn om ze klaar te leggen wanneer zou je ze willen hebben ?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
kenny77 7-9-2009 19:21 Print reply

Posts: 29286
Me vader had gevraagd vandaag en die man wilde het wel doen, dus het is aan jou, voor mij moet ook nog wat gedraaid worden dus is misschien handig als alles in een keer kan gedaan worden?

Wel even de carters goed met elkaar vergelijken de 50 en 80, anders heb je ze dadelijk verprutst.
 
Derbi-Olaf 7-9-2009 19:23 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Me vader had gevraagd vandaag en die man wilde het wel doen, dus het is aan jou, voor mij moet ook nog wat gedraaid worden dus is misschien handig als alles in een keer kan gedaan worden?

Wel even de carters goed met elkaar vergelijken de 50 en 80, anders heb je ze dadelijk verprutst.

zal ik doen, nja, eens kijken, binnenkort (morgen ofzo) moet ik toch weer naar sittard, zou ik ze niet even kunnen komen droppen ? (h)

 
Heeft een SOHC in z'n broek!
kenny77 7-9-2009 19:29 Print reply

Posts: 29286
Is prima.

weet je nog waar het is?
 
rik hulkenberg 10-9-2009 0:42 Print reply

Posts: 10029
http://www.youtube.c...&feature=related

staat ook iemand lekker te plukken
 

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 57 van 111
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 56, 57, 58 ... 109, 110, 111Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved