Joel_koningslust |
30-8-2009 21:56 |
 Posts: 14514 |
ik heb nog ff zitten zoeken
meestal wordt er voor een gietijzeren cilinderbus gg30 aka grijs gietijzer ( houdt olie vast en heeft goede glijeigenschappen ) gebruikt. wellicht is dat wat je moet hebben
btw.. ik zou de boring toch niet veel meer als 57mm maken hoor. je moet er ook gewoon rekening mee houden dat je geen enorme boring op een korte slag kunt zetten. dat gaat gewoon niet lopen
Dit bericht is gewijzigd door Joel_koningslust op 30-8-2009 om 21:59 uur.
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
kenny77 |
30-8-2009 22:09 |
 Posts: 29286 |
|
|
|
|
Tombrom |
30-8-2009 22:11 |
 Posts: 15925 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
ik heb nog ff zitten zoeken
meestal wordt er voor een gietijzeren cilinderbus gg30 aka grijs gietijzer ( houdt olie vast en heeft goede glijeigenschappen ) gebruikt. wellicht is dat wat je moet hebben
btw.. ik zou de boring toch niet veel meer als 57mm maken hoor. je moet er ook gewoon rekening mee houden dat je geen enorme boring op een korte slag kunt zetten. dat gaat gewoon niet lopen
Dit bericht is gewijzigd door Joel_koningslust op 30-8-2009 om 21:59 uur.
en toch krijgt foekema dat ewl voor elkaar
|
|
|
|
Royal Club |
30-8-2009 22:11 |
 Posts: 60390 |
maar dat foekema iets presteert wil niet zeggen dat iedereen het kan doen:P
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
Tombrom |
30-8-2009 22:13 |
 Posts: 15925 |
maar het zegt wel dat het mogenlijk is
|
|
|
|
Joel_koningslust |
30-8-2009 22:13 |
 Posts: 14514 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Tombrom
[...]
en toch krijgt foekema dat ewl voor elkaar
foekema rijdt met langeslag krukas
als je de verhouding gaat veranderen krijg je het op een begeven moment gewoon niet meer lopend omdat je niet genoeg benzine kan aanzuigen in je kleine cartertje.
Dit bericht is gewijzigd door Joel_koningslust op 30-8-2009 om 22:14 uur.
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
kenny77 |
30-8-2009 22:26 |
 Posts: 29286 |
Maar 49.5mm is toch al best een lange slag?
Niet dat ik voor de rest genoeg verstand heb om hierover mee te praten.
|
|
|
|
Joel_koningslust |
30-8-2009 22:27 |
|
kenny77 |
30-8-2009 23:21 |
|
Tombrom |
31-8-2009 0:25 |
 Posts: 15925 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
[...]
foekema rijdt met langeslag krukas
als je de verhouding gaat veranderen krijg je het op een begeven moment gewoon niet meer lopend omdat je niet genoeg benzine kan aanzuigen in je kleine cartertje.
Dit bericht is gewijzigd door Joel_koningslust op 30-8-2009 om 22:14 uur.
neehoor...
luc rijd ook met te grote booring en te kleine slag.
|
|
|
|
Niek de Wildt |
31-8-2009 1:01 |
Posts: 7168 |
op een 41,4mm slag zit origineel een boring van 50mm, en 53mm of 55mm zijn ook geen probleem.
Op een 49,5 slag zie ik ik het probleem dus ook niet van een 59mm boring.
Het moet uiteraard gaan passen met de drijfstang en ruimte voor het cilinderhemd maar verder geen probleem.
|
|
|
|
Derbi-Olaf |
31-8-2009 10:38 |
 Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
ik heb nog ff zitten zoeken
meestal wordt er voor een gietijzeren cilinderbus gg30 aka grijs gietijzer ( houdt olie vast en heeft goede glijeigenschappen ) gebruikt. wellicht is dat wat je moet hebben
btw.. ik zou de boring toch niet veel meer als 57mm maken hoor. je moet er ook gewoon rekening mee houden dat je geen enorme boring op een korte slag kunt zetten. dat gaat gewoon niet lopen
Dit bericht is gewijzigd door Joel_koningslust op 30-8-2009 om 21:59 uur.
gg30 had ik ook al gevonden, met 1 tiende perspassing
met dank aan kenny!
Verder weet ik wat je zegt, en mijns insziens moet de verhouding 49.5/60 prima gaan. Voor er echt vermogen uit te trekken zal het wss alleen maar positief zijn aangezien je veel toeren kan gaan draaien met veel cc's
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
op een 41,4mm slag zit origineel een boring van 50mm, en 53mm of 55mm zijn ook geen probleem.
Op een 49,5 slag zie ik ik het probleem dus ook niet van een 59mm boring.
Het moet uiteraard gaan passen met de drijfstang en ruimte voor het cilinderhemd maar verder geen probleem.
kijk, zo dacht ik er dus ook over.
Enige nadeel wat ik dan nog kan bedenken is dat je zuiger sneller neiging tot kantelen krijgt, aangezien je boring wel groot is, maar je zuiger gewoon een mm of 55 hoog  (iets meer dan de slag)
Maar ook dat leek me geen probleem.
Cilinderhemd etc. dat draai ik eerst expres een stik te lang, dan pers ik mijn pus erin, en dan kan ik gaan passen en meten op mijn blokje, en dan haal ik er vanaf wat strikt noodzakelijk is
Wat me trouwens opviel is dat de buitendiameter van de krukas 86 mm is, en de binnendiameter van de carters is 90 mm
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Joel_koningslust |
31-8-2009 11:54 |
 Posts: 14514 |
dat van die carters is nu juist goed  op deze manier heb je iig nog iets plaats voor de benzine die je moet hebben in het blokje
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
Derbi-Olaf |
31-8-2009 12:02 |
 Posts: 14999 |
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Joel_koningslust |
31-8-2009 12:03 |
 Posts: 14514 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]
die plaats is er sowieso
mooi dan
ik kom iig nog wel een keer langs als je iets verder bent met die cilinder. werkt het goed, dan mag je ook een cilinder bouwen voor mn kreidler  btw gewoon 50cc. maar wel blinde bus
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
Derbi-Olaf |
31-8-2009 12:05 |
|
Joel_koningslust |
31-8-2009 12:08 |
 Posts: 14514 |
voorheen heb ik het ook wel eens gedaan. nu heb ik helaas geen beschikking meer over die mooie precieze draaibank. ik hoef in principe enkel iemand te vinden voor het draaiwerk. de rest kan ik zelf ook wel
ik moet iig iets makkelijkers maken  anders kost het teveel tijd, en ik heb daar geen geduld voor
ik denk zelf aan of een complete stalen bus en daar de poorten van een oude van veen racer in maken
of een derbi/am6 cilinder afdraaien totdat enkel de bus over is en die in de koelribben van de sb persen
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
Derbi-Olaf |
31-8-2009 12:19 |
 Posts: 14999 |
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod |
31-8-2009 13:02 |
 Posts: 13700 |
Met zo een breedte gaat die lekker happen op poort.
|
|
|
|
Derbi-Olaf |
31-8-2009 13:03 |
 Posts: 14999 |
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod |
31-8-2009 13:04 |
|
Derbi-Olaf |
31-8-2009 13:05 |
 Posts: 14999 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Trax
[...]
Dikke vlinderpoort, heb alleen plaatjes gekeken.
:P joa, dit was de oude cilinderbus waar ik gewoon eens ff in geprobeerd heb met de vijl
Ik ga zelf een nieuwe bus draaien e.d.
140 cc en vlinderpoort enzo ...
|
|
Heeft een SOHC in z'n broek! |
|
Joel_koningslust |
31-8-2009 13:10 |
 Posts: 14514 |
kun je niet beter een cilinderbus van een of ander viertakt geval gebruiken? das vele malen goedkoper dan een stuk van dat metaal.
|
|
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting. |
|
BIET |
31-8-2009 13:12 |
|
kenny77 |
31-8-2009 17:54 |
 Posts: 29286 |
|
|
|
|