Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse[...]ik weet niet of de zooi niet te heet word, omdat het voornamelijk uitlaatpoort is wat je hebt
Mhh dat is ook wel belangrijk, maar desnoods word het koelkanaal meer om de uitlaatpoort getrokken en een grotere radiator erop.
Misschien dat zou helpen?
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MaXi-PuCh
Ik denk dat het sowieso gewoon zal lopen, maar om een uitlaatpoortoppervlakte die 2x zo groot is als standaard, efficiënt te maken, moet je idd ook veel grotere spoelers hebben, en dan is het alsof je van 2cilinders, alle poorten in 1 cilinder wilt hebben. Dan moet je OF een heel lange slag hebben, OF een grote boring.
In bijde situaties lijkt het mij niet nuttig omdat als je bij een lange slag de spoelers heel lang maakt om het oppervlak van de uitlaatpoort te compenseren, de timingen nogal vreemd worden, tenzij je de uitlaatpoorten ook weer langer=groter maakt. Zo blijf je bezig. Bij cilinders met een grote diameter heb je ook weer dat het slecht zal passen.
Je zal er sowieso weinig winst uit halen.
Het verschil tussen dit en een vlinderpoort is ook minimaal.
Het kan zijn dat ik poep praat maar dit is zoals ik er tegen aan kijk.
Ik vind je "sowieso's" wat te voorbarig.
Want hoe weet je dat het sowieso zal gaan lopen, misschien doet het helemaal niks.
En "sowieso weinig prestatie winst", het kan ook dat het helemaal geen vermogen levert of dat het juist weer geweldig werkt.
En met de poort opp, als je een grotere slag of grotere boring neemt dan blijft het probleem er toch?
Want in beide gevallen gaan de opp van de uitlaatpoort en opp spoelpoorten kwa groottes mee.
En "het verschil tussen dit en een vlinderpoort is minimaal" ?
Dit heeft 2x zoveel uitlaat oppervlakte.
Waar ik me eigenlijk meer "druk" om maak, is of de 2 overstaande uitlaatpoorten met expansie uitlaten elkaar niet gaan verstoren tijdens de gaswisseling. En of de spoelpoorten ook daadwerkelijk evenveel mengsel in elke uitlaat gaan gooien.
Al denk ik dat hier niemand zo even een antwoord op heeft, ik denk dat de praktijk uitsluitsel zal moeten gaan geven? Eigenlijk wel jammer aangezien ik niet denk dat dit ook nog ooit daadwerkelijk wordt gebouwd.
Maar als iemand er nog wat zinnigs over kan zeggen dan hoor ik het natuurlijk graag.
Een ander idee op dit concept is om minimale druk op de spoelpoorten te zetten, zodat de cilinder met meer vers mengsel kan worden gevuld.
En nu zat ik te denken, of het dan ook mogelijk zou zijn om, door het normale principe van mengsel naar krukasholte en dan van onder naar boven door de cilinder, een grote streep te zetten.
En dan het benzine mengsel direct door de spoelpoorten heen te blazen.
Dit levert wat voor delen op:
- Je hebt geen afgesloten carterruimte meer nodig, dus komt 2takt olie voor de smering te vervalen, wat weer goed voor het milieu en de beurs is.
- Goedkoper produceren/ ontwikkelen van cilinders, carters.
-Je bent niet meer afhankelijk van de zuiger die ervoor zorgt dat het mengsel aan wordt gezogen, je kan dus zelf bepalen d.m.v. injectie ofzo hoeveel benzine je in de cilinder injecteert.
Dus zou daarmee ook de vaste spoelpoort timing deels vervallen?
Aangezien je op lage toeren minder gasmengsel kan injecteren en bij meer toeren laat je meer mengsel injecteren. Wellicht kan dit er ook voor zorgen dat cilinder onderin de toeren meer vermogen krijgt. Doordat er een soort van variabele spoelpoorttiming wordt gecreëerd? I.c.m. een powervalve zou je dan een cilinder krijgen die ook in het lage toeren gebied sneller opgang komt. Alleen zit je dan nog aan een vast expansie uitlaat, als deze ook nog variabel wordt (lijkt me enigszins goed te doen, door het midden stuk variabel te maken), dan zou je in theorie een super blokje krijgen.
Dan zou je zoiets krijgen:
Geen spoelkanalen meer in de cilinder

Membranen tussen de spoelpoorten en het injectie systeem.
(in heb nog nooit een injectie stuk in mijn handen gehad, dus maar even wat uit de losse pols getekend, maar die kelk met vlinderklep en injector moet dus het injectie gedeelte voor stellen... )

Dus gewoon rechtdoor vanuit de het injectie stuk tot spoelpoorten.
Dan roept mij weer een andere vraag op, de afstand van injectie tot de spoelpoorten zou dan een heel stuk korter worden dan het normale systeem.
Zou het mengsel dan nog goed kunnen vermengt (/verneveld/verdampt wat het ook mag doen op zijn reis) worden?
Of is de lange reis die het bij het normale systeem is, ook daadwerkelijk noodzakelijk?
En zou dit ook echt te programmeren zijn? (Dat alles netjes op tijd in de cilinder wordt gespoten)
(geen kaas gegeten van computer installeren, dus dat zou ik echt niet weten...)
Dan zat ik er ook nog aan te denken om het mengsel echt onder druk de cilinder in te spuiten d.m.v. een compressor, nadeel is dat het groten deels door de uitlaatpoort weg wordt geblazen.
Dus dan zou er al een roterende uitlaat (of vilinderklep ofzo) tussen de uitlaatpoort en uitlaat moeten zitten.
Zoiets

Dit zou dan ook het einde van expansie uitlaten zijn omdat er niks ontsnapt, maar dit systeem zou je alleen goed werkend kunnen krijgen als je pauze tussen de inlaat en uitlaat brengt.
En wat krijgen we dan... juist een 4 takt blokje.
Dus dat idee gaat niet op...
Maar dan zit ik nog met een probleem, aangezien de zuiger het mengsel niet meer aanzuigt , moet er sowieso een compressor op die het mengsel in de cilinder duwt.
Dan zou je zoiets krijgen

(en dan de compressor aansluiten op de inlaat kanalen)
En dat is allemaal leuk en aardig alleen zit ik dan weer ermee, hoe start je het ding.
(aangezien de zuiger het mengsel niet meer aanzuigt)
Moet je dan al van te voren benzine inspuiten en het blok een bepaald toerental laten draaien voordat er een vonk bij komt?
En levert de compressor wel genoeg druk op zo'n laag toerental?
Dus kortom zou dit systeem ook kunnen werken, want als dit werkt zitten er wel wat voordelen op, lijkt me.
(vooral voor het milieu, dan zou de 2 takt weer een comeback kunnen maken. )
Maar dan kom ik er weer bij, als ik dit zo simpel kan bedenken, waarom ben ik het dan nog nooit tegen gekomen?
Zou het al uit geprobeerd zijn en niet werken, zitten er grote nadelen aan die ik niet gezien heb of nog wat anders?
Want het lijkt me wel heeel erg sterk dat dit nog nooit iemand bedacht heeft.
Maargoed ik vergeet nu weer miljoenen vraagstelling die ik vannacht in de kop had...
Kom ik wel weer op terug.
Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 20-6-2011 om 18:28 uur.