Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Profile van kenny77

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1047 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
UserID
11550
Loginnaam kenny77
Volledige naam kenny
Afbeelding / foto Klik hier om de afbeelding te openen (nieuw venster).
Woonplaats Niet ingevuld
  Vanaf pagina 2 worden profile-details standaard verborgen.    Weergeven

  23 voertuigen gevonden in dit profiel.
Soort Merk + Type In Bezit Gallery
Bromfiets Yamaha DT175 Ja Ja
Bromfiets Yamaha RD50 Ja Ja
Bromfiets Honda MT Ja Ja
Bromfiets Yamaha DT50mx Ja Ja
Bromfiets Yamaha DT50mx Ja Ja
Overig Zelfbouw Kart Ja Ja
Overig Zelfbouw Overig Nee Ja
Bromfiets Vespa Ciao Nee Ja
Bromfiets Puch Maxi Nee Ja
Bromfiets Puch Maxi Ja Ja
Bromfiets Puch Maxi Ja Ja
Bromfiets Honda CR80 Ja Ja
Bromfiets Honda NSR-I Ja Ja
Bromfiets Yamaha DT50mx Nee Ja
Motor Honda CB400F Ja Ja
Bromfiets Honda MB Nee Ja
Bromfiets Honda MB Nee Ja
Bromfiets Italjet SuperSport Ja Ja
Motor Aprilia RX Ja Ja
Bromfiets Suzuki RM80 Nee Ja
Bromfiets Zelfbouw Overig Ja Ja
Bromfiets Cagiva Mito Ja Ja
Bromfiets Yamaha XJ600 Ja Ja

  kenny77 heeft 3 projecten toegevoegd.
Project Toegevoegd Afgerond
NSR90 twin 20-7-2010 23:50 0%
DT->cr50sm 31-12-2010 15:39 0%
YZ465 enduro 18-1-2011 18:34 0%


Pagina 140 van 388
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 139, 140, 141 ... 386, 387, 388Vorige pagina | Volgende pagina >
Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.

BenjaminDG 16-8-2010 22:13 Print reply

Posts: 4605
Was niet de vuistregel voor de inlaat poort dat hij ongeveer 10-15% groter moest zijn dan de carburateur doorlaat?

Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 16-8-2010 om 22:13 uur.
 
Vlaanderen vrij!
Tobias Verhoef 16-8-2010 22:16 Print reply

Posts: 1832
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Was niet de vuistregel voor de inlaat poort dat hij ongeveer 10-15% groter moest zijn dan de carburateur doorlaat?

Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 16-8-2010 om 22:13 uur.


Klopt staat in het dat granbell boek.
 
Nou het is duidelijk je brommer heeft last van olicumiteren impulsieve hyper impulsen heeft een kwardratische....????
Derbi-Olaf 16-8-2010 22:17 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Was niet de vuistregel voor de inlaat poort dat hij ongeveer 10-15% groter moest zijn dan de carburateur doorlaat?

Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 16-8-2010 om 22:13 uur.

er word inderdaad gezegd dat de doorlaat nĂ¡ de carburateur (dus membraan etc) 15% groter moeten zijn dan de carb zelf.

Vuistregels zijn er niet. Hangt ook weer af van wat je er mee van plan bent.

topvermogen/koppel/laagtoerig/brede powerband,......


Dit bericht is gewijzigd door Derbi-Olaf op 16-8-2010 om 22:17 uur.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
BenjaminDG 16-8-2010 22:18 Print reply

Posts: 4605
Maar als de inlaat poort te groot is verlies je dan niet ook wat aan onderdruk?

Dus nadelig voor de flow en vulling van het carter als je te groot zou gaan?
 
Vlaanderen vrij!
Derbi-Olaf 16-8-2010 22:20 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Maar als de inlaat poort te groot is verlies je dan niet ook wat aan onderdruk?

Dus nadelig voor de flow en vulling van het carter als je te groot zou gaan?

nja, als je puur voor topvermogen gaat kan je over het algemeen wel stellen dat je gewoon zo groot mogelijk moet gaan.

Mengselsnelheid gaat er idd door omlaag en je carterdruk ook. (die druk is btw op andere punten terug te winnen)
Echter is de mengselsnelheid niet echt van enorm belang bij de inlaat. Belangrijker is hoe er gespoeld word (spoelpoortoppervlak)
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Leen 16-8-2010 22:22 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Maar als de inlaat poort te groot is verlies je dan niet ook wat aan onderdruk?

Dus nadelig voor de flow en vulling van het carter als je te groot zou gaan?



kleinere poort zou theoretisch meer luchtsnelheid en dus ook meer massatraagheid van het mengsel hebben.

Maar ik denk dat het in de praktijk veel belangrijker is om zo min mogelijk weerstand te hebben op te inlaat (dus een grote doorlaat) waardoor het lekker flowt.

Uitlaatpoort kan veel kleiner zijn, de uitlaatgassen staat onder druk als het daar doorheen moet, dus dat wil wel.
 
BenjaminDG 16-8-2010 22:22 Print reply

Posts: 4605
Dus is het eigenlijk ook zinvol om de spoelpoorten te veranderen (vergroten?) wanneer je de inlaat poort zou vergroten?

Bij een standaard cilinder zonder boostpoorten, dus 1 uitlaat, 1 inlaat en 4 spoelpoorten type cilinder.

Hoe maken jullie eigenlijk boost poorten, gewoon met de boor?


Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 16-8-2010 om 22:25 uur.
 
Vlaanderen vrij!
Derbi-Olaf 16-8-2010 22:25 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Dus is het eigenlijk ook zinvol om de spoelpoorten te veranderen (vergroten?) wanneer je de inlaat poort zou vergroten?

Bij een standaard cilinder zonder boostpoorten, dus 1 uitlaat, 1 inlaat en 4 spoelpoorten type cilinder.

Hangt er uiteraard weer vanaf wat je ermee wilt.

Hoe de spoelsnelheden etc nu precies samenhangen met vermogenskaraktiristiek weet ik ook het fijne niet van. Kan me voorstellen: hoge spoelsnelheid(kleine poortjes) = hoogtoerig
Lage spoelsnelheid(grote poorten) = laagtoerig

Puur omdat op hogere toerentallen de cilinder veel minder tijd heeft op te spoelen.
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Leen 16-8-2010 22:26 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

Hangt er uiteraard weer vanaf wat je ermee wilt.

Hoe de spoelsnelheden etc nu precies samenhangen met vermogenskaraktiristiek weet ik ook het fijne niet van. Kan me voorstellen: hoge spoelsnelheid(kleine poortjes) = hoogtoerig
Lage spoelsnelheid(grote poorten) = laagtoerig

Puur omdat op hogere toerentallen de cilinder veel minder tijd heeft op te spoelen.



andersom juist, op lage toeren spoelt ie met grote poorten slechter, dus loopt ie alleen bovenin lekker.
 
BenjaminDG 16-8-2010 22:28 Print reply

Posts: 4605
Dus als ik mijn inlaat en uitlaat zou bewerken (lees vergroten) kan ik het best mijn spoelpoorten gerust laten (heb het gereedschap daar toch niet voor ) om het hoogtoerige karakteristiek van mijn setup niet in de war te sturen (hoogtoerige uitlaat en binnenrotor ontsteking)?
 
Vlaanderen vrij!
Derbi-Olaf 16-8-2010 22:33 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]



andersom juist, op lage toeren spoelt ie met grote poorten slechter, dus loopt ie alleen bovenin lekker.

Ik snap wat je bedoelt. Kan prima zijn dat je gelijk hebt. je wilt een bepaalde spoelsnelheid hebben om te voorkomen dat je mengsel "alle kanten op dwarrelt". Kan prima zijn dat je gelijk hebt:P
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
kenny77 16-8-2010 22:35 Print reply

Posts: 29286
Ahh, mooie 2 takt discussie hier, dat lees ik graag.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
bijna, goed, er is enkel een ding wat je NOOOOOIT meer mag doen. je hebt de boostpoort nu horizontaal gericht. daar had je moeten afblijven, die staat juist bewust enorm omhoog gericht



precies, had ik ook eens bij een yamaha cilinder gedaan, denk maak ze lekker rechtdoor en miste toen duidelijk vermogen.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

Ik snap wat je bedoelt. Kan prima zijn dat je gelijk hebt. je wilt een bepaalde spoelsnelheid hebben om te voorkomen dat je mengsel "alle kanten op dwarrelt". Kan prima zijn dat je gelijk hebt:P


Dat wat Leen zei, zei Niek afgelopen zondag ook nog, weet je nog met de 50cc cilinder?




Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 21-8-2010 om 18:57 uur.
 
yamahadt1986 16-8-2010 22:57 Print reply
Posts: 1713
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BenjaminDG
Dus is het eigenlijk ook zinvol om de spoelpoorten te veranderen (vergroten?) wanneer je de inlaat poort zou vergroten?

Bij een standaard cilinder zonder boostpoorten, dus 1 uitlaat, 1 inlaat en 4 spoelpoorten type cilinder.

Hoe maken jullie eigenlijk boost poorten, gewoon met de boor?


Dit bericht is gewijzigd door BenjaminDG op 16-8-2010 om 22:25 uur.



soms is het beter en soms niet natuurlijk
maargoed wat ook vaak wel wilt helpen is de spoelpoorten onder een ander hoek maken.
heeft soms veel effect.
boosterpoorten maak ik erin met mijn haaksefreesje 90graden
maar je kunt inderdaad ze ook wel met de boor maken.
dan zou ik het via de de uitlaatpoort doen en daarna via de bovenkant cilinder.
net wat het handigste gaat natuurlijk.
je kunt hele moie stevige lange boren kopen tegenwoordig dus kan idiaal daarmee

maar boosterpoorten in een cilinder maken doe ik helemaal niet zo vaak omdat die er meestal al in zitten

Dit bericht is gewijzigd door yamahadt1986 op 16-8-2010 om 22:59 uur.
 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
Derbi-Olaf 16-8-2010 23:00 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: yamahadt1986
[...]



soms is het beter en soms niet natuurlijk
maargoed wat ook vaak wel wilt helpen is de spoelpoorten onder een ander hoek maken.
heeft soms veel effect.
boosterpoorten maak ik erin met mijn haaksefreesje 90graden
maar je kunt inderdaad ze ook wel met de boor maken.
dan zou ik het via de de uitlaatpoort doen en daarna via de bovenkant cilinder.
net wat het handigste gaat natuurlijk.
je kunt hele moie stevige lange boren kopen tegenwoordig dus kan idiaal daarmee

maar boosterpoorten in een cilinder maken doe ik helemaal niet zo vaak omdat die er meestal al in zitten

Dit bericht is gewijzigd door yamahadt1986 op 16-8-2010 om 22:59 uur.

je hebt het nu al zo vaak gehad over spoelrichtingen veranderen gehad. Maar nu wil ik iets concreets uit je mond horen komen! wat heeft welke gevolgen bij het veranderen van spoelrichtingen ?
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
yamahadt1986 16-8-2010 23:07 Print reply
Posts: 1713
de snelheid verander je ermee uiteraard

als je bij mij weten de spoelpoorten 90 graden omhooghaald verlies je teveel druk.
en met schuinomhooghalen onder een bepaalde hoek haast niet.
terwijl het soms netzoveel effect geeft kwa winst van je pk's enz.
schuinomhooghalen van spoelpoorten geeft meer koppel onderin.
als je de spoelpoorten klein houd haal je meer toeren.

voorbeeld van een derbi cilinder kan ik nog geven
maar moet nu naar bed toe
 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
Leen 16-8-2010 23:09 Print reply

Posts: 26877
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kenny77
Ahh, mooie 2 takt discussie hier, dat lees ik graag.

[...]



precies, had ik ook eens bij een yamaha cilinder gedaan, denk maak ze lekker rechtdoor en miste toen duidelijk vermogen.

[...]


Dat wat Leen zei, zei Niek afgelopen zondag ook nog, weet je nog met de 50cc cilinder?



Alles wat Niek verteld over luchtsnelheden en dergelijke heeft ie van Leen en Martijn gehoord.
 
kenny77 16-8-2010 23:11 Print reply

Posts: 29286
En zo komt het wel weer bij ons terecht.
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 16-8-2010 23:19 Print reply

Posts: 9841
ik ben de stroomsnelheidkoning

 
Too cool for school!
Niek de Wildt 16-8-2010 23:56 Print reply
Posts: 7168
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]



Alles wat Niek verteld over luchtsnelheden en dergelijke heeft ie van Leen en Martijn gehoord.


Damn, afluister apparatuur in je toilet waarschijnlijk gevonden:S

Anyhow, met logisch redeneren kan je er goed achterkomen wat voor spoeling voor wat voor doeleind wordt gebruikt.
Vervolgens kun je er sommetjes op los laten om concrete maten te krijgen.

Als je bijv de grote van de spoelers bekijkt, kan je redeneren dat in hogere toerentallen er simpelweg minder tijd is om de cilinder te vullen, en dus moeten ze groter.
Bij lage toeren vliegt het mengsel dan helaas de uitlaatpoort in, dus vandaar de meer merkbaardere powerband als gevolg.
Zoals je in het boek van Graham Bell ook kan lezen waren ze vroeger bijv ook aan het experimenteren met hogere cartercompressies.
Hier kun je ook een hoop uit afleiden.
Ze maakte de cartercompressies namelijk zo veel hoger dat het mengsel de cilinder zo goed als in "spoot" maar bij de normale spoelpoort grotes betekende dat dat zelfs in hoge toeren het mengsel zo de uitlaat in vloog.
Dus gingen ze de spoelers kleiner maken zodat op hoge toeren de cilinder net precies vol "gespoten" kon worden, maar bij lage toeren spoot het mengsel dan meteen de uitlaatpoort uit.
De powerband werd dan dus ook messcherp, en dit was dan ook de tijd van bijv de 18versnellingsbakken.
Voor zover de redenatie, als je vervolgens een concrete waarde wil gaan bereiken kun je gaan rekenen met oa time-area's.

Zo kun je ook gaan brainstormen over de hoeken waaronder de spoelers staan.
Als je de Schnuerle loop bekijkt:

Dan zie dat het verse mengsel uit de spoelers de cilinder moet omspoelen naar de uitlaat.
Als je dus in gedachten houd dat het mengsel hoe dan ook bij de uitlaat terecht moet komen, kun weer beredeneren dat bij hogere toeren er minder tijd is om dit traject af te leggen, en dus hoe hoogtoeriger een cilinder ontworpen is, hoe meer de spoelers al richting de uitlaat wijzen ipv naar de achterkant van de cilinder en omhoog, om zo een korter traject te maken.
Dus globaal gezegt een spoelpoort die meer omhoog en richting de achterkant van de cilinder is gemikt spoeld beter de cilinder om, maar doet hier langer over, en is dus voor lagere toeren alleen bruikbaar, bij hoge toeren blijft er verbrand mengsel achter.
Als je hierbij vervolgens wat concreets wilt berekenen, ga je bijv met een computersimulatie van Blair aan de gang ofwel rekenen met de tijd die er is om de cilinder om te spoelen en dan adhv de time-area's kun je de hoeveelheid gas en snelheid berekenen etc.


@ BenjaminDG:

Ga eerst eens een boek lezen, je steld nu slechte vragen en het gaat je pet te boven.
 
Martijn II - Forum en Sales Moderator 17-8-2010 19:29 Print reply

Posts: 9841
het wordt tijd voor betaalbare standalone directe injectie
 
Too cool for school!
grasmaaier89 17-8-2010 20:32 Print reply

Posts: 14412
Krupperdekrupp! <<< Never miss an apex >>> Zeejat Leejon
Royal Club 17-8-2010 20:33 Print reply

Posts: 60390


upload nu ff uitgeknipte jpeg :P

Dit bericht is gewijzigd door Royal Club op 17-8-2010 om 20:35 uur.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
kenny77 17-8-2010 20:35 Print reply

Posts: 29286
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: grasmaaier89
http://link.marktplaats.nl/367808673


Zeker tof, alleen ik ben meer van de 1981 serie.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
afbeelding

upload nu ff uitgeknipte jpeg :P

Dit bericht is gewijzigd door Royal Club op 17-8-2010 om 20:35 uur.



haha, maar tz125 v4?

Die is tof.

Een of andere nederlander (weet even zijn naam niet meer, heeft er ook nog 1 staan.

edit: toevallig Francorshamps?

Dit bericht is gewijzigd door kenny77 op 17-8-2010 om 20:37 uur.
 
Royal Club 17-8-2010 20:37 Print reply

Posts: 60390
euhrr, ik hoopte dat jij daar wat meer duidelijkheid over kon verschaffen :P

probeer nu de uitgeknipte foto te uploaden, maar die is 5mb groot op de pc
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
yamahadt1986 17-8-2010 20:38 Print reply
Posts: 1713
Een of andere nederlander (weet even zijn naam niet meer, heeft er ook nog 1 staan.





mischien ferry brouwer?? van arai helmets??
 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!

Log in om te kunnen replien op dit onderwerp.
Pagina 140 van 388
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 139, 140, 141 ... 386, 387, 388Vorige pagina | Volgende pagina >

 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved