Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - getunede cilinders

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 918 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #9715 - getunede cilinders
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 84207 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

MB50TUNED 29-5-2003 17:28 Print topicpost
Posts: 1054
Ik ben van plan om mijn zeta wat te wijzigen. Hij gaat 10800 rpm draaien bij 9BMEP. De spoelers kunnen het makkelijk aan. Dus enkelt de uitlaatpoort wordt gewijzigt. Ik zou zelfs nog bruter kunnen gaan. Ik ben benieuwd wat anderen er van vinden. En of er nog meer mensen zijn met poortmappen van cilinders die aangepast zijn/toekomstige poortmap. Niet iemand die op goed geluk wat vreest, maar die langer bezig is met rekenen/denken dan vrezen .








 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).

Neonlampje 2-6-2003 0:09 Print reply

Posts: 14825
Marcel en ik zaten een beetje te discussieren over jou plaatjes hierboven...

paar puntjes:
- jij laat de uitlaatpoort pas echt groot worden nadat de spoelers openen toch? (marcel dacht eerste dat het mean area was, echter lijkt mij het practischer om de poort juist groter te maken nadat spoelers dicht zijn, zodat er minder mengsel uit poort ontsnapt en een eventuele te laat terug komende puls uit uitlaat (door te hoge temp b.v ) minder de gasstroming beinvloed van de spoelers)
- en hoe wil jij die uitlaatpoort gaan cre?ren op die manier.. op foto te zien heeft een zeta al een redelijk grote ovale uitlaatpoort, hoe wil je dat er ooit in krijgen?


Ik begin een dezer dag aan het maximaal tunen van een imitje voor robert lukkes, zal portmap's wel posten wanneer ik klaar ben.

edit: ohja ik wilde nog ff toevoegen.. jij maakt een soort holling in de overloop van halverwege poort naar onder.. in mijn visie is dit niet echt voordelig.. wanneer je een tabelletje maakt met opp tov je timing [knip] hier stond net heel verhaaltje wat ik dus net in die grafiek zag daaronder.. dom [/knip]
Je moet hier een vloeiende grafiek imho uitkrijgen, omdat je een sterke holling aan het begin hebt krijg je dus ook zo'n dipje in die grafiek zelf.. is het niet beter dit vloeiend te laten verlopen?

Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 2-6-2003 0:14
 
MBX OWNER 2-6-2003 12:40 Print reply
Posts: 179
Bart, ik zou het wat anders doen...

Die uitlaat poort is namelijk VEEEL te breed, komt neer op 74,7 % van de boring breedte... Dat is niet te doen.

Zeker ook als je met een paar factoren rekening houdt.
Zo vind ik de chroomwand van een Zeta gewoon niet zo goed, dus is niet echt gunstig. Verder is het chroom wand. Hierdoor kunnen geen speciale zuigerveren met chroom coating worden gebruikt. Er wordt wel eens tot 75% poortbreedte gebruikt, maar alleen met top kwaliteit zuigers/veren. Dus ala Evo/crosser/racers... Ik ken personen die dit doen en die rijden maximaal 50 km met een zuiger en doen er dan weer een nieuwe in... Ik ben geen sinterklaar en zou daarom dit soort fratsen nooit uit halen.
Met "straat" zuigers is dit helemaal onhaalbaar.

Beter houd je gewoon 65% aan ofzo, mischien 68%, maar hoger zou ik niet gaan.

Verder zie ik dat je een timing gebruikt van 195,6 en 121,9 dit geeft een blowdown van 36,8 graden. Dit is gewoon te veel.

Verder zou ik de poortvorm ander doen. De jouwe is een btje puntig aan de bovenkant met schuine zijden. Ik zou het meer als een radius maken. Je moet hem een beetje maken zoals het "Shell" logo... Je weet wel die ja :p

Heb je trouwens verder ook goed aandacht geschonken aan de spoelrichtingen en de richting van de uitlaat poort??? Dus de axiale en radiale richtingen.

Verder moet je ook rekening houden dat om die 9 bar BMEP te halen, dit dan de minimale TA waarden zijn om dat te halen, de gehele rest van de setup moet er ook op afgestemd worden (met name goede uitlaat). Snap je zelf ook wel uiteraard Heb je trouwens geen blowdown TA area berekening???

Daarnaast vind ik ook de spoelkanalen niet op en top van een Zeta, dus 9 bar zal in de praktijk denk nie zo snel haalbaar zijn.

Verder tegen Neonlampje:

Ik snap niet helemaal waar je nou op doelt...

 
Neonlampje 2-6-2003 13:22 Print reply

Posts: 14825
Je bedoelt dat laatste stukje van mij? (i know, beetje wazig)
eeh waar ik het over heb is het verloop van de uitlaatpoort breedte..
zoals je ziet in onderste grafiekje die time area distrubution (als het ware de integraal van de poortbreedte uitgezet tegen de poorthoogte) deze moet je imho zo vloeiend mogelijk maken...
 
MBX OWNER 2-6-2003 13:32 Print reply
Posts: 179
Waarom zou je die zo vloeiend mogelijk willen hebben???
Als je gewoon goed zorgt voor voldoende veer ondersteuning en daarbij voor niet al te rare overgangen, zodat de veer de tijd krijgt om weer in de cilinder "geduwd" te worden bij het verplaatsen van de zuiger, is er nix aan de hand...

Verder gaat het uiteindelijk om de sigma van de integraal distrubutie dus de totale integraal...

 
Neonlampje 2-6-2003 13:41 Print reply

Posts: 14825
Jah dat bedoelde ik ook, de sigma.. maargoed..
Hmmm ik kan het nog niet helemaal goed voor mezelf formuleren.. (kan het ook helemaal fout hebben )
 
MBX OWNER 2-6-2003 13:57 Print reply
Posts: 179
Ach ja

Bart, k denk dat ik binnenkort me Zeta's ook maar weer is "van stal" ga halen Ben benieuwd hoeveel eruit gepeuterd kan worden, maar probleem is dat k zoveel dingen heb lopen die ik nog moet tunen etc.. Wordt er btje gek van, zeker met dit weer hehehe

Ben ook benieuwd hoeveel er bij jou uit gaat komen!

Wat voor uitlaat ga je erop doen trouwens???

 
Rudy 2-6-2003 17:04 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MBX OWNER

Waarom zou je die zo vloeiend mogelijk willen hebben???
Als je gewoon goed zorgt voor voldoende veer ondersteuning en daarbij voor niet al te rare overgangen, zodat de veer de tijd krijgt om weer in de cilinder "geduwd" te worden bij het verplaatsen van de zuiger, is er nix aan de hand...

Verder gaat het uiteindelijk om de sigma van de integraal distrubutie dus de totale integraal...



wat bedoel je met integraal distrubutie
(neem aan dat je er een bepaalde stroming oid mee bedoel)

Dit bericht is ge-edit door rudy op 2-6-2003 17:08
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
MB50TUNED 2-6-2003 20:52 Print reply
Posts: 1054
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MBX OWNER

Bart, ik zou het wat anders doen...

Die uitlaat poort is namelijk VEEEL te breed, komt neer op 74,7 % van de boring breedte... Dat is niet te doen.

Zeker ook als je met een paar factoren rekening houdt.
Zo vind ik de chroomwand van een Zeta gewoon niet zo goed, dus is niet echt gunstig. Verder is het chroom wand. Hierdoor kunnen geen speciale zuigerveren met chroom coating worden gebruikt. Er wordt wel eens tot 75% poortbreedte gebruikt, maar alleen met top kwaliteit zuigers/veren. Dus ala Evo/crosser/racers... Ik ken personen die dit doen en die rijden maximaal 50 km met een zuiger en doen er dan weer een nieuwe in... Ik ben geen sinterklaar en zou daarom dit soort fratsen nooit uit halen.
Met "straat" zuigers is dit helemaal onhaalbaar.

Beter houd je gewoon 65% aan ofzo, mischien 68%, maar hoger zou ik niet gaan.

Verder zie ik dat je een timing gebruikt van 195,6 en 121,9 dit geeft een blowdown van 36,8 graden. Dit is gewoon te veel.

Verder zou ik de poortvorm ander doen. De jouwe is een btje puntig aan de bovenkant met schuine zijden. Ik zou het meer als een radius maken. Je moet hem een beetje maken zoals het "Shell" logo... Je weet wel die ja :p

Heb je trouwens verder ook goed aandacht geschonken aan de spoelrichtingen en de richting van de uitlaat poort??? Dus de axiale en radiale richtingen.

Verder moet je ook rekening houden dat om die 9 bar BMEP te halen, dit dan de minimale TA waarden zijn om dat te halen, de gehele rest van de setup moet er ook op afgestemd worden (met name goede uitlaat). Snap je zelf ook wel uiteraard Heb je trouwens geen blowdown TA area berekening???

Daarnaast vind ik ook de spoelkanalen niet op en top van een Zeta, dus 9 bar zal in de praktijk denk nie zo snel haalbaar zijn.

Verder tegen Neonlampje:

Ik snap niet helemaal waar je nou op doelt...



Poortbreedte ben ik het wel mee eens. MAar ik heb hem op 68% staan. (volgens bimotion) De bovenste tekening van mijn uitlaatpoort is poortmap formaat. Als je bij de tekening van bimotion kijkt staat hij op 68%. Maar misschien dat ik een fout heb gemaakt, ik zal het nog eens narekenen.

Ik kwam bij timing overigens uit op (20,0 mm) 191 graden @ (8,7mm) 123 graden = 34 blowdown. (uit mijn hoofd) Maar zal het ook voor de zekerheid narekenen.

De spoelers time area kwam te hoog uit, maar ik durfte niet verder te gaan dan dit.

Ik heb rekening gehouden met spoelrichtingen en horizontale richting van uitlaatkanaal.

Ik zal iig geval even alles narekenen voor de zekerheid. Probleem is misschien dat ik met te veel software en formules heb zitten klooien.

Ik wilde de bovenkant van de poort ook wel wat anders hebben. Maar heb een de richtlijn van bell gehanteerd. Maar ronder is idd misschien beter. Maar ik hoef niet veel km te maken. Het probleem is dat je dan weer ergens anders meer time area vandaan moet halen. Breder kan niet dus zal ik de poort lager meer oppervlak moeten geven. Maar omdat dit in verhouding niet lang openstaat zal het werkelijke poort oppervlak flink toenemen. Misschien dat dit geen probleem is. Maar ik ben nog niet zo ervaren, maar als jij denkt dat dit beter is zal ik een 2e ontwerp kunnen maken.

Uitlaat wordt een soort van Blair pijp. Maar dan wat meer op de theorie gericht. Ik heb hulp gehad van iemand uit de sportklasse (die ook uitlaten maakt voor 70 cc brommers). Uitlaat is al gelast maar moet nog doorgezaagt worden om bocht te maken enz.

Bedankt voor het advies.

Ik heb het nog nagerekend. Je hebt de breedte uit de poortmap. (sorry)

Maar met slag 41,4 mm drijfstang 80 mm kom ik bij 8,7 mm uit op 123 graden en 20,0 mm 191 graden. Blowdownduration 34 graden, is wel wat lang.

Dit bericht is ge-edit door MB50TUNED op 2-6-2003 22:59
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
MB50TUNED 2-6-2003 23:07 Print reply
Posts: 1054
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje

Marcel en ik zaten een beetje te discussieren over jou plaatjes hierboven...

paar puntjes:
- jij laat de uitlaatpoort pas echt groot worden nadat de spoelers openen toch? (marcel dacht eerste dat het mean area was, echter lijkt mij het practischer om de poort juist groter te maken nadat spoelers dicht zijn, zodat er minder mengsel uit poort ontsnapt en een eventuele te laat terug komende puls uit uitlaat (door te hoge temp b.v ) minder de gasstroming beinvloed van de spoelers)
- en hoe wil jij die uitlaatpoort gaan cre?ren op die manier.. op foto te zien heeft een zeta al een redelijk grote ovale uitlaatpoort, hoe wil je dat er ooit in krijgen?


Ik begin een dezer dag aan het maximaal tunen van een imitje voor robert lukkes, zal portmap's wel posten wanneer ik klaar ben.

edit: ohja ik wilde nog ff toevoegen.. jij maakt een soort holling in de overloop van halverwege poort naar onder.. in mijn visie is dit niet echt voordelig.. wanneer je een tabelletje maakt met opp tov je timing [knip] hier stond net heel verhaaltje wat ik dus net in die grafiek zag daaronder.. dom [/knip]
Je moet hier een vloeiende grafiek imho uitkrijgen, omdat je een sterke holling aan het begin hebt krijg je dus ook zo'n dipje in die grafiek zelf.. is het niet beter dit vloeiend te laten verlopen?

Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 2-6-2003 0:14


Veel groter kan ik de poort niet maken nadat de spoelers sluiten. Poortoppervlak neemt veel toe ivh met time area. Of hoogte uitlaatpoort(timing dus ook) moet anders, dat wil ik niet. Of bovenkant moet nog vlakker, maar dat wil ik ook niet. HEt is idd niet ideaal blair zegt dat 3/4 van de uitlaatpoort open moet zijn als de spoelers openen, bij mij is dat 69% dus je hebt wel gelijk, maar het blijft een compromis.

Zeta lijkt op de foto een ovale uitlaatpoort te hebben. Maar dat is niet zo. Mijn uitlaatpoort is 2 mm eerder voledig geopend dan de spoelers. Dus waarschijnlijk lukt dat wel. Ik heb de originele poort ook ingevoerd in bimotion.

Ik ben benieuwd naar die imi. Ik ben ook van plan om er een te halen en wat nieuwe dingen te proberen..
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
MBX OWNER 3-6-2003 14:39 Print reply
Posts: 179
Bart als ik me goed meen te herinneren moet je in Bimotion de effective (chord width) breedte invullen.

Dus dan zit je dalijk poortmap breedte in te vullen, maar is nie goed dan.....

Over die timingen, sorry had ff wat fout gedaan

Ook rekening houden dat de uitlaatpoort onder een hoek naar beneden staat... Meestal moet je daarvoor correctie factor voor toepassen

Kijk ff goed naar uitlaatpoort van van Veen Kreidler, ik zou de bovenkant meer zo maken...

Je moet je niet te veel blindstaren op meer- en meer time area...

Blair pijp is opzich grappig... Maar ik denk dat je niet zomaar de BMEP haalt die je voor ogen had.. Als je trouwens aanpassingen doet, rekening houden dat niet alleen de tuned lengte van invloed is op toerental, diameter van sommige delen des te meer...

Rudy: centrifugaal distributie is het onderste grafiekje... Hoeveel elk deel van de uitlaatpoort aan TA area voor z'n rekening neemt.

Is trouwens bullshit dat uitlaatpoort 75% oppervlak moet hebben voor het openen spoelers... Blair is niet achterlijk, maar zijn gewoon wat simpele richtlijnen.. Bter niet te veel oppervlak na het openen van spoeles hebben iig..

 
Neonlampje 3-6-2003 16:35 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MBX OWNER

Ook rekening houden dat de uitlaatpoort onder een hoek naar beneden staat... Meestal moet je daarvoor correctie factor voor toepassen

Hoe wil je dat in hemelsnaam in een formule opvangen?
edit: oh w8, dat is wel te doen volgensmij.. maar dan moet je dus niet de doorsnede nemen, maar de werkelijke diameter van het uitlaat-kanaal zegmaar?

Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 3-6-2003 16:40
 
MBX OWNER 3-6-2003 18:39 Print reply
Posts: 179
Als je een goede cilinder hebt gewoon TA en oppervlak etc vermenigvuldigen met 0.965925826 ...

 
verwijderd 3-6-2003 19:07 Print reply
Posts: 4082
ik zou er trouwens wel een pomp tussen zetten, zoveel hoger zit die rad niet als de cil.
 
Rudy 3-6-2003 19:31 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MBX OWNER
Rudy: centrifugaal distributie is het onderste grafiekje... Hoeveel elk deel van de uitlaatpoort aan TA area voor z'n rekening neemt.


Gewoon het poortoppervlakte tijdens een bepaalde hoogte dus.
Bedankt

Trouwens echt veel vertrouwen heb ik ook niet in die systemen die werken zonder waterpomp. Heb met natuurkunde wel eens gezien dat de (warme) vloeistof ook werkelijk opstijgt maar het het gaat wel erg langzaam(misschien is een electische waterpomp wel wat)

Dit bericht is ge-edit door rudy op 3-6-2003 19:32
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
verwijderd 3-6-2003 19:44 Print reply
Posts: 4082
precies, en als die cil moet gaan beuqen...
 

Dit topic is 84207 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved