Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - Hoe en wat ivm carboratie...

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 143 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #9243 - Hoe en wat ivm carboratie...
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
Dit topic is 66254 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Neonlampje 6-5-2003 22:35 Print topicpost
Posts: 14825
Carborateur, toch wel heel belangrijk..
nu vroeg ik me dus een beetje af...
Waar moet je psies op letten bij een carb, en wat voor andere soorten goede carb's zijn er?

okay, flatside is natuurlijk goed, goede verstuiving is goed, etc... maar welke modellen zijn dus aan te raden?

Dit omdat ik met racertje bezig ben, onderdelen sprokkelen.. nu weet ik dat een 18keihin b.v erg goed is, mikuni sla ik over , en dan kom je uit bij de 21 delortho.. maar dit zullen vast niet alle carbs zijn voor dit doelend...
 

Zoetahmeerdah [Marcel] 7-5-2003 8:51 Print reply

Posts: 5995
persoonlijk vind ik dellorto's geen goede carbs, ze zitten erg onlogisch in elkaar, slecht geflowed etc etc.(degene die ik in mijn handen gehad heb) verder verkies ik persoonlijk liever een keihin dan een mikuni, maargoed..over de maat carb voor je racer. blijft altijd lastig..het kan namelijk ook zijn dat een 18mm beter loopt dan een 21. omdat als je een grotere carb neemt je powerband over het algemeen wat kleiner word. en dat een bredere powerband net effetjes wat fijner rijd. belangrijk is natuurlijk een goede afstelling en een goed membraam...

verder heb ik hans gehoord over een gt4()membraam waar de spijl tussenuit is.(NIET de spijl die ik er uit gedremeld heb) maar dan zou ik denken dat de kleppen meer weerstand ondervinden,

ook vraag ik mij af..ik heb 2 membramen liggen thuis, eentje met tussenschot en zonder en een zelfgemaakte zonder schotje. (beste is om te beginnen met een stnd membraam (o.a coating, een adige bv heeft dat niet) maar waar dat tussenschotje voor dient?

srry voor de grote plaatjes, maar hier zie je dus dat die spijl weg is vanuit de fabriek zegmaar.

links zit wel zo'n spijl in, rechts(adige membraam) zit er geen spijl in en geen coating.


hier heb ik het membraam zelf "gemod".

heb het helaas nog niet kunnen testen omdat ik op dit moment geen blok meer heb waar ze inpassen


Dit bericht is ge-edit door zoetahmeerdah op 7-5-2003 13:23
 
ik haat mensen
ardan 7-5-2003 12:47 Print reply
Posts: 595
qua carbyratie zou ik bij keihin blijven,dit vind ik persoonlijk de beste carburators (en als honda ze gebruikt,dan zijn ze goed).
voor een racer,50cc/70cc is een 18mm keihin volgens mij echt een goede keuze.mocht je echt nauw gaan met je powerband en streven naar 150km/h op 50cc,dan zou ik nog steeds bij keihin blijven,maar overstappen naar hun motocarbs met vlakke schuif.denk ook dat er zijn met powerjet,afstelling gaat er dus op vooruit.wel worden deze verschrikkelijk $$$

dellortho heeft teveel plastic en onhandig gestructureerd.mikuni zijn vervangingscarbs en goedkopere grote carbs.maar als je serieuse racer bouwt,dan kun je die beter ook weren.

bij het membraam is volgens mij de belangrijkste factor het kleppenopp. en het opp. dat ze openen.eenmaal als dit optimaal is.Dan kun je eventueel alles polijsten voor nog betere flow.Dat spijltje is mij ook raadsel.ik denk dat ervaring en proberen daar de enige echte duidelijke oplossing voor bied.

wel weet ik dat in sommige nieuwe nsr's in het membraam een plastic opvulstuk hebben zitten met daarin rond gat dat juist aansluit op spruitstuk.vele halen dit eruit omdat het zou "belemmeren".maar dit zorgt voor veel betere overgang van spruitstuk naar membraam wat dan weer minder turbulentie in mengsel veroorzaakt,betere vulling,meer mengsel,....
 
have a blast,go fast
Hans F 7-5-2003 13:15 Print reply
Posts: 4326
Bij een membraan telt niet alleen het klepopp. maar ook de hoek van de punt. Een stijle hoek sluit slechter af.

Verder bedoelde ik dat er in een GT4 membraan die horizontale plaat (die het membraan in boven en onder verdeeld) er niet zit. Die bovenste foto van marcel zou best een GT4 membraan kunnen zijn, zaten er ook wit doorzichtige carbon kleppen op?

Ik ga trouwens ook een teflon vulstuk maken voor in m'n membraan/spruitstuk.

Verder, met DO carb.'s is volgens mij niks mis qua flow hoor (daarmee bedoel ik dus de 19 en 21mm carb.'s, 17,5 is een heel ander verhaal, die is heel slecht). Maar je moet er bv. wel wat los spul bijkopen, zoals een kelk e.d. Of je vind dat er teveel plastic opzit is natuurlijk een eigen mening

Die VM mikuni's die wij allemaal gebruiken zijn gewoon goedkoop en groot genoeg, maar ideaal zijn ze idd niet.

Als ik een carb. zou kopen als ik geld over had zou het of een keihin 28 D slide, of 28 mikuni met powerjet, of een 28 do vlakschuif zijn. Waar je goed op moet letten (zeker bij dit soort minder gebruikelijke carb.'s) is de verkrijgbaarheid van naalden, sproeierbuizen en sproeiers natuurlijk.

Dit bericht is ge-edit door Hans F op 7-5-2003 13:16

Dit bericht is ge-edit door Hans F op 7-5-2003 13:17
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 7-5-2003 13:18 Print reply

Posts: 5995
hans, dus je bedoeld dat membraam op die bovenste foto van mij? of begrijp ik je niet goed?

of bedoel je een membraam met ipv 4 maar 2 kleppen?


edit: ik weet wel dat mb50tuned van ze 2 klepper een 1 kleps wou maken. weet alleen niet hoe dat afgelopen is

edit2: ik zie wel eens boyesen membramen waarvan die hoeken heel scherp zijn zoals jij bedoeld hans, of zegt dat niks over de verdere kwaliteid?

Dit bericht is ge-edit door zoetahmeerdah op 7-5-2003 13:26
 
ik haat mensen
Hans F 7-5-2003 13:25 Print reply
Posts: 4326
Gewoon een 4 kleps bedoel ik, maar dat er dus niet die horizontale spijl/balk in het membraan zit.
 
Neonlampje 7-5-2003 18:02 Print reply
Posts: 14825
Dslide, waar staat dat precies voor? (vorm van de gasschuif?)
Ik zat te spelen met het id om een carb zo te modden dat ik er een zelf gemaakte flatside in kan zetten..
door de bolling aan de zeikanten waar de gasschuif normaal in valt op te vullen met defcon (oid) en dan uit een stuk alu een gassschuif te draaien, en de onderkant daarvan 4kant te veilen (die de bovenste rand valt dus in het ronde gedeelte, terwijl de onderkant flat is zegmaar)
Gewoon om mee te testen enzo, kijken of dat veel uitmaakt..

Maar de meerderheid zweert dus bij 18keihin?

En membramen dus, ik denk zelf dat eentje met meer kleppen bij de lageren toeren beter loopt, en dan ook natuurlijk eentje met grotere kleppen beter voor hogere toeren..
Klopt dit?

Toch wel grappig dat men die 18keihin aanbeveelt, had verwacht dat men nu met de meest onmogelijke en onuitspreekbare carbs aan kwam zetten
 
Blukaap 7-5-2003 18:40 Print reply

Posts: 10006
24 mikuni flat ?
ik vind 18 keihin ook heerlijk, maar voor max vermogen moet je groter gaan denk ik (d'r bestaan ook nog 20mm keihins trouwens).

D-slide staat idd voor de vorm vd gasschuif.

En als membraan: boyesen heeft kleppen die eigenlijk uit 2 delen bestaan.
 
Bastila is lief
Neonlampje 7-5-2003 18:48 Print reply
Posts: 14825
24 is mij een beetje groot.. maar zal op den duur weinig opzitten.. mayb een 18keihin opboren naar gewenste maat..

die membramen, daar zijn de kleppen boven elkaar geplaatst toch?
 
Blukaap 7-5-2003 18:54 Print reply

Posts: 10006
Je hebt idd een normale membraanklep, daar zit een rechthoekig gat in en over dat gat ligt nog een 2e klepje.

Ronald heeft ze geloof ik, ze zijn wel duur.

En 20mm keihin bestaat dus ook he, gebruiken ze in de SOBW ook (ok, ze mogen niet groter gebruiken, maja).
 
Bastila is lief
Neonlampje 7-5-2003 19:03 Print reply
Posts: 14825
Maar een 24mm, sjah het zal best lopen.. mayb probeer ik het gewoon wel ns keertje

edit: dat soort kleppen, zijn die dan ook zelf te maken?

Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 7-5-2003 19:04
 
Blukaap 7-5-2003 19:15 Print reply

Posts: 10006
Als je aan 2 klepjes van verschillende diktes/stugheden kan komen wel denk ik.
Maar in die carbon klepjes gaan snijden is geen leuk werk.


Ach scheit, ik ga het gewoon eens proberen, beetje prutsen kan nooit kwaad


Dit bericht is ge-edit door Blukmeester op 7-5-2003 19:16
 
Bastila is lief
MB50TUNED 7-5-2003 20:14 Print reply
Posts: 1054
Op mijn blok zit momenteel een 18 keihin (polini 66 cc tuned enz...). Maar dit is enkelt wegens problemen met mijn (24)pacco (en het niet passen van een 4 kleps membraan, maar daar komt ook wel een oplossing voor ) , ik hoop hem af te kunnen stellen met een andere gasnaald. Spitfire had ook een 24 mm pacco, zelfde gezeik ik ken niemand die hem goed lopend heeft gekregen... (er klopt iets niet aan die carbs...) Maar hij is wel beter vormgegeven dan een mikuni. Vergelijk alleen maar de kant van de luchtfilter, grotere diameter en mooiere vorm.

Je hebt met een 24 mm 77% meer doorlaatoppervlak dan 18 mm, dat is wel een erg groot verschil... En op een std cilinder van honda zit al een 16 mm carb, houd rekening met verbruik, cilinderinhoud inhoud, toerental en koeling, ik denk dat je met een brute cilinder groter nodig hebt dan 18 mm.

Verder is bij keihin de gasschuif erg smal tov gaskamer diameter. Dit voorkomt minder wervelingen bij volgas. Dit heeft keihin beter voor elkaar dan mikun dellortho en pacco. En keihin is mooier vormgegeven en afgewerkt. De vraag is allen of je het geld er voor over hebt. Ik zou voor dat bedrag liever een goede pijp/onsteking of cilinder(tuning) hebben en een redelijke carb.

Als je trouwens met membranen gaat experimenteren kan je beter goedkope kleppen nemen. Mijn polini klep ging 12 km mee . Er waren 2 hoeken vanaf en het vel was gespleten in 2 lagen. Dat kan je beter niet met een kitaco/boyessen klep hebben .
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
Neonlampje 7-5-2003 20:22 Print reply
Posts: 14825
Dus het probleem bij de meeste merken is de diameter van de gasschuif?
 
MB50TUNED 7-5-2003 20:28 Print reply
Posts: 1054
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje

Dus het probleem bij de meeste merken is de diameter van de gasschuif?


Probleem is een groot woord, maar keihin heeft het mooier voor elkaar, kijk maar naar een std keihin carb(13 mm) en een 20/24 mikuni. Haal de gasschuif eruit en kijk door de doorlaat. Je zal zien dat er bij mikuni onnodig veel materiaal uit de venturi verwijderd is omdat de gasschuif onnodig breed is. Hier gaat mengsel meer wervelen. Dit is geen groot probleem, maar alle kleine beetjes helpen.

En dan naar bouw en afwerking gekeken heeft keihin het beter voor elkaar. Het is de vraag of je er veel van merkt op een straat machine. Maar als je veel van dat soort dingtjes hebt zal je het heus wel wat merken.
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
Blukaap 7-5-2003 20:53 Print reply

Posts: 10006
Zou het mogelijk zijn om de mikunis op te vullen met devcon zoals lude zei (bovenste deel rond laten, onderste deel een zelf gemaakte vlakke schuif inzetten.
 
Bastila is lief

Dit topic is 66254 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved