keb niet alles perfect gelezen, maar ik zal het een en ander verduidelijken (k werk bij tuin&park machines bedrijf, reparaties, revisies, onderhoud enz):
gazonmaaiers zitten zo rond de 100/200cc
ze maken gebruik van een combinatie van valstroomcarb (gaskleppen tov schuif) en een gewone vlotterbak. dit kan afwijkend zijn per merk.
uitlaat houd het een en ander tegen aan vermogen, maar niet extreem
ze zijn voornamelijk begrenst op de kleppen.
nieuwere types maken gebruik van een koppeling, oudere types draait het mes rechstreeks op de as.
het vermogen zit rond de 3-4 pk
elektrostart is mogelijk
ander filter is mogelijk, maar sproeiers bij krijgen op opnieuw af te stellen zal niet makkelijk worden.
als je doelgericht een tuinmachineblok wilt, zou ik eerder kiezen voor een zwaar motorzaag, of bosmaaier blok zoeken. centrifugaal koppelingen zijn goed aan te passen, en goedkoop. een zware motorzaag heeft +/-100cc cilinderinhoud, geen expansie, een kleine uitlaatpoort, en vaste kop (zit bij cilinder aan.) daarbij is de carbu vaak erg klein. dit levert al met al toch vaak al 4a5 pk....
ik zou dus eerder kiezen voor een motorzaag/bosmaaier blok. expansieuitlaten zijn goed te maken hierop, cilinders zijn nog enigzins aan te passen, en het zal uiteindelijk sneller zijn, en mooier lopen.
geen tuinmachineblok? neej, ik zou het ook niet doen. dingen zijn gewoon niks waard, het is uiteindelijk gemaakt voor een tuinmachine, niet om mee te rijden.
wil je een blok op je skelter, dan zou ik eerder denken aan:
goedkoop automaat- puch
duur automaat- scooterblok lc (mina/pia)
goedkoop schakel- MT blok
duur schakel - mina/derbi blok
dit kan natuurlijk van kwaad tot erger, en blok van crossmoto is natuurlijk beter.