Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - RVS voorbocht, maakt het uit?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 116 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #9093 - RVS voorbocht, maakt het uit?
Pagina 1 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >
Dit topic is 74791 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Erik_N 29-4-2003 23:14 Print topicpost

Posts: 5360
Ik zat ff te denken, aangezien ik opmaat uitlaat wil gaan maken straks, om daarvoor een RVS voorbocht te maken, omdat normaal gesproken dit gedeelte altijd als eerste roest ook. En dan eventueel een vervangbaar expansie gedeelte, dus dat je drie delen hebt zegmaar, voorbocht, expansie+stinger en demper.

Nu had ik het er dus al over met Lude, en daar komt dit dus uit:

Quote:


[22:25] Lude why are there gremlins running around?? : aangezien een rvs pijp slechte warmteeigenschappen heeft
[22:25] Erik - You're pretty, when I'm drunk...: ja
[22:25] Lude why are there gremlins running around?? : weinig warmteafgift enzo
[22:25] Lude why are there gremlins running around?? : maar wordt ook moeilijk warm
[22:25] Lude why are there gremlins running around?? : dus als hij op temp is
[22:25] Lude why are there gremlins running around?? : blijft hij op temp
[22:25] Lude why are there gremlins running around?? : lang
[22:25] Lude why are there gremlins running around?? : is goed imho


Maar ik heb dus dat verhaaltje ook gehoord, van RVS is slecht voor warmte afgifte. Maar nou vraag ik me dus af of dat in ieder geval itmaakt voor alleen voorbocht, en eventueel, wat het precies uitmaakt als je het voor het expansie gedeelte gebruikt (RVS pijp zal toch het mooist zijn).

Is het trouwens volgens jullie realistisch en haalbaar, om zo een losse voorbocht te maken, en deze dus goed op de eerste conus aante sluiten zonder (al te veel) problemen? Maargoed, in ieder geval ff weten hoe het met dat RVS zit.

 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!

Neonlampje 29-4-2003 23:30 Print reply
Posts: 14825
voorbocht moet wel te doen zijn los van de rest.. moet je een soort flens maken met 4 boutjes ofzo, en een pakkinkje ertussen.. erg cool

verder weet ik het nog niet helemaal van dat rvs, ben er nog niet uit...

en bovendien zou ik btw die buis conisch maken, en eventueel blair's formules (ben ik toch meer fan van dan van bell's.. is ook erg makkelijk 4 of meer stage difuser mee te berekenen imho (
 
Mr Pain 29-4-2003 23:33 Print reply
Posts: 4966
ja dat kan zeker wel, je kan het namelijk ook met zundapp
 
-Markiej- 30-4-2003 0:09 Print reply

Posts: 1361
als je uilaat warm is kan ie toch owk sneller zijn uitlaatgassen kwijt?

Tenminste dat zag ik bij de brommerraces blakel, dat ze van dat folie deromheen hadden gedaan op de voorbocht
 
Mijn ontlasting heeft een vloeibare vorm aangenomen...
Neonlampje 30-4-2003 0:26 Print reply
Posts: 14825
Dat is om je uitlaat hoogtoeriger te maken...

benjamin: het kan, maardat is de vraag niet.. het gaat erom of het GOED is!!

erik: toch maar in pf posten volgende keer?
 
Mr Pain 30-4-2003 0:35 Print reply
Posts: 4966
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje

Dat is om je uitlaat hoogtoeriger te maken...

benjamin: het kan, maardat is de vraag niet.. het gaat erom of het GOED is!!

erik: toch maar in pf posten volgende keer?


en lude, :is het trouwens volgens jullie realistisch en haalbaar, om zo een losse voorbocht te maken, en deze dus goed op de eerste conus aante sluiten zonder (al te veel)problemen?:

hier geef ik dus antwoord op, en als je je uitlaat toch laat verchromen heb je in feite het zelfde efect als rvs want chroom houd volgens mij ook warmte vast (en dit wordt ook gedaan)

o en ik heb het cdi topic gelezen, nu weet ik al een heel stuk meer (ondanks dat ik de helf niet snap van die componenten), het is wel heeeeel erg intressant

Dit bericht is ge-edit door Benjamin op 30-4-2003 0:42
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 30-4-2003 10:17 Print reply

Posts: 5995
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Benjamin

[...]

en als je je uitlaat toch laat verchromen heb je in feite het zelfde efect als rvs want chroom houd volgens mij ook warmte vast (en dit wordt ook gedaan)



ja, daarom zijn cilinderwanden van chroom, om warmte vast te houden

chroom heeft de eigenschap om beter te smeren dan nikasil bijv. is ooit een keer uitgelegt hierzo. nikasil is bijv enkel beter vanwege de slijtage maar het heeft een slecht(er)e smeer eigenschap dan chroom.


 
ik haat mensen
Erik_N 30-4-2003 11:40 Print reply

Posts: 5360
Maargoed, de hoofdvraag is nu even, kan RVS gebruikt voor uitlaat worden, eventueel alleen voorbocht, en dan gezien de nadelen. Ik bedoel, dat het kan weet ik wel, maar in hoeverre is het slechter als gewoon staal. Welke nadelen brengt het met zich mee, of juist welke voordelen.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chriss



hoe wil je die voorbocht gaan fabrieken dan ?




Uit een dik stuk metaal wil ik de flens frezen. Dan dus een (rvs?) buis maken uit plaatstaal op juiste maat, of als het mogelijk is deze gewoon in winkel kopen. Maar ik wel niet of ze het dan in juist maat hebben. Daarna met pijpenbuiger gewoon de bocht om buigen.

Dit bericht is ge-edit door Erik_N op 30-4-2003 11:58
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
ardan 30-4-2003 12:24 Print reply
Posts: 595
voordeel is dat het roestvrij is natuurlijk.de hitte zal wel meevallen denk ik,als je rijd blaast de lucht behoorlijk tegen de bocht,dit zal hem ook al veel koelen (evenveel als normaal,maar ik denk dat het voldoende zal zijn)

enkel het flensidee dat je een andere expansie enzo erop kunt bouwen wil ik wel zien.lijkt me zeer moelijk om dat helemaal goed te krijgen,moet perfect sluiten anders verlies je druk en dan is je mooi op maat gemaakt expansie toch niets meer waard.

proberen zou ik zeggen als je er de kans toe krijgt.kun je alleen meer mee leren
 
have a blast,go fast
Mr Pain 30-4-2003 12:30 Print reply
Posts: 4966
ja ik zou het ook gewoon proberen, je moet eigenlijk zo'n flens pakken van een proma en daar die rvs pijp op laten aansluiten


je zou dan denk ik ook kunnen proberen met langere buis en dan steeds verder inkorten tot het gewenste toerental, want als je buis langer is het je dacht ik minder toeren als dat de buis korter is dus zoveel te korter zoveel te meer toeren, maar dat zat volgens mij nog een nadeel aan, maar dat weet ik dus niet zeker

en chriss nee ik wil geen toegang tot het proforum, ben ik toch nog niet slim genoeg voor
 
Neonlampje 30-4-2003 12:32 Print reply
Posts: 14825
volgens mij is het probleem dat een rvs bocht heel erg veel hitte opslaat, dit amper aan de lucht afgeeft.. en veel makkelijker aan de cyl zelf.. waardoor de cyl aanzienlijk heter wordt... maar dat weet ik niet zeker... (mayb scheiden door een dikke pakking ertussen te zetten zonder metaal)

edit: benjamin, die gehele uitlaat wordt op maat gemaakt, dus dat inkorten enzo is niet nodig (is ook een lapmiddel trouwens)

Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 30-4-2003 12:33
 
Mr Pain 30-4-2003 12:34 Print reply
Posts: 4966
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje

volgens mij is het probleem dat een rvs bocht heel erg veel hitte opslaat, dit amper aan de lucht afgeeft.. en veel makkelijker aan de cyl zelf.. waardoor de cyl aanzienlijk heter wordt... maar dat weet ik niet zeker... (mayb scheiden door een dikke pakking ertussen te zetten zonder metaal)

edit: benjamin, die gehele uitlaat wordt op maat gemaakt, dus dat inkorten enzo is niet nodig (is ook een lapmiddel trouwens)

oke weet ik dat ook weer

Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 30-4-2003 12:33

 
Erik_N 30-4-2003 16:04 Print reply

Posts: 5360
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ardan
enkel het flensidee dat je een andere expansie enzo erop kunt bouwen wil ik wel zien.lijkt me zeer moelijk om dat helemaal goed te krijgen,moet perfect sluiten anders verlies je druk en dan is je mooi op maat gemaakt expansie toch niets meer waard.



Als je van je voorbocht twee centimeter op je eerst conus het, en daar dus een flens op. Dit zelfde ook op einde voorbocht zodat hij op elkaar, de brekende lengte heeft. ietsjes minder, zodat je er tussende opmaat gemaakte pakking (welke je goed van dat paspartout karton kan maken) kan plaatsen. Ik weet niet of dit realistich is, maargoed, dat iseen kwestie van proberen.

Het gaat er nu even om wat de nadelen van het fabriceren van een RVS uitlaat zijn, of RVS gebruik ergens in de uitlaat. Aangezien die conussen van RVS moeilijk te maken zullen zijn. Maar materiaal kan ik wel voordelig (gratis) krijgen, weet alleen niet hoeveel, maar anders haal ik grote plaat afval hier in de buurt, zodat ik er meerdere conussen uit kan maken, en bijv drie experimentiele uitlaten kan maken. Leek me dus handig datin plaats dat je dan ook drie voorbochten moetm aken, je gewoon er tussen kan wisselen. Maargoed, dat komt later. Eerst maar eens weten of gebruik van RVS in een uitlaat verstandig is.
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
YAMAHAFREAK 30-4-2003 16:17 Print reply
Posts: 1001
zou goed kunnnen dat rvs warmte erg goed vast houdt.
moet je m heel dunwandig maken dan valt t weer mee (of koelribben oplassen!)
verder zou ik gewoon de hele pijp van rvs maken...is wel zo mooi (geen lelijke flens en de hele uitlaat glimt dan)
en anders gewoon staal en dan laten verchromen of vernikkelen...
maar ook rvs moet je bijhouden...
 
Ik rule. yamahatweetakt punt nl!
Erik_N 30-4-2003 16:29 Print reply

Posts: 5360
Ja, maar nu weet ik nogn iet wat de voor en nadelen van RVS zijn...

En als je drie uitlaten van RVS moet gaan maken en dus ook telkens flens enzo ben je wel ff bezig, alhoewel je misschien wat ken doen met de flens bij de cilinder, die vervangbaar.

En dun materiaal, ja duhh, denk niet dat jij die conus maakt van dik RVS, ben je wel ff bezig.


Maar het gaat me er nu even om, is het verstandig die uitlaat van RVS te maken, wat zijn de voordelen, wat zijn de nadelen ten op zicht van staal.

En please, antwoord alleen ff als je er wat over weet en dus ook zeker bent van wat je zegt.
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
SIWWN 30-4-2003 16:40 Print reply
Posts: 7079
Sommigen uitlaten van auto's zijn ook van RVS, en een uitlaat van een 4T heb 4 taken:

Geluid dempen
Uitlaatgassen zuiveren
Warmte afvoeren
En er was nog 1 ding geloof ik.

ALs je het mij vraagt kan het wel hoor, staat ook in men autoboekie, RVS is voornamelijk voor de langere levensduur
 

Dit topic is 74791 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved