Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - Lengte inlaatspuitstuk

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 606 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #8077 - Lengte inlaatspuitstuk
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 14199 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Rudy 18-3-2003 17:22 Print topicpost

Posts: 3471
Oke een vraag aan de pro mensen:
Bij een 4-takt werken ze met een bepaalde pulsdruk vulling vd inlaat (net zoals 2-takt uitlaat zeg maar werkt). Dat het bij een 2-takt ook van belang is lijkt me duidelijk (lees bij o.a. crossers ook wel eens dat ze hem bij een bepaald jaar korten/kanger hebben gemaakt voor meer middengebied of iets anders).
Met beetje fantasie zou ik me zelfs kunnen bedenken dat als drukgolf precies optijdkomt dat hij b.v. je membraan al iets los zou kunnen drukken.

Heeft er iemand ervaring mee en het al eens uitgerekend?

Met miniracer kan ik hem trouwens zowizo niet makkelijk korter maken (kan cabr niet op de kop zetten) maargoed ben er wel benieuwd naar.



Dit bericht is ge-edit door rudy op 18-3-2003 21:40
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson

Hans F 18-3-2003 20:12 Print reply
Posts: 4326
Het mengsel wordt bij een bepaald toerental aangezogen met een bepaalde frequentie. Nou kan je dus voorstellen dat er precies een aantal golflengtes in het inlaatspruitstuk passen.

Een te lang inlaatspruitstuk heeft meer wrijving als een kort spruitstuk. Bij een te kort spruitstuk doven de drukgolven sneller en werken ze niet mee aan de inlaat van mengsel. Een inlaatspruitstuk met de juiste lengte kan vermogenswinst opleveren op een bepaald toerental, maar ook vermogensverlies op een ander toerental.

Een spruitstuk kan je ook verschillende vormen geven. Je kan het zo

laten lopen of zo

of zo


(met deze "tekeningen" bedoel ik natuurlijk wel een vloeiende overgang)

Verder kun je een spruitstuk polijsten, of juist een bepaalde ruwheid laten zijn.



Dit bericht is ge-edit door Hans F op 18-3-2003 20:18
 
Neonlampje 18-3-2003 20:16 Print reply

Posts: 14825
Bij een 4T speelt er ook de rol waar je je kracht wilt hebben...

Wil je in de ondertoeren meer kracht moet je je spruitstuk verlengen... er is meer massa op die manier in beweging, en in de lagere toeren zal je cylinder beter gevult worden...
bij hoge toeren is het juist andersom, dan wil je geen grote massa op beweging brengen, dat kost teveel moeite dus heb je een kort spruitstuk....

ideaal zou zijn een variabel systeem.. moet wel mogelijk zijn imho...

edit: ik ben btw van mening dat alles aan je inlaat gepolijst moet zijn, je zit hier niet met supersone stromingen e.d

het schijnt echter wel te helpen om je krukas-wangen groeven in te maken, hier had joost laatst een plaatje van.. scheen enorm vermogenswinst te genereren...

Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 18-3-2003 20:18
 
Rudy 18-3-2003 20:39 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje

Bij een 4T speelt er ook de rol waar je je kracht wilt hebben...

Wil je in de ondertoeren meer kracht moet je je spruitstuk verlengen... er is meer massa op die manier in beweging, en in de lagere toeren zal je cylinder beter gevult worden...
bij hoge toeren is het juist andersom, dan wil je geen grote massa op beweging brengen, dat kost teveel moeite dus heb je een kort spruitstuk....

ideaal zou zijn een variabel systeem.. moet wel mogelijk zijn imho...

edit: ik ben btw van mening dat alles aan je inlaat gepolijst moet zijn, je zit hier niet met supersone stromingen e.d

het schijnt echter wel te helpen om je krukas-wangen groeven in te maken, hier had joost laatst een plaatje van.. scheen enorm vermogenswinst te genereren...

Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 18-3-2003 20:18


Bij een 4-takt ken ik de werking wel, bmw heeft trouwens een variable inlaat systeem (wat andere merken werken met inlaat systemen met 2 verschillende lengte's)

Maar ik wil het weten over 2-takten
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Rudy 18-3-2003 20:48 Print reply

Posts: 3471
Dat overlopen enz dat snap ik wel maar bedoel meer

De lengte in verband met het [ulsverschijnsel
dat wil zeggen: tijdens het sluiten van de inlaat zal door de traagheid van de lucht de lucht tegen de zuiger/ membraan aanbotsen en ene drukgolf geven die weer. die naar het open einde gaat.

Jw kunt het zo berekenen volgens mij
s=v x T

s= 2 x L (L lengte inlaatbuis)

v= v geluid = wortel van (k x Rs x T)
Rs is specifieke gasconstante [J/kg K)
v=wortel van (Cp/cv x (cp - cv) temp in K

t= tijdsduur van drukgolf
(alfa inlaatklepopening)/360 x 1/n
n= toerental

Dit bericht is ge-edit door rudy op 18-3-2003 20:51
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
MB50TUNED 18-3-2003 20:55 Print reply
Posts: 1054
Niet alleen de lengt maar ook de inhoud is van belang bij je spruitstuk. Met een kleinere inhoud heb je een snellere gasreactie. Verder denk ik dat de temperatuur en druk ook van belang zijn voor de snelheid van de schokgolf.
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
Rudy 18-3-2003 20:58 Print reply

Posts: 3471
Snelheid is in feite de geluidssnelheid en die is alleen afhankelijk van de temperatuur (dus niet echt niet beinvloedbaar)
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Hans F 18-3-2003 21:17 Print reply
Posts: 4326
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje

edit: ik ben btw van mening dat alles aan je inlaat gepolijst moet zijn, je zit hier niet met supersone stromingen e.d




Dat zou opgaan als je het over lucht als gas hebt, het gaat hier over mengsel, en zoals je zelf al aangeeft is hier een combinatie tussen goede flow en homogeniteit ideaal. (zie je voorbeeld van die krukas die eruit ziet als een tandwiel)
 
MB50TUNED 18-3-2003 21:17 Print reply
Posts: 1054
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: rudy

Snelheid is in feite de geluidssnelheid en die is alleen afhankelijk van de temperatuur (dus niet echt niet beinvloedbaar)


Hij is niet alleen van de temperatuur afhankelijk. Bijvoorbeeld ook van de hoogte, op zeeniveau is die anders dan hoog in de bergen. En wat is daar het verschil, dichtheid van de lucht. En hoe meer lucht je samenperst hoe hoger de druk dus hoe groter de dichtheid. Gemiddeld heerst er een onderdruk in je spruitstuk, anders zou er geen mengsel van je carb naar je spruitstuk stromen.
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
Rudy 18-3-2003 21:36 Print reply

Posts: 3471
Ja maar dat lijkt me maar erg weinig verschil te geven aangezien de snelheid erg hoog is is het in verhouding en de onderdruk laag is zeker op het moment dat de inlaat dicht is, is de drukdruk niet hoog/laag
In het binas staat er niets over in in elk geval?
233K = 307 m/s
253K = 319 m/s
273K = 332 m/s
293K = 343 m/s
313K = 354 m/s
333K = 365 m/s

Dit bericht is ge-edit door rudy op 18-3-2003 21:36
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Neonlampje 18-3-2003 23:12 Print reply

Posts: 14825
rudy: waarom reken je met geluid? het gaat hier toch over gassen? (bij de uitlaat moet je dit juist toepassen toch?)
 
Rudy 19-3-2003 9:32 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje

rudy: waarom reken je met geluid? het gaat hier toch over gassen? (bij de uitlaat moet je dit juist toepassen toch?)


Omdat je met uitlaat berekenen ook te maken heb met de geluidssnelheid>>> inlaat is opzich precies het zelfde..
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Zoetahmeerdah [Marcel] 19-3-2003 11:12 Print reply

Posts: 5996
lude, zou je dat plaatje kunnen uploaden?
 
ik haat mensen
Joost 19-3-2003 12:31 Print reply
Posts: 1108
Voortplantings snelheid van druk verschillen is gelijk aan de snelheid van het geluid (geluid zijn druk verschilen /compressie en expantie golven). Snelheid van het geluid is enkel afhankellijk van de temperatuur. Druk en dichtheid zijn namenlijk weer een functie van de temperatuur. Zoek de algemene gas wet van poison er maar eens op na.

Over de inlaat: Lengte is inderdaad wel belangrijk, je kunt het een beetje vergelijken met een getunde uitlaat. Een kelk heeft bijvoorbeeld de functie om die druk puls uit te smeren over een langer toeren bereik. Hoe het exact zit zou ik wel even na kunnen kijken in blair, daar stond wel iets in over die kelk.

Zelf heb ik nog nooit mee geexperimenteerd. Ik kan me wel voorstellen dat er een verschill zit tussen een roterende inlaat en een membraam inlaat.

 
It is going to be a Endless summer...
Neonlampje 22-3-2003 20:27 Print reply

Posts: 14825
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: zoetahmeerdah

lude, zou je dat plaatje kunnen uploaden?
sorry, kan ik niet meer vinden.. zou je ff aan joost moeten vragen!

btw, sorry wetten van poison enzo nooit echt naar gekeken.. ooit keertje doorgelezen voor eindexamen.. zal t weer ns erbij pakken wanneer ik zin heb

edit: kwam hem net weer tegen..
voor marcel:


Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 28-3-2003 22:04
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 14-4-2003 23:10 Print reply

Posts: 5996
ziet er strak uit, die drijfstang polijsten ze trouwens om hem sterker te maken. heb ik ooit ergens gelezen.

wat me ook opvalt is dat dat carter min of meer glad is gemaakt

Dit bericht is ge-edit door zoetahmeerdah op 14-4-2003 23:11
 
ik haat mensen

Dit topic is 14199 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved