t is heel simpel
er zit een pennetje in je krukas waarmee de tandkrans (die tandkrans waar je je schijf opschuift) geblokkeerd wordt. dat pennetje moet tegenover het merkteken op de schijf staan.
als er geen merkteken op de schijf staat moet je inderdaad ff kijken hoe de inlaattiming is.
stel dat je inlaatschijf 160 graden opening heeft en je inlaattiming is 180 graden dan moet de schijf dus 10 graden na het begin van de inlaat openen en 10 graden voor het einde van de inlaat sluiten. ik heb de inlaattiming van de fs1 nog niet gemeten maar dat is ook nog afhankelijk van je cilinder (of je r hogere inlaat/spoelpoorten in hebt zitten).
inlaatttiming bepalen gaat als volgt:
- je print een gradenschijfje uit (mail maar ff als je m niet hebt dan mail ik m wel ff door) en plakt die op een oude cd.
- vervolgens draai je de vliegwielmoer los en schuif je de gradenschijf op je krukas (vliegwiel laten zitten).
- dan draai je de moer HANDvast zodat de cd/gradenschijf geklemd zit.
- zet dan een streepje op je blok tegenover de 0 op de gradenschijf.
- t is makkelijk als je de 0 zo zet dat t 0 graden is als je inlaat/spoelpoorten gaan openen (maakt niet uit welke doen toch t zelfde bij een fs1)
- vervolgens draai je de krukas net zolang totdat de zuiger de inlaat/spoelpoort sluit. het aantal graden dat je nu verder bent is je inlaattiming.
om de timing van de inlaatschijf te meten, leg je de gradenschijf op de inlaatschijf en kijk je hoeveel graden de inlaatopening is.
nu zet je dus je inlaatschijf precies midden in je inlaattiming .
als je wilt kun je ook nog t volgende proberen:
precies het gat uit je inlaatschijf zagen dat je nodig hebt om je inlaatschijftiming even groot te laten zijn als inlaattiming. in theorie zou dat vermogenswinst moeten opleveren. ik weet het niet zeker omdat ik t nog niet geprobeerd heb