Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - Simulatie en tune software

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 611 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #7830 - Simulatie en tune software
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 19407 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Joost 6-3-2003 16:46 Print topicpost
Posts: 1108
Meschien is het wel leuk om hier een lijst te posten met simulatie en handige andere software voor twee-takt motoren.

Simulatie:
http://www.dynomation.com/
http://www.geocities...iz/Bin/optimizer.zip


 
It is going to be a Endless summer...

Rudy 6-3-2003 21:45 Print reply

Posts: 3471
Doet die optimizer het bij jou? bij mij doet ie niet zo gek veel
Andere proggie is erg vet alleen erg jammer dat je nix kan editten

Dit bericht is ge-edit door rudy op 6-3-2003 21:45
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Zoetahmeerdah [Marcel] 6-3-2003 22:50 Print reply

Posts: 5996
accel
pistpos
Prog-reeks
exhoust
port
target

graag meningen van iedereen.

edit: nog 1tje

exoust2

Dit bericht is ge-edit door zoetahmeerdah op 6-3-2003 22:59
 
ik haat mensen
Erik_N 6-3-2003 22:52 Print reply

Posts: 5360
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: zoetahmeerdah

accel
pistpos
Prog-reeks
exhoust
port
target

graag meningen van iedereen.


Error 404, pagina niet beschikbaar
 
Minderjarig? Minderjarig!? Als je 29 Februari geboren bent dan ben je minder jarig, maarvoorderest zijn we allemaal even vaak jarig ja!
Zoetahmeerdah [Marcel] 6-3-2003 22:58 Print reply

Posts: 5996
ajoh zijkert, ik was ze nog aant uppen
 
ik haat mensen
Hier_ben_ik - Administrator 7-3-2003 3:21 Print reply

Posts: 8499
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: zoetahmeerdah

ajoh zijkert, ik was ze nog aant uppen


Denk wel aan dat we hier in PF zitten he mensen...
 
Members zijn vervelend :-|
Neonlampje 7-3-2003 5:58 Print reply

Posts: 14825
Optimizer doet het wel, moet je ff dat optimizer.zip weghalen en gewoon uit die dir downloaden (geocities staat direct linken niet toe)

verder kreeg ik nogal een vastloper bij het draaien van optimizer (volgens mij) moest echt hard rebooten, maarach.. ff op grote pc testen...
verder wel coole software, zeker handig tnx!!
 
Hans F 7-3-2003 12:27 Print reply
Posts: 4326
Op deze site staan er wel wat (wel eerst dat .dll bestand downen)

Vins Bike Page, formally '2strokes'

Met bv. het programma Port Time Area hoef je zelf helemaal niet aan die Time Area's te kunnen rekenen, je vult gewoon gegevens in en hij geeft de maten bv. IIG, als hij goed zou werken (hij geeft bij mij nl. nogal eens een fout)

Verder kan je bij optimizer bv. wel invoeren dat je drie uitlaatpoorten hebt, maar ik snap niet hoe je dan de breedte kunt invoeren, als ze niet allemaal even breed zijn (bv. met fluiters). Moet dat dan met komma's ertussen ofzo? Want hetzelfde probleem heb ik bij het invoeren van de breedte's van spoelers.

Time Area's laten berekenen gaat trouwens makkelijker met optimizer als met het programma Port Time Area

Verder is het niet duidelijk of je nou een komma of een punt moet gebruiken om decimalen aan te geven. (Bij het programma Expansion Chamber Designer, is de cilinderinhoud ingevuld met een punt (49.5) erin, dit is volgens mij fout en betekent dat je een inhoud 49500 cc, dit is ook te zien aan de belachelijk lage bmep die hij bij info aan geeft. Wss moet je bij dit programma dus een komma gebruiken om decimalen aan te geven.

Dit bericht is ge-edit door Hans F op 7-3-2003 13:01
 
Joost 9-3-2003 15:13 Print reply
Posts: 1108
Hans: Volgens mij brekend optimizer gewoon 3 keer de zelfde poort. Als je fluiters mee wil nemen moet je ze denk eerst zelf met de hand omrekenen (net als met ovale poorten). Bij de spoelers moet je ook de gemiddelde breete invoeren dacht ik.

Ik vind optimizer vooral handig om het effect van een uitlaat te berekenen. Volgens mij ie hij niet echt heel nauwkeurig, maar de veranderingen in de curve geven toch wel een indicatie. Prog52 (twostroke.exe) heeft trouwens ook nog een aantal andere leuke functie's die niet in optimizer worden gebruikt. Volgens blair was prog52 wel heel erg nauwkeurig en corroleerde de resultaten redelijk goed met de dyno tests. Volgens mij had Allain van het macdizzy board eens een vergelijking gemaakt tussen mota en optimizer, ik zal hem eens mailtje sturen.

Voor de mensen waarbij optimizer niet werkt: Control pannel -> Regional options->numbers->Decimal Symbol = "."
Bij de nederlandse versie van windows staat deze op een ",".

Al die andere programmas zijn trouwens gebaseerd op hoofdstuk 6 van blair. De resultaten van deze programmas zijn eigenlijk alleen empirisch, en kunnen worden gebruikt als een start punt in bv optimizer. Door blair krijg je trouwens een hele andere kijk op het twee-takt gebeuren.

Meschien is het wel es grappig om hier ook eens een uitlaat ontwerp wedstrijd te houden op een standaard motor.


 
It is going to be a Endless summer...
Neonlampje 10-3-2003 1:14 Print reply

Posts: 14825
hej ja cool id!!
beter realiseerbaar dan mijn BF-competitie met paar kleine regeltjes en dan kijken wie snelste brommer bouwt... maar eerst maar ns klein beginnen
cool plan

enne dat met die . en , test ik morgen eventjes, ben nu te moe om ook maar met de muis ernaartoe te gaan
 
MB50TUNED 18-3-2003 20:50 Print reply
Posts: 1054
Ik ben in het bezit van de bimblair(geregistreerd). HEt enige nadeel is dat je enkelt cilinder en uitlaat kan doen. Dus geen kop carter enz.

Pijp die je met bimblair ontwerpt is redelijk. Ik heb eerder een pijp voor een euro 70 ontworpen wat leide tot 15 km hogere snelheid en meer krach onderin. MAar het is misschien niet eerlijk om simpel fabriekspijpje te vergelijken met een 3 stage difuser op maat . Dit zegt nog vrij weinig.

Mijn cilinder heb ik er ook mee bewerkt (polini 65,8 cc) prestaties gingen ook vooruit... (maar setup is nog niet af, komt een andere uitlaat onder)

Ik vraag me af of er nog meer mensen in software geinvesteerd hebben voordat ze een dremel in een cilinder zetten van ruim 100 euro.

Zijn er nog meer mensen die ERVARING hebben met software?



Het betalen is wel minder, hoop gedoe vanwege buitenland. Maar Billy is altijd bereid om je te helpen als je een vraag hebt over zijn software.
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
MBX OWNER 19-3-2003 12:06 Print reply
Posts: 179
Joost, ik wilde ff reageren op je post over dat programma, want naar wat ik me herinner gebruikt Optimizer gewoon prog52.

Alleen als je prog 52 runt heeft het een aantal voordelen, zodat je wat meer ziet van de gaspulsen etc. Voordeel van Optimizer is dat je dus een curve kan cre?eren met een simpele druk op de knop!

Verder wilde ik nog zeggen dat (net als op Mcdizzy ook is gezegd) Optimizer veel nadelen kent! Tis overigens wel leuk om mee te spelen.

Bart, ik heb ook BimBlair, tis wel grappig naar mijn mening, maar niet super.
K heb zelf z??r veel nieuwe dingen toegevoegd etc..
zodat het wat completer is.

Zelf bezit ik ook andere tuningssoftware, die naar mijn mening zeer veel beter is, maar ook flink wat kaken kost! Als ik wat tijd heb zal ik nog is kijken of ik mischien Optimizer er direct mee kan vergelijken.

Een challenge wie de meeste pk's eruit kan persen is zeker leuk!
Tijd terug heb ik met Mota een wedstrijd gedaan op Mcdizzy en ook gewonnen, meeste pk's en brede powerband.
Daarbij gewoon uitgegaan van een vaste setup en alleen de uitlaat mogen veranderen. Later ook nog cilinder veranderd en zeer brute pk's uit een luchtgekoelde RD getoverd!!!

Ik zelf tune mijn cilinders met behulp van eigen geschreven software, commerciele software en uiteraard het normale denkwerk
Werkt goed.
Overigens ben ik momenteel bezig om een scooter blok voorzien van Evolution cilinder compleet te perfectioneren in diverse software en daarna in RL te fine tunen.
Dat blok zal ik hopelijk voor 21 juni afhebben, dan is er een meeting in Lelystad.
Me huidige MHR setup is ook al vrij snel te noemen, maar verw8 dat het nieuwe blok nog aanzienlijk sneller wordt.
 
Joost 19-3-2003 12:49 Print reply
Posts: 1108
Zelf heb ik nog geen geld ge?nvesteerd in software. Tot nu toe heb ik alles gewoon met de hand, spreadsheets, AutoCad2000 en een beetje VBA gedaan. Maar goed, je kan niet alles zelf maken en voor niets gaat de zon op.

Na heel wat uurtjes te hebben geknoeid met optimizer en prog52 zit ik nu er toch heel sterk over te denken om MOTA aan te schaffen. Vooral vanwege het ontwerpen van uitlaten. Een pijp maken kost praktisch toch behoorlijk wat tijd en de tijd op de testbank is ook alles behalve gratis. Vandaar dat investering in MOTA nu toch wel een z?n geld waard is.

 
It is going to be a Endless summer...
MBX OWNER 19-3-2003 12:59 Print reply
Posts: 179
Ik was in het begin ook veel bezig met eigen geschreven Spreadsheets, Autocad etc, maar op een gegeven moment wil je meer.

Maar goed, ondanks die software blijf ik erbij dat Spreadsheets en Autocad nog steeds onmisbaar blijven en ik gebruik het dan ook nog dagelijks.

Het klopt idd dat testbanken duur zijn etc, ik zit het dan ook sterk te overwegen om zelf een testbank te maken.

Ik wil zelf ook nog Dynomation hebben en al helemaal Virtual Engine, maar die laatse is onbereikbaar.


Dit bericht is ge-edit door MBX OWNER op 19-3-2003 13:40
 
Joost 25-3-2003 15:15 Print reply
Posts: 1108
http://babelfish.alt...Fsoftware_propio.htm

Zeer interesantie software..
 
It is going to be a Endless summer...
Nick - Administrator 27-3-2003 13:48 Print reply

Posts: 4967
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MBX OWNER

Ik wil zelf ook nog Dynomation hebben en al helemaal Virtual Engine, maar die laatse is onbereikbaar.


Hmmm deze Virtual Engine toevallig?


Ik kan hem wel ff uploaden als iemand er interesse in heeft.
 

Dit topic is 19407 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved