Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - Variabele uitlaat

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 82 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #7808 - Variabele uitlaat
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 60183 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Neonlampje 5-3-2003 13:00 Print topicpost
Posts: 14825
Ik zat zo te denken...
bij 4T motoren kan je dmv een megafoon-uitlaat een variabele uitlaat creëren...

Bij 4T is het alhoewel een heel ander principe, je wilt 2 onderdrukken creëren, en door lengte van pijp te berekenen heb je dus een onderdruk bij de uitlaat slag, en de kleppen overlap, door een megafoon toe te passen krijg je een soort variabele buis (principe zal ik ff opzoeken)

Dit systeem lijkt mij ook toepasbaar op een expantie uitlaat, de stinger maak je op deze manier variabel, ik weet niet in hoeverre dit zal bijdragen aan een snellere uitlaat, dat is dus mijn vraag

systemen als in en uitschuifbare conussen enzo heb ik maar verworpen.. dat is niet te bouwen door een amateur
 

Rudy 11-3-2003 13:17 Print reply

Posts: 3471
Snellere 4takten werken met bepaalde klepoverlap(staan uitlaatklep nog los terwijl inlaat ook al open gaat). Bedoeling hiervan is door het vacuum wat de sneluitdtromende uitlaatgassen zouden moeten trekken de inlaat gassen mee te nemen.
Heel mooi allemaal (toch) maar dit werkt alleen op een bepaald toerental (meestal op het maximale koppelgebied)(werkt ook samen met een inlaat kanaal die door bepaalde lengte een soort puls moet maken en die moet precies teruggaan als de inlaat losstaatmaar dat is weer een ander verhaal... (bmw heeft o.a. variabele inlaat kanaal lengte om die reden).

Probleem is alleen dat onderin toeren door de klepoverlap veeluitlaag gassen regelrecht de uitlaat in gaan (krijg je die leuke knallen van in f1 auto). Yamaha heeft daar (in 1988 ofzo al) een leuk idee op gevonden: exup klep. Het is een klep in de voorbocht van het uitlaat stysteem die onderintoeren voor wat extra weerstand in de uitlaat zorgt. Systeem blijkt best goed te werken.

Of het op 2-takt werkt: denk het eerlijk gezegt niet (misschien dat een klep in de voorbocht zou werken maar dat is netzoals variable connussen moeilijk realizeerbaar.)
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Zoetahmeerdah [Marcel] 11-3-2003 13:27 Print reply

Posts: 5995
ik ken iemand die een kreidler had..die had zo iets op ze 80cctje.

die kon ze expansie veranderen ofzo iets..heel vaag verhaal.

als ik hem zie zal ik het nog eens vragen
 
ik haat mensen
Neonlampje 11-3-2003 22:26 Print reply
Posts: 14825
hmja ik heb het niet over kleppen rudy, eerder de vorm van de stinger...
edit: dat over die klep in de uitlaat is er al, heet ATAC soort voorloper van de powervalve zegmaar

ja een variabele uitlaat.. je zou een grote o-ring moeten hebben.. dan zou je de belly van grootte kunnen veranderen dmv een servo-systeem..

Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 11-3-2003 22:35
 
Rudy 11-3-2003 22:28 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje

hmja ik heb het niet over kleppen rudy, eerder de vorm van de stinger...

ja een variabele uitlaat.. je zou een grote o-ring moeten hebben.. dan zou je de belly van grootte kunnen veranderen dmv een servo-systeem..


hehe maar je 4-takt verhaal klopte niet


 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Neonlampje 11-3-2003 22:32 Print reply
Posts: 14825
Ik heb het nog niet precies uitgezocht..

ik snap het hele kleppen overlap etc.. daardoor moet je dus je uitlaat op maat maken enzo, maar een conische uiteinde die de pijp variabel schijn te maken heb ik nog niet helemaal door...
 
Joost 12-3-2003 15:17 Print reply
Posts: 1108
Stinger heeft niet zo heel veel invloed op de uitaat. Reflectie (compressie) golf komt van uit de bavel en niet van uit de stinger.

Suzukie RGV had op zijn 2001 motor een variable header die gestuurt werd door een servo. Ik denk dat daar wel voordeel in kan zitten. Maar een dergelijk meschanisme is moeilijke te maken van wege de hoge temperatuur tpv de header.

 
It is going to be a Endless summer...
Martijn 12-3-2003 16:06 Print reply
Posts: 10000
lude..jij bedoelt zon soort diafragma? wat ook in spiegelreflexcameras zit...en achter op straaljagers zit ook zon straalpijp die van diameter kan veranderen... dat zou opzich wel handig zijn...

en rudy...je hebt nu toch ook gewoon variabele kleptiming ...
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Neonlampje 13-3-2003 12:31 Print reply
Posts: 14825
neej dat bedoel ik niet... ik bedoel gewoon een megafoon-pijp, gewoon een conische stinger...

Maar ik denk wat joost zegt dat het toch weinig uithaalt... onderdruk die je daarmee variabel maat heb je helemaal niet nodig...

ja een variabele uitlaat,

eehm ID:
wat als je een soort enorme tap erop zet..
je last b.v een stipje metaal.. gebogen eromheen.. deze las je ook aan de andere conus, de binnenkant... zodat je ze inmeaar kunt draaien (dmv dus een servo oid) op die manier is het relatief best gasdicht, helemaal met de snelheden van die stromingen... hmm.. zal nog ff over nadenken
 
Rudy 13-3-2003 18:30 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Martijn


en rudy...je hebt nu toch ook gewoon variabele kleptiming ...



ff lekker offtopic:
idd je heb tegewoordig ook variabele kleptiming maar op een motor is dat eigelijk te groot (honda heeft het op de 2002/2003 vfr800).
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Martijn 13-3-2003 20:41 Print reply
Posts: 10000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje

neej dat bedoel ik niet... ik bedoel gewoon een megafoon-pijp, gewoon een conische stinger...




die je dus niet van vorm kunt veranderen? of wel?

en als stinger niet uitmaakt heeft et dus idd weinig nut. kom je toch weer bij een soort powervalve uit denk ik...
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Joost 27-3-2003 16:57 Print reply
Posts: 1108
Heb nog even over die megafoon stinger lopen denken en opzich zit er toch wel een klein voordeel aan. Een diffengerende conus creeert een expantie (zuig) reflectie. Met een diffengerende stinger zou je dus evt een kleinere stinger diament kunnen nemen (ivm de expantie golf). Hierdoor hou je meer reflectie oppervlak over van je baffel. Voordeel zal echter wel minimaal zijn...
 
It is going to be a Endless summer...
Neonlampje 27-3-2003 20:53 Print reply
Posts: 14825
hmja... je zal het niet merken dus...


Ik had nog een wild id, laatst half groggy in bed met bell boek,
een variabele cylinder...

Je neemt een cylkop.. deze draai je af, zodat deze net in je cylinder past.. vervolgens draai je er een sleuf in, aan de zijkant zodat je een zuigerveer erin kunt zetten (deze moet heel nauw sluitende zijn, moet niet gaan klapperen ofzo)
De cylkop bevestig je b.v aan je frame, moet stevig zijn!
nu moet je een soort schuifbaar systeempje maken voor je spoelers etc...
Als je nu hoger in toeren komt zou je eventueel dmv een servo je cyl 1mm of meer omhoog kunnen schuiven, zonder dat je verbrandingsruimte verandert!
Als dit realiseerbaar is, samen met een variabele uitlaat (waarvan je de belly dmv een oring etc variabel maakt)... volgens mij is dat een heel interessant projectje!!

maar met die megafoon ga ik een keertje testen!
 
ardan 7-5-2003 12:53 Print reply
Posts: 595
dat wild idee van de cil die mm verschuift is echt niet haalbaar denk ik,zeker niet voor de middellen die wij voor handen hebben.

zo had ik zelf ook eens aan een kleppensysteem gedacht waarbij klep i.p.v in verbrandigsruimte opende,opende door naar buiten toe te openen waardoor hij veel groter open kan en er veel meer mengsel binnenstroomt.

MAAR de ontploffing van het mengsel is zo krachtig dat je de klep nooit zo hard kunt spannen dat hij niet naar boven (open) geblazen word door de expansie van het mengsel.dit zal ook zo geval zijn met je cilinder idee.

misschien als je bij honda/aprillia ofzo werkt dat je na vele jaren onderzoek op iets komt dat werkt,maar daar werk je niet dus....
 
have a blast,go fast
gonzales 10-12-2003 21:35 Print reply

Posts: 1319
suzuki heeft aec automatic exhaust control . dit is eigenlijk niks meer of min dan een powervalve die je uitlaatpoort kleiner maakt bij lage r.p.m en volledig open bij hoge r.p.m meschien dat dit wel helpt . als je nu een powervalve achtig iets maakt die je uitlaatpoort sluit en opent dan kan je ook meer kracht bij lage rpm
 
burn your rubber not your soul
Teunmenator 25-12-2004 23:50 Print reply

Posts: 2524
Het is een oud topic maar ik wilde er graag wat aan toevoegen ik heb namelijk het volgende idee en wil dit met een neef van me uit gaan werke. Maar waarschijnlijk wel pas over een paar maandjes. Ik ben alleen benieuwd hoe realiseerbaar het is en of je misschien afstellingsproblemen krijgt die je tegen gaan werken.

Dit had ik eigenlijk in gedachte, het idee is vrij simpel. Door de timing van je uitlaat poort te veranderen (hij gaat dus eerder dicht) Verlaag je je blowdown. Een lagere blowdown betekend eigenlijk dat je powerband lager ligt. Op deze manier kun je een vrij hoge blowdown nemen (ik denk dan aan een blowdown van 43 ofzo). Dit plaatje schuift via 2 groeven in je uitlaat poort dicht zo dicht mogelijk naar de opening van het begin van je uitlaat poort. Nu is je blowdown dus lager. (hangt natuurlijk van de dikte af maar als je indenkt hoeveel 2mm ophogen van de poort al scheelt Dan zou je een plaatje kunnen nemen van 3 zodat hij in het begin lager iets lager is en daarna hoger). Als je meer toeren gaat maken het liefst als je zeg maar op "3/4 van je powerband zit", moet het plaatje omhoog geschoven worden. Dit kan denk ik niet doormiddel van een gesplitste gaskabel omdat als je dan volgas geeft (in lage toeren) schuift het plaatje al naar boven.



Ik denk dat het het beste zou zijn het zo te maken dat je 2 standen hebt. Dicht of open. (geleidelijk zal niet realiseerbaar zijn en het is dan meer een belemmering van de doorstroming van je uitlaatgassen dan dat het de timing verandert als hij maar een klein stukje opschuift). Je zou dan een dun kabeltje aan het plaatje zelf moeten maken. En een motertje eraan maken die zeg maar een kabel een stukje in kan trekken ofniet (dat is dus het probleem kweet niet of dat bestaat). Je zou het motertje dan kunnen activeren door de stroom die recht van je spoelen als indicator te gebruiken. Je laat het motertje dan intrekken als de stroom boven een bepaald voltage komt. en onder een bepaald voltage moet hij het kabeltje weer ruimte geven.

Op deze manier denk ik dat je je powerband dus kunt verbreden zonder hem zwakker te maken, alsof je dus 2 keer een powerband achter elkaar krijgt. Nou zit je dan natuurlijk met de uitlaat die specefiek gericht is op een bepaald toerengebied. maar als je deze zeg maar hebt liggen bij de powerband zonder het plaatje. dan denk ik dat hij gewoon een stuk beter door kan trekken bij de lage toeren met dit plaatje.
Als je dan ook nog es zou kunnen maken dat de uitlaat varieert dan zou het natuurlijk helemaal mooi zijn.

Op het rechtse plaatje zie je dat het plaatje wat de uitlaat poort inschuift omhoog kan schuiven zodat het niet meer in de weg zit. In de ruimte waar het in omhoog kan schuiven kun je bijvoorbeeld 3 veren naast elkaar zetten die het plaatje naar beneden duwen. en dan 1 (of misschien zelfs 2) kabel(S). die waarmee je het plaatje omhoog kunt trekken.

Dit bericht is ge-edit door Teunmenator op 25-12-2004 23:56
 

Dit topic is 60183 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved