Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - Idee voor Quick-shift systeem.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 141 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #7673 - Idee voor Quick-shift systeem.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 42722 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Joost 25-2-2003 11:47 Print topicpost
Posts: 1108
Vandaag ben ik begonnen met het schakel systeem van de sprintracer. Nu wil ik daar twee systemen op maken, een quick-shift om met WOT te kunnen schakelen en air-shifter. Dat is peunamatisch schakelen dmv druk knopje op het stuur (toch nog wat geleerd op de motor beurs).

Nu zat ik even te denken hoe je simpel een quick shift systeem zou kunnen maken, zonder moeilijk te doen met schakelaars. Nu kwam ik op volgende idee:

Op de schakel wals zit een zo’n plaatje dat contact maakt als je schakelwals in de neutraal stand staat. Wat nau als je dit plaatje vervangt door een met 6 lipjes, die dan tussen de versnellingen staan. Vervolgens sluit je de positieve draad die van CDI naar bobine gaat, aan op de draad die normaal voor je neutraal lampje gebruikt. Zodra je schakelt sluit je de bobine dus kort (zelfde als contact slot) en kun je met WOT schakelen zonder koppeling. Als hij in de versnelling komt word de verbinding weer verbroken en kan de bobine weer vonken.

Zou dit werken of vergeet ik iets.



Dit bericht is ge-edit door Joost op 26-2-2003 17:22
 
It is going to be a Endless summer...

Martijn 25-2-2003 12:48 Print reply
Posts: 10000
opzich is dat volgens mij wel een heel goed plan, dan weet je ook zeker op welk moment de ontsteking onderbroken wordt. Wat ik me zelf altijd afvraag is of dat wel vlug genoeg gaat. Ik heb telkens het idee met die quickshift dat hij alweer in de versnelling zit terwijl de ontsteking nog maar net onderbroken is.

Btw...als je bij honda's dat plaatje kunt vervangen is DGI ook weer een optie bij honda's maar dat terzijde.

Het is iig een beter plan dan met een reedcontact ofzo denk ik.

Dat schakel-by-wire is ook cewl, maar waarom hydraulisch/pneumatisch? electrisch kan ook, maar aangezien het voor je racer is heb je vast geen stroomvoorziening he...

iig kun je dat wel weer electrisch koppelen aan je quickshift, dat als je opschakelt met een knopppie dat ie dan automatisch je ontsteking onderbreekt..

Ik weet niet of je een accu wilt gebruiken op de racer (ivm gewicht oid) maar je zou servo's oid kunnen gebruiken om de versnellingen te kunnen bedienen.
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
Neonlampje 25-2-2003 14:18 Print reply
Posts: 14825
[img]images/1046860120.jpg[/img]
dit niet wat? als je goed afstelt is het heel acuraat, en het onderbreekt je ontsteking voordat je schakelt, niet pas halverwege het schakelen zoals jij met dat plaatje krijgt.. (en daarnaast krijg dat maar eens goed afgeregelt, maar verder handig systeem, je signaaldraad gewoon aftappen naar dat pinnetje en het werkt al... )
pneumatiek voor het schakelen is niet zo moelijk, ik zou een aparte bus perslucht hiervoor meenemen, en een lucht-cylinder die 1 kant op werkt, en aan de onderkant van de pook een dikke veer die hem terug trekt wanneer je geschakelt hebt...

btw, dat zou echt n super systeem zijn!!!


btw2: bij mij op school bij wtb lagen een aantal zuigers met meters overlopen etc etc gewoon voor het oprapen maargoed, zoiets jatten begin ik niet aan,strax word ik hier ookal van school getrapt

ohja: wat nou als je pneumatisch gaat schakelen, dan kan je dmv condensatortje voor x aantal miliseconden een transistor oid triggeren die signaal kortsluit (transistor trysistor, relais whatever )

Dit bericht is ge-edit door Neonlampje op 25-2-2003 15:06

Dit bericht is ge-edit door nick op 5-3-2003 11:28
 
Zeta-boy 25-2-2003 20:01 Print reply

Posts: 2066
Nu weet ik dat ze op motor-forum ook eens daarover gehad hebben. Destijds lieten ze wat foto's zien van een dragracer die ook quickshift had. Die werkte pneumatisch. Hij had daarbij ook een flesje perslucht. Maar als je echt goede feed-back wilt hebben moet je even mailen naar Paul Ritzen. Hij zit ook op het motor-forum en heeft een eigen dragracer gebouwd. Die man heeft werkelijk heel veel ervaring ermee. E-mail: paulritzen@wannadoo.nl

succes ermee verder.
 
The show must go on, on and on. Does anyone know what we are living for??
verwijderd 26-2-2003 9:23 Print reply
Posts: 4082
ik wou het ook al gaan maken op nsr met cr125 (of cr250) blok. en op mbx van een maat van me.

maar wij hadden het gewoon uber simpel in gedachten. gewoon een contact puntje vlak boven het schakelpookje (waar het signal draad op aan gesloten zit. en als je je pookje ook maar iets aan raakt maakt ie al kortsluiting dus (dus geen vonkende bougie).
dus lekker met WOT schakelen, met beetje geluk gaat het uitlaat dan ook knallen, vind ik uber vet

Dit bericht is ge-edit door symen op 26-2-2003 9:25
 
Joost 26-2-2003 17:20 Print reply
Posts: 1108
Voordeel van mijn idee is dat het wat robuster is. Geen externe componenten, gewoon heel simpel. Plaatje is niet zo moeilijk om te maken dus ik probeer het eerst even uit op mijn MT blok. Als het niet werkt laat ik het lekker zitten, kan toch geen kwaad. Alleen even de singaal draad er van af halen, neutraal lampje gebruik ik toch nooit.

Dave: Bedankt voor dat e-mail adres, ik zal hem binnenkort even een e-mailtje sturen. Ik heb nog wel wat meer vrage over het modificeren van het schakel systeem. Onder andere over de werking van een pro-cut en under-cut wals meschien dat hij daar wat meer over weet. Ik denk niet dat de mensen hier daar veel over weten.
 
It is going to be a Endless summer...
Zeta-boy 5-3-2003 2:41 Print reply

Posts: 2066
Heb je hem al gemaild Joost?? Zoja, wat voor ideeen had hij?
 
The show must go on, on and on. Does anyone know what we are living for??
Joost 6-3-2003 15:26 Print reply
Posts: 1108
Yep, het kwam er op neer dat air-shift de manier was. Dat schakelt nl. veel sneller, quick-shit is zeg maar de methode die zoals in ludes foto.

Het pro/under-cut verhaal heeft niet zozeer te maken met de schakelwals maar juist met de nokkjes op tandwielen (die inelkaar grijpen). Maar goed, ik snap het ook nog niet helemaal en ik wacht nog op een mailtje van hem. Zodra ik die heb zet ik het hier ook wel even.
 
It is going to be a Endless summer...
bart de schakelgek 7-10-2003 17:48 Print reply

Posts: 5987
mag ik vragen hoe het met het quick-shift systeem is afgelopen, of iemand het op zijn brommer heeft gebouwd?

ik zit bij het supermono team van mijn school, wij gaan volgend seizoen ook (weer) quick-shift gebruiken, ik zal er info over opvragen en foto's, misschien zelf wat fabrieken aan de hand van de motor
 
Limburger
Neonlampje 8-10-2003 10:57 Print reply
Posts: 14825
Ehm joost heb ik al weer tijden niet op het forum gezien, noch op msn oid.

Dus de kans dat hij hier op reageert is minimaal

Pneumatisch schakelen btw is wel leuk, alleen ik denk toch dat je met en stappenmotor en wat electronica een veel beter en vooral lichter systeem kunt realiseren.. (keering op carterdeksel die direct op de schakelwals zit. .n aantal optocouplertjes om te zien in welke versnelling etc hij staat, vrij simpel allemaal.. en practisch net zo snel, maar veel preciezer)
 
Honda MBX80 15-10-2003 21:54 Print reply
Posts: 258
Ik ben zelf ook op mn racer bezig met een idee voor een quickshift-schakeldegedeelte. En ik ben van plan om het te gaan proberen met een drukschakelaartje gelijk aan van die kopjes op je stopwatch, om de tijd te laten lopen en te stoppen. Op het moment dat je je pedaal intrapt maakt ie eerst sluiting omdat je dat schakelaartje indrukt en dan pas schakelt, wat natuurlijk wel van belang is, net als met andere systemen, dat dit goed ingesteld moet worden. Dit leek mij op zich wel uitvoerbaar. Ik wil eigenlijk te weten komen hoe dat op 125/250/motogp machine's werkt. Maar dit is nogal lastig te vinden informatie. Als ik het werkend heb dan post ik het hier met pics.
 
a honda highrider 5-7-2005 21:21 Print reply

Posts: 1818
waarom word er niet gebruik gemaakt van inventors/benaderingsschakelaars?

en dan niet de plc bestuude natuurlijk.

Dit bericht is gewijzigd door a honda highrider op 5-7-2005 om 21:36 uur.
 
D? Mo(raal)derator
Neonlampje 5-7-2005 23:25 Print reply
Posts: 14825
capacatieve bedoel je?

omdat die duur zijn.
 
a honda highrider 6-7-2005 11:32 Print reply

Posts: 1818
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Neonlampje
capacatieve bedoel je?

omdat die duur zijn.



ja idd, dat is volgems mij ook het enige nadeel, beneden de 70 euro heb je ze niet nieuw.

@ lude. als je er een keer iets meer wil proberen ik kan er wel 1 gratis regelen. Bij ons wanneer het een twijvelgeval is worden ze weggegooit, en dan zjn ze vaak nog gewoon helemaal goed.
 
D? Mo(raal)derator
Neonlampje 6-7-2005 11:37 Print reply
Posts: 14825
Dat is altijd leuk
als je wat hebt liggen moet je maar ff inboxen oid
 

Dit topic is 42722 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved