Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Pro Forum - cilinderkop 200r

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 901 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Pro Forum - Topic #7444 - cilinderkop 200r
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 10819 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Zoetahmeerdah [Marcel] 7-2-03?20:30 Print topicpost

Posts: 5996
vraagje aan de slimme mensen onder ons.

ik heb een cilinderkop van mijn mtx200 blok ik ga de squishrand op 0.7 houden.

nou was mijn vraag wat vinden jullie van 50% voor een apparaat dat maximaal 7 duizend toeren gaat draaien en goed uit een bocht moet accellereren?
het liefst ga ik nog wat kleiner. als ik hem op 50% hou dan krijg ik een band van 17mm, op een cilinderkop van 68mm doorsnee.

hieronder 2 foto's

tevens vroeg ik me af..ik denk dat ik gewoon 1:50 wil blijven gaan smeren. zoveel toeren maakt hij toch niet..
wat is een mooie compressie die daarbij past voor normaal straatgebruik? er komt tevens een o-ring in.



liever heb ik dat dit topic hier blijft staan totdat er iemand wat zinnigs reply's dan dat het naar beneden zakt thnx

plaatje van de voetpakking. dit is een orginele. er zit een soort o ring in de pakking zelf.


edit: ik heb een topic geopend op istuning..maar dat heb ook uiteindelijk niet veel zin omdat ze geen zin hebben om info te verstrekken die ze normaal verkopen..maar daar kwam ik uit dus dat een redelijke compressie voor op straat wel rond de 12 a 13 lag. dus das wel mooi. ook ga ik de squishband wat kleiner maken..hoe groter hoe meer vermogensverlies op top volgens mij. wel blijft de squish op 0.7

[Dit bericht is ge-edit door zoetahmeerdah op 8-2-03 14:38]

[Dit bericht is ge-edit door zoetahmeerdah op 9-2-03 14:21]

[Dit bericht is ge-edit door zoetahmeerdah op 11-2-03 16:02]

Dit bericht is ge-edit door zoetahmeerdah op 27-2-2003 10:43
 
ik haat mensen

Joost 13-2-03?14:33 Print reply
Posts: 1108
50% hoeft niet Perse, dat is alleen voor motoren die op het heel veel kans op detoneren hebben. Ik denk dat je met 25% ook wel weg kan komen. Je moet op macdizzy es het articel zoeken over "the art of squizing things till they give power". In dat artikel staat het id achter de squize band goed uitgelegt.

Volgens mij is de link op macdizzy dood, maar dat moet je zelf dan maar ff bekijken. Als je hem echt niet kan vinden heb ik evt wel een uitgeprint exemplaar dat ik wel wil scannen/over-typen/kopieeren.

0.7mm Voor een 200cc is denk ik aan de lagekant. Hoe groter de cilinder in houd hoe ruimer de squize-band mag zijn...



Ah, de site doet er weer, hier onder de link
Op met Macdizzy board staat ook heel veel informatie over "MSV", moet je maar even zoeken op "MSV" of "Head reprofiling" (MSV= maximum squize velocety).
[URL[t]]http://www.gs.cornell.edu/mikeh/rdheat/RD-heat1.htm[/t]klika de linka[/URL]


[Dit bericht is ge-edit door Joost op 13-2-03 14:49]
 
It is going to be a Endless summer...
Zoetahmeerdah [Marcel] 13-2-03?14:38 Print reply

Posts: 5996
mja dat zat ik achteraf ook te denken dat 50 wel erg veel is..zo extreme compressie ga ik hem nou ook weer niet geven. het is gewoon dat er een goeie squishband inzit. bell heeft er niet echt veel voorbeelden instaan vond ik. hij gaf 3 verschillende toepassingen en dat was het. niet echt verteld hoe je het kan bepalen..of ik heb er overheen gelezen na 6 keer maargoed m'n technishe engels is nie al te best


edit: waarom vind jij dat bij een grotere boring de squish groter mag joost? volgens mij hoeft dat niet, heb dat van meerdere mensen vernomen.van ivo(is tuning) en van hans.
het gaat volgens mij om het heatsink principe. sommige motoren hebben ook gewoon 0.7 squish.

als het blok weer in elkaar zit zal ik de compressie eens uitrekenen. ben vergeten de deck heigt te bepalen tijdens het uitelkaar halen.


edit2: hun hebben het over een squish van 0,6 op een 350cc motor als ik er effe snel doorheen kijk.

[Dit bericht is ge-edit door zoetahmeerdah op 13-2-03 14:52]
 
ik haat mensen
Joost 25-2-2003 19:03 Print reply
Posts: 1108
Ze hebben het over 0.035", dat is 0,9mm. Ik heb es een stuk over een RZ gelezen die een squish had van 1,0 mm, vandaar dat ik dacht dat de squishe hoger kan zijn bij een grotere boring. In bells boek staat trouwens ook een tabel met squishe clearence vs cilinder inhoud. Maar echt een reden zie er ook niet voor, ik denk dat je gelijk hebt met die 0,7mm.

Bell zegt niet echt veel over de breete van de squische band. Samengevat haal ik er het volgende uit:

Hoe dunner de squishe band, hoe beter. Dit omdat de squishe-band een negatief effective op de hoeveelheid mengesel dat direct verbrand zal worden. Je hebt dus meer mengsel dat onbenut word. Een brederebande is echter veiliger omdat het beter koel eigenschapen heeft.

Als je dat oude setje programmas nog hebt (de progxx.exe serie) dan zou je die evt kunnen gebruiken. Prog41 & 42 doen iets met "head reprofiling". Die programma's kunnen de MSV uitrekenen. Als het goed is moet die rond de 20 m/s liggen.



Dit bericht is ge-edit door Joost op 26-2-2003 21:40
 
It is going to be a Endless summer...
Pingu 26-2-2003 17:22 Print reply
Posts: 1842
Quote:
Hoe dunner de squishe band, hoe beter. Dit omdat de squishe-band een negatief effective op de hoeveelheid mengesel dat direct verbrand zal worden. Je hebt dus meer mengsel dat onbenut word. Een brederebande is echter veiliger omdat het beter koel eigenschapen heeft.

Als je dat oude setje programmas nog hebt (de progxx.exe serie) dan zou je die evt kunnen gebruiken. Prog41 & 42 doen iets met "head reprofiling". Die programma's kunnen de MSV uitrekenen. Als het goed is moet die rond de 20 m/s liggen.

Er staat hier op het forum ergens een link, op die site stond dat hoe breder, hoe meer vermogen onderin. Dan is het nog maar de vraag of je zo smal mogelijk moet gaan. 40% was al smal, 60% was zegmaar breed. Ik heb heb 40% genomen, omdat dat goed uitkwam, de holte voor de bougie begon daar namelijk. Voor die 200r zou ik dan eigenlijk zo breed mogelijk gaan, hij hoeft van jou toch geen toeren te maken. 7mm squishhoogte moest volgens hans f. altijd gaan, dat heeft hij ooit gezegd.
 
2fast 2stroke mbx80 tuned
Hier_ben_ik - Administrator 26-2-2003 20:46 Print reply

Posts: 8499
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joost

[..]

(alwin, kan deze naar eet PF? (verwijder dit maar zodra je ehm hebt verplaatst))
Quote:


zo gauw mijn moderaterfuncties zijn aangepast zal ik dat zeker doen joost kan nu nog ff niets als EF modereren, nick komt zeer binnekort weer thuis dus dan wordt het wel geregeld.
 
Members zijn vervelend :-|
Woeter 26-2-2003 21:20 Print reply

Posts: 2832
Ik verplaats m wel ff naar PF met m'n toverkunsten

Move TF --> PF

EDIT: Tiepvaut



Dit bericht is ge-edit door Woeter op 26-2-2003 21:21
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 26-2-2003 21:54 Print reply

Posts: 5996
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Pingu

[...]

Er staat hier op het forum ergens een link, op die site stond dat hoe breder, hoe meer vermogen onderin. Dan is het nog maar de vraag of je zo smal mogelijk moet gaan.




ik heb dat ook in een artikel gelezen ergens dat 0.7..maargoed ik ben het er niet mee eens dat hoe breder je gaat hoe meer vermogen je heb. het principe zoals joost al zei is dat het detonatie tegengaat (hoe breder hoe minder kans omdat je heatsink groter is) maar dat gaat ten nadelen van je topvermogen. das een feit.

dus hoe smaller hoe "beter" voor je topvermogen
maar als je te smal gaat heb je weer kans op detonatie. je moet eigenlijk hier een tussenweg inzoeken maar dat gaat nogal lastig.


 
ik haat mensen
Rudy 26-2-2003 21:59 Print reply

Posts: 3471
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Zoetahmeerdah [Marcel] 27-2-2003 11:20 Print reply

Posts: 5996
verder nog even een kleine samenvatting.

ik denk dat ik de compressie 12.5:1 aanhoud. het hoeft ook niet uberhoog te zijn tis meer dat ik de cilinderkop gewoon in orde heb, want hij heeft nu zo'n vage vorm. verder had ik nog een poortmap gemaakt. en kwam ik op 30 blowdown dat vink best hoog voor een 200cc.
als ik iemand ken die een scanner heeft zal ik hier de poortmap wel posten voor de geintresseerden.

denk dat ik de cilinder gewoon voorlopig nog even laat totdat ik de time area's kan berekenen.
in principe kan de uitlaatpoort iets van 5mm breder.

ik zal die pro serie nog eens doorkijken als ik tijd heb. heb ze ook ergens in een topic ge-upt. zal die link eens zoeken..

ik zit nu op 10.72% squishband. (band van 8mm, boring van 67mm) jammer dat ik me compressie niet weet. waarom ik de squish ook iets breder wil is omdat ik met die kop bij een vent langsgeweest was, en die zei dat hij bijna was gaan pingelen. dus daarom zou ik graag die squish ietsje breder willen maken.

trouwens, je had er een apperaatje voor om te meten wanneer je zuiger op ze bdp staat. waar zou ik die kunnen bestellen? en wat is de benaming daar psies van?


Dit bericht is ge-edit door zoetahmeerdah op 27-2-2003 11:22
 
ik haat mensen
Rudy 27-2-2003 11:40 Print reply

Posts: 3471
Vhm verkoopt daar d8 ik wel wat in
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Joost 27-2-2003 13:48 Print reply
Posts: 1108
30 Graden blow-down hoog voor 200cc? Hmm jha, dat kun je evt wel na rekenen met time-area maar een blow-down <30 graden is eigenlijk alleen wenselijk voor hoog-toerige (lees weg-race) motoren. Vlinder poort schilt natuurlijk wel wat, maar ik denk dat je niet lager moet gaan dan 30 graden.

Die squish van 10.72% is wel erg klein, kan je bijna geen squish noemen. Dan is het inderdaad wel slim om hem breder te maken.

Bijna elke motor zaak verkoopt dat "bdp vind" apparaatje wel. Het is gewoon een meetklok met een verloop stukje voor je bougie gat.

Ik heb trouwens nog wel een vraag voor rudy, waarmee meet jij het volume van de verbrandings kamer? Ik heb hier nu een spuit liggen met een naukeurigheid van 0.5cc maar is dat nauwkeurig genoeg? Er zit hier in Leek ook een glas blazerij waar ik vroeger altijd gratis reageer buisjes weg haalde voor experimetjes. Die kunnen denk ik ook wel goedkoop buretten leveren. Ik vraag me alleen af of die nauwkeurigheid nodig is? Het is toch al heel moeilijk om te zien waarneer je aan de onderkant van het bougie gat zit.

En marcel, een poortmap is natuurlijk altijd interesant
 
It is going to be a Endless summer...
Zoetahmeerdah [Marcel] 27-2-2003 14:12 Print reply

Posts: 5996
jah ik stond ook vaag te kijken..30 graden voor zo'n ding..

ik weet wel dat de uitlaat (ori) het meeste vermogen leverd op 6800rpm. maar ik hoorde van iemand die ook zo'n ding heb die hem aan het inrijden is em redelijk vlot in het 10.000 toeren gebied trekt. maar ik kon niet echt uit hem opvatten dat hij op dat gebied nog een soort van kracht had..

ik was al wel van plan om zelf er een uitlaat voor te bakken. (aangezien ik die ori van die man geleend heb)
dat zou mischien die 30 blowdown kunnen verklaren. maar waarom hij dan op 6800rmp ze max vermogen afgeeft?? beetje vreemd..mischien toch om hem vanuit de fabriek uit te begrenzen ofzo?
of ik maak ergens een denkfout.

 
ik haat mensen
Blukaap 27-2-2003 14:18 Print reply

Posts: 10006
Volgens mij heeft blowdown niet echt alles te maken met het toerental waarop ie topvermogen levert, maar hebben de timing van de spoel en uitlaatpoort(en) daar een grotere invloed op.

Ik denk nl niet dat iets met 170 graden uitlaat en 110 graden spoelpoorten z'n topvermogen erg hoog zal afgeven.
 
Bastila is lief
Rudy 27-2-2003 14:32 Print reply

Posts: 3471
Idd , is toch meer verhouding tussen spoelpoort en uitlaat.
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Hier_ben_ik - Administrator 28-2-2003 15:25 Print reply

Posts: 8499
Op verzoek eventjes een post van Hans F, heeft nog geen PF acces maar hij heeft het volgende te reply'en:

Quote:

Marcel, hoe kom jij aan die 10,72%? Volgens mij heb je met een squishbandbreedte van 8mm bij een boring van 67mm een squishbandopp. van 22,45%.
Boring= 67mm opp= (67/2)^2 * 3,14 = 3524mm^2
Boring= 67-8=59mm opp= (59/2)^2 * 3,14 = 2733mm^2
2733/3524=0,775
De opp, van de squishband is dus (1-0,7755)*100% = 22,45
toch? of maak ik een rekenfout?

wat ook erg belangrijk is, is de vorm van de verbrandingskamer.




typfoutje van Hans


Dit bericht is ge-edit door Hier_ben_ik op 28-2-2003 15:32
 
Members zijn vervelend :-|

Dit topic is 10819 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved