Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - vraagje thermostaat

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 608 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #7223 - vraagje thermostaat
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 501 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Aprilia r-ass 25-1-03?18:38 Print topicpost
Posts: 741
ik heb van de week een 70 cc onder me rs gedaan..maar ik heb de thermostaat eruitgelaten...brommerboer zei dat dat kon..klopt dat? kweet wel dak um nu goed warm moet rije
 
I like Castrol!

Blukaap 25-1-03?19:47 Print reply

Posts: 10008
Ja hoor, kan prima.
Idd een stuk voorzichtiger warmrijden, maja, het is 1 onderdeel wat niet meer kapot kan ,
 
Bastila is lief
electrics 25-1-03?21:07 Print reply
Posts: 111
Je kunt je thermostaat gerust weglaten, je brommer zal er niet stuk van gaan.

Echter de thermostaat zit er niet voor niets in, deze zorgt ervoor dat je cilinder alleen koelwater krijgt als dat nodig is en de rest van het water dus koud blijft.
Zo heeft je brommer altijd koud water genoeg mocht de temperatuur ineens snel oplopen.
Is je thermostaat eruit dan heeft je brommer geen koud water voor als het nodig is, je moet dan dus beter op de temperatuur-meter letten ??k als hij warm is.
Dit in verband met warmlopers/vastlopers.

Tevens blijft de temperatuur van je cilinder constanter, en dit komt de slijtage van je cilinder weer ten goede.

Ik zou je thermostaat erin laten. het is een onderdeel wat stuk kan maar het is beter voor de brommer.

 
Hier_ben_ik - Administrator 27-1-03?09:43 Print reply

Posts: 8499
wat zit jij nu weer te zwetsen van "hij houd koud water achter de hand" en zo nog wat dingen..

tis alleen zodat je cilinder sneller op temperatuur is omdat het water niet rondgepompt wordt als het te koud is. ik haal ze er altijd uit want mijn kx heeft ook niet zo'n ding en die kan ook zonder dus dan moet men mtx het ook zonder kunnen. hij zorgt er op zich alleen voor dat de cilinder constant dezelfde temp heeft (zoveel mogelijk iig) maarja, dat hoeft niet..

regelmatig op tempmeter kijken is toch niet verkeerd vind ik
 
Members zijn vervelend :-|
de_koen 27-1-03?12:39 Print reply

Posts: 5595
zonder thermostaat krijg je een grotere en snellere doorstroming, maar of dit postief is ?
Het water blijft dan nml minder lang in de cil en kan minder lang de warmte opnemen,en dus de cilinder minder koelen ,het is dus mogelijk dat de cil word warmer word volgen mij (als er ori een thermo staat inzit namenlijk, bij crosser enzo zal er wel rekening mee gehouden zijn.

Verder zal je temp meter volgen mij ook een onjuist beeld gaan geven want het water word dus minder warm, en daardoor lijkt het of je cil ook minder warm word , terwijl dit tegenovergesteld is.

heeft eriemand een andere uitleg die verklaard waarom je het wel zou moeten doen ? ik kan het nml ook verkeerd hebben hoor,
 
Honda 5-Bak te koop
Hier_ben_ik - Administrator 27-1-03?18:51 Print reply

Posts: 8499
hij koelt dus echt niet minder omdat het water minder lang in de cilinder is om warmte op te nemen hoor


dan neemt toch gewoon het volgende water de warmte op.. hij koelt juist meer als dat ding eruit is omdat het water continu blijft stromen zo hard als het waterpompje rond gaat...


logisch nadenken is toch ooit moeilijk schijnbaar....
 
Members zijn vervelend :-|
electrics 27-1-03?20:33 Print reply
Posts: 111
Quote:
Originally posted by: Hier_ben_ik

wat zit jij nu weer te zwetsen van "hij houd koud water achter de hand" en zo nog wat dingen..

tis alleen zodat je cilinder sneller op temperatuur is omdat het water niet rondgepompt wordt als het te koud is. ik haal ze er altijd uit want mijn kx heeft ook niet zo'n ding en die kan ook zonder dus dan moet men mtx het ook zonder kunnen. hij zorgt er op zich alleen voor dat de cilinder constant dezelfde temp heeft (zoveel mogelijk iig) maarja, dat hoeft niet..

regelmatig op tempmeter kijken is toch niet verkeerd vind ik


Ik zwets niet...

Haal bij een auto de thermostaat er maar eens uit, en ga eens rijden tot hij warm is.
Ga nu een drukke stad in of ga in de file staan.
Doordat de rijwind nu weg is zal je zien dat de temp-meter zeer snel zal stijgen tot in het rode vlak (gaat echt zo snel dat je denkt dat de motor in de soep draait).
Aan het einde van het rode vlak zal de koelvin aanslaan en zodoende het water wel weer koelen.
Heeft iemand dit probleem met zijn auto dan weet JIJ al dat de thermostaat kapot is.
Je brommer heeft GEEN koelvin en dan heb je dus een probleem als je niet snel gaat rijden of hem niet snel uitzet.

De thermostaat zit er NIET VOOR NIETS in.
- Optimale koeling
- Sneller warm
- GEEN oververhitting

 

Dit topic is 501 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved