Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - uitlaat hm 50

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 723 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #70174 - uitlaat hm 50
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 475 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Antonfs1 20-5-2025 14:14 Print topicpost
Posts: 19
hoi, ik wil graag een mvt 90 pro max op mn hm 50 uit 2011 zetten, maar wat voor uitlaat zou er goed bij zijn? ik wil wel graag een bovenlangse. volgens maxiscoot passen beta rr uitlaten ook?
alvast bedankt.
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 20-5-2025 15:45 Print reply

Posts: 8744
Ik ken niet direct een bovenlangse uitlaat voor die kit op jouw brommer.
Een 90cc uitlaat is in praktijk een 70cc uitlaat.
De nieuwere Beta RR en HM hebben een ander frame, dus je moet in elk geval op zoek naar een uitlaat voor het oudere wiegframe type.
Anderen moeten me maar aanvullen, ik weet niet het fijne...
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Antonfs1 20-5-2025 18:51 Print reply
Posts: 19
Oké bedankt, is de mvt 90 een beetje een goeie cilinder? Ik krijg erg gemixte antwoorden
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 20-5-2025 23:01 Print reply

Posts: 8744
Ook weer een algemeen antwoord...waar vergelijk je mee ? Met de originele cilinder ? Met een 70cc kit ?
Waar ben je tevreden mee, wat is het je waard in geld en moeite ?
Want...heb je geen sterkere krukas, andere drijfstang nodig ?

Hier een topic, zij het niet voor jouw 90cc, ter inspiratie :
http://www.brommerforum.nl/showtopic/55153/2
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Antonfs1 21-5-2025 9:07 Print reply
Posts: 19
kijk ik wil graag zon mvt 90 maar ik weet niet of het kwaliteit is, beetje net afgewerkt of na 500 km al in mekaar loopt.ik wil er vooral met vrienden mee rijen, naar werk, en heel af en toe naar school. dus zou wel iets willen hebben wat wel ff mee gaat.
 
Antonfs1 21-5-2025 9:09 Print reply
Posts: 19
en zou het me lukken om zelf die cilinder te prepareren? kan dat gewoon thuis?
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 21-5-2025 13:21 Print reply

Posts: 8744
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Antonfs1
kijk ik wil graag zon mvt 90 maar ik weet niet of het kwaliteit is, beetje net afgewerkt of na 500 km al in mekaar loopt.ik wil er vooral met vrienden mee rijen, naar werk, en heel af en toe naar school. dus zou wel iets willen hebben wat wel ff mee gaat.


Het is wel zeker dat een snelle setup minder lang meegaat dat iets dat zo uit de winkel komt. Maar 500 km is niets, het gaat wel langer mee. En de kwaliteit...laat het ons weten, dan weten wij het ook...ik vermoed op zich goed wel.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Antonfs1
en zou het me lukken om zelf die cilinder te prepareren? kan dat gewoon thuis?


Ik denk dat het een oefening voor gevorderden is...maar hey...alles kan thuis...
Zelf beperk ik me tot monteren en demonteren...ik ga niets berekenen of aanpassen...hooguit bouw ik iets wat anderen al op punt hebben gesteld.

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
joop2 21-5-2025 15:56 Print reply
Posts: 157
"slechte" cilinders zijn er eigenlijk niet.
die zouden na massale klachten gewoon niet meer verkocht kunnen worden.

de hoofdoorzaken van het vastlopen van cilinders liggen eigenlijk altijd bij de gebruiker zelf.

verkeerde afstelling,
valse lucht,
koeling niet in orde,
fouten bij het monteren,
olieproblemen,
ontsteking,
geen onderhoud,
gepruts aan poorten,
niet ingereden,
niet warmgereden.
versleten krukas of lagers gebruikt.

er word altijd makkelijker geklaagd over de goedkopere cilinders dan over de duurdere, want bij de goedkopere "zal het wel aan de cilinder zelf liggen"

wij kregen vroeger vaak cilinders onder garantie retour. en eigenlijk altijd was het een probleem veroorzaakt door de gebruiker.
dat een cilinder uit het midden geboord was, of scheef geboord was kwam toen al eigenlijk nooit voor. als grote importeur wil je ook geen rotzooi verkopen.

dus als je die mvt koopt, alles volgens de regels doet en er verder niet aan gaat rommelen dan kun je er van uit gaan dat hij net zo lang mee kan gaan als de originele cilinder.

p.s:
ik zou als je er nog geen ervaring mee hebt niet zomaar aan de cilinder gaan tunen.
de kans dat hij daarna beter loopt en meer bruikbaar vermogen geeft is erg klein. in de meeste gevallen gaat hij meer verbruiken, mis je vermogen onderin, en worden cilinder, zuiger en zuigerveren zwaarder belast door het hogere toerental waardoor de levensduur afneemt.

de meesten zullen dat echter negeren en gaan direkt aan elke cilinder zitten vijlen en dremelen alsof de fabriek er geen verstand van had.

wat je wel kunt doen is bij een gietijzeren cilinder de poortranden heel lichtjes afronden als dat vanuit de fabriek nog niet is gedaan, zorgen dat de poorten overal even groot zijn in de wand, en de overgang van het carter naar de cilinder gelijk maken.



Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 21-5-2025 om 19:54 uur.
 

Dit topic is 475 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved