Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - aprili sr50 ditech

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 719 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #70166 - aprili sr50 ditech
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 427 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

piet ditech 5-4-2025 16:24 Print topicpost
Posts: 5
goeiedag.
hoop hier een ditech liefhebber te vinden die mij verder kan helpen.
ben al jaren in het bezit van een sr50 ditech die ik helemaal heb gerestaureerd.
heb er door de jaren heen ook al wat problemen mee gehad maar elke keer heb ik het op kunnen lossen.
even in het kort wat er al aan gedaan is:
krukas lagers vervangen.
cilinder en zuiger vervangen.
brandstofpomp vervangen.
teflon afdichting air injector vervangen.
het probleem nu is dat er wel brandstof uit de brandstofrail komt maar niet door de air injector.
heb ook een gameboy om hem uit te lezen maar daar word ik niet veel wijzer van.
hoop dat iemand mij verder kan helpen want ik zou echt niet weten hoe ik dit probleem kan oplossen.
b.v.d. piet.
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 5-4-2025 20:11 Print reply

Posts: 8723
Maar is de injector goed ?
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
joop2 6-4-2025 23:03 Print reply
Posts: 140
meerdere mogelijkheden:

- injector kapot (massa draad aansluiten en dan met een + draad vanaf de accu kort op de aansluiting tikken, als je een klik hoort werkt de injector)

- kabelbreuk tussen stekker en ecu (doormeten met multimeter op de piep stand)

- e.c.u. kapot (LED testlampje op de injector stekker aansluiten en kijken of LED knippert als de startmotor draait)

- stekker temperatuursensor verwisseld met injector stekker. (zelfde test uitvoeren op beide stekkers als bij "e.c.u. kapot", op temperatuur stekker hoort de led niet te knipperen)

- brandstofpomp kapot (druk meten, met contact aan +/- 2.5 bar, bij starten +/- 8bar. brandstofdruk hoort altijd ongeveer 2.5 bar hoger te zijn dan de luchtdruk)

- luchtpomp kapot (druk meten, 4-5 bar) (simpele test als de rest goed is dat is luchtslang op een gewone werkplaatscompressor aansluiten met de regelaar op 4-5 bar en kijken of ie dan start)

ditech/purejet is interessante techniek, maar in de praktijk voor een brommer/scooter het meest vervelende wat je maar kunt hebben






 
piet ditech 6-4-2025 23:27 Print reply
Posts: 5
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Maar is de injector goed ?

dank voor het berichtje.
Heb 3 injectors waar ik alle 3 dezelfde weerstand meet.
Ga er dus van uit dat de injectors goed zijn.
de brandstofreel geeft wel brandstof maar de air injector krijgt op de een of andere reden geen signaal om de brandstof in te spuiten.
ik zou graag willen weten of de ecu het moment van inspuiten regelt of er op een andere manier wordt aan gestuurd.
heb een gameboy met de ditech kaart om alles uit te lezen en fouten te lezen en te wissen.
Als er geen foutmeldingen zijn wil hij niet lopen.
ik weet zeker dat er geen brandstof door de air injector wordt ingespoten en heb zelf het idee dat het aan de ecu ligt.
kan op marktplaats wel een ecu kopen maar weet ook niet zeker of ik dan een goede ecu koop en dan nog steeds niet zeker weet wat het probleem is al die dan nog niet loopt.
mocht iemand mij verder kunnen helpen hoor ik het graag.
 
piet ditech 6-4-2025 23:30 Print reply
Posts: 5
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: joop2
meerdere mogelijkheden:

- injector kapot (massa draad aansluiten en dan met een + draad vanaf de accu kort op de aansluiting tikken, als je een klik hoort werkt de injector)

- kabelbreuk tussen stekker en ecu (doormeten met multimeter op de piep stand)

- e.c.u. kapot (LED testlampje op de injector stekker aansluiten en kijken of LED knippert als de startmotor draait)

- stekker temperatuursensor verwisseld met injector stekker. (zelfde test uitvoeren op beide stekkers als bij "e.c.u. kapot", op temperatuur stekker hoort de led niet te knipperen)

- brandstofpomp kapot (druk meten, met contact aan +/- 2.5 bar, bij starten +/- 8bar. brandstofdruk hoort altijd ongeveer 2.5 bar hoger te zijn dan de luchtdruk)

- luchtpomp kapot (druk meten, 4-5 bar) (simpele test als de rest goed is dat is luchtslang op een gewone werkplaatscompressor aansluiten met de regelaar op 4-5 bar en kijken of ie dan start)

ditech/purejet is interessante techniek, maar in de praktijk voor een brommer/scooter het meest vervelende wat je maar kunt hebben


dank je wel.

ga hier mee aan de slag.
zal laten weten hoe het is gegaan.






Dit bericht is gewijzigd door piet ditech op 6-4-2025 om 23:32 uur.
 
piet ditech 7-4-2025 13:10 Print reply
Posts: 5
heb de draden van de lucht injector door gemeten en daar zit geen breuk in.
meet op de rode draad van de lucht injector ruim 12v.
dat zou ook goed moeten zijn.
de rood witte draad van de lucht injector moet dan de massa draad zijn die een puls geeft op het moment van inspuiten.
mijn vraag is of de ecu dat signaal geeft of is er een ander relais of iets dergelijk die dat dat signaal geeft.
heb nog niet getest met een led lampje(moet nog een led lampje halen.)
lucht injectors werken allemaal.
die heb ik getest.
zal nog testen met een led lampje zoals aan gegeven.
Als het led lampje niet gaat knipperen zou het toch niets anders dan de ecu moeten zijn?
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 7-4-2025 19:30 Print reply

Posts: 8723
Als je bvb. een snellader er aan hebt gehangen, kan zowel de ECU als een draad in de kabelboom doorgebrand zijn.
Of nog...je ECU kan te weinig spanning krijgen.
Of misschien is het wel een injector, of een pomp.
Of of of.
Misschien kan je de storing toch uitlezen mits OBD verloopkabel en reader of app (via extra bluetooth adaptor) ?

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
joop2 7-4-2025 20:18 Print reply
Posts: 140
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: piet ditech
heb de draden van de lucht injector door gemeten en daar zit geen breuk in.
meet op de rode draad van de lucht injector ruim 12v.
dat zou ook goed moeten zijn.
de rood witte draad van de lucht injector moet dan de massa draad zijn die een puls geeft op het moment van inspuiten.
mijn vraag is of de ecu dat signaal geeft of is er een ander relais of iets dergelijk die dat dat signaal geeft.
heb nog niet getest met een led lampje(moet nog een led lampje halen.)
lucht injectors werken allemaal.
die heb ik getest.
zal nog testen met een led lampje zoals aan gegeven.
Als het led lampje niet gaat knipperen zou het toch niets anders dan de ecu moeten zijn?


injectors krijgen constant 12v en de ecu legt de injector steeds kort aan massa om de injector te openen. dat gaat pulserend.

als het ledje niet knippert betekent dat dat de ecu de injector niet aan massa legt.
dat hoeft niet perse aan de ecu te liggen maar kan ook aan een ontbrekend of verkeerd signaal van bijvoorbeeld een sensor liggen. dan moet je met een bedradingsschema gaan kijken welke inputs de ecu allemaal krijgt.

 
piet ditech 9-4-2025 10:17 Print reply
Posts: 5
Heb helaas geen bedrading schema gevonden.
Is er misschien iemand die weet waar de ecu zijn input van krijgt om een signaal naar de injector door te geven?
Ik wil graag alles uitsluiten voor ik een andere ecu koop.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 9-4-2025 12:10 Print reply

Posts: 8723
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: piet ditech
Heb helaas geen bedrading schema gevonden.
Is er misschien iemand die weet waar de ecu zijn input van krijgt om een signaal naar de injector door te geven?
Ik wil graag alles uitsluiten voor ik een andere ecu koop.


Lijkt me dat die input enkel kan komen van de pickup en het toerental, waarbij ik me afvraag of het toerental ook al niet volgt uit het signaal van de pickup.

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
joop2 9-4-2025 22:19 Print reply
Posts: 140
de aansturing zal gezien de toepassing simpel zijn, ik ga er van uit dat het een Alpha/N injectie systeem is.
die gebruikt eigenlijk alleen toerental en gasklep positie om de brandstofhoeveelheid te bepalen, met een correctie voor motortemperatuur.

dan heb je als inputs:

toerental (inderdaad vaak direct vanaf de pickup)
gasklep positie
motortemperatuur

in een enkel geval kan er nog een correctie voor luchtdruk op zitten (map sensor) maar ik denk dat dat hier niet het geval zal zijn.

outputs zullen ook beperkt zijn:

brandstof injector
lucht injector
oliepomp
bobine/cdi

waarvoor de ecu alleen de massa schakelt.

het is bij ditech niet ongewoon dat de ecu kapot is. vaak word ie vervangen door een malossi ecu.



 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 9-4-2025 23:21 Print reply

Posts: 8723
Misschien zit er ook een omvalsensor op om de brandstoftoevoer af te sluiten, maar dat maakt niet veel uit hier want je hebt nog brandstoftoevoer.
En dan nog mogelijk de zijstandaardbeveiliging...idem...

Edit : zitten er niet op volgens schema

Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 10-4-2025 om 0:08 uur.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 9-4-2025 23:49 Print reply

Posts: 8723
Ook nog een schema van een 2006 gevonden :



WIRING DIAGRAM KEY - SR 50 DITECH

1) Multiple connectors
2) -
3) Oil level switch
4) Fuel level sensor
5) Instrument panel (matrix)
6) Immobilizer antenna
7) Key-operated switch
8) Warning horn
9) Left dimmer switch
10) Rear brake switch (on left dimmer switch)
11) Right dimmer switch
12) Front brake switch (on right dimmer switch)
13) Rear left turn indicator
14) Tail light
15) Parking light/brake light
16) Rear right turn indicator
17) Number plate light (only for usa/ch versions)
18) Generator
19) Voltage regulator
20) Injection relay
21) Starter relay
22) Starter motor
23) Battery
24) Fuse
25) Spark plug
26) H.T. coil
27) Fuel pump
28) Air injector
29) Fuel injector
30) Oil pump
31) Temperature sensor
32) Pick-up
33) Throttle sensor
34) Serial connector (diag.)
35) Pressure sensor (or integrated in the control unit)
36) ECU
37) Speed sensor
38) Front right turn indicator
39) Front parking lights (only for usa/ch versions)
40) Low beam
41) High beam
42) Front left turn indicator
43) Headlight
44) Diode

CABLE COLOUR

Ar Orange
Az Light blue
B Blue
Bi White
G Yellow
Gr Gray
M Brown
N Black
R Red
V Green
Vi Violet
Ro Pink


 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 10-4-2025 0:32 Print reply

Posts: 8723


ECU uitvergroot

De groen/zwarte (V/N) draad is een voedingsdraad.

Voor de rest, zie de nummertjes 25 tot en met 35



Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 10-4-2025 om 1:03 uur.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.

Dit topic is 427 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved