pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
20-3-2025 13:47 |
 Posts: 8766 |
Ik ben hier geen expert in maar die 1,6 mm extra "reisweg" van de zuiger gaat toch altijd ergens afgelegd gaan worden...boven of onder...
Lijkt me dat bvb. een uitlaatpoort 1,6 mm verhogen wat te veel van het goede is. Maar pakweg de helft lijkt me wel leuk. Dus 0,8 mm afdraaien aan de onderkant van de cilinder...
Bijgevolg gaat de zuiger ook nog 0,8 mm lager komen dan met een NSR onderblok. Als die ruimte onderaan er is, ben je er uit. Poorttimingen moet je dan wel eens bekijken.
Ik denk dat je dan ook niets aan je kop moet doen. 0,8 mm kleinere squish...als het kan is het extra power, toch ?
Ik luister graag naar wat de experten hiervan denken.
|
|
Sorteerstraat 1, PTSD 69 Bergen Met Zooi |
|
thom7647 |
20-3-2025 13:56 |
Posts: 28 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Ik ben hier geen expert in maar die 1,6 mm extra "reisweg" van de zuiger gaat toch altijd ergens afgelegd gaan worden...boven of onder...
Lijkt me dat bvb. een uitlaatpoort 1,6 mm verhogen wat te veel van het goede is. Maar pakweg de helft lijkt me wel leuk. Dus 0,8 mm afdraaien aan de onderkant van de cilinder...
Bijgevolg gaat de zuiger ook nog 0,8 mm lager komen dan met een NSR onderblok. Als die ruimte onderaan er is, ben je er uit. Poorttimingen moet je dan wel eens bekijken.
Ik denk dat je dan ook niets aan je kop moet doen. 0,8 mm kleinere squish...als het kan is het extra power, toch ?
Ik luister graag naar wat de experten hiervan denken.
ik denk dat de squish inderdaad nog een beetje mee te spelen valt aleen die moet wel binnen de marges blijven en ik denk dat er inderdaad met de poorten nog wel wat weg te sjoemelen is maar vooral het tapeind gedeelte het moeilijkst gaat worden omdat ik geen allumiunium op kan lassen omdat dan de carters kromtrekken
|
|
snel+puch=snelle puch |
|
joop2 |
20-3-2025 14:52 |
Posts: 162 |
oplassen is te doen als het met geduld gedaan word door iemand met ervaring.
en tegenwoordig kan er ook veel gelijmd worden met inserts en dergelijke.
waar het om gaat is eigenlijk puur de bevestiging van de tapeinden, de rest voor de kanalen kun je bij wijze van spreken met devcon of een ander 2-K alu spul opvullen.
als ik AF1 cilinder gegevens kan vinden zal ik die ook eens uitrekenen.
|
|
|
|
thom7647 |
20-3-2025 15:23 |
Posts: 28 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: joop2
oplassen is te doen als het met geduld gedaan word door iemand met ervaring.
en tegenwoordig kan er ook veel gelijmd worden met inserts en dergelijke.
waar het om gaat is eigenlijk puur de bevestiging van de tapeinden, de rest voor de kanalen kun je bij wijze van spreken met devcon of een ander 2-K alu spul opvullen.
als ik AF1 cilinder gegevens kan vinden zal ik die ook eens uitrekenen.
dus oplassen is te doen maar is vrij duur omdat dat door een profesional moet gebeuren
lijmen kan ook aleen welke lijm zou ik daarvoor moeten gebruiken
weet iemand de tapeind afstand van een nsr
mischien beter om een lijst te maken met tapeind afstanden van verschillende brommerblokken
|
|
snel+puch=snelle puch |
|
joop2 |
20-3-2025 15:34 |
Posts: 162 |
als je een nsr/mtx-sh voetpakking haalt, dan kun je direct op je carter zien waar de tapeinden moeten uitkomen en waar je materiaal te veel hebt of te kort komt.
bij nsr/mtx-sh is het meten van de tapeinden lastig
aan de uitlaatkant is het ongeveer 70mm
aan de inlaatkant is het ongeveer 64mm
de zijkanten ongeveer 67mm
maar de tapeinden aan de inlaatkant staan dichter bij het hart van de cilinder dan aan de uitlaatkant.
Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 20-3-2025 om 15:53 uur.
|
|
|
|
thom7647 |
20-3-2025 15:57 |
Posts: 28 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: joop2
als je een nsr/mtx-sh voetpakking haalt, dan kun je direct op je carter zien waar de tapeinden moeten uitkomen en waar je materiaal te veel hebt of te kort komt.
bij nsr/mtx-sh is het meten van de tapeinden lastig
aan de uitlaatkant is het ongeveer 70mm
aan de inlaatkant is het ongeveer 64mm
de zijkanten ongeveer 67mm
maar de tapeinden aan de inlaatkant staan dichter bij het hart van de cilinder dan aan de uitlaatkant.
Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 20-3-2025 om 15:53 uur.
dus de afstand is niet het zelfde als pucg een vierkantje van 44mm bij 44mm maar een raare vorm
dan haal ik wel een voetpakking en dan teken ik ze af en dan kijk ik waar er wat bij moet
|
|
snel+puch=snelle puch |
|
jan w. 50 |
20-3-2025 16:51 |
 Posts: 1017 |
Verlijmen kun je vergeten. Misschien een gaatje dicht stoppen daar blijft het bij.
Ik heb geprobeerd met 2 componenten alu loctite. Een later met jb weld. Iegelijk niet hard genoeg voor draadtappen een als het aluminium motor blok warm wordt laat het los van het motor blok. Ik denk simpelweg door uitzetten
|
|
Bc. schadebakken . say no to camshafts |
|
joop2 |
20-3-2025 17:30 |
Posts: 162 |
Ja jan draadtappen in dat spul is mij ook nooit goed bevallen...het is net ouwe peperkoek.
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
20-3-2025 18:39 |
 Posts: 8766 |
Een paar mogelijkheden :
- nieuw tapgat overlapt niet met bestaand tapgat : moet je dat oude gat dan wel opvullen ?
- nieuw tapgat komt net niet overeen met bestaand tapgat : mogelijk kan je een dikker tapeind gebruiken ? Of een beetje vullen en er eens door met de draadtapper ?
- nieuw tapgat overlapt veel met bestaand tapgat : je gaat moeten vullen.
Vullen zou ik doen met epoxy...ik kan ook niet lassen...en zolang je 2 of 3 stevige tappen hebt zit de vierde ook spanningsloos qua zijdelingse beweging.
Beunen bestaat nog en is levend en wel
|
|
Sorteerstraat 1, PTSD 69 Bergen Met Zooi |
|
thom7647 |
20-3-2025 19:34 |
Posts: 28 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Een paar mogelijkheden :
- nieuw tapgat overlapt niet met bestaand tapgat : moet je dat oude gat dan wel opvullen ?
- nieuw tapgat komt net niet overeen met bestaand tapgat : mogelijk kan je een dikker tapeind gebruiken ? Of een beetje vullen en er eens door met de draadtapper ?
- nieuw tapgat overlapt veel met bestaand tapgat : je gaat moeten vullen.
Vullen zou ik doen met epoxy...ik kan ook niet lassen...en zolang je 2 of 3 stevige tappen hebt zit de vierde ook spanningsloos qua zijdelingse beweging.
Beunen bestaat nog en is levend en wel
de tapeinde komen totaal niet overeen
maar voor echtra vlees voor de tapeinde zou ik dus door een profesionele lasser moeten laten dicht lassen en heel rustig dat het blok niet te warm word dat zou een optie zijn
|
|
snel+puch=snelle puch |
|
jan w. 50 |
20-3-2025 20:14 |
 Posts: 1017 |
Ik zit al 30 jaar in de oude rommel.
Ik heb mensen om mij heen . Die weeten dat als ik kom. Dat ze wat bijzonders moeten doen. Of aan de hand is. Een dat ze niet direct de verantwoording er voor dragen .
Dat is goud waard. Het zijn ook al 20 jaar relaties.
Als je als onbekende komt. Beginnen ze er helemaal niet aan
Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 20-3-2025 om 20:16 uur.
|
|
Bc. schadebakken . say no to camshafts |
|
thom7647 |
20-3-2025 20:34 |
Posts: 28 |
dus ik moet een goede kring met mensen hebben die iets kunnen en dan zou het mischien kunnen lukken. Ik zal even rond vragen weet mischien nog wel wat mensen die dat kunnen bedankt voor de tip ga dus even rondvragen voor iemand die goed kan lassen.
|
|
snel+puch=snelle puch |
|