Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Afstellen carburateur Derbi Senda

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 983 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #70155 - Afstellen carburateur Derbi Senda
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 278 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Gebruikerkoen 26-1-2025 22:12 Print topicpost
Posts: 37
Hallo allemaal,
Ik ben bezig met het afstellen van mijn carburateur en stuit op een probleem waar ik zelf geen raad mee weet.
Ik heb een derbi senda drd xtreme uit 2016 met een leovince x fight uitlaat zonder prop. Voor de rest is het plaatje uit de carb verwijderd en zit er een malossi membraan in. Ik heb nu een 118 sproeier in mijn 17,5 mm dell orto carburateur zitten. Het probleem is hierbij dat hij bij volgas helemaal wegvalt. Echt zo'n bwooap geluid en soms gewoon in 1x zonder geluid helemaal weg. Nu dacht ik dus zelf meteen: sproeier is veel te groot. (ik las online dat veel mensen voor deze setup tussen de 85 en 95 pakken als sproeiermaat). Maar het rare is dat hij niet wegvalt bij volgas als ik met de choke open rijd (duid weer op een te kleine hoofdsproeier,). Alleen als ik met de choke open rijd blijft hij weer niet stationair draaien. Het is dus het een of het ander.
Alleen heb ik dus nu geen idee, hoofdsproeier te groot of te klein?
Hij blijft trouwens wel goed stationair draaien als hij niet op de choke staat en op 1/4 tot 1/2 gas reageert hij opzich ook prima dus aan de naald of de stationairsproeier lijkt het niet te liggen.
Ik was iig van plan om een sproeiersetje te kopen maar er bestaat niet een setje die van 80-120 loopt ofzo dan moet ik meteen 3 verschillende kopen en daar heb ik ook niet zoveel zin in (kost natuurlijk ook weer geld).
Dus was benieuwd of iemand weet waar ik nu heen moet of wat ik nu het beste kan doen?
Nog even op een rijtje:
17,5 mm dell orto zonder begrenzing
118 hoofdsproeier
malossi membraan
leovince x fight (zonder prop)

Alvast bedankt
(ps,ik weet dat er veel faqs zijn over carb afstellen maar mijn vraag is erg specifiek en ik kon over mijn geval niet zo veel info vinden dus ik dacht ik vraag het toch maar even hier)

Dit bericht is gewijzigd door Gebruikerkoen op 26-1-2025 om 22:13 uur.
 

joop2 27-1-2025 0:31 Print reply
Posts: 87
er zal inderdaad een grotere sproeier in moeten als hij met choke wel goed volgas loopt.

als anderen met vergelijkbare onderdelen een kleinere sproeier gebruiken dan je nu hebt dan kan het zijn dat je motor valse lucht trekt.
dan is er ergens een plek tussen de carburateur en de cilinder waar lucht naar binnen gezogen word. (voetpakking cilinder, membraanpakking, krukas keerring)

het is belangrijk dat goed te controleren omdat zelfs met een hele grote sproeier waarmee de brommer dan volgas goed loopt, de boel op een gegeven moment vast zal kunnen lopen.
 
Gebruikerkoen 27-1-2025 7:38 Print reply
Posts: 37
Ohja dat is wel een goeie, heb ik zelf helemaal niet aan gedacht.
Ik zal vanmiddag even controleren met wat deo of ik misschien kan opsporen of hij valse lucht trekt.
Wel even belangrijk om te melden:
Ik heb nu zo’n 300 km een nieuwe cilinder en heb aan het begin nooit problemen gehad. Nu recentelijk viel hij opeens uit bij het rijden en kon ik hem alleen aanlopen ( kicken ging niet). Dus toen heb ik even mijn carb schoongemaakt en nu ben ik dus aan het kijken of het aan de carb ligt dat hij uitviel.

Bedankt voor de reactie!
 
Gebruikerkoen 27-1-2025 14:04 Print reply
Posts: 37
Ff een update:

Ik heb gecheckt op valse lucht en heb vrij zeker kunnen concluderen dat dat hier niet het geval is. Echt overal een goeie lading remreiniger of deo op gespoten (membraan, spruitstuk-carburateur en dat rubber, cilinder kop en voet, en zowat het hele motorblok ondergespoten) en geen veranderingen in het toerental of stotteren ofzo. Dus toch maar even gekeken of er iets mis is met de brandstoftoevoer maar daar lijkt het probleem ook niet te zitten. Vlotterbak zit gw goed vol altijd en als ik aan het vaccuumkraantje zuig loopt er een goede straal benzine uit.
Nu ben ik even langsgeweest bij de lokale brommerboer en die zei dat hij het niet raar vond dat ik een sproeiermaat 120-130 nodig zou hebben voor mijn setup. Dus wat we hebben gedaan is een sproeier 130 besteld, en daarnaast nog een 100 (gewoon puur om te checken hoe de brommer erop reageert). Dus ik hoop dat ik hiermee verder kom.

 
Gebruikerkoen 4-2-2025 20:07 Print reply
Posts: 37
Hoi allemaal,

Ondertussen heb ik de sproeier 130 gemonteerd en ben ik hier mee gaan rijden. Alleen het probleem blijft dus gewoon. Hij valt echt direct bij volgas weg en valt dan echt uit als ik het gas niet loslaat. Halfgas en stationair nog gewoon goed. Als ik bij het geven van volgas de choke openzet pakt hij hem meteen op en gaat ie hoger de toeren in. Ik heb uiteindelijk zelfs een sproeier 138 gemonteerd om te kijken of dit nog verschil maakt maar het probleem blijft dan ook. Ook zit er een nieuwe bougie in en heb ik de carburateur nog eens schoongemaakt. Ook heb ik nog eens op valse lucht gecontroleerd. Bij het controleren op de valse lucht stuitte ik er wel op dat hij valse lucht bij de uitlaat trok. Dit kwam omdat ik hem net ff verkeerd had gemonteerd. Nu ziet hij hier ook goed en ik kan er echt heel veel remreiniger op spuiten en het stationair toerental verandert niets dus ik denk dat dat nu ook wel goed zit.

Maar ja ik heb nu dus geen idee wat ik moet doen, lijkt me niet dat ik nog een grotere sproeier erin moet doen. Ik ga het ergens deze week ook even proberen met een sproeier 100 maar deze heb ik nu nog niet binnen dus daar moet ik even op wachten.

Ik hoor graag wat jullie in mijn geval zouden dien
 
joop2 4-2-2025 22:39 Print reply
Posts: 87
dan moet je dieper gaan kijken naar de oorzaak.
zoals ik het begrijp heb je een nieuwe cilinder gemonteerd die na 300km opeens uitviel, waarna de problemen zijn begonnen.

dan lijkt het er meer op dat de oorzaak niet bij de carburateur ligt maar bij de cilinder. (heetloper, vastloper, gebroken zuigerveer, zuigerpenclipje losgekomen)

het is dan aan te raden om de cilinder te demonteren en goed te kijken of daar alles nog heel is.

ook het membraan moet je even kontroleren, of de klepjes allemaal nog heel zijn, en of ze allemaal helemaal afsluiten. (tegen het licht houden en kijken of er geen licht tussen de klepjes door komt).




 
Gebruikerkoen 4-2-2025 22:57 Print reply
Posts: 37
Dat zou het misschien ook wel kunnen zijn…

Ik had toevallig al het membraan gecontroleerd en die was nog in topstaat dus daar zal het probleem niet zitten. Ook de pakkingen daar waren nog goed.
Dan zal ik toch ergens moeten gaan kijken naar de cilinder als ik tijd heb. Natuurlijk liever niet maar ik denk dat er niets anders op zit…
 
Gebruikerkoen 5-2-2025 8:03 Print reply
Posts: 37
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: joop2
dan moet je dieper gaan kijken naar de oorzaak.
zoals ik het begrijp heb je een nieuwe cilinder gemonteerd die na 300km opeens uitviel, waarna de problemen zijn begonnen.

dan lijkt het er meer op dat de oorzaak niet bij de carburateur ligt maar bij de cilinder. (heetloper, vastloper, gebroken zuigerveer, zuigerpenclipje losgekomen)

het is dan aan te raden om de cilinder te demonteren en goed te kijken of daar alles nog heel is.

ook het membraan moet je even kontroleren, of de klepjes allemaal nog heel zijn, en of ze allemaal helemaal afsluiten. (tegen het licht houden en kijken of er geen licht tussen de klepjes door komt).




Nu ik hier wat langer over heb nagedacht lijkt me dat niet heel logisch. Dit zou toch moeten betekenen dat hij het over het algemeen minder goed doet. Dan zou de brommer in principe ook met de choke aan niet goed moeten lopen. Maar dat is in mijn geval wel zo. Hij trekt hem goed door en loopt dan ook gewoon de topsnelheid die ik voor het probleem kwam opzetten ook had. Lijkt me dus eerder een ander probleem. Ik ga vandaag in ieder geval mijn carburateur helemaal ultrasoon laten reinigen bij een brommerzaak zodat ik zeker weet dat ik niet zelf toevallig een van de inwendige holtes of iets dergelijks heb verstopt tijdens het schoonmaken. Daarna zal ik even kijken hoe ik verder ga.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 5-2-2025 22:08 Print reply

Posts: 8645
Je sproeier is te klein.
Gebruik je het juiste type sproeier ?
Want bij Mikuni sproeiers, is de maat (het getal) anders...waardoor je dus niet meer kan vergelijken met wat je zou verwachten. Mikuni sproeiers passen ook niet in een dellorto geloof ik...maar dat houdt sommigen niet tegen.

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
joop2 6-2-2025 13:43 Print reply
Posts: 87
nog een optie:

- een van de 4 slangaansluitingen op de carburateur trekt valse lucht.
(afgekoppelde olieaansluiting?)

anders nog:

- krukaskeerring rechts (maar dan zou ie in de meeste gevallen bij volgas meer gaan roken)

- luchtgaatjes van de mengbuis in carburateur verstopt, of het luchtkanaal er naar toe. (maar carb is al gereinigd dus dat zou dan ook al afvallen)

dat het probleem met sproeier 138 nog niet is opgelost geeft wel aan dat er ergens iets helemaal niet in orde is als de rest met 85-95 rijd.





Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 6-2-2025 om 14:03 uur.

Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 6-2-2025 om 14:14 uur.
 
Gebruikerkoen 6-2-2025 17:12 Print reply
Posts: 37
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: joop2
nog een optie:

- een van de 4 slangaansluitingen op de carburateur trekt valse lucht.
(afgekoppelde olieaansluiting?)

anders nog:

- krukaskeerring rechts (maar dan zou ie in de meeste gevallen bij volgas meer gaan roken)

- luchtgaatjes van de mengbuis in carburateur verstopt, of het luchtkanaal er naar toe. (maar carb is al gereinigd dus dat zou dan ook al afvallen)

dat het probleem met sproeier 138 nog niet is opgelost geeft wel aan dat er ergens iets helemaal niet in orde is als de rest met 85-95 rijd.


Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 6-2-2025 om 14:03 uur.

Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 6-2-2025 om 14:14 uur.


Alle gaten die ik niet gebruik op de carburateur zitten dicht dus daar trekt hij geen valse lucht (heb ik ook gecontroleerd met remreiniger).
Voor de rest heb ik ondertussen 3x echt alles gecontroleerd op valse lucht door er met veel remreiniger op te spuiten. Dan lijkt me dat ik het ook wel door had gehad als de krukaskeerring rechts lekt. Voor de rest heb ik de carb gisteren ultrasoon laten reiniger bij de brommerboer dus die is echt brandschoon. Voor de rest heeft de brommerboer ook meteen de carb gecontroleerd (vlotterhoogte etc.) en dat was ook allemaal goed.

Toen heb ik geprobeerd om met een sproeier 100 te rijden en dat was al helemaal niets. Normaal kon ik hem in zn neutraal nog wel hoog in de toeren krijgen met volgas maar dat kon nu al helemaal niet meer. Toen weer 118 teruggemonteerd (zat er in toen ik hem heb gekocht en toen hij voorheen goed reed). Ook toen hetzelfde probleem. Toen ben ik naar 122 gegaan. Ook dat leverde geen resultaat op. ik kan nog grotere sproeiers te gaan monteren maar eerlijk gezegd weet ik ook wel dat dit niets uit gaat halen. Voor de rest heb ik nog niet aan de gasnaald en luchtschroef gezeten die staan gewoon op de standaard afstelling. (in het middelste sleufje voor de gasnaald en op 1,5 slag uit voor de luchtschroef.) Maar het lijkt me niet dat daar echt het probleem zit want dat is meer voor de fijnafstelling toch?

Iets wat ik misschien nog wil proberen is een sproeiermaat die juist veel kleiner kopen, 85 of 90 ofzo en dan kijken hoe hij rijd. Het is namelijk wel zo dat hij bij volgas geen bwoaappp geluid maakt maar alleen maar stottert en wegvalt. Dit lijkt dan weer alsof ik een te grote sproeier heb.

Het rare is alleen dat hij dus met de choke wel heel goed rijd en nu ook weer.
Maar ja wat zou het voor de rest nog kunnen zijn?
(vonk is goed, zit een nieuwe bougie in.En ontstekingstiming is ook goed want met de choke rijd hij dus wel gewoon vlot door.)


Dit bericht is gewijzigd door Gebruikerkoen op 6-2-2025 om 17:25 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Gebruikerkoen op 6-2-2025 om 17:33 uur.
 
Gebruikerkoen 6-2-2025 17:13 Print reply
Posts: 37
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Gebruik je het juiste type sproeier ?
Want bij Mikuni sproeiers, is de maat (het getal) anders...waardoor je dus niet meer kan vergelijken met wat je zou verwachten. Mikuni sproeiers passen ook niet in een dellorto geloof ik...maar dat houdt sommigen niet tegen.



Nee dat zeker niet. Gewoon setje polini 6mm 'groot' sproeiers voor dellorto phva gekocht en die gebruikt, paste allemaal perfect. Dat zit gewoon goed.
 
Gebruikerkoen 6-2-2025 17:20 Print reply
Posts: 37
Ohja ik heb trouwens ook nog even gekeken naar het luchtfilter. (heb namelijk niet een standaard filter maar een sportluchtfilter.) Die was niet nat of niks en leek allemaal nog in orde te zijn. Ook toen ik zonder het filter even reed deed hij het slecht.
Toen ik het filter eraf had heb ik een stukje tape op de luchtinlaat geplakt zodat hij half bedekt was en daarna het filter er weer op gezet. (een soort carburateurbegrenzer/luchtplaatje) ik dacht dat hij hier dan wel weer beter mee zou rijden omdat hij dan rijker wordt maar dit was niet het geval. Naar mijn gevoel deed hij het zelfs wat slechter. (kan ook aan mij hebben gelegen maar hij deed het zeker niet beter.)
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 6-2-2025 18:31 Print reply

Posts: 8645
Er van uit gaand dat alles wat je zegt klopt, moet je eens out of the box denken. Mogelijk zit het probleem niet in de motor, maar is er een simpel mechanisch probleem. Draait je achterwiel gemakkelijk rond ? En je voorwiel ? Zijn je tandwielen niet versleten ? Je banden zijn geschikt voor de ondergrond waar op je rijdt ?
Dat het probleem "alleen" optreedt hoog in toeren kan een instinker zijn. Mogelijk kan je in elk toerental met het probleem zitten, maar er niet genoeg last van hebben om het te merken.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 6-2-2025 18:43 Print reply

Posts: 8645
Nog iets, draai eens een andere bougie in, is ook te gek om eens niet te proberen.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Gebruikerkoen 6-2-2025 19:21 Print reply
Posts: 37
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Er van uit gaand dat alles wat je zegt klopt, moet je eens out of the box denken. Mogelijk zit het probleem niet in de motor, maar is er een simpel mechanisch probleem. Draait je achterwiel gemakkelijk rond ? En je voorwiel ? Zijn je tandwielen niet versleten ? Je banden zijn geschikt voor de ondergrond waar op je rijdt ?
Dat het probleem "alleen" optreedt hoog in toeren kan een instinker zijn. Mogelijk kan je in elk toerental met het probleem zitten, maar er niet genoeg last van hebben om het te merken.


Daar zal ik inderdaad naar moeten kijken. De wielen draaien in ieder geval wel goed en er zitten vrij nieuwe bandjes onder dus dat lijkt me niet het probleem. De tandwielen en ketting zijn wel erg versleten dus dat ga ik snel vervangen. Voor de rest rijd de brommer wel goed tot 3/4-volgas.

Ik heb er nu een BR8ES bougie in zitten en heb nog een BR9ES liggen dus dat zal ik ook nog even testen.

Dit bericht is gewijzigd door Gebruikerkoen op 6-2-2025 om 19:22 uur.
 

Dit topic is 278 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved