Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Geen trekkracht bij laag toerental

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 686 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #70134 - Geen trekkracht bij laag toerental
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 281 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Kees H 16-6-2024 12:36 Print topicpost
Posts: 5
Mijn zoon heeft een brommer gekocht, Rieju RS2 met AM6 blok. Helaas nogal een miskoop want er mankeert enorm veel aan. De meeste zaken zijn inmiddels opgelost alleen krijg ik het niet voor elkaar om power te krijgen onderin.
Vanaf 8000 toeren schiet hij als een speer onder je kont vandaan en als je hoog in de toeren schakelt trekt hij lekker door maar o wee als je een klein heuveltje op moet of bij de stoplichten weg moet rijden....
Hij gaat ook niet lekker in 1 x terug naar stationair dus dat leek mij een gevalletje valse lucht maar alles gecheckt en dat lijkt allemaal prima.
Ook valt hij soms in 1 x uit na een tijdje vol gas te hebben gereden, gas dicht, paar seconden wachten en dan doet hij het weer. Dat lijkt een benzine toevoer probleem maar dat is het niet want als ik Ron d de 8000 toeren blijf rijden slaat hij niet af.
Compressie is 6 bar, aan de lage kant maar dat moet nog net lukken lijkt mij.
Elektrisch starten werkt ook nooit maar aandrukken direct.
Er zit een 21mm carburateur op met powerfilter (carburateur lijkt heel veel op een Mezoly 21mm Race Black Edition maar kan ook bijvoorbeeld een Dell'Orto PHBG 21mm DS Racing zijn, geen idee) en met sproeier 110 rijdt hij het beste. De luchtmengselregelschroef doet ook bijna niets, en de stationaire schroef reageert ook traag. Carburateur lijkt helemaal nieuw en ziet er van binnen ook keurig uit.
Geen idee wat voor uitlaat er op zit, op de demper staat Voca maar type weet ik niet. Hij zit wel te laag gemonteerd want beide zijkappen zijn gesmolten, erg vreemd.
Ik heb gelijkwaardige problemen gevonden op diverse fora maar nergens lees ik een oplossing.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?

 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 16-6-2024 16:33 Print reply

Posts: 8523
Onder carb schroeven zit een veertje en een rubber ringetje.
Als dat rubbertje niet goed is of weg is, mama mia...
Volgens mij loopt je RS2 momenteel super arm. Direct iets aan doen of je cilinder loopt de soep in.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Kees H 20-6-2024 10:22 Print reply
Posts: 5
Geen idee welk schroefje je bedoelt?

Hij is niet superarm maar juist iets te rijk. Rookt flink en bougie is meer richting donker dan koffiebruin. Half gas loopt hij iets te ‘pruttelen’. De naald moet vreemd genoeg op de laagste stand anders blijft hij continu te veel pruttelen op half gas. Soms houdt hij er ook ineens spontaan mee op bij vol gas, alsof hij geen benzine meer krijgt of alsof de bougie niet meer vonkt, maar na een paar seconden pakt hij weer op als ik het gas dicht doe en kan ik weer vol gas geven.
Ook loopt hij stationair niet lekker, hij pakt wel goed op en zakt snel terug maar het stationaire toerental varieert. En de luchtregelschroef doet zo goed als niets.
Carburateur is nieuw en is er al twee keer afgeweest maar alles lijkt prima, er zit niets verstopt. Wel is er 1 ‘tuitje’ niet afgedopt maar die is volgens mij voor de overloop van de vlotterkamer.
Alles al gecheckt op valse lucht, want daar lijkt het op, maar niets kunnen vinden.

Er zit overigens een powerfilter op, in ‘mijn tijd’ had je die dingen niet maar geen idee of dat nadelig is met lage toeren. Ik kan me zo voorstellen dat hij extra lucht zuigt bij hoge toerentallen en dat de benzine/lucht verhouding dus niet bij alle toerentallen gelijk is.

Inmiddels de cilinder er af gehaald en er mist 1 pistonveer en de piston stak iets uit: twee sleuven onderin de cilinder dus dat verklaart wel e.e.a. maar verklaart niet de lage compressie.
Nieuwe er op gezet (hij had onlangs een uitlaat en een 80cc gekocht). Die zit er inmiddels op maar ook deze heeft net zo weinig compressie als de vorige. (Aangezien de slag gelijk is gebleven zal deze sowieso minder compressie hebben dan een 50cc, de bijbehorende kop is namelijk gelijk aan de oude). Hij trekt nu iets beter onderin maar gister hield hij ook 1x weer even kort in bij gas geven. Later was het goed. Nog steeds niet genoeg trekkracht onderin maar ik kan nu tenminste wel weer de oprit omhoog rijden. Helaas moet ik een paar weekjes wachten voordat hij is ingereden dus vol gas kan voorlopig even niet.
Electrisch starten doet hij nog steeds niet: accu is okee en laadt prima op. Aandrukken en hij loopt direct, koud en warm en zonder choke.
Ondanks dat hij rijk staat afgesteld lijkt het in sommige gevallen dat hij toch arm staat afgesteld, heel bijzonder.

Kan het iets electronisch zijn? Of de bougie? Een bougie doet het of doet het niet is mijn ervaring van ‘vroeger’.

Dit bericht is gewijzigd door Kees H op 20-6-2024 om 10:25 uur.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 20-6-2024 12:48 Print reply

Posts: 8523
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kees H
Geen idee welk schroefje je bedoelt?
...
Ook loopt hij stationair niet lekker, hij pakt wel goed op en zakt snel terug maar het stationaire toerental varieert. En de luchtregelschroef doet zo goed als niets.



Schroef de luchtregelschroef er helemaal uit. Er zit een veertje en een rubbertje onder ? Dat zou moeten.

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
jan w. 50 20-6-2024 18:26 Print reply

Posts: 941
Loopt er genoeg brandstof uit de tank naar de caburateur?

Cdi niet goed meer of bobine .
Geen goede massa.?

Uit knop op het stuur of contact slot.
Niet goed meer.

Als de compressie echt niet goed is.
Dan krijg je hem niet aan het starten.
Of heel moeilijk.

Hoofd sproeier net iets te groot.?
Dan kan het zijn dat die naar een paar km volgas ook uitvalt. Als de motor warm wordt heb je iets minder brandstof nodig




Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 20-6-2024 om 18:30 uur.

Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 20-6-2024 om 18:41 uur.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
Aprilia RX 50 2003 21-6-2024 18:02 Print reply

Posts: 6714
Wacht even, je hebt nu een 50cc kop op een 80cc cilinder?
Dat kon vroeger op je MT, maar bij een AM6 werkt dat waardeloos.

6 bar is lang niet verkeerd hoor bij een cilinder met zo'n hoge uitlaatpoort als een AM6.

Dat powerfilter zou ik snel weg halen. Die zijn vaak erg lastig om afgesteld te krijgen. Als je een imitatie carburateur hebt blijf je vaak aan het kloten met de afstelling omdat niks lekker maatvast is.

Als je trouwens een hoogtoerige uitlaat er op hebt dan blijft het een drama onderin kwa wegtrekken.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.

Dit topic is 281 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved