Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Honda nsr afstelprobleem

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 811 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #70128 - Honda nsr afstelprobleem
Pagina 13 van 14
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 12, 13, 14Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 7001 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Fobrink 2-6-2025 14:18 Print reply
Posts: 94
Heren goedemiddag,

Ik heb inmiddels een 70cc kop op mijn 70cc gietijzer Charmo.

Ik reed tot voor kort due met een 50cc kop op een 70cc cilinder, wat de reden zal zijn geweest dat ik niet af kon stellen.
Ik ben met de 50cc kop op de 70cc cilinder geeindigd met sproeier 180, gasschuif 5mm beperkt en tandwielen 17x40. Volgas geven kon niet, dus daarop aangepast. Reed 80 op gps met veel koppel onderin.

Nu de 70cc kop erop. Tandwielen nu 15x40 en sproeier 130.
Ik moest wel tandwielen wisselen want ik heb nu onderin veel minder vermogen. Ik heb nu wel een powerband hoger in toeren.

Ik wil niet hoger dan 10.500 toeren omdat ik niet weet of ik een versterkte krukas en/of lagers heb.

Wat is de theoretische snelheid die ik in de vierde versnelling kan rijden zodat ik onder 10.500 toeren blijf?
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 2-6-2025 20:44 Print reply

Posts: 8744
1 km/h = 1000 m/60 minuten
wielomtrek 1,95 meter
kettingoverbrenging 40/15 = 2,667
4e versnelling nsr = 26/23 = 1,13
primaire overbrenging = 4,11

Dus...
10500
/4,11
/1,13
/2,667
*1,95 (geeft meter/minuut)
*0,06 (geeft km/h)
=99,2 km/h

Maar...Honda krukassen zijn al sterk af fabriek.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Fobrink 2-6-2025 20:55 Print reply
Posts: 94
Mijn god! Ik denk bij 80 al dat hij uit elkaar knalt! Gewoon doortrekken dus????
Dank voor jouw reactie!
 
joop2 5-6-2025 15:14 Print reply
Posts: 157
door de originele cdi is het ontstekingstijdstip bij 11.000 toeren vaak al zo laat dat je niet meer toeren kunt draaien.
dus je kunt in principe gewoon doortrekken tot hij niet meer verder wil.
uiteindelijk hangt het allemaal van de smering van de krukaslagers en drijfstanglagers, en de temperatuur in de cilinder af.
de krukas die is zoals Pangolopalanga al zegt sterk genoeg.
 
Fobrink 6-6-2025 14:09 Print reply
Posts: 94
Wat vind jij een acceptabel toerental voor langdurig gebruik? En voor kortstondig gebruik (even doortrekken)?

sorry ik edit per ongeluk

Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 6-6-2025 om 15:29 uur.

Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 6-6-2025 om 15:31 uur.
 
Fobrink 6-6-2025 14:12 Print reply
Posts: 94
Waterpomp is gereviseerd, nieuwe waaier ook. Ik rij zonder thermostaat, alles pompt altijd rond. Wat kan ik nog meer doen om alles niet te warm en goed gesmeerd te houden? Ik meng 1:50 met Kroon 2-takt olie. Carterolie is ook Kroon.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 6-6-2025 15:31 Print reply

Posts: 8744
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Fobrink
Wat vind jij een acceptabel toerental voor langdurig gebruik? En voor kortstondig gebruik (even doortrekken)?


Zo'n brommer is niet gemaakt om lange afstanden in hoge toeren te maken. Ik denk dat je best niet meer dan 60 a 70 km/h rijdt, waarbij het toerental vanzelf wel binnen de perken blijft.
Voor kortstondig gebruik kan elk toerental...maar er is altijd een risico op plotse schade wel...


Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 6-6-2025 om 15:32 uur.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
joop2 6-6-2025 22:31 Print reply
Posts: 157
hoe lang hij volgas / hoge toeren uithoud hangt van een paar dingen af:

de afstelling, dus brandstofmengsel, ontstekingstijdstip, type uitlaat...daaruit volgt ook de temperatuur in de cilinder/verbrandingsruimte (in combinatie met je koelsysteem)

de staat van het geheel (krukaslagers, drijfstanglagers, zuiger, zuigerveren, cilinderwand)

de daadwerkelijke hoeveelheid aan smering.

als dat allemaal goed in orde is kun je gewoon onbeperkt volgas draaien, zolang er voldoende koellucht bij je radiateur komt.

een nsr 50 mini racertje word met 1:50 mengsmering gesmeerd, en draait prima constant 11.000 toeren volgas.

de staat van het mechanische deel kun je makkelijk meten,
de afstelling is meer ervaringswerk (bougiekleur zegt daar niet zo heel veel meer) alhoewel een EGT sensor daar wel bij kan helpen als je weet wat de veilige waarde is (en die vind je eigenlijk alleen proefondervindelijk, en de juiste hoeveelheid olie bepalen is ook meer ervaringswerk dan een vaste regel.

het lastige is dat je met een niet standaard geheel eigenlijk geen voorbeelden hebt om van uit te gaan, en het dus met uitproberen zult moeten uitvinden. ( dus letten op pingelen, regelmatig de zuigerkop bekijken, speling op de lagers gaan controleren).

wat pangolopalanga voorstelt is eigenlijk in bijna alle gevallen het meest veilige, gewoon niet het uiterste er uit persen. en goed blijben opletten.




 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 6-6-2025 23:53 Print reply

Posts: 8744
En ook...als je half Nederland doorsjeesd aan hogere snelheid en over lange afstand, hoe lang zou het duren voor je de aandacht trekt van onze vrienden in het blauw ?
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
jan w. 50 7-6-2025 13:46 Print reply

Posts: 1013
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Fobrink
Mijn god! Ik denk bij 80 al dat hij uit elkaar knalt! Gewoon doortrekken dus????
Dank voor jouw reactie!


Wat is het geluid dan.? Als je het gevoel begint te krijgen. Hij maakt nu een naar geluid. Dan loopt die niet lang meer.
Aan een 2 takt kun je goed horen of die nog goed in elkaar zit.

Begint dat geluid bij 8-9 duizend toeren?

Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 7-6-2025 om 13:48 uur.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
joop2 7-6-2025 17:50 Print reply
Posts: 157
als je het echt niet vertrouwd mischien een filmpje maken. dan is er vast wel te zeggen of er wat loos is of niet.
 
Fobrink 10-6-2025 14:31 Print reply
Posts: 94
Hallo mannen,

Dank voor alle reacties. Ik moe(s)t er gewoon aan wennen dat ik nu verder in toeren kom dan de 7.500 die iemand eerder heeft uitgerekend met de 50cc kop op de 70cc cilinder. Ik reed toen met tandwielverhouding 17x40 en haalde hiermee 80 op gps.

Nu had ik met de 70cc kop gewisseld naar 15x40, en leek hij in mijn beleving 2x zoveel toeren te maken.

Ik heb inmiddels gewisseld naar 16x40, en dat rijdt erg mooi moet ik zeggen. Ik denk dan dat ik met 70 a 75km niet teveel toeren draai. Heb een keer 85 aangetikt voor de fun, maar loopt dan ook nog netjes. Wel lawaai, klopt, maar geen rare trillingen/brommen/klopgeluiden oid.
Vanaf 80 trekt hij langzamer door dan tot 80, dus hij zal na de 85 niet erg ver meer doorlopen ga ik vanuit. Hoeft ook niet, ben hier blij mee zo. Alle snelheden zijn overigens gps-snelheden. Wat vinden jullie ervan? Acceptabel?

Cilinder is 70cc gietijzer van Charmo, uitlaat is een Tecno, carb is een oroginele Keihin hm183, open luchtfilter, tandwielen nu 16x40.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 10-6-2025 21:00 Print reply

Posts: 8744
Klinkt prima. Een beetje het "80cc" idee maar dan bijna legaal.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Fobrink 11-6-2025 17:01 Print reply
Posts: 94
Dankje! Ook voor alle hulp tot nu toe!
Jij nog projecten onderhanden?
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 11-6-2025 20:36 Print reply

Posts: 8744
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Fobrink
Dankje! Ook voor alle hulp tot nu toe!
Jij nog projecten onderhanden?


Nee...empty nest syndrome en geen ei op komst...

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.

Dit topic is 7001 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 13 van 14
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 12, 13, 14Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved