Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Oriëntatie eerste brommer Simson S50/51?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 840 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #70066 - Oriëntatie eerste brommer Simson S...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1709 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Plantje 23-2-2023 12:42 Print topicpost
Posts: 5
Graag zou ik wat advies krijgen over de aanschaf van een brommer. Ik heb überhaupt nog nooit op een brommer of scooter gereden dus ben echt een complete leek. Het kriebelt de laatste tijd wel erg om een brommer aan te schaffen maar ik loop een beetje vast op mijn totale gebrek aan kennis.

Tijdens de oriëntatie op een brommer ben ik een beetje verliefd geworden op de oude Simson brommers, vooral de s50/51 modellen. Ik ben alleen een beetje bang dat dit wellicht niet de verstandigste keuze is gezien mijn gebrek aan kennis en ervaring. De brommer zou ik puur kopen als extra, om voor de leuk op rond te rijden, ik ben er niet van afhankelijk als vervoersmiddel. Het lijkt me trouwens wel leuk om me te verdiepen in het onderhoud, maar vooralsnog kan en weet ik niks op dit gebied. Ik kan denk ik wel wat mensen om hulp vragen als ik er niet uitkom maar wil niet te vaak een beroep moeten doen op anderen.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat het een frustratie project wordt dat eindigt in de schuur.

Dan nog het punt dat ik me afvraag hoe lastig het is om op een schakelbrommer te rijden. Is dat iets dat snel went of moet ik er rekening mee houden dat dit moeilijk/niet handig is om mee te beginnen?

Kortom, denken jullie dat dit een leuke brommer is voor een beginner of is dit vragen om problemen? Ik ben benieuwd naar jullie meningen en inzichten .
 

Aprilia RX 50 2003 23-2-2023 12:55 Print reply

Posts: 6711
Tsja, oude brommers, zelfs de degelijkste hebben altijd wat en zijn echte liefhebbers fietsen.
Onderdelen voorziening is vaak heel lastig en je kunt dus om de stomste redenen/kleinste onderdelen een stilstaand project hebben. Als het te krijgen is is het al extreem duur. Voor een relatief nieuwe brommer kost een ontstekingsspoel een keer €25. Kan maar zo zijn dat een ouderwets model alleen via ebay te verkrijgen is voor €300.

Ik zou het niet aanraden als eerste project als je niet heel technisch bent en je heel goede zoekskills op internet hebt.

Schakelbrommer rijden is niet echt moeilijk. Het went heel snel, al helemaal voor wie al een auto rijbewijs heeft.

Wat een beetje dezelfde stijl is is bijvoorbeeld een Mash 50. Koop je nieuw voor €2600. Jong 2e hands vanaf €1000.
Het is een Chinees merk, maar ze timmeren aardig aan de weg.
Zo zijn er nog wel meer van dat soort merken te noemen.
Grote voordeel is dat het modern rijdt, nog niet helemaal versleten is en onderdelen direct en goedkoop leverbaar zijn.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Plantje 23-2-2023 13:10 Print reply
Posts: 5
Bedankt voor je reactie. Ik was er al een beetje bang voor dat het misschien niet de verstandigste keuze zou zijn. Wel handig om nog even te vermelden is dat ik in Bulgarije woon en het aanbod hier dus wat anders is. Simsons zijn hier nog redelijk veel in omloop dus misschien dat het de kans op het vinden van onderdelen wat vergroot.

De mash50 zie er zo op het eerste gezicht ook wel leuk uit, ik ga eens kijken of die hier te vinden zijn.

Ik heb inderdaad een autorijbewijs, dus dan ga ik me daar niet te druk over maken.
 
jan w. 50 23-2-2023 13:34 Print reply

Posts: 931
Simson is in Duitsland vol op te krijgen.
Onderdelen voor ziening is heel goed.
Vergelijk baar met puch,kreidler, zundapp.
Een ze kunnen woest hard lopen die krengen.

Ik had zelf graag een swalbe gehad.
Die lopen te hard voor Nederland jammer genoeg. Er zijn maar een paar type's in Nederland geleverd
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
Plantje 23-2-2023 15:58 Print reply
Posts: 5
Ik denk inderdaad dat onderdelen hier wel redelijk goed verkrijgbaar zijn. Ik ben er meer wat huiverig voor dat er steeds problemen zijn waardoor de lol er misschien snel vanaf is.

Anderzijds heb ik ook wel mijn twijfels bij de wat goedkopere Chinese opties.

Is een oude brommer altijd vragen om veel problemen of kan dat bij een degelijk merk (wat Simson denk ik is?) ook meevallen? Ik snap dat veel ook afhankelijk is van de staat van de individuele brommer zelf maar ik hoor toch graag nog wat algemene ervaringen/overdenkingen.
 
jan w. 50 23-2-2023 16:53 Print reply

Posts: 931
Blijf er bij weg. Een grote puinhoop.
Bij een gerestaureerde mag je ook een ? Bij zetten. Of je moet vertrouwen hebben in de persoon die hem verkoopt.

De andere kant. Enorm cult status.
Makkelijk aan te sleutelen. Zit niet veel aan.

 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
Plantje 23-2-2023 17:55 Print reply
Posts: 5
Het is wel de bedoeling om er één te kopen die het, op dat moment in ieder geval, doet en waar de juiste documenten bijzitten. Aangezien ze hier nog vrij veel rondrijden heb ik wel de hoop dat dat moet lukken. Uiteindelijk is het ook een beetje een kwestie van geluk hebben, wellicht dat ik bij aankoop iemand mee kan nemen die er verstand van heeft, dat maakt de kans op een goed exemplaar al wat groter.

Wat bedoel je precies qua één grote puinhoop? Doel je hiermee op veel prutswerk van vorige eigenaren of de kwaliteit van het merk in zijn geheel?

Dat ze simpel zijn om aan te sluiten hoopte ik al, dat vind ik wel een pluspunt.

Status zit er hier niet echt aan geloof ik, het wordt meer beschouwd als oude Sovjet meuk waar oude mannetjes op rondrijden . Desondanks vind ik ze erg leuk qua uiterlijk en lijkt het me ook een voordeel dat ze aardig snel zijn zodat ik wat beter mee kan stromen in het verkeer.

 
jan w. 50 23-2-2023 19:18 Print reply

Posts: 931
Je kunt op 2 manieren repareren.
1 de brommer uit elkaar draaien. Schoon maken overspuiten. Een weer.in elkaar zetten. Technisch nog een lijk.
2 compleet. Nieuwe krukas, bussen achterbrug, balhooft, revisie voorfork, cilinder. Wielen

Ja hij heeft cult status. Hij hoort bij de grote 4 in noord west Europa.
Onderdelen voor ziening. Een ook aftermaarkt imitatie spullen.

Als er niet genoeg liefhebbers zijn was dat er niet geweest.

Hij is meer waard dan honda,kawasaki.
Die leggen het er bij af.



 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 23-2-2023 22:15 Print reply

Posts: 8459
Als je het wil doen, gewoon doen.
Als je aan één merk kan werken, dan kan je aan alle merken werken.
Onderdelen zijn blijkbaar verkrijgbaar voor Simson.
Ook wel vrij duur zo'n Simson classic. Ik zou toch ook nadenken of je het geld definitief wil missen. Binnen 10 jaar is alles elektrisch...Maar ik doe zelf ook mijn meuk niet weg...memories in the making.
En we helpen je wel als je er niet uit geraakt...welkom in onze hardcore knutselclub.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Plantje 24-2-2023 17:47 Print reply
Posts: 5
Ik begrijp inderdaad dat er verschillende manieren zijn van repareren. Vandaag toevallig onze auto opgehaald van de garage en daar zijn ze best even mee bezig geweest (ze hebben ons meerdere keren gebeld afgelopen week). De totale kosten, inclusief nieuw onderdeel, kwamen op €17,50. Mochten er problemen zijn met de brommer begin ik er dus wel hoop op te hebben dat het nog wel betaalbaar blijft als ik af en toe iemand in moet huren.

Ik ga er nog even over nadenken, het heeft ook geen haast.

De prijzen liggen hier denk ik voor de aanschaf ook wat lager. Voor rond de 1000 euro worden er al Simons aangeboden met registratie. Is natuurlijk een smak geld maar als ik er plezier van ga hebben vind ik dat het wel waard. Is het één fiasco is het natuurlijk zonde maar ja, het leven is niet zonder risico's .
 
Aprilia RX 50 2003 25-2-2023 13:27 Print reply

Posts: 6711
Mijn advies was uiteraard gebaseerd op Nederlandse beschikbaarheid.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
simsonsuzuki 22-5-2023 21:11 Print reply
Posts: 1
Hallo, een simsonrijder hier. heb zelf een 1970 Schwalbe kr51/1. ben helemaal weg van de brommer en gaat ook zeer zeker nooit meer mijn handen uit.

als advies geef ik: koop een simson, maar alleen als je het geld er voor over hebt, anders lekker iets als een Suzuki tsx ofzo kopen of iets 2takt klassieker in die richting. koop geen chinees spul, dat is het niet waard, en ga mooi een 2takt rijden. daar zal je (denk ik) het meeste plezier uit halen.

onderdelen, kennis, documentatie en een "following" voor simson is er in overvloed, alleen de brommers wat minder. Al zijn er wel steeds meer beschikbaar. als je er eenmaal eentje heb wil je deze waarschijnlijk nooit meer weg doen. dus ik raad aan: koop een simson

 

Dit topic is 1709 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved