Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Athena power valve info/gebruikers topic

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 489 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #70058 - Athena power valve info/gebruikers ...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 1989 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

MediocreTroll 25-1-2023 10:58 Print topicpost
Posts: 6
Hallo Brommerforum,

Na een lange tijd ongeregistreerd informatie opnemen hier mijn eerste post (geen rechten voor posten TF).

Ik sleutel sinds kort aan mijn oude crossbrommer na een kantoordag, om de kop leeg te maken. Ik heb 'm vroeger helemaal gestript voor de kilootjes om de brommer mogelijk 10 centimeter van de grond te krijgen op een bultje in het plaatselijke bos. Nu weer aan het herstellen voor wat weggebruik sinds mijn werklocatie op zo'n 15 km ligt. Goed excuus voor dit project.

Al wat stadia doorlopen; frame opgeknapt, voorvorken gereviseerd, van voor tot achter alle elektra nieuw, nieuwe wielassen en lagers, bloklagers, ga zo maar door. Het blok ligt open en er moet een nieuwe cilinder op.

Cilinderinhoud houd ik gelijk aan kentekenbewijs, maar het mag echt harder dan het boeteplafond. Gewoon sportief zonder al te veel gejengel. Ik zag de cilinder van Athena Racing met uitlaatklep. Ik ken het van de MX maar is dit legaal voor straatgebruik? Ik kan hier niets over vinden. Heeft iemand ervaring met het verhoogde rijcomfort in de lage toeren door de klep? Of blijft een 50cc gewoon matig op dit gebied...

Huidige componenten:
Doppler Endurance krukas
PHBG 17,5mm, malossi VL17
Doppler WR7 uitlaat

Anders toch maar naar de veelgenoemde Doppler Vortex of reguliere Athena Racing 50cc, tenzij iemand een beter idee heeft. Een motorrijbewijs heb ik al. Ik wil het brommertje gewoon gebruiken na het opknappen, dat heiligt de middelen.

TLDR: Is een cilinder met variabele uitlaatklep straatlegaal en heeft het nut op een 50cc?
 

Rob777 25-1-2023 13:34 Print reply

Posts: 965
Ik ben zelf toevallig ook die cilinder aan het overwegen en kan er ook erg weinig over vinden verder.
Wel een ander topic maar daar heeft ook verder niemand echte ervaring.
Ook een paar youtube filmpjes die weinig zeggen, eentje met een stukje off road waarin ie koppel als een motorcrosser heeft maar is daar ook heel licht vertand heb ik t idee.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 25-1-2023 13:57 Print reply

Posts: 8456
Link voor een 80cc kit :
https://www.motoscoo...a-exhaust-valve.html

Het is dus eigenlijk een powervalve : meer koppel bij lage toeren (klep dicht), en meer vermogen bij hoge toeren (klep open).

Powervalves geven over het algemeen veel rijplezier, maar je zal moeten testen of deze kit het waar maakt...lijkt me in elk geval eigenlijk iets dat er al lang had moeten zijn om te tunen.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
jan w. 50 25-1-2023 15:34 Print reply

Posts: 931
Bo,er zit een best prijskaartje aan.
Kun je niet beter een 70-80-90 cc.
Er onder leggen. Die een beetje laag toerige is. Voor straat gebruik.

Ik weet de poort timing niet .
Maar het ziet uit als vliegen.


 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
Aprilia RX 50 2003 25-1-2023 15:45 Print reply

Posts: 6711
Ik ken niemand die hem ooit heeft gebruikt, maar ben er wel erg benieuwd naar.

Het is niet illegaal zolang je maar onder de 50cc en 45 km/h blijft. Daar boven maakt het niet uit welke aanpassing je hebt gedaan natuurlijk. Ze meten puur de snelheid.

De powervalves ken ik van mijn 2T enduro's. Zonder zijn ze bijna onrijdbaar, met zijn ze 4T lineair te krijgen.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
MediocreTroll 25-1-2023 15:55 Print reply
Posts: 6
Bedankt voor de reacties!

Het wordt dus proberen. Hopelijk doet het wat op 50cc en wordt het rijplezier met klep inderdaad wat beter dan een hoogtoerige race-cilinder.

Athena adviseert in de brochure Racing krukas met C4 lagers, racing uitlaat en 19-21mm carburateur maar dat lijkt mij aardig standaard voor een sportieve setup. Een 19mm PHBG gaat nog net op mijn spruitstuk. Ohja, en de eerste 300km inrijden. Volgens mij hebben ze geen storm gelopen want de MSRP op brochure is 585 euro, nu goed te krijgen voor 320-340.

Als het niks is neemt Rob 'm wel over

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Bo,er zit een best prijskaartje aan.
Kun je niet beter een 70-80-90 cc.
Er onder leggen. Die een beetje laag toerige is. Voor straat gebruik.



Brommer blijft zoals op kenteken, 50cc. Heb al een tweewieler voor snelheid, dit is voor de hobby
 
Rob777 25-1-2023 16:03 Print reply

Posts: 965
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MediocreTroll
Bedankt voor de reacties!

Het wordt dus proberen. Hopelijk doet het wat op 50cc en wordt het rijplezier met klep inderdaad wat beter dan een hoogtoerige race-cilinder.

Als het niks is neemt Rob 'm wel over

[...]


)



als t niks is hou ik lekker mn 75cc iron max :p

Maar wel heel blij dat iemand em proberen gaat, speel al langer met het idee omdat ik gewoon erg nieuwsgierig ben naar het effect van die techniek op een 50cc, bij motorcrossers met meer cc heeft t idd grote invloed.

Waar heb je em voor die prijs gezien trouwens ?
Ik kom niet lager dan 390 eu.



Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 25-1-2023 om 16:18 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
jan w. 50 25-1-2023 17:48 Print reply

Posts: 931
Advies, c4 lagers en een racing uitlaat.
Dat staat voor hoogtoerig kanon.
Een om de boel een beetje rijbaar te houden een powervalve.

Anders heb je een brommer blok met 12 versnellingen nodig.

Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 25-1-2023 om 18:33 uur.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
MediocreTroll 25-1-2023 19:25 Print reply
Posts: 6
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rob777
[...]
Waar heb je em voor die prijs gezien trouwens ?
Ik kom niet lager dan 390 eu.



Bij deze webshop. Ziet er overigens niet heel betrouwbaar uit. De verkopers in NL, FR en DE zitten inderdaad op ~370.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Advies, c4 lagers en een racing uitlaat.
Dat staat voor hoogtoerig kanon.



Eens Jan, de basis is natuurlijk de aluminium Racing cilinder van Athena. Het verbreden van de powerband door de klep is juist waarom het interessant is. Hoge toeren vermijden, toch enigszins koppel behouden door de klep. Of het ook echt rendabel is had ik graag van iemand gehoord.

Dit bericht is gewijzigd door MediocreTroll op 25-1-2023 om 20:11 uur.
 
Aprilia RX 50 2003 25-1-2023 20:04 Print reply

Posts: 6711
C4 lagers zijn voor een straatsetup en gebruik niet intressant. Je komt nooit op gebruiks temperatuur en door de exta speling die je dus houdt krijg je alleen maar eerder versleten lagers.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
jan w. 50 25-1-2023 20:13 Print reply

Posts: 931
Ik ken het van crossmotor. Om een hoogtoerige kleine inhoud. Die piek vermogen in hoge toerentallen geeft. Een beetje eerder fatsoenlijk in de powerband te laten vallen.

Als jij van mening bent, het is een vrij standaard athena.
... dan zitten we ons aan waarschijnlijk schizzel te verkijken.

Tuning potentie. Zit er wel in.

Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 25-1-2023 om 20:40 uur.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
MediocreTroll 14-2-2023 11:52 Print reply
Posts: 6
Nog wat additionele informatie

RRD-Preparation: De uitlaat diagram varieert door de klep op laag RPM van 160° tot 198°. De 50cc cilinders concurreren door de verhoogde efficiëntie in koppel met 'sportieve' 70cc cilinders.

Een 80cc gebruiker in Engeland die ik via Reddit heb benaderd rijd met een 28mm PWK, VForce 3 en Bidalot Racing Factory als dagelijks vervoer, 6k op de teller. Is er erg over te spreken, zegt dat het rijd als zijn CRF125.

Op Marktplaats staat momenteel een hele Power Valve setup te koop! Gebruiker D,VdV. 50cc versie met 21mm PHBG en DRP Extreme Race uitlaat voor ~500 euro, mooie spullen! 4500km 100u gelopen. Tevens hier het geluid dat het tempo van een 70cc er in zit. Heb 'm uitgenodigd om hier te posten.

Het lijkt dus te werken. Mijn nieuwe kit is besteld, tevens de pijp gewisseld voor een SCR Corse.

Dit bericht is gewijzigd door MediocreTroll op 14-2-2023 om 11:54 uur.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 14-2-2023 21:15 Print reply

Posts: 8456
Super. Als ik de titel mag veranderen zeg je het maar :p

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
jan w. 50 15-2-2023 15:56 Print reply

Posts: 931
Ik heb die marktplaats advertentie ook voor bij zien komen.
Hij is beschadigd op het loop vlak wat tussen de uitlaat poort een de fluiter poort zit. Dat is maar 2 of 3mm .
Of je die nog weg poetst??
Of dat lang goed gaat.??

Gratis. Risico is erg groot.


 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
MediocreTroll 16-2-2023 13:35 Print reply
Posts: 6
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Super. Als ik de titel mag veranderen zeg je het maar :p



Het wordt meer een Athena Power Valve info/gebruikers topic inderdaad
 
Rob777 30-4-2023 12:40 Print reply

Posts: 965
Nog nieuws van het powervalve front ?
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%

Dit topic is 1989 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved