Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Raar geluid na revisie

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 834 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #70015 - Raar geluid na revisie
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2340 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Rocky1929 18-7-2022 22:41 Print topicpost
Posts: 13
Hallo forumleden,
Laatst heb ik het blok van mijn brommer (aprilia sx 50 2016) laten reviseren (kruk en baklagers + keerringen en waterpomp) alleen ik merk nu dat er een raar geluidje van het blok vandaan komt.
De persoon die het voor mij gedaan heeft die zei dat het niet de lagers zouden zijn omdat deze allemaal nieuw waren.

https://vimeo.com/731091725
https://vimeo.com/731092193
Weten jullie misschien wat dit zou kunnen zijn?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden
 

Aprilia RX 50 2003 19-7-2022 10:44 Print reply

Posts: 6717
Op het filmpje slecht te horen.

Het kan zijn dat de kickstart slecht is aangesloten, die gaat ratelen dan.

Bij AM6 wil de krukas moer wel eens los lopen en tegen de deksel aankomen als hij niet goed gemonteerd is.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Rocky1929 19-7-2022 19:58 Print reply
Posts: 13
Ik denk zelf niet dat het de kickstart is, het geluid lijkt te komen een beetje ter hoogte van de krukas aan beide kanten van mijn carter. Zelf vind ik het ook een beetje klinken alsof het mijn lagers zijn.

Ik zal morgen even langs de brommerboer gaan om te vragen wat zij er van denken
 
honda fryslan 20-7-2022 9:54 Print reply

Posts: 1914
Slecht te horen op de filmpjes.

Wat je kunt controleren is de squish.
Ruimte tussen de zuiger en kop.
Misschien dat de zuiger de kop raakt omdat er een te dunne pakking onder de cilinder zit.

Kans is groter dat dit het geluid van het big end is.
Dit kan het gevolg van slijtage (kilometers of slechte smering) zijn maar ook een montagefout.

Dat het de lagers niet kunnen zijn omdat ze nieuw zijn is onzin.
Er zijn veel hobbyisten die voor een paar euro een blok kunnen reviseren en het liefst ook nog binnen een uur.

Zonder de juiste gereedschappen zijn de nieuwe lagers al beschadigd voor het starten van de brommer.

Is de revisie door een echter bromfietsmonteur uitgevoerd of door een hobbyist?
 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
Aprilia RX 50 2003 20-7-2022 11:15 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda fryslan
Slecht te horen op de filmpjes.

Wat je kunt controleren is de squish.
Ruimte tussen de zuiger en kop.
Misschien dat de zuiger de kop raakt omdat er een te dunne pakking onder de cilinder zit.

Kans is groter dat dit het geluid van het big end is.
Dit kan het gevolg van slijtage (kilometers of slechte smering) zijn maar ook een montagefout.

Dat het de lagers niet kunnen zijn omdat ze nieuw zijn is onzin.
Er zijn veel hobbyisten die voor een paar euro een blok kunnen reviseren en het liefst ook nog binnen een uur.

Zonder de juiste gereedschappen zijn de nieuwe lagers al beschadigd voor het starten van de brommer.

Is de revisie door een echter bromfietsmonteur uitgevoerd of door een hobbyist?


Hobby'ist hoeft niet verkeerd te zijn, maar een popy jopy 16 jarige heeft nog veel te leren vaak.
Bromfiets monteur zegt vaak ook niet wat. Zijn doorgaans fietsenmakers die ook wel verstand van verbrandingsmotoren denken te hebben.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Rocky1929 20-7-2022 11:27 Print reply
Posts: 13
Mijn blok is inderdaad niet gereviseerd door een bromboer maar door een particulier die zelf zijn eigen blok ook meermaals zelf gereviseerd zou hebben

Hij heeft ook wel gezegd dat de big end geen speling erop had zitten

Dit bericht is gewijzigd door Rocky1929 op 20-7-2022 om 15:29 uur.
 
jan w. 50 20-7-2022 20:54 Print reply

Posts: 960
De zuiger te klein tegen over de booring?
Rammelt ook goed.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
Aprilia RX 50 2003 20-7-2022 20:54 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rocky1929
Mijn blok is inderdaad niet gereviseerd door een bromboer maar door een particulier die zelf zijn eigen blok ook meermaals zelf gereviseerd zou hebben

Hij heeft ook wel gezegd dat de big end geen speling erop had zitten

Dit bericht is gewijzigd door Rocky1929 op 20-7-2022 om 15:29 uur.


Hoe heeft hij die speling gecontroleerd? Een keer heen en weer geschud? Een keer met z'n vuist op geslagen?
Er mag 0,04mm op zitten en dat is verdomde weinig. Ik kan niet zonder micrometer bepalen of het 0,02 of 0,06 is. En ik heb over de 140 AM6 blokken en enkele tientallen andere gedaan...

Knap dat hij dat gevoel dan al ontwikkeld zou hebben na zijn eigen blok meermaals te hebben gedaan? Ik heb mijn eigen blok 3x gedaan over x-aantal brommercross en enduro uren verdeeld over 10 jaar. De eerste keer door onkunde verprutst daarom 3 ipv 2 keer, wel bijzonder dat hij die van hem dan zovaak los moet hebben...
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
jan w. 50 20-7-2022 21:05 Print reply

Posts: 960
Krukas niet recht staan. Of een schifting
Van de wangen.
Geeft een tikkend geluid. Bij stationer een bij vol gas.?
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
Rocky1929 21-7-2022 0:16 Print reply
Posts: 13
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
De zuiger te klein tegen over de booring?
Rammelt ook goed.

Het lijkt mij niet dat dit het is, anders zou ik het wel gehoord hebben ook voor de revisie
 
Rocky1929 21-7-2022 0:17 Print reply
Posts: 13
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Hoe heeft hij die speling gecontroleerd? Een keer heen en weer geschud? Een keer met z'n vuist op geslagen?
Er mag 0,04mm op zitten en dat is verdomde weinig. Ik kan niet zonder micrometer bepalen of het 0,02 of 0,06 is. En ik heb over de 140 AM6 blokken en enkele tientallen andere gedaan...

Knap dat hij dat gevoel dan al ontwikkeld zou hebben na zijn eigen blok meermaals te hebben gedaan? Ik heb mijn eigen blok 3x gedaan over x-aantal brommercross en enduro uren verdeeld over 10 jaar. De eerste keer door onkunde verprutst daarom 3 ipv 2 keer, wel bijzonder dat hij die van hem dan zovaak los moet hebben...


ik durf niet te zeggen hoe hij deze speling gecontroleerd heeft, wel weet ik dat voor de revisie het geluid er helemaal niet was
 
Rocky1929 21-7-2022 0:18 Print reply
Posts: 13
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Krukas niet recht staan. Of een schifting
Van de wangen.
Geeft een tikkend geluid. Bij stationer een bij vol gas.?


het is niet echt een tikkend geluid, het lijkt meer een beetje alsof er iets van een lager al heel lang droog staat te draaien, je hoort het ook duidelijker bij het gas los laten, maakt niet uit welk toerental
 
Aprilia RX 50 2003 21-7-2022 16:38 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rocky1929
[...]


het is niet echt een tikkend geluid, het lijkt meer een beetje alsof er iets van een lager al heel lang droog staat te draaien, je hoort het ook duidelijker bij het gas los laten, maakt niet uit welk toerental


Kan best dat hij het lager er op de binnenring in heeft getikt, dan is het lager al gaar.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Rocky1929 22-7-2022 16:10 Print reply
Posts: 13
Ik merk ook dat bij elke hoeveelheid toeren er een soort schel geluid uit mijn blok komt, zou dit overeen komen met de kruklagers die gaar zijn?
Ook kan ik mijn vliegwiel echt een heel klein beetje omhoog en omlaag bewegen, denk miss nog minder als een mm maar wel iets
Dit bericht is gewijzigd door Rocky1929 op 22-7-2022 om 16:15 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Rocky1929 op 23-7-2022 om 10:55 uur.
 
Rob777 23-7-2022 16:12 Print reply

Posts: 970
Je vliegwiel hoort niet te kunnen bewegen op die manier, denk dat je blok weer open mag.
Of het vliegwiel moet niet goed op de as zitten, niet goed op de spie misschien.
Vliegwiel er af en dan kijken of de as ook kan bewegen.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Rocky1929 23-7-2022 17:25 Print reply
Posts: 13
Hoe moet ik het vliegwiel loshalen, ik heb zelf geen zuigerstop en als ik het probeer dmv hem in z'n versnelling te zetten dan duw ik heb door zijn koppeling heen

Verder hoor ik ook een licht geratel vanaf mijn koppelingskant, deze wordt wel lichtelijk minder als ik de koppeling intrek

Dit bericht is gewijzigd door Rocky1929 op 23-7-2022 om 20:05 uur.
 

Dit topic is 2340 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved