Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Yamaha TZR 50, zwakke vonk

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 710 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #70006 - Yamaha TZR 50, zwakke vonk
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
Dit topic is 3191 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

SvendeVries 8-8-2022 19:29 Print reply
Posts: 26
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]


Leg de bougiepunt eens tegen een naakt framedeel zoals een blokbout.


Ook dan een zwakke vonk.

De vonk is ook erg onregelmatig. Daarom dat de brommer ook een paar slagen wel ontbrand, maar daarna weer afslaat.
We hebben de kabelboom al opengehad, maar alles ziet er perfect uit. Contactslot werkt. Deze krijgt 12V, geeft weer 12V af.

En verder is het hele ontstekingsysteem uitgewisseld ondertussen. Stator, bobine, CDI, bougie + kabel en de massa gecheckt. Weerstanden zijn gemeten op verscheidene kabeltjes, voltages aan beide kanten van kabeltjes gemeten, maar tot nu toe nogsteeds niks raars kunnen waarnemen.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 8-8-2022 19:52 Print reply

Posts: 8457
Met een onregelmatige vonk zitten we weer bij de elektra. Hoewel onwaarschijnlijk...misschien pick-up probleem ? Vliegwiel is ok ? bobine is geen namaak-ding ?
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
SvendeVries 9-8-2022 10:55 Print reply
Posts: 26
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Met een onregelmatige vonk zitten we weer bij de elektra. Hoewel onwaarschijnlijk...misschien pick-up probleem ? Vliegwiel is ok ? bobine is geen namaak-ding ?


Pick-up en dus ook stator is uitgewisseld voor een helemaal nieuwe, die is dus uit te sluiten. Vliegwiel lijkt mij in goede staat en bobine is ook uitgewisseld met een werkende bobine uit een andere TZR.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 9-8-2022 17:33 Print reply

Posts: 8457
Jammer genoeg betekent nieuw niet noodzakelijk dat het ook goed is...meet de pickup eens uit.
"Vliegwiel lijkt in goede staat"...maar is het origineel ? Heb je het vergeleken met het origineel ?
Komt er een regelmatig signaal van je pickup en hoe is het signaal voor voeding van je CDI ?
Kortom, meten, meten, meten.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
SvendeVries 10-8-2022 19:28 Print reply
Posts: 26
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Jammer genoeg betekent nieuw niet noodzakelijk dat het ook goed is...meet de pickup eens uit.
"Vliegwiel lijkt in goede staat"...maar is het origineel ? Heb je het vergeleken met het origineel ?
Komt er een regelmatig signaal van je pickup en hoe is het signaal voor voeding van je CDI ?
Kortom, meten, meten, meten.


Vliegwiel is origineel en is nog magnetisch. Ik kan het signaal van de pickup lastig meten. Maar er zijn 3 verschillende stator's opgekomen, waarvan 1 helemaal nieuw en hier liep die allemaal niet op. De weerstanden in de stators waren van alle exemplaren omme nabij hetzelfde.

Er zijn meerdere 12V draden op de CDI, ben nogsteeds draden aan het volgen, maar ik ben tot nu toe nog geen 12V-voeding kabel kunnen vinden die verband houd tot het ontstekingssysteem.

Wel een vreemd gevalletje, weet niet of dit normaal is, maar kwam dit tegen. Ik had de plus-pin van de multimeter in mijn hand vast (duim en wijsvinger) en hield mijn hand op het frame, toen ik tot mijn verbazing spanning kreeg te zien. Een meting van zo'n 0,5V. De massa van de multimeter zit op de accu. Is dit normaal?
Op de bobine (toen ik deze aanraakte) kreeg ik 0,10V te zien.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 10-8-2022 21:35 Print reply

Posts: 8457
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 10-8-2022 21:46 Print reply

Posts: 8457
https://scooterforum...nu-niet-meer.218579/

Er blijken dus DC CDI's en AC CDI's te zijn, met bijhorende dynamo (vliegwiel ook anders ?)

Verder kan een DC-CDI blijkbaar stuk gaan door een slechte gelijkrichter. Die CDI zal het ook wel niet goed doen bij een zwakke batterij.

Tussen haakjes, als je 12V meet op een batterij wil nog niet zeggen dat ze goed is.

Misschien weer wat inspiratie nu...
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
SvendeVries 22-8-2022 19:38 Print reply
Posts: 26
Zijn we weer.

Na een tijdje gemeet een geklooi maar weer is eventjes een ander bougietje erin gedraaid, en jahoor, met flink wat moeite en in de toeren houden (en een beetje hulp van de remreiniger) is die weer even aangeweest. Wat hoger in de toeren gebracht, gas los, en hij viel weer uit. Enorm veel witte rook en er lijken oliespetters uit de uitlaat gekomen te zijn. Duidt dit op een lekke krukas keerring? Ontstekingskant is in ieder geval droog, dus dan zou dit de koppelingskant moeten zijn, iemand nog een tip om zeker te zijn dat dit het idd is en niet een onregelmatige vonk? Want hij loopt, en dan valt het toerental weer compleet weg en dan pakt die hem weer ontzettend langzaam op van lage toeren. En tijdens het starten slaat die een paar keer aan, en dan weer niet.

Hoor het graag.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 22-8-2022 23:19 Print reply

Posts: 8457
Bougie slaat vet en je krijgt hem niet meer aan = te rijk afgesteld.
Olie in de uitlaat is dan gewoon 2T.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
SvendeVries 2-9-2022 16:07 Print reply
Posts: 26
Het is ongekend, maar het einde van deze reeks posts lijkt tot een einde te komen. Bijna dan...

De brommer loopt weer, na een bobine uit te wisselen van een aardige vriend die zijne wilde uitlenen. Ding liep perfect. Luchtftilerbox erop, tank erop en afstellen maar.

Koud liep die redelijk goed, maar hij is niet vooruit te branden na een tijdje stationair te lopen. Komt totaal niet in de toeren na een tijdje te gassen op zijn plek in neutraal. Vol gas en hij komt niet langs de 2k/3k toeren. Luchtstelschroef en stationairschroef doen helemaal niks. We draaien ons wezenloos maar er verandert echt he-le-maal niks.

Hier nog een videootje van toen die wel even goed liep, vlak na het vervangen van de bobine en zonder luchtfilterbox.
https://youtube.com/...fGolsg?feature=share
 
SvendeVries 2-9-2022 17:44 Print reply
Posts: 26
https://youtu.be/Gyh6Q07imSE

Hier nog een video van de huidige 'problemen'. Ik heb hier constant vol gas. Vonk is nu 100% goed (gecheckt en echt heel mooi blauw) en compressie is ook goed


Is dit een te grote sproeier? Heb mijn luchtschroef helemaal open... (Heb nu sproeier 114 erin)

Dit bericht is gewijzigd door SvendeVries op 2-9-2022 om 18:25 uur.
 
SvendeVries 5-9-2022 17:34 Print reply
Posts: 26
Even samenvattend voor mensen die in de toekomst dit forum teruglezen met soortgelijke problemen.

Initieel was het probleem een kapotte zuiger & cilinder. Ook was hierbij de bobine kapot gegaan wat de zwakke vonk verklaarde. Hij liep heel even goed tot de spie van het vliegwiel niet meer goed op zijn plek kwam te zitten en de vonk dus op een verkeerde timing kwam, vandaar de ploffen in de laatste video.

Spie vervangen, bobine vervangen en dus een nieuwe cilinderkit en de brommer loopt eindelijk weer. Nog even genieten van de zomer en iedereen die mij in deze zoektocht heeft geholpen bedanken!

Wie weet tot een volgende keer en geniet van jullie brommertijd!
 

Dit topic is 3191 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved