Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Yamaha TZR 50, zwakke vonk

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1100 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #70006 - Yamaha TZR 50, zwakke vonk
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 3666 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

SvendeVries 11-6-2022 11:25 Print topicpost
Posts: 26
Hallo,

Ik ben bijna 2 jaar trotse eigenaar van een Yamaha TZR 50 uit 2008, met 34xxxkm op de teller. Alleen heb ik hier recent een probleem mee.

Tijdens een ritje op een mooie zomerse dag voelde ik al dat de brommer wat minder vermogen had, hier verder niet meer over nagedacht, tot het moment dat de brommer erg veel vermogen verloor, ik de koppeling inkneep terwijl ik een helling opreed, en deze uitviel. De brommer start niet meer op de elektrische start, en kon hem met héél veel moeite aan de praat krijgen door hem aan te lopen, en hoog in de toeren te houden. Al liet ik het toerental teruglopen onder de 3k toeren, viel de brommer uit, en had ik hetzelfde probleem weer.

Wat wij ondertussen allemaal al geprobeerd hebben is absurd, vandaar ook deze post, omdat wij totaal vastlopen.
Dit hebben wij ontdekt;

- Voltage bovenop de bobine is veels te laag, vergeleken met een maat die ook een TZR heeft (hij heeft hier 8 volt op), ik maar 0.3v, met een uitschieter naar 2.5v als ik de starter loslaat (alhoewel dit misschien ook een kwaaltje is van de multimeter, deze schiet namelijk soms ook wel is door naar de 45v).
- Extreem zwakke vonk, nauwelijks te zien

Wat wij geprobeerd hebben;

- CDI uitgewisseld met TZR die rijdend is, geen verschil, start nogsteeds niet/zwakke vonk
- Bobine uitgewisseld met TZR die werkend is, geen verschil, start nogsteeds niet/zwakke vonk
- Ontsteking gewisseld met tweedehands ontstekend die werkend is weggelegd, en ook waardes vergeleken met andere ontsteking (zelfde waardes als andere onsteking, en dus nogsteeds een zwakke vonk)
- Kabels op weerstand gemeten, oranje kabel van CDI naar bobine toe, ook beide kabels van de ontsteking naar de CDI toe, geen weerstand.
- Massa's gecontroleerd met de multimeter, ook die zijn in orde.
- Magneet/impulsgever van het vliegwiel schoongemaakt/opgeschuurd.

Ik ben echt ten einde raad, mocht iemand veel ervaring met electronica, of TZR's, laat het alsjeblieft weten.
Alvast dank voor de moeite!
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 11-6-2022 16:48 Print reply

Posts: 8591
Check de bedrading die bij je blok vertrekt. Is er isolatie doorgesleten, waardoor er draden aan de massa liggen ?
Als je niets op het zicht ziet, dat stuk kabelboom open maken. Mogelijk is er isolatie van draden weggesmolten.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
SvendeVries 11-6-2022 19:01 Print reply
Posts: 26
Ik zal morgen is even kijken. En mocht ik niet zo 1-2-3 gesmolten isolatie zien, dan bedoel je het stuk kabelboom openmaken vanaf ontsteking/CDI?
 
jan w. 50 11-6-2022 19:10 Print reply

Posts: 960
Zijn het contract slot een de uit knop op het stuur nog goed?
Zitten er geen kunststof of rubber busjes tussen motor blok een frame.




 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
SvendeVries 11-6-2022 19:16 Print reply
Posts: 26
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Zijn het contract slot een de uit knop op het stuur nog goed?
Zitten er geen kunststof of rubber busjes tussen motor blok een frame.




Ik heb het contactslot wel doorgemeten, en de kabels nagekeken, ik zou deze eventueel nog op weerstand kunnen meten. Het lastige van voltages meten is dat ik geen waarde weet die goed is, aangezien ik deze nergens kan vinden. Mocht iemand weten hoe ik het contactslot en killswitch kan uitsluiten zou dat perfect zijn.
En wat bedoel je precies met kunstof/rubberen busjes tussen blok en frame? Ik heb zelf al een massa gemaakt door middel van startkabels, en dit verhielp ook niks, dus het massapunt op het blok (die ik zelf nog niet heb kunnen vinden) lijkt mij dan ook goed.
 
jan w. 50 11-6-2022 20:08 Print reply

Posts: 960
Je hebt zo ongeveer het hele ontsteking systeem vervangen. Je zegt zelf dat je zeker weet dat die onderdelen goed zijn.

Dan blijf het contract slot een de uit knop op het stuur over.
Die zitten al 14 jaar in weer en wind.
Hoe vaak zijn die wel niet gebruikt. Er kan wat water in gelopen zijn?

Geen idéé wat je als weerstand zou moeten meten.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
SvendeVries 11-6-2022 20:25 Print reply
Posts: 26
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Je hebt zo ongeveer het hele ontsteking systeem vervangen. Je zegt zelf dat je zeker weet dat die onderdelen goed zijn.

Dan blijf het contract slot een de uit knop op het stuur over.
Die zitten al 14 jaar in weer en wind.
Hoe vaak zijn die wel niet gebruikt. Er kan wat water in gelopen zijn?

Geen idéé wat je als weerstand zou moeten meten.


Dankjewel voor de hulp in ieder geval, ik zal het contactslot morgen nog is eventjes langslopen. Je hoort van me.
 
Aprilia RX 50 2003 12-6-2022 10:13 Print reply

Posts: 6717
Ál eens een heel ander vliegwiel gepakt? Die willen er ook wel eens mee ophouden.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
SvendeVries 13-6-2022 11:44 Print reply
Posts: 26
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Ál eens een heel ander vliegwiel gepakt? Die willen er ook wel eens mee ophouden.

Nee, nog niet. Maar wat kan er precies aan een vliegwiel kapot gaan? Het vliegwiel is voornamelijk de impulsgever voor de magneet toch? Als het magneetje op het vliegwiel goed is, kan er verder toch vrij weinig aan kapot zijn?
 
SvendeVries 13-6-2022 11:45 Print reply
Posts: 26
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Je hebt zo ongeveer het hele ontsteking systeem vervangen. Je zegt zelf dat je zeker weet dat die onderdelen goed zijn.

Dan blijf het contract slot een de uit knop op het stuur over.
Die zitten al 14 jaar in weer en wind.
Hoe vaak zijn die wel niet gebruikt. Er kan wat water in gelopen zijn?

Geen idéé wat je als weerstand zou moeten meten.


Heb de voltages die vanaf contactslot richting CDI doorgemeten en vergeleken met de TZR van mijn maat, die komen overeen, en zijn vrijwel identiek. Ik ga er dan vanuit dat die uit te sluiten is, toch?
 
jan w. 50 13-6-2022 18:05 Print reply

Posts: 960
Meet eens dat pinnetje, draad die aan
het kontact slot zit voor het uitzetten.
Een dan houdt je de min van de multimeter aan het stuur. Een dan aan het contact slot draaien. Een de uitknop.

Kun je die draad los koppelen van het contact slot? Dan ben je die rommel alvast kwijt.

Er loopt vaak maar één draad naar de cdi voor het uitzetten. Ja er zitten er wel 5of6 aan. Één daar van is aan uit.

Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 13-6-2022 om 18:29 uur.

Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 13-6-2022 om 18:31 uur.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
Aprilia RX 50 2003 13-6-2022 18:56 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: SvendeVries
[...]

Nee, nog niet. Maar wat kan er precies aan een vliegwiel kapot gaan? Het vliegwiel is voornamelijk de impulsgever voor de magneet toch? Als het magneetje op het vliegwiel goed is, kan er verder toch vrij weinig aan kapot zijn?


Magnetisme van het vliegwiel kan aangetast zijn door vanalles en nog wat.

De magneet van je vliegwiel wekt de spanning op voor oa je ontsteking. Is die opbrengst te laag zal hij ook niet vonken.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
SvendeVries 13-6-2022 20:16 Print reply
Posts: 26
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Meet eens dat pinnetje, draad die aan
het kontact slot zit voor het uitzetten.
Een dan houdt je de min van de multimeter aan het stuur. Een dan aan het contact slot draaien. Een de uitknop.

Kun je die draad los koppelen van het contact slot? Dan ben je die rommel alvast kwijt.

Er loopt vaak maar één draad naar de cdi voor het uitzetten. Ja er zitten er wel 5of6 aan. Één daar van is aan uit.

Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 13-6-2022 om 18:29 uur.

Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 13-6-2022 om 18:31 uur.


Op deze draad staat gewoon accuspanning, 12v als ik hem aandraai. Zowel aan de connector, als aan de CDI-kant. Deze spanning valt ook weg als ik het contactslot weer uitdraai. Dit lijkt dus ook prima te functioneren.
 
SvendeVries 13-6-2022 20:19 Print reply
Posts: 26
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Magnetisme van het vliegwiel kan aangetast zijn door vanalles en nog wat.

De magneet van je vliegwiel wekt de spanning op voor oa je ontsteking. Is die opbrengst te laag zal hij ook niet vonken.


Zal is kijken of ik een vliegwiel ergens vandaan kan krijgen, dan kan ik dat proberen. Ik heb wel op de blauw/witte draad van mijn ontsteking (komt vanaf de magneet, ook loopt hier een rood/witte draad die richting CDI gaat vanaf magneet) een erg laag voltage. Hier komt maar 0.03v op constant, en schiet soms weer omhoog als ik de starter loslaat, maar ik denk, zoals ook boven benoemd staat, dat dit even een mankementje is van mijn multimeter. Dit is naar mijn mening veel te laag. Iemand enig idee waar de blauw/witte draad voor dient?
 
SvendeVries 15-6-2022 19:30 Print reply
Posts: 26
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Magnetisme van het vliegwiel kan aangetast zijn door vanalles en nog wat.

De magneet van je vliegwiel wekt de spanning op voor oa je ontsteking. Is die opbrengst te laag zal hij ook niet vonken.


Hoi,

Zojuist eventjes vliegwiel wat beter bekeken en toen toch wat aan het twijfelen wat betreft het buitenste 'magneetje', zie hier de foto's; https://imgur.com/a/qyZyrF2

Lijkt een beetje verroest. Dit plaatje loopt constant langs het magneetje, iemand die toevallig weet of deze ook magnetisch hoort te zijn? Hier blijft namelijk nog geen schroevendraaier aan vastplakken. Binnenzijde van het vliegwiel is wel goed magnetisch.

Dit bericht is gewijzigd door SvendeVries op 15-6-2022 om 19:30 uur.
 
SvendeVries 25-7-2022 12:57 Print reply
Posts: 26
Beste mensen,

Ondertussen is er best wat veranderd, maar loopt de brommer nogsteeds niet.

De brommer had erg weinig compressie en de oude cilinder en zuiger waren inderdaad vastgelopen (zuigerveer afgebroken), hierom is er een nieuwe cilinderkit opgekomen, maar hierna liep de brommer nogsteeds niet. Er is toen nogmaals een 'oude' stator opgezet om te kijken of dit het misschien zou zijn, en hier liep die toen even op, maar na één straat te rijden viel de brommer weer uit. Toen een nieuwe stator besteld, hier hetzelfde verhaal, loopt heel even, maar valt weer uit na een tijdje. Vonk is wel ietwat zwak. Iemand nog ideeën?
 

Dit topic is 3666 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved