Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Kawari 95 cc

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 325 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #69998 - Kawari 95 cc
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 505 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

jan w. 50 30-5-2022 21:48 Print topicpost

Posts: 782
ik heb een 53mm cilinder op de Kawasaki ar50 gemonteerd.
Heb je bij die cilinder, geen grote sproeier nodig?.
Ik heb gewoon een 18mm mikuni er op. Een en yasuni r2 uitlaat. Een en pvl ontsteking. De cilinder kop is uitgedraaid naar 53mm.
Ik kom ergens bij sproeier 90-80 uit ?
Verder loopt die lekker. Trekt goed op.
De cilinder loopt niet harder dan 8000-9000 RPM. Net zo hard als de 50cc.

Het valt mij op dat die een enorm vacuüm trekt aan de caburateur.
Kan dat de reden zijn dat die geen grote sproeier nodig heeft. Bijvoorbeeld 120.
Hij werkt meer als een pomp. Enorme lucht Snelheid??













Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 30-5-2022 om 22:26 uur.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts

Aprilia RX 50 2003 31-5-2022 13:45 Print reply

Posts: 6611
Ik weet verder heel weinig van de AR, dus mijn opmerkingen zijn vooral algemeen.

De sproeier bezetting en het toerental hebben heel weinig te maken met de hoeveelheid cc's. Het is vooral de poorttiming icm de uitlaat timing.

Als jouw 95cc dezelfde timing heeft zal hij inderdaad ongeveer hetzelfde toerental halen.
Een grotere cilinder met hetzelfde specifieke vermogen (pk/Liter) zal ongeveer dezelfde sproeier bezetting willen als de standaard, alleen zal de hoeveelheid aangezogen lucht per slag bijna verdubbelen.

Wil je dan lekker uit komen zul je aan een bijna 2x zo grote carburateur moeten Wortel((18/2)^2xPI/50x95/PI)= 24,8mm.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 31-5-2022 16:07 Print reply

Posts: 8139
Is het bij AR niet zo dat de 50 en 80 hetzelfde onderblok hebben ? En de 80 is ietsje tammer getimed dan de 50 ? Dan zou je even kunnen zoeken welke sproeier er standaard in de 80 zit, wetende dat dat standaard niet enorm groot is ?
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
jan w. 50 31-5-2022 19:33 Print reply

Posts: 782
Ik heb het effe na gekeken.
De 50cc. Spoelpoorten 115 graden. Uitlaatpoort 155 graden.
De 95cc. Spoelpoorten 120 graden. Uitlaatpoort 165 graden maximaal. Hoger zeker niet.

Dat zijn geen mega verschillen. Je kunt concluderen dat het een orginele cilinder. Met een idioot grootte diameter is.

Dat algemene verhaal van Erwin. Dat klopt wel.

50 een 80 blok. Zitten kleine verschillen in. De koppelings korf is een centimeter groter in door sneerde. De cilinder tapeinde een centimeter langer. De cilinder voet is bij de spoelers. Een mm of 2-3 breder.

De sproeier maten die in mijn werkplaats boek staan. Zijn voor mikuni cv type.
Die hebben een andere naald en sproeier buisje. Dan heb je sproeier 112-115 nodig voor een orginele 50 cc cilinder.
Ik heb gewoon 18 mikuni. Universeel. Dan heb je sproeier 85 ongeveer nodig voor de 50cc cilinder.








Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 31-5-2022 om 19:54 uur.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
Aprilia RX 50 2003 1-6-2022 12:45 Print reply

Posts: 6611
Bij de AM6 blokken heb je dit ook.

Er zijn een DR80 en Top Performance 80 zwart (zelfde cilinders, andere merknaam) te koop welke zo ongeveer dezelfde setting hebben als de originele cilinder, maar dan met 73,4cc. Komen ook uit dezelfde fabriek.

Het boekje zegt om dan 10 maten groter te pakken. In mijn ervaring kom je dan ca 6 maten groter uit. Zonder bovenstaande theorie best wel gek om te zien omdat de cilinder wel 1,5x zo groot is.

Zelfs mijn TPR 85 (ook Top Performance) met een langere slag krukas enz 85cc kwam op ongeveer dezelfde sproeier uit als de DR80 en dus als standaard. Ook deze heeft ongeveer dezelfde loop, maar wederom gewoon meer.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 1-6-2022 om 12:45 uur.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
jan w. 50 2-6-2022 22:00 Print reply

Posts: 782
Bedankt. Ik kwam me een potje aan het twijfelen. Zit ik zo fout.

 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
Aprilia RX 50 2003 3-6-2022 13:36 Print reply

Posts: 6611
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Bedankt. Ik kwam me een potje aan het twijfelen. Zit ik zo fout.



Hah erg he. Je denkt een hele grote aanpassing te maken dus je sproeier stap moet ook wel groot zijn...

Met een uitlaat gaat dat ja veel harder. Een ander pijpje kan zo 30 maten verschil opleveren.
 
Voor alle AM6 onderdelen en AM6 revisies. PB. www.erwinvanputten.com
jan w. 50 3-6-2022 19:07 Print reply

Posts: 782
Lijkt mij sterk. 2 of 4 puntjes hoger dat kan.
Bij dat cilinder barrel wat ik er op heb liggen. Is niet zo heel veel te halen.
De spoelers staan kwa richting niet goed genoeg.
Als je de uitlaat poort 1.5 mm omhoog dremeld. Dan blijft de bovenste kwart van de zuiger schoon. Dan is de vulling al niet goed meer.

Hij loopt hard zat. Een en lekker koppel.
Ik verander de uitlaat alleen. Als ik vind dat de motor veel te warm wordt.

Tot die tijd. Vind ik het best.

Als je dit gedrocht opvoerd. Dan draai je de krukas aan een wokkel.

Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 3-6-2022 om 19:15 uur.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
jan w. 50 5-6-2022 17:52 Print reply

Posts: 782
Ik heb gisteren voor de eerste keer op straat gereden. De stand van zaken nu is.

De power band loopt van 8000 tot 12000 rpm.
Omdat die dat toerental haalt. Loopt die 95-100 kmh in de 5de versnelling. De 6 heb ik nog niet geprobeerd.
Ik durf hem niet helemaal vol uit te laten lopen. Ik heb de hele tijd een vinger aan de koppeling gehouden.

Ik vind dat de motor een uitlaat erg warm worden. Ik merk er niets van dat het motorvermogen in kakt. ?

Ik zit er aan te denken. De zooi er weer onder uit te halen.
Dadelijk breekt een oog van de drijfstang af.



 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 5-6-2022 20:35 Print reply

Posts: 8139
Bougiebeeld al gechecked ?
Kawa kan erg snel zijn inderdaad. Was in de jaren 80 het merk van keuze om te racen van wie de keuze en kennis had.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
jan w. 50 6-6-2022 17:22 Print reply

Posts: 782
Bougie ziet er goed uit. Is ook droog. De uitlaat ook. Hij gooit geen brandstof uit de uitlaatpoort. Een brisk dr08s zit er in.

Zijn er mogelijkheden. Om de blowdown te laat zakken. Dat die niet zo explosief is?? Een schuifje in de uitlaat poort??
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 6-6-2022 19:11 Print reply

Posts: 8139
Een dunnere voetpakking ?
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
jan w. 50 18-6-2022 16:00 Print reply

Posts: 782
Zou het wat zijn om een yasuni r3 er onder te hangen.
Of een 80cc uitlaat van een honda mb er onder hangen.?

Het gaat er vooral om. Dat de motor temperatuur zakt.
Ik heb nu een yasuni r2 er onder. Kwa toeren tal, powerband klopt dat wel.
Ik heb het idéé dat die te klein is.
Waar door de motor erg warm wordt.

 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 18-6-2022 18:30 Print reply

Posts: 8139
Geen ervaring met AR maar ik zou er nooit Yasuni of Honda spul onder hangen. Ik denk dat Homoet iets heeft voor je brommer...

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
jan w. 50 18-6-2022 20:54 Print reply

Posts: 782
De orginele 50 cilinder. Loopt harder met een r1-r2. Een het koppel is beter

De eerste 5 minuten werkt een homoet.
Daar naar knijpt die af. Een goed ook.

Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 18-6-2022 om 21:08 uur.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts

Dit topic is 505 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved